Martiniswe Posted May 14, 2014 Report Share Posted May 14, 2014 Hej SoldF! Jag mönstrade för drygt en månad sedan och fick en gmu-placering på P4 med inriktning logistiksoldat och rycker in i Augusti. Nu till frågorna: - Vad innebär det att vara logistiksoldat på ett pansarförband? (Till skillnad från andra typer av förband) - Vad använder man för fordon? - Arbetsuppgifter? - Vad tycker ni om P4 som förband/arbetsplats? - Har ni annan kuriosa om tjänsten? Annan fråga nu när jag ändå är igång: Inriktningen är mot GSS/T och jag är egentligen intresserad av GSS/K men det fanns bara T-tjänster att tillgå. Hur stor är möjligheten att byta tjänstetyp under befattningsutbildning? (E.V direkt efter utbildningens slut) Självklart förstår jag att det beror på personliga egenskaper, förbandets behov m.m. Men hur lätt är det generellt? /Framtida rekryt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted May 15, 2014 Report Share Posted May 15, 2014 (edited) Det är bara att du söker K-tjänst efter befattningsutbildningen. Logistik soldat, då antar jag att du hamnar antingen på ett trosskompani. Alternativt på en stab & tross pluton på ett pansarskyttekompani. Om du får möjligheten att välja så välj det senare (ja, om du nu ska va på pansar så kan du lika gärna och plåtburk). Har ingen aning om hur det ser ut på ett trosskompani, men på stab & tross pluton så har du: Packgrupp Eldledningsvagn Komp C vagn Stf Komp C vagn L3 (?) fyllt med massa tomtar, typ kvartersmästare, teknisk chef mm. Bärgargrupp Sjukvårdsgrupp Jag är ju bara en simpel skytteslusk så jag har egentligen ingen aning, hoppas det gav någon slags klarhet. Edited May 15, 2014 by Källberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dasher Posted May 16, 2014 Report Share Posted May 16, 2014 Det är bara att du söker K-tjänst efter befattningsutbildningen. Logistik soldat, då antar jag att du hamnar antingen på ett trosskompani. Alternativt på en stab & tross pluton på ett pansarskyttekompani. Om du får möjligheten att välja så välj det senare (ja, om du nu ska va på pansar så kan du lika gärna och plåtburk). Har ingen aning om hur det ser ut på ett trosskompani, men på stab & tross pluton så har du: Packgrupp Eldledningsvagn Komp C vagn Stf Komp C vagn L3 (?) fyllt med massa tomtar, typ kvartersmästare, teknisk chef mm. Bärgargrupp Sjukvårdsgrupp Jag är ju bara en simpel skytteslusk så jag har egentligen ingen aning, hoppas det gav någon slags klarhet. Jag skulle nog säga att det snarare blir logistiksoldat på P4s trosskompani (Södra Wadsbo, trevligt folk) än i stab och trosspluton på ett av de tre skyttekompanierna. Jag ser det som tämligen osannolikt att tjänsten skulle leda till en plats i e-gruppen, eller i L1-L2 eller L3an. Packgruppen, bärgarvagnen eller sjukvårdsgruppen är mer rimligt. Att arbeta med logistik innebär att arbeta med förnödenhetsförsörjning, teknisk tjänst, kommunikationstjänst och sjukvårdstjänst för att manöverenheterna ska kunna jobba fram till och efter första eldöppnandet. Har en 9040 blivit trasig så kan det behövas en bärgare och en DSG, och har den kört slut på drivmedel behöver man en TOLO-omgång osv. Jag kan nog inte redogöra för alla fordon på trosskomp tyvärr, men de förfogar över en och annan pansarterrängbil iallafall. P4 är en skön arbetsplats, så länge som man avser rätt del - den i öst. Vad det gäller skiftet från GSS/T till GSS/K så borde det inte vara några stora problem, förutsatt att du gör bra ifrån dig och kan stå dig mot eventuell konkurrens. Jag reserverar mig lite med hänsyn till allt prat om fler GSS/T-tjänster och färre GSS/K, men det borde inte vara något större problem bara du tar upp det i tid. Det innebär att en GSS/T-plutonchef får en rad till att fylla, och ju tidigare han/hon får veta det, desto bättre. Jag har varit på P4 sedan 2010, främst på Grenadjärkompaniet men även en kort sväng på Skånings kompani. Jag har ett par kursare som kommer från Södra Wadsbo som vet mer om saken. Är det något du undrar över eller behöver ett förtydligande på så är det bara att skicka ett PM, så svarar jag om jag kan. Annars så luskar jag lite i det och så får du ett svar ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörjtrollet Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 (edited) - Vad innebär det att vara logistiksoldat på ett pansarförband? (Till skillnad från andra typer av förband):Logistiksoldatens uppgifter är tämligen lika, iallafall på trosskompaniet.Man stödjer bataljonens övriga kompanier med ammunition, drivmedel, teknisk tjänst, sjukvård, mat osv. - Vad använder man för fordon?Det beror helt från år till år, men det som alltid finns är lastbilar. Sen vissa år kan man åka Patgb203 och andra Bv 309. - Arbetsuppgifter?Se Ovan,Ett trosskompani i IO14 för Mekbat består avStab & Trosspluton, ansvar för ledningsplats för kompaniet, transportgrupper som handhar t.ex mat & expensermtrl. Underhållspluton, har två troppar, en UH-to med TOLO-funktion tillsammans med en vattengrupp.samt en Rep-To med Bärgningsgrupp, Rep-grp, Specrep-grp samt RM-grp.Sjukvårdspluton som har förbandsplats och sjukvårdsgrupper, - Har ni annan kuriosa om tjänsten?Du kommer i större utsträckning få ta egna initiativ och ha större ansvar än t.ex skyttesoldat Karlsson.Lite annorlunda arbetstider i fält, när manöverkompanierna återhämtar, jobbar du.Och att byta ifrån GSS/T till GSS/K är inget problem så länge det finns vakanser att fylla på K-kompaniet. Edited May 19, 2014 by Smörjtrollet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts