Jump to content

Recommended Posts

Är det någon som kan redogöra skillnaden i definition mellan en lågtryckskanon (i ex Pbv 501 och Ikv 91) och en högtryckskanon (eller vad nu motsatsen heter).

Vad är det som gör kanonen till en lågtrycks? Är det kopplat till projektilens utgångshastighet eller är det bara en fråga om antal bar i eldröret?

 

/Airborn

Link to post
Share on other sites

Trycket i eldröret, vilket ger högre utgångshastighet. En kanon med hög utgångshastighet genererar också mer rekyl vilket gör att de inte kan monteras i vilket fordon som helst.

 

Så, nu kan The Swede fylla på med alla snaskiga detaljer :)

Link to post
Share on other sites

Stridsvagnskanoner avfyrar (kort sammanfattat) i allmänhet en typ av projektil som egentligen bara är en pil eller spetsig stav av tungmetall (ofta är volframkarbid inblandat) och som förlitar sig på sin rörelseenergi för att slå igenom pansar. För att få mycket rörelseenergi och därmed stor genomslagsförmåga bör projektilen skjutas med mycket hög hastighet. Projektilens utgångshastighet när den skjuts från en kanon beror av ett antal faktorer. Viktiga är bland annat dess vikt, eldrörets längd samt det gastryck som utvecklas av drivladdningen. För att få en hög utgångshastighet vill man ha en lätt projekil som skjuts från ett långt eldrör med högt gastryck; det höga trycket ger hög acceleration och det långa eldröret låter accelerationen verka under lång tid. En lätt projektil är dock sämre för genomslagsförmågan, så där får man kompromissa. Det finns dock ett flertal rent fysiska problem med att konstruera en optimal kanon.

 

För det första är ett långt eldrör tungt, och dessutom måste den utstickande delen balanseras upp i andra änden vilket gör systemet ännu tyngre. För det andra är det olämpligt att låta det sticka ut alltför långt ifrån vagnen, då detta försvårar terrängkörning.

För det andra så förhåller det sig så att i enlighet med Newtons tredje lag så uppstår vid avfyrningen dels en kraft som skjuter iväg projektilen, och dels en motkraft (rekylen) som skjuter pjäsen i motsatt riktning. Denna kraft måste fångas upp av någonting i vagnen; ofta har man hydraulcylindrar som bromsar upp rekylen. Ett sådant system är tungt.

För det tredje kan varken projektil, eldrör eller slutstycke stå ut med hur höga tryck som helst. Större tryck kräver grövre dimensioner på materialet, och detta är förstås också tungt.

 

På ett lätt stridsfordon har man helt enkelt inte tillräckligt mycket vikt att leka med för att få plats med en höghastighets- och högtryckskanon som är tillräckligt stor för att uppnå tillfredsställande verkan i fiendens pansar. Alltså valde man istället att bygga en kanon avsedd att skjuta RSV-granater istället. En sådan kanon ska helst ha en ganska grov kaliber (volymen på granaten och därmed platsen för sprängämne ökar snabbt med grövre kaliber) men behöver inte nödvändigtvis ha en särskilt hög utgångshastighet (eftersom det är granatens sprängverkan som sköter genomslaget, inte dess hastighet) och kan alltså göras betydligt lättare.

 

Exakt var gränsen mellan hög- och lågtryckskanon går vet jag inte (det finns säkert en definition av det någonstans) men i praktiken är de alltså främst åtskilda genom att de är avsedda för olika ammunitionstyper.

Edited by rhx
Link to post
Share on other sites

att IKV91 fick just en 90mm pjäs beror också till stor del på att det redan fanns ammunition i den kalibern, nämligen till 9cm pvpj.

IKV91 testades dock med 105mm kanon i större torn för export men resulterade aldrig i någon order.

Link to post
Share on other sites

Lågtrycks- och högtryckskanon i sig är ju ganska enkelt att förstå - men vad är det egentligen som skiljer mellan dem.

Är det till exempel skillnad i krutets hastighet? Hur skiljer det i storlek på landningen, eller det gör det kanske inte utan det regleras med långsammare krut? Hur skiljer det i "patronläget" (vad det nukan tänkas heta på en kanon) är det olika mycket gas som tillåts i eldröret - att man i en högtryckskanon låter all gas gå ut genom eldröret, medan man i lågtrycksvarianten evakuerar en del bakåt eller andra vägar? Allt detta är frågor, inte påstående, om någon undrar:)

/m

Link to post
Share on other sites

 

9cm pvpj.

 

Den var ju rekylfri, hur fasen funkade den ammunitionen i en reguljär (lågtrycks-) pjäs??

 

Om jag minns rätt var det bara själva stridsdelen man återanvände, för att slippa utvecklingskostnaderna för en ny sådan.

Link to post
Share on other sites

Det enda jag sett och läst om skillnader är att högtryckskanonen tål högre tryck i eldröret och kan därmed putta iväg proj mycket fortare vilket är ett krav för pilam. Krutgaser hålls i eldröret på samma sätt.

Rhx, det du skriver om att eldrör inte sticker ut så mycket för att det är svårt med terrängkörning stämmer inte så mycket skulle jag säga. Alla moderna vagnar har eldrör som petar ut rätt ordentligt, senaste inkarnationen av Leopard 2 har dessutom 11 kalibrar längre eldrör än de vi har (dryg meter extra).

Link to post
Share on other sites

Det enda jag sett och läst om skillnader är att högtryckskanonen tål högre tryck i eldröret och kan därmed putta iväg proj mycket fortare vilket är ett krav för pilam. Krutgaser hålls i eldröret på samma sätt.

 

Inte så lätt att hitta på nätet som jag trodde... Men det verkar vara så att vissa typer har en mindre laddning helt enkelt vilket ger ett lägre tryck och en mindre rekyl. Sen finns det ett mellanting som heter High-low-preassure system som är väldigt välbeskrivet.

 

Link to post
Share on other sites

Rhx, det du skriver om att eldrör inte sticker ut så mycket för att det är svårt med terrängkörning stämmer inte så mycket skulle jag säga. Alla moderna vagnar har eldrör som petar ut rätt ordentligt, senaste inkarnationen av Leopard 2 har dessutom 11 kalibrar längre eldrör än de vi har (dryg meter extra).

Jag vet inte riktigt hur du tolkade det där. Ur ballistisk synvinkel så är det egentligen ju längre eldrör desto bättre (upp till en gräns då, gasen kan ju inte expandera i evighet), men som sagt finns det ju praktiska begränsningar för detta. Bland annat är ett långt rör otympligt dels pga hävarmseffekten och dels pga ökande krav på fritt utrymme runt vagnen. Jag har inte sagt något om att röret inte bör sticka ut utanför vagnskroppen; det är ju mycket få stridsvagnar där det inte gör det. Det enda jag ville ha sagt var ju längre det sticker ut desto större manöverutrymme kräver vagnen, så liksom med mycket annat på en stridsvagn får man kompromissa.

Edited by rhx
Link to post
Share on other sites

Därför bör L44 vara bättre än L55 i vår terräng. dels blir skjutavstånden kortare så du har mindre nytta av den extra eldrörslängden och dels så blir det som du säger jobbigare att manövrera i skog.

men i öppen terräng likt en öken eller så, ja där är det längre skjutavstånd och den ökade längden på eldröret påverkar manövrerbarheten obetydligt.

där är ett längre eldrör betydligt mer användbart.

Link to post
Share on other sites

L55an har rimligen högre utgångshastighet på pil vilket ger pättre penetreringsförmåga, ballistiska egenskaper och träffsäkerhet.

minns jag inte helt fel finns en maximal utgångshastighet på i varje fall HEAT projektiler. minns inte vad som skulle hända om den överträffas om projektilen helt enkelt krossas av tryckvågen/slits sönder av accelerationen eller vad som händer.

Link to post
Share on other sites

Ja alltså precis som att det finns rena materialtekniska begränsningar för hur högt tryck man kan ha i eldröret osv så finns det ju såklart motsvarande begränsningar för hur stora krafter en projektil tål att utsättas för. En psgr väger mer och har fler känsliga delar än en pil och dessutom fungerar inte tändröret i hur höga anslagshastigheter som helst, så jo, psgr skjuts med lägre utgångshastighet. Detta har ju dock ingen direkt koppling till eldrörets längd, vill man minska utgångshastigheten så är det ju betydligt enklare att bara minska på krutladdningen.

Link to post
Share on other sites

Under min vpl fick jag förklaringen att kanonerna på våra 501:or kallades lågtryckskanoner bara för att det var raketer som sköts iväg och inte granater likt en 302:a, 90:a eller en 122:a. Kanske inte hela sanningen med det var den förklaringen kanske funkar det på trötta värnpliktiga.

Link to post
Share on other sites

Det är ju sant i stora drag. Kanonen i pbv 501/BMP-1 (beteckning i ursprungslandet 2A28 "Grom") är ju egentligen en slags hybridpjäs. Den skjuter samma am som SPG-9 (73 mm rekylfri pvpjäs, lite lik vår pvpj 1110 "huggpipan"), dvs någon slags mellanting mellan psgr och psrak. Granaten (eller raketen, vad man nu vill kalla den) skjuts först ut ur eldröret av en mindre krutladdning i ca 250-400m/s (närmare den lägre siffran för den rekylfria versionen), och när den kommit iväg något tiotal meter tänder raketmotorn och accelerar den vidare till ca 700m/s. Rekylkrafterna blir väldigt små och själva pjäsen kan också göras kompakt och lätt, och det var väl därför man valde att göra så på BMP-1:an även om lösningen inte är optimal rent ballistiskt (precisionen är knappast något att hurra för).

 

Hursomhelst så kallas ju även andra kanoner som skjuter konventionella psgr för lågtryckskanoner, så det där med raketprojektiler är inte det som gör en kanon till lågtryckskanon.

Link to post
Share on other sites

Rekylkrafterna blir väldigt små och själva pjäsen kan också göras kompakt och lätt, och det var väl därför man valde att göra så på BMP-1:an även om lösningen inte är optimal rent ballistiskt (precisionen är knappast något att hurra för).

 

 

Nej, precisionen sög ap-pung. De tre skyttarna i vår plut fick skjuta två (!?) skarpa var under vpl. Dessa sköts från en stillastående vagn, mot ett stillastående säckvävsmål under nästa vindstilla förhållanden. En raket/granat av sammanlagt sex träffade.

Nog om detta. Låtom oss leta reda i sanningen i denna djungel av benämningar!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...