Jump to content

Fältranson 24h frystorkad mat

wolfie666

Recommended Posts

Tjena allihopa!

Efter fyra dygn på frystorkad mat så tänkte jag att. Det måste finnas någon som har lite tips om vad som är ätbart och inte. Hur ni fixar till det lite extra så det blir mer ätbart så att säga? Vad tycker ni bäst om i påsarna? Vad borde bytas ut? Ja allt som har med FM fältransoner att göra. Spåna på.

:sleep:

FM har ju börjat med en annan typ av fältransoner. Där "riktigt mat" värms upp utifrån med hjälp av heatbags. Riktigt funkis tycker jag, blir bara en massa jävla skräp i vagnen :Malaj:

Har använt dom nya under runt 12-13 fältdygn. Har ett gäng hemma, om bild önskas.

edit: fördelen är ju att man inte behöver något varmvatten

Edited by Källberg

• Forumsledning

Det hela beror rätt mycket på hur din situation ser ut.

Ligger du på dold oplats funkar inte saker som skräpar ner eller luktar, behöver värmas eller i vart fall tillagas under längre tid.

Har du en vagn/fordon kan du ta med tyngre saker som är mer skrymmande och normalt tillgång till obegränsat med värme.

Transporterar du dig till fots måste det vara lätt och helst inte skräpa ner.

Har du möjlighet att värma maten (tid+kök) och tillgång till vatten?

• Krydda är ett enkelt tips. Plocka åt dig från hamburgerrestaruanger; salt, peppar, socker och ketchup.
  • En tub mjukost typ Kavli med skinka/räkor/renkött tål normalt att lagras rätt bra i rumstemperatur och gör en hårdbrödskiva lite matigare.
  • Chokladkakor är en klassiker och energi/proteinbars samt måltidsersättningsdrycker typ "Nutrilett". Det man leva på när man inte har tid eller möjllighet att värma mat när striden kanske är intensiv eller måste hålla sig dold. .
  • Tabascoflaskorna från amerikanska MRE är poppis, men även en fullstor tar inte så mycket plats.
  • Soppor brukar vara gott när det är kallt. Knorrs 3 pack för 2 dl/förpackning med olika svampar eller grönsaker. De med frukt och bär (sockriga) som mellanmål och energibooster. Tillredsdirekt i snikkåsan/vikkoppen.
  • Ölkorv och salamikorvar kan hålla rätt bra även i öppnad förpackning, men luktar om det nu är en fråga om upptäcktsrisk.
  • Nötter och mandlar, funkar både som mellanmål och gott att strö över maten. (Finns normalt billigare vid självplocksmüslin än vid fruktgodiset i matbutiken)
  • Torkad frukt som mellanmål. Russin, papaya, aprikos, tranbär, kokos, banan, ananas, etc. (Finns normalt billigare vid självplocksmüslin än vid fruktgodiset i matbutiken)

Med de nya fältransonerna som värms av en påse så finns det två stora behållningar.

1. När maten är klar kan man på påsen smälta chokladen som finns i ransonen. Denna smetas sedan ut på chokladkakan och voilá så har du en chokladkaka som inte är Saharaklassad i torrhet.

2. Stoppa påsen i armhålan och njut av värmen som sprider sig i kroppen.

Håller med, dom nya is the shit så att säga. Behöver inte ens ha med sig köket längre, kan ätas kalla utan någon tillagning, smakar mat istället för laboratorium och värmepåsarna kan som sagt användas till annat. Till exempel att göra små flaskbomber om man har tråkigt.

Ja de nya påsarna är helt fantastiska, dom är till och med goda på riktigt! Mexican Tuna. :rockon: Brukar lägga några påsar i värmepaketet i bandvagnen så är dom varma efter en halvtimme eller så.

Vad är det för värmepåse ni pratar om? Fick ut den nya maten. Chili con carne tror jag.

Fick du ut dom röda påsarna eller dom svagt guldfärgade påsarna? Fick du ut dom sistnämnda så fick du de som var mellan äkta grönpåse och det som är idag...

• Like 1

Blev en aning nyfiken på vad som ett 24-timmarspaket exakt innehåller och om det liknar det som används i Finland, speciellt det där med värmepåsar (på den här sidan av pölen används fortfarande god, gammal trangia eller tältkamin till uppvärmning om inte något centralkok fixat maten.

Detta är vad som ingår in en påse av det som allmänt kallas "sissimuona" (gerilla-/partigängarkäk) men som officiellt heter Stridsproviant, heldagsförpackning. Det finns ett antal varianter, med lite olika rätter i konserverna men annars är de rätt lika. Detta är för variant 1.

-2 påsar snabbkaffe

-2 påsar te

-1 påse chokladdryck med mjölkpulver

-1 påse energidryckspulver

-1 burk skinkpastej

-1 paket russin

-2 portioner socker

-1 chokladkaka

-2 paket knäckebröd

-1 paket näsdukar

-1 ask tändstickor

-1 paket tuggummi

-1 paket vattenreningstabletter

-1 burk ärtsoppa

-1 burk köttbullar

-1 burk labbskojs

-2 påsar snabbhavregryn

-1 paket fruktkrämpulver

Det finns även en annan variant, med frystorkad mat, som främst används av fredsbevarare och andra utlandssoldater. Av dessa finns det nio varianter, varav tre är vegetariska/laktosfria/glutenfria. Ett paket väger ca 900 gram och ger ett energivärde på ca 3500 kcal.

-Varm frukost (som t.ex. gröt)

-Lunchsoppa

-Huvudrätt (t.ex. pasta)

-Efterrätt

-Mellanmål

-Dryckespaket (2 påsar snabbkaffe, 2 tepåsar, 4 påsar grädde, 8 påsar socker)

-Hygienpaket (6 vattenreningstabletter, 2 antiseptiska våtservetter, 4 tandputsande tuggummin

Håller med, dom nya is the shit så att säga. Behöver inte ens ha med sig köket längre, kan ätas kalla utan någon tillagning, smakar mat istället för laboratorium och värmepåsarna kan som sagt användas till annat. Till exempel att göra små flaskbomber om man har tråkigt.

Dåliga erfarenheter med dom där flaskbomberna, då i kombination med en muckfest :baskerPa:

Det var då hemskt vilka moderniteter de skaffar. Nej tacka vet jag en guldburk ravioli, rekommenderad tillagning genom att stoppa in den i avgasröret på lastbilen i ca 10 min sedan går man in å trycker fullgas å plopp säger det så spottas en varm å god maträtt ut :)

Höjer dock ett varningens finger för att värma pyttipanna burken på en hjulastar turbo. Varför? Jo för ena sidan blir vidbränd å den andra fortfarande frusen.

Och för att göra den mesta maten ätbar så skall man alltid ha en burk Chili grillkrydda å aromat med sig. Låt ingen få veta detta för då tar din kryddhylla slut första dagen i fält -.-

Foton, länkar! Vad pratar ni om, förklara för gamla gardet.

Mitt tips var annars att byta till sig amerikanska och/eller franska rations, men det kanske inte funkar riktigt..

Länk: Utemat.se illustrerar bra. 24 hour meals combat edition. Innehåller frukost, lunch, middag, godis, nötter, tillbehör, desinfektions-servetter, snabbkaffe, energidryckspulver.

Det finns ett antal komponerade menyer och även specialkost gluten/laktos (jag tror att det även finns vegan). De frystorkade varianterna öppnar man, häller på kokande vatten, återförsluter och väntar 10-12 minuter. De måltider som kallas mjukkonserv kan man antingen värma i vattenbad eller: Man stoppar den oöppnade måltiden i en värmepåse vari ligger en liten vit påse med "kemikalier". Häller på vatten upp till strecket nära botten (2-3 dl), viker över öppningen på värmepåsen och försluter lite lätt med medföljande tejpbiten så att inte den goa värmen försvinner för snabbt. Efter ca 30 sekunder drar det igång och börjar koka, har man tur låter det som en häxpipa när ångan pyser ut och påsen bågnar. Vänta 10-12 minuter = varm mat som kan ätas ur förpackningen.

En viktig sak, placera värmepåsen där du tänker laga maten. Inte fylla på vatten från kran, dubbelkolla instruktioner, fundera, ploppa i måltiden, springa ut från byggnaden med kran med en vilt ångande påse. (Det var inte jag). Enligt tips från coachen kan man även placera påsen i dumpfickan.

• Like 2

• Forumsledning

24H Meal är Blå Bands 24 Outdoor meals

CarbonaraAndYoghurt_small.jpg

http://www.forsvarsrestauranger.se/index.php?page=24h-meal

http://www.forsvarsrestauranger.se/index.php?page=24h-foersvar-2

MJUKA KONSERVER

De nya som inte är frystorkade utan "blöt mat" som värms i värmepåse kallas "Mjuka konserver"

http://www.forsvarsrestauranger.se/index.php?page=24h-friluftsliv

Mjuka konserver

24_hour_meal_pouches_2.jpg

Vi har också infört en ny produkt på den svenska marknaden nämligen mjuka konserver. De mjuka konserverna är fantastiska i både smak och konsistens. Våra mjuka konserver färdiglagad och förpackas i en mjuk laminat med upp till 48 månaders hållbarhet. Påsarna är generösa och kan enkelt värmas med en värmepåse som bara behöver vatten för att starta.

• Like 1

Vad är det för värmepåse ni pratar om? Fick ut den nya maten. Chili con carne tror jag.

Fick du ut dom röda påsarna eller dom svagt guldfärgade påsarna? Fick du ut dom sistnämnda så fick du de som var mellan äkta grönpåse och det som är idag...

Jag fick ut de blodröda påsarna. Men fick även ut tidigare generationer av käk.;)

@wolfie666.

Kanske beror på att ryktet säger att en kvartermästare och ett underhållsbefäl nära dig gjorde ett fördelaktigt byte med flygvapnet för att ni skulle få lite större variation på kosten? :}

Flygarpojkar har tydligen bättre budget än Hemvärnet. :Malaj:

• Like 1

Lite intressant med dessa mjuka konserver.

Jag minns att vi hade det redan 89-90.

"Död mans finger" aka korv med vita bönor fanns i en fyrkantig "smörpaket" i plast.

Minns dock inte om men kunde värma den i paketen/påsen eller om man fick tillaga den i snusk-burk.

Jag låg på stab/tross så jag såg bara konserverna passera ut på kompanierna eller så lagade kockarna till något roligare av dem.

Lite intressant med dessa mjuka konserver.

Jag minns att vi hade det redan 89-90.

"Död mans finger" aka korv med vita bönor fanns i en fyrkantig "smörpaket" i plast.

Minns dock inte om men kunde värma den i paketen/påsen eller om man fick tillaga den i snusk-burk.

Jag låg på stab/tross så jag såg bara konserverna passera ut på kompanierna eller så lagade kockarna till något roligare av dem.

går det att göra något ätbart av "död mans fingrar", jag tror dessutom inte en kock skulle ta i något sånt.

Här kommer ett par bilder på en dygnsranson. Innehållet är inte komplett då jag har använt en del av maten redan! Tittar ni på den andra bilden så finns det en komplett innehållsförteckning. Kan rapportera att Kyckling Korma och Gul Currykyckling med Ris är gott. Frukostflingor med tropiska frukter är något söt, men inte alls lika söt som grönpåsarnas frukost! :happy:

http://sv.tinypic.com/r/f9h47m/8

http://sv.tinypic.com/r/jb1eyt/8

Som ni ser på förteckningen så är det en hel del mat, det finns ingen chans att man sätter i sig allting, den där påsen räckte 1½ dygn för mig. Däremot vill jag gärna se en till påse med vätskeersättning.

Edit: Tog bort bilderna, dom var något stora..

Edited by Berg
  • Like 1

Länk: Utemat.se illustrerar bra. 24 hour meals combat edition. Innehåller frukost, lunch, middag, godis, nötter, tillbehör, desinfektions-servetter, snabbkaffe, energidryckspulver.

När man tittar på vad påsen innehåller och sedan priset så undrar man lite... Kan omöjligt kosta över 300 spänn på riktigt. Någon som har en aning - mellan tumme och pekfinger - vad FM ger för dessa ransoner?

/

När man tittar på vad påsen innehåller och sedan priset så undrar man lite... Kan omöjligt kosta över 300 spänn på riktigt. Någon som har en aning - mellan tumme och pekfinger - vad FM ger för dessa ransoner?

/

En 3-rätters meny mjukkonserv kostar strax under 300kr

Någon som fattar varför man valde en frystorkad frukost i de nya mjukkonserv-staterna?

Mjukkonserverad gröt...?

Jag håller med om att det blir svårt att helt plötsligt (nåja) behöva organisera fram 3 dl hett vatten. Dock kompenseras det av övriga mjukonserveras och värmepåsars förträfflighet och smidighet. Det vakuumförpackade brödet lämnar dock en del att önska (det italienska med tomatsås och mozzarella är dock mer än ok), och det är lite för mycket jordnötssmör och nutella för en normal frukost för mig - men det brukar ju vara "tufft i missionen".

Nu skall jag ta en överbliven barbequejordnötspåse tillsammans med en kall pilsner...

Någon som fattar varför man valde en frystorkad frukost i de nya mjukkonserv-staterna?

Har du någon intressant tanke på allternativ frukost ?

Vad som helst, det handlar ju bara om att få i sig näringsämnen på ett enkelt sätt. Hade tillexempel mycket hellre haft en till helt vanlig lunch eller middag. Det är ju inte så att man har normal dygnsrytm i fält ändå, så vilket mål mat som äts när på dygnet spelar ju knappast någon roll.

I övrigt tycker jag också att portionerna är för små och för mycket övrigt småplock. Jag hade hellre halverat mängden småplock och tre stora mål mat, man hinner ju ändå aldrig äta upp allt småplock.

• Like 1

Fast problemet är ju att det aldrig blir någon annan gång eftersom inte tid finns. Hälften av allt småplock äts ju aldrig upp. Alla jag känner plundrar sina stater innan de går ut och lämnar minst hälften av allt småplock för att slippa bära med sig saker man aldrig kommer utnyttja. Men alla är överens om att man gärna hade haft större portioner. Så som det är nu är ju staterna typ 4500-5000kcal, men bara typ 1500-2000kcal kommer från måltiderna. Jag hade hellre haft 3000-3500 kcal i måltider och 1000-1500 kcal i smålplock, helst då skippa godiset och bara köra powerbars och jordnötssmör typ.

• Like 1