Jump to content

Utrustning för övergång av vattendrag.

Recommended Posts

Hej,

Jag kollade igenom det här albumet med bilder från en persons värnplikt 1970 på I17. På flera bilder syns någon sorts vadningsutrustning, som närmast kan liknas vid vadarbyxor med en bad/flytring. Syns bäst på bild 33.

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.2370706-lars-ewe-dokumenterade-lumpartiden-pa-i17

Jag blir nyfiken och vill veta mer! Var det personlig utrustning? Plutonsmateriel? Vad kallades de? Hur länge fanns användes de? Var det något som fanns på alla förband?

Jag kann inte svara din fraga, men jag vill tacka dig for att du postade linken till bilderna. Tydligen var dom bilderna ungefar tio ar innan jag gjorde lumpen (jag ryckte in 1980), men deras uniformer, vapen, och utrustning sag exakt ut som vi hade. Jag blev lite nostalgisk for en stund dar. Aven da jag var i Ystad och inte dar bilderna var tagna, till och med barrackerna sag ut som jag kommer ihag.

Jag kann inte svara din fraga, men jag vill tacka dig for att du postade linken till bilderna. Tydligen var dom bilderna ungefar tio ar innan jag gjorde lumpen (jag ryckte in 1980), men deras uniformer, vapen, och utrustning sag exakt ut som vi hade. Jag blev lite nostalgisk for en stund dar. Aven da jag var i Ystad och inte dar bilderna var tagna, till och med barrackerna sag ut som jag kommer ihag.

Ja, bilderna är fantastiska. :) Jag kan för övrigt tillägga att även för mig som gjorde lumpen 2009 så känns förvånansvärt mycket igen, främst lokaler och miljöer (logementen och korridorerna har det inte precis hänt mycket med) men även viss utrustning som snuskburken. Jag tycker även det är kul att man känner igen så många situationer från hans kort och på korten från min värnplikt jag har liggande på datorn, allt från att jävlas på logementen till att posera i skyddsmask.

Ja, bilderna är fantastiska. :) Jag kan för övrigt tillägga att även för mig som gjorde lumpen 2009 så känns förvånansvärt mycket igen, främst lokaler och miljöer (logementen och korridorerna har det inte precis hänt mycket med) men även viss utrustning som snuskburken. Jag tycker även det är kul att man känner igen så många situationer från hans kort och på korten från min värnplikt jag har liggande på datorn, allt från att jävlas på logementen till att posera i skyddsmask.

Jag kan bara hålla med! Fantastiskt att trots att även jag som gjorde värnplikt 36 år efter fotografen gjorde det så kan jag ändå känna igen mig i varje bild. Det känns som om man utan svårighet skulle kunna stiga in i bilderna och ha ett gott samtal med mycket skratt och värme om lumpen minnen med killarna där trots att mer än tre årtionden skiljer oss åt. Värnpliktens vara eller icke-vara diskuteras på andra platser men jag undrar om vi inte tappat en kraftfull motor gemenskap över klass- och sociala gränser i och med dess nedläggning, något som jag tycker känns speciellt tråkigt i dagens samhälle där splittringen och avstånden mellan grupper och människor ökar allt mer.

Men, det är kanske bara är nostalgi-goggles :rolleyes:

Edited by Blanco
  • Like 1