Jump to content

Nya frågor om Sjövärnskåren

Hemming

Recommended Posts

Jag har blivit antagen till sommarskolan Märsgarn 2 i sommar men jag hade lite funderingar. Såg att det redan fanns en tidigare tråd men den är ju några år gammal så jag vet inte om det fortfarande gäller.

I informationsbrevet står det att man uppmuntras bygga upp en "grundkondition" vad menas med det?

Är det något som förändrats i övrigt sedan den förra tråden eller är allt sig likt? Antagningsprocessen verkar dock ha ändrats för någon intervju har jag inte hört något om.

Här är en text i ämnet och borde vara en riktlinje. Nu kommer du dock klara kurser även om du tränar mycket mindre än så men det är inte minst roligare om man har bra kondition och slipper börja flåsa för det minsta lilla - det vet jag av personlig erfarenhet. Har du senare planer på att söka tex GMU så är det bara bra om du kommer igång med bra god träning lågt innan.

http://www.shortcut.nu/karriarverktyg/expertfraga/2626/Grundkondition

Utifrån den erfarenhet jag har av ungdomsverksamheten, är själv GK-elev från Hemvärnsungdomen, så kan jag säga såhär: Militär verksamhet handlar inte om att kunna springa en mil på kortast tid eller lyfta tungt på gymmet. Det handlar om att orka bära "tungt" och gå långt. Att vara uthållig är viktigare än att vara supersnabb/-stark. Glöm inte att ett starkt psyke klarar man sig långt på (pannben).

Så länge man klarar av att jogga ett par kilometer och kunna bära sin egen packning (Ca 8-10kg) så är man på säker mark. Att klara av 10 armhävningar (på knä eller inte) är nog dock bra för att slippa skämmas under BRAK:en ;)
Men precis som REALIN skriver, så kommer det bli mycket roligare desto bättre kondis/styrka du har.

Lycka till som ny ungdom i försvarsmakten!

/Karlswe

Tack så mycket för svaren! Nu har jag lite bättre koll på den fronten.

En annan fråga: Vad kan man förvänta sig i allmänhet av SVK? Vi har fått ut en standarddagordning (eller vad man ska kalla den) men vad brukar man göra för olika övningar m.m. på dagarna?

Vad jag vet så har sjövärnskåren i stort samma verksamhet som övrig frivilligverksamhet för ungdomar. Med undantag för att SVK inte skjuter något men däremot har rodd och dylikt i sin verksamhet. Men det du kan räkna med är fys, ro valbåt, radiokommunikation (samt morse), slå knopar, exercis (gå i takt, vändningar mm) överleva i fält samt bo på logement.

/Karlswe

En fråga som jag nu kom och tänka på: Jag har funderat på att vid sidan av SVK också gå med i ULv till hösten men kan man vara med i två organisationer samtidigt eller går inte det/blir det för krångligt?

Till SVK:are har jag också en fråga om hemortsutbildningen: Hur går den till?

Jag hoppas ni ursäktar min frågvishet.

Ja, du kan vara med i flera organisationer samtidigt. Försvarsutbildarna och Hemvärnet är vanligtvis dom som erbjuder mest ungdomsverksamhet. Inte minst ungdomstävlingen på HvSS i augusti med ungdomar från flera länder, något jag rekommenderar!

Utifrån egen erfarenhet så kan jag säga såhär, här i Östergötland samövar vi mer än sällan med andra organisationer. Jag tror dessutom att något form av samarbete i övriga Sverige mellan organisationerna inte är ovanligt. Men det spelar fortfarande roll vilken organisation du söker dig till från början: Hemvärnsungdom, Försvarsutbildarungdom eller Ungdom Flygvapenfrivilliga mm.
Men ett engagemang inom friv.rörelsen på hemmaplan bortsett från Sjövärnskårens sommarskolor är något jag varmt rekommenderar.

/Karlswe