Jump to content

Libyen efter Gaddafi.

Recommended Posts

Ungefär två och ett halvt år efter att Muammar Gaddafi och hans regim störtats iom Gaddafis död så är landet oroligare än nånsin, pro-gaddafi milis och andra beväpnade grupper sägs de senaste året ha intagit ett antal byar,städer och militäranläggningar.

Idag attackerades parlamentet i Tripoli.

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/04/gunmen-attack-libya-parliament-201442916543478322.html

Kanske det är dags att Libyen får en egen tråd om vad som händer.

mycke vapen, gott om stridserfarna mäniskor och ont om folk som vet vad demokrati betyder. är de inte så man bygger en demokrati. (ironi, om någon nu missat det)

Lägg till : inget att göra och ingen uppenbar framtid så är det inte så svårt att se att det lätt kan spåra ur i just Libyen.

• 2 weeks later...

säger redan sig självt, men bör ändå nämnas: det svarta guldet

ett flertal beväpnade och välorganiserade rebellgrupper sitter numera på viktiga oljeresurser. Detta är indikativt för de etniska motsättningar som undertrycktes under Gaddafis herravälde. dessa resurser togs sedermera ifrån regimen av "locals". jo, nog är det så att idén om enade nationer är väl mer komplicerad än vad man tror. Se på Ukraina, se på Sudan, Afghanistan.

Min uppfattning är att omvärlden gjorde ett stort misstag när det gällde den arabiska våren. Man likställde nationerna bara för att där fanns totalitära regimer, utan någon individuell analys.

Egypten: Ett land där folket tappat all framtidstro, massarbetslöshet, ingen studerar för det kostar pengar...och vid examen ändå inga jobb att få. här förstår jag att det fanns ett stort stöd för en ny regim

Libyen: Alla hade skolplikt, flickor och pojkar på lika villkor. Libyen låg i topp, i världen, vad gällde kunskap att läsa och skriva. Universitetsstudier utan kostnad. Alla fick jobb, det fanns till och med underskott av arbetskraft i landet. Dvs en stor del av landets befolkning levde bra. Bönderna var fria med egen mark etc. Jaha säger då någon, varför blev det som det blev? Förklaringen ligger troligtvis i att de klaner som Gaddafi berövat inflytandet såg en möjlighet att nå framgång i en väpnad kamp under förevändning att man kämpade för demokrati. Det var främst sådana grupper som låg bakom angrepp mot militära anläggningar för att skaffa mer vapen och utrustning. I de områden dessa klaner nu kontrollerar har lokabefolkningen återigen blivit förslavat i ett feodalsamhälle, inga skolor för gemene man, kvinnorna har förslavats i hemmen etc. Var det därför vi hade Gripen där??

USA's och Frankrikes inblandning var enbart pga inrikespolitik, vad vi andra hade där att göra är en gåta egentligen. Ett problem vi har är att så fort någon skriker demokrati i ett land där det finns en ledning som vi inte gillar är vi beredda att strunta i alla internationella överenskommelser om suveränitet etc.

Jag gillade inte Gaddafi men att angripa honom under förevändning att skydda civilister var ju helt förkastligt, pressen borde ha legat på terroristerna som tagit skydd i städer och byar.

Medias bevakning var helt ensidig, i svensk television intervjuades Libyska dissidenter om situationen i Libyen och presenterade den som sanning för svenska folket.

Du gillade inte Gaddafi men det låter på dig som om du tycker att han var en snäll diktator och att Libyen 1969-2011 var ett föredömligt land i fråga om välfärd.

Jag gillade inte heller insatsen i Libyen där man maskerar sitt syfte med FN mandat, resolutioner osv, dock var Gaddafi en av de sjukaste eller mest störda ledarna i världen vid tidpunkten för revolutionen och han har ju inte direkt bidragit till att skapa en bra bild av sig själv.

Nä, det är bra att kräket är borta, dock kan man diskutera tillvägagångssättet.

Jag har aldrig påstått att han var snäll, jag ville bara beskriva en skillnad, mellan två grannländer, som aldrig beskrevs i media. Jag tycker också att Gaddafi skulle bort från makten men jag gillar inte tanken på att det skett på bekostnad av tex jämställdhet och att människor på landsbygden som nu tvingats in i slaveri.

Om vi struntar i känslorna så var rebellerna brottslingar i ett land med en internationellt erkänd ledning. Trots det valde man gå in militärt för att skydda civilbefolkningen från polis och militär som försökte upprätthålla ordningen. Kan det ske i andra länder också, kan det ske i Sverige om vår regim försöker upprätthålla ordningen...? Var går gränsen?

Jag har aldrig påstått att han var snäll, jag ville bara beskriva en skillnad, mellan två grannländer, som aldrig beskrevs i media. Jag tycker också att Gaddafi skulle bort från makten men jag gillar inte tanken på att det skett på bekostnad av tex jämställdhet och att människor på landsbygden som nu tvingats in i slaveri.

Om vi struntar i känslorna så var rebellerna brottslingar i ett land med en internationellt erkänd ledning. Trots det valde man gå in militärt för att skydda civilbefolkningen från polis och militär som försökte upprätthålla ordningen. Kan det ske i andra länder också, kan det ske i Sverige om vår regim försöker upprätthålla ordningen...? Var går gränsen?

för mig går gränsen hade den här herren passerat gränsen för vad som är ok, en bra bit innan Lockerbie. Libyens friheter när de gäller "utrikespolitik" var nog anledning för att gå in militärt men då skall de också ske även öppet av den anledningen.

sen när de gäller hela den sk arabiska våren borde folk någon gång ha lärt sig att allianser som med fiendens fiende, inte är något som håller. för eller senare får du bekämpa din forna allierade. förväntan att alla som bekämpar en diktatur är goda demokrater känns lite blåögt. frågan är bara om världen hade varit en bättre och säkrare plats med honom kvar.

Jag tycker att det är väldigt Intressant att tex Tunisien har lyckats "bättre" i den Arabiska våren än tex Egypten och Libyen. De har tex lyckats hålla kvar mycket av sin turism vilket Egypten verkar ha svårt för.

• 3 weeks later...

Det var ju lite kul att läsa artikeln om rebellerna som hade tagit över någon oil refinery där (säkert på beställning åt västbolag) men efter övertagandet började förhandla med .....kineser om försäljningen av oljan. Någon på Wall Street måste ju blivit tokig.

Det var ju lite kul att läsa artikeln om rebellerna som hade tagit över någon oil refinery där (säkert på beställning åt västbolag) men efter övertagandet började förhandla med .....kineser om försäljningen av oljan. Någon på Wall Street måste ju blivit tokig.

vad säger att de inte var på eget intiativ eller kineserna från början. Allt är inte som de ser ut, USA kapitalet står inte bakom allt, förmodligen inte ens medparten av allt händer, vad Russia Today och div internet sidor säger.

Det är väl åt alla håll numera iofs förvisso.

Men sett till Obamas senaste pekanden på nya fienden för West Points blivande mannar / nya generationer så....

skall man se försöka utröna något ur vad som hände förra århundradet är de mer att oroa sig när USA vänder sig innåt och lämnar den internationella spelplanen åt andra. Att amerikanska presidenten ägnar tid åt vilka länder som är möjliga fiender för west point kadetterna är inte förvånande, Jag hade blivit lite fundersam om han ägnat tiden åt vård, skola och omsorg.

Det var ju lite kul att läsa artikeln om rebellerna som hade tagit över någon oil refinery där (säkert på beställning åt västbolag) men efter övertagandet började förhandla med .....kineser om försäljningen av oljan

Kan du länka till den artikeln, jag har inte läst den?

• 2 months later...