Jump to content

K1 på högvakt

Recommended Posts

Kikade på postavlösningar igår hos Högvakten. Cirkusregementet(K1) var där. Om några kan detta med Högvakt borde det vara K1, tänkte jag. Ack så jag bedrog mig.

Måste varit en panikåtgärd att slänga ut dom på slottet med en så undermålig utbildning. Troligen aldeles nyinryckta och jag tycker synd om dom för dom såg så stolta ut mitt i fiaskot.

Bristen på värnpliktiga syns även utanför slottet. Pinsamt.

Någon som vet mer?

Konkret:

¤Passgångare

¤Dålig tajming

¤Otakt

¤Ojämn formering

Bra klädputs dock.

Har legat inne på 4. Skv på K1 i drygt två veckor. Det enda man gör är att marschera, från morgon till kväll. I stort sett, nästan all förflyttning var ju sådan typ. Så det där med "ojämn takt" det vete fan.

Såg ett program på Disvocery för några kvällar sen om den brittiska motsvarigheten. Royal Horseguards, som är precis vad det låter som. Jag tror nog K1 sneglade lite på dem när de la upp utbildningen. Resultatet blir lite halvlamt, är ju trots allt 10 månaders vpl. Finns dock vissa skillnader, som blir enorma om man betänker

* 30-årig staffcorporal t.ex. Hmm, det delas inte ut gradbeteckningar lika slappt som i Sverige, vilket rimligtvis borde innebära att de som utbildar är snäppet vassare. De skrek mycket iaf.

* Britterna är yrkessoldater, de skriver på kontrakt som gör att de kan bli bestraffade på andra sätt också, de mest milda bestraffningarna skulle fått vplnytt/vplrådet att behöva käka lugnande.

* De flesta som började på Horseguards var så unga som 17 år.. lättare att lära sig rida/marschera o.s.v. än om man är ex. 20 och rycker in i Sverige.

* Inte endast till för cirkus. Man börjar i horseguards och avancerar sedan till Scimitarbesättning (lätt spaningspansarfordon).. och dyl, det moderna kavalleriet typ. De var bland de första in i Kosovo efter NATO-bombningarna t.ex. Denna dubbla roll påstår de själva gör dem "skarpare" och mer disciplinerade, och mer välutbildade än övriga soldater i brittiska armén.

* Inte endast till för cirkus. Man börjar i horseguards och avancerar sedan till Scimitarbesättning (lätt spaningspansarfordon).. och dyl, det moderna kavalleriet typ. De var bland de första in i Kosovo efter NATO-bombningarna t.ex. Denna dubbla roll påstår de själva gör dem "skarpare" och mer disciplinerade, och mer välutbildade än övriga soldater i brittiska armén.

Bullshit.  Vad spelar det för roll att dom kan rida och gå i takt bra som fan när dom ändå måste lära om sig till tex skytt i Scimitaren. Såg också programmet och det var ju som någon sa att cirkusen var ett nödvändigt ont för att komma till spaningsplutonen och att han alldrig vill tillbaka till stallet.

Att man kan ge folk hårdare straff för att dom har skrivit på en anställning ger inget i utbildande syfte. Däremot så har dom en grym fördel av, tiden (inte bara 10 månader att lära allt) samt att 99% av dom som söker är motiverade att lära sig.

jag har också sett K1/I1 på slottet. det var avlösning och det var amfbat från göteborg som gick på. amfbat var helt otroliga, de hade en disciplin jag inte sett maken till tidigare. helt perfekt tyckte iaf jag. K1/I1 däremot var inte alls lika bra. inte lika säkra liksom. konstigt,  det är väl det som de SKA kunna!

men men, jag ska inte säga nåt, jag vet ju inte hur länge livgardisterna legat inne.