Ro/Lt Posted May 15, 2014 Report Share Posted May 15, 2014 Läste boken "Militärt ledarsskap - när det gäller" av Lars Andersson som bygger på intervjuer med svenska soldater från de båda första balkanmissionerna. Blev lite överraskad över de schismer, brist på situationsanpassat ledarskap mm som bekskrivs som uppvisat av yrkesofficerarna (kompanichefer, plutonchefer, stabsmedlemmar). Flera officerare visade sig olämpliga eller oanpassningsbara och fick åka hem. Inga namn nämns mer än Uffe Henricsson men chefer för olika kompanier beskrivs ganska ingående. Skulle vara intressant att få lite kommentarer på boken från er som läst boken och/eller var med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 15, 2014 Report Share Posted May 15, 2014 Jag har läst boken och var ute den där vevan. Rent spontant skulle jag säga att den svenska utbildningen led av bristen på skarp erfarenhet. Det är en sak att leda på övning jämfört med när det är på riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 16, 2014 Report Share Posted May 16, 2014 Krook, har du någon uppfattning om hur stor del av befälskåren som "funkade" skarpt och vad det var som gjorde att de funkade medans andra inte gjorde det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ro/Lt Posted May 16, 2014 Author Report Share Posted May 16, 2014 Enligt boken (min uppfattning av den) finns det några olika kategorier officerare: 1. De som behandlar truppen som under GU, de fyrkantiga, oftast utan KFÖ-erfarenhet 2. Officerare som bryr sig mest om sina tjänstgöringsmeriter, de som slickar uppåt och slår nedåt/hotar med straff 3. De karismatiska ledarna, ofta med tidigare erfarenhet av utomlandstjänsgöring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 16, 2014 Report Share Posted May 16, 2014 Krook, har du någon uppfattning om hur stor del av befälskåren som "funkade" skarpt och vad det var som gjorde att de funkade medans andra inte gjorde det? Det VAR en liten del som inte fungerade skarpt. Min uppfattning är att det är mindre andel numera som inte fungerar. Anledningen var, enligt mitt bedömande, en kombination av: -folk som flydde problem hemma (eg dålig rekrytering) -för dålig anknytning till strid, dvs för dålig verklighetsanknytning -för dåliga förberedelser (de som utbildade visste inte vad som faktiskt väntade, eller hade egen erfarenhet, mm) -följdproblem maa ovanstående. Jag vill poängtera att jag tycker att man hanterade avgångar/hemskickningar på ett bra sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts