Jump to content

Hemvärnet tips


pontai

Recommended Posts

Bra att skaffa och ha med:

 

Tålig (och helst även billig och enkel) armbandsklocka.

Förslutningsbara små plastpåsar för fuktkänsliga saker.

Pennfodral, litet, lagom mjukt/hårt för att skydda pennor men inte vara obekvämt i fickan.

Extra vattenflaska, 1-2 liter, med skruvkork. Urdiskad petflaska som tejpas med mörk, matt tejp duger gott.

 

I SoldF, SoldR Mtrl P och Svensk soldat finns mycket matnyttigt att läsa, se till att få dem från din avdelning, åtminstone som PDF-fil.

Link to comment
Share on other sites

Bra att skaffa och ha med:

 

Tålig (och helst även billig och enkel) armbandsklocka.

Förslutningsbara små plastpåsar för fuktkänsliga saker.

Pennfodral, litet, lagom mjukt/hårt för att skydda pennor men inte vara obekvämt i fickan.

Extra vattenflaska, 1-2 liter, med skruvkork. Urdiskad petflaska som tejpas med mörk, matt tejp duger gott.

 

I SoldF, SoldR Mtrl P och Svensk soldat finns mycket matnyttigt att läsa, se till att få dem från din avdelning, åtminstone som PDF-fil.

skall en extra vattenflaska tas med så se till att den har någon möjlighet att fästas i bältet. i ryggsäcken gör den inte mycket nytta.

en bra kniv, inte allt för stor och tung.

liten smidig ficklampa.

litet anteckningsblock som får plats i bröstfickan på jackan.

en rulle 2 liters plastpåsar

disksvamp

liten flaska diskmedel.

Link to comment
Share on other sites

 

Bra att skaffa och ha med:

 

Tålig (och helst även billig och enkel) armbandsklocka.

Förslutningsbara små plastpåsar för fuktkänsliga saker.

Pennfodral, litet, lagom mjukt/hårt för att skydda pennor men inte vara obekvämt i fickan.

Extra vattenflaska, 1-2 liter, med skruvkork. Urdiskad petflaska som tejpas med mörk, matt tejp duger gott.

 

I SoldF, SoldR Mtrl P och Svensk soldat finns mycket matnyttigt att läsa, se till att få dem från din avdelning, åtminstone som PDF-fil.

skall en extra vattenflaska tas med så se till att den har någon möjlighet att fästas i bältet. i ryggsäcken gör den inte mycket nytta.

en bra kniv, inte allt för stor och tung.

liten smidig ficklampa.

litet anteckningsblock som får plats i bröstfickan på jackan.

en rulle 2 liters plastpåsar

disksvamp

liten flaska diskmedel.

  • Extra vattenflaska gör nytta även i ryggsäck, om ordinarie flaska bärs utanpå (dricksflaska 90/K ingår i utrustningen), eftersom du då får med dig 2-3 gånger så mycket vatten.
  • Kniv typ Mora tilldelas. Lägg inga stora summor på något eget.
  • Ficklampa är bra.
  • Anteckningsmateriel tilldelas, dock inte fel att ha något extra, kanske reserv.
  • Små plastpåsar är skitbra att ha med.
  • Diskmedel + disksvamp tilldelas oftast av avdelningen och ibland tas även stora flaskor diskmedel + diskborstar med av avdelningen som central resurs. Liten egen flaska i en plastpåse är bra.
Link to comment
Share on other sites

 

 

Bra att skaffa och ha med:

 

Tålig (och helst även billig och enkel) armbandsklocka.

Förslutningsbara små plastpåsar för fuktkänsliga saker.

Pennfodral, litet, lagom mjukt/hårt för att skydda pennor men inte vara obekvämt i fickan.

Extra vattenflaska, 1-2 liter, med skruvkork. Urdiskad petflaska som tejpas med mörk, matt tejp duger gott.

 

I SoldF, SoldR Mtrl P och Svensk soldat finns mycket matnyttigt att läsa, se till att få dem från din avdelning, åtminstone som PDF-fil.

skall en extra vattenflaska tas med så se till att den har någon möjlighet att fästas i bältet. i ryggsäcken gör den inte mycket nytta.

en bra kniv, inte allt för stor och tung.

liten smidig ficklampa.

litet anteckningsblock som får plats i bröstfickan på jackan.

en rulle 2 liters plastpåsar

disksvamp

liten flaska diskmedel.

  • Extra vattenflaska gör nytta även i ryggsäck, om ordinarie flaska bärs utanpå (dricksflaska 90/K ingår i utrustningen), eftersom du då får med dig 2-3 gånger så mycket vatten.
  • Kniv typ Mora tilldelas. Lägg inga stora summor på något eget.
  • Ficklampa är bra.
  • Anteckningsmateriel tilldelas, dock inte fel att ha något extra, kanske reserv.
  • Små plastpåsar är skitbra att ha med.
  • Diskmedel + disksvamp tilldelas oftast av avdelningen och ibland tas även stora flaskor diskmedel + diskborstar med av avdelningen som central resurs. Liten egen flaska i en plastpåse är bra.

 

vad jag mindes fanns minst en dunk med vatten vid tältet, ryggsäcken las av när vi kom till lägerplatsen och bars inte under marsch eller andra turer i terrängen. så till vad är några få extra liter till nytta utom att öka vikten

 

typ mora kopian vi fick utdelat när jag gjorde vpl, var nog köpt på typ jula eller nått. moraknivs kopior är förbrukningsmatrial, har en F1 som har följt mig i över 15 år och den ser bättre ut än vad de kopiorna användes såg ut efter något år.

 

vem har med sig ett A4 kollegieblock i fält ? jag brukar dessutom ha med en stiftpenna som har en inbyggd suddipenna, kostar strax under femtiolappen men då behöver man inte ha med bägge.

 

angående diskmöjligheter, förtroende är bra, kontroll är bättre. Jag har även med mig en diskhanduk, den har dubbla funktionen att den tar bort skramlet köket kan göra.

Link to comment
Share on other sites

Vår avdelning marschar XX km till helgen, med stridspackning. Ja, vattendunkar medförs, men påfyllning behöver inte ske lika ofta med 2-3 L buret, jämfört med 1 L buret. I extraflaska kan du även ha vätskeersättning (vatten + pulver typ absorb), vilket du inte får ha i tilldelad dricksflaska 90.

 

Vi tilldelar blyertspenna och FM's lilla svarta anteckningsbok, hållbar och går ner i fickan.

 

F1 är suverän, men ligger över de flesta studerande ungdomars budget. Mora duger rätt bra för behoven under de 2-5 år de deltar.

 

Bra tips om diskutrustning.

Link to comment
Share on other sites

Idiotiskt att lägga stora pengar på dyra knivar som riskera att komma bort i skogen, speciellt om man typ är 15 år. Jag har i all militär verksamhet klarat mig utmärkt med vanlig tilldelad gammal morakniv.

 

Vill i övrigt ge TS rådet att inte dras med i någon eventuell prylhets. En pet-flaska i ryggan och tilldelad materiell duger med all säkerhet fint.

Link to comment
Share on other sites

Hur många har blivit röjda pga solreflex i en pet-flaska egentligen? Visst tejpa på om ni känner för det men det känns vääääldigt marginellt nödvändigt :D

En tom PET kan faktiskt knycklas så att den blir skadad, den risken blir mindre om man tejpar den, därför har jag tejp på min.

Link to comment
Share on other sites

Finns det sådana PET-flaskor fortfarande i Sverige? I PET-flaskans barndom var plasten tunnare och kunde gå sönder om man var oförsiktig (likaså hade de en separat, svart botten, som om den lossnade, kunde medföra läckage. Då ser jag att det fanns en anledning till att tejpa. Engångsflaskorna (på riktigt!) i Kosovo (Korpi!) var ju också mycket tunna, men de klarade likväl ovarsam hantering bak i fordonen.

 

Om läget är sådant att man riskerar upptäckt kanske man skall avstå från att dricka eller dricka under regnskyddet. Annars bör väl den materiel som inte används förvaras i ryggsäcken (motsv.)...

 

F.ö. bra tips på utrustning, håller med om att Mora-kniven (motsv.) är den mest prisvärda kniven för de allra flest - expendable! En vanlig kombinationstång med gummihandtag (t.ex. 39:- på Jula) är mycket bättre som tång än vilket multiverktyg som helst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Finns det sådana PET-flaskor fortfarande i Sverige? I PET-flaskans barndom var plasten tunnare och kunde gå sönder om man var oförsiktig (likaså hade de en separat, svart botten, som om den lossnade, kunde medföra läckage. Då ser jag att det fanns en anledning till att tejpa. Engångsflaskorna (på riktigt!) i Kosovo (Korpi!) var ju också mycket tunna, men de klarade likväl ovarsam hantering bak i fordonen.

Aningen OT...

Vill minnas att den svarta underdelen bara var ditklistrad för att flaskan gjöts med rund botten. Utan den hade man inte kunnat ställa flaskan på tex ett bord... Men jag är inte helt säker.

/m

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mer OT:

 

Visst var det så: den svarta underdelen var ett stöd som gjorde det möjligt för flaskan att stå upp. Delarna satt dock ihop, och togs den svarta delen bort kunde det bli hål i botten av flaskan. (De två delarna måste satts samman när flaskan formsprutades.)

Link to comment
Share on other sites

En karta Ipren. Folk är aldrig så tacksamma som när du kan erbjuda en ipren när de har huvudvärk.!

Det är så sant. I US Army kallar dom Motrin för Ranger godis (Ranger candy) för att alla har alltid ont någonstans. Sjukvårdarna brukade ge ut dom i stora påsar istället för små medicin burkar. Aahh, good times.

Link to comment
Share on other sites

Bra och billiga saker.

 

Gamla hederliga blyertspennor som man delar på mitten. Typ till ikea-storlek. Kan vässas med egen kniv och om ens papper råkar bli blött så försvinner inte texten.

Kniv. Mora för runt 40:- på ÖB, Rusta, ClasOlsson. Har du otur så får du ut en riktigt slö kniv.

Zip-påsar. Där du kan ha pennor och anteckningsblock så de inte blir blöta. Även bra att lägga toapapper i.

Pet-flaska på 05-liter, för vatten. Även bra iaf du får ut vätskeersättning så du slipper ha det i din fältflaska eller vätskesystem. (Tejp har man för övrigt för köldrisk och maskering)

 

Du kommer lugnt undan allt detta för under hundra kronor.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...