Nickardsson Posted May 25, 2014 Report Share Posted May 25, 2014 http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/05/klamskadad-soldat/ Igår under den stora övningen "Sydstorm" klämdes en soldat i en terrängbil. Jag undrar, avblåstes övningen? Vad händer när sådana här olyckor som är olycksrelaterade händer under stora övningar? Jag såg att de tillkallade ambulans, skulle de gjort detta om det inte var en övning liksom? Jag har lite funderingar kring olyckor i strid nu helt enkelt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 25, 2014 Report Share Posted May 25, 2014 Vet väl inte hur det fungerar nu. Men på den gamla onda tiden inträffade såväl olycksfall som dödsfall utan att övningen avbröts. Kan inte riktigt se att man avbryter en större övning p.g.a. olycka. Däremot kan man såklart plocka bort delar från övningen, om de skulle behöva stöd eller liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuffel Posted May 25, 2014 Report Share Posted May 25, 2014 De övningar jag varit med om där det förekommit olyckor (tack och lov inga dödsfall) så har själva momentet där olyckan inträffat stoppats och ett omhändertagande skett, och kontakt med ansvarig sjukvårdspersonal. Så fort personen har kommit iväg till sjukvård om det är såpass illa med skadan har ansvariga övningsledare samlat ihop kompaniet och förklarat situationen för att förhindra ryktesspridning för att så snart som möjligt återuppta övningen. Enda övningen jag varit med om som avbrutits var en dygnsövning där vi övade mörkerkörning efter att ha varit igång sedan kl 7.45 på morgonen. Runt 4-5 på morgonen välte plutonens bandvagn när den missbedömde en kant uppkörd av våra strf och landade på taket. Det blev en situation som var svår att få överblick över, men inga skador, och övningen hade ändå planerats att avbrytas runt kl 6 på morgonen så det var bara tillbaka med alla fordon och samlas i närmsta lektionssal och prata ut om själva situationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts