Jump to content

Fästa Fällkniven S1 (eller andra modeller) på Strids-väst/sele/ok


klslndgrn

Recommended Posts

Hallå där SoldF:are!

 

Jag har precis köpt mig en Fällkniven S1bz ( http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/436/24/fixed-blades/survival-knives/s1bz )

 

Jag såg på någon bild samt på en övning att man kan fästa dem upp och ner i "hålet" på slidan på sin stridsutr.

 

Hur gör jag detta på bästa sätt?

 

Tack på förhand

 

Ber om ursäkt om jag postade denna topic fel eller om jag skulle ha gjort inlägget i en redan gjord topic.

 

Best wishes

 

/ Klassy

Link to comment
Share on other sites

Att hänga knivar i västen är ingen bra idé om man har någon som helst taktisk tanke bakom. Min rekommendation är att du fäster kniven någonstans där den inte är mer till skada för dig själv än för andra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en flerbruksficka stor med vänstra kanten ungefär höften/ljumsken på höger sida, jag har fäst in min s1a i den "lediga fållan" på flerbruksfickan, i själva fickan.

Det hela är säkrat med buntband. Känns hittills funkis och bra! :)

Link to comment
Share on other sites

Man kan ta hjälp av en sådan här och när det gäller placering så har det bästa varit bakom någon annan ficka eller mellan 2 stycken där du enkelt hittar den men ingen kan komma åt den mot din vilja och den inte lyser i ögonen på "utrustningspoliser"

/Slugg

Link to comment
Share on other sites

Att hänga knivar i västen är ingen bra idé om man har någon som helst taktisk tanke bakom. Min rekommendation är att du fäster kniven någonstans där den inte är mer till skada för dig själv än för andra.

Att ha kniven i tex bältet är enligt mig dåligt då den alltid hamnar i vägen då man sitter & ålar osv.

Att snabbt ta den och snabbt kunna få tillbaka den i slidan är även svårt om man har den på något bängligt ställe..

 

Jag har en flerbruksficka stor med vänstra kanten ungefär höften/ljumsken på höger sida, jag har fäst in min s1a i den "lediga fållan" på flerbruksfickan, i själva fickan.

Det hela är säkrat med buntband. Känns hittills funkis och bra! :)

Jag vill kunna ta fram och stoppa undan den snabbt och då är din idé tyvärr ingen höjdare för min del! men lät ju super för någon som inte vill ta fram den så fort och ofta!

 

 

Man kan ta hjälp av en sådan här och när det gäller placering så har det bästa varit bakom någon annan ficka eller mellan 2 stycken där du enkelt hittar den men ingen kan komma åt den mot din vilja och den inte lyser i ögonen på "utrustningspoliser"

/Slugg

Ser perfekt ut! Får ta och köpa mig en sådan!

För ett förtydligande, men den där fäster jag i änden av slidan (hålet) där uppe och fästet som redan är på slidan fäster jag i den nedre delen?

Link to comment
Share on other sites

 

Jag har en flerbruksficka stor med vänstra kanten ungefär höften/ljumsken på höger sida, jag har fäst in min s1a i den "lediga fållan" på flerbruksfickan, i själva fickan.

Det hela är säkrat med buntband. Känns hittills funkis och bra! :)

Jag vill kunna ta fram och stoppa undan den snabbt och då är din idé tyvärr ingen höjdare för min del! men lät ju super för någon som inte vill ta fram den så fort och ofta!

 

 

Den sitter alltså inte inuti fickan, utan mer mellan oket och fickan.

Går riktigt snabbt och smidigt att få fram.

Link to comment
Share on other sites

 

Att hänga knivar i västen är ingen bra idé om man har någon som helst taktisk tanke bakom. Min rekommendation är att du fäster kniven någonstans där den inte är mer till skada för dig själv än för andra.

Att ha kniven i tex bältet är enligt mig dåligt då den alltid hamnar i vägen då man sitter & ålar osv.

Att snabbt ta den och snabbt kunna få tillbaka den i slidan är även svårt om man har den på något bängligt ställe..

 

Jag har en flerbruksficka stor med vänstra kanten ungefär höften/ljumsken på höger sida, jag har fäst in min s1a i den "lediga fållan" på flerbruksfickan, i själva fickan.

Det hela är säkrat med buntband. Känns hittills funkis och bra! :)

Jag vill kunna ta fram och stoppa undan den snabbt och då är din idé tyvärr ingen höjdare för min del! men lät ju super för någon som inte vill ta fram den så fort och ofta!

 

 

Man kan ta hjälp av en sådan här och när det gäller placering så har det bästa varit bakom någon annan ficka eller mellan 2 stycken där du enkelt hittar den men ingen kan komma åt den mot din vilja och den inte lyser i ögonen på "utrustningspoliser"

/Slugg

Ser perfekt ut! Får ta och köpa mig en sådan!

För ett förtydligande, men den där fäster jag i änden av slidan (hålet) där uppe och fästet som redan är på slidan fäster jag i den nedre delen?

 

Adaptern är för att kunna fästa "slutna" bälteshållare i framför allt Sv2000 men den borde funka på molle/pals om det är den typen där det sitter band kant i kant om det är 25 mm mellanrum mellan raderna så funkar den inte. "Håländan" om du vill ha den upp och ner skulle jag fästa med en bit kardborrerem, buntband eller paracord. Men min erfarenhet är att det fortfarande är bäst att sätta kniven lite lägre och "rättvänd" och då behöver du inte fästa den nedre ändan alls, på SV2000 så passar Zytelslidan bakom banden vilket gör att den inte slänger omkring.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jag har en flerbruksficka stor med vänstra kanten ungefär höften/ljumsken på höger sida, jag har fäst in min s1a i den "lediga fållan" på flerbruksfickan, i själva fickan.

Det hela är säkrat med buntband. Känns hittills funkis och bra! :)

Jag vill kunna ta fram och stoppa undan den snabbt och då är din idé tyvärr ingen höjdare för min del! men lät ju super för någon som inte vill ta fram den så fort och ofta!

 

 

Den sitter alltså inte inuti fickan, utan mer mellan oket och fickan.

Går riktigt snabbt och smidigt att få fram.

 

Bild på detta tack! Om du har tid och lust :D

Link to comment
Share on other sites

 

Adaptern är för att kunna fästa "slutna" bälteshållare i framför allt Sv2000 men den borde funka på molle/pals om det är den typen där det sitter band kant i kant om det är 25 mm mellanrum mellan raderna så funkar den inte. "Håländan" om du vill ha den upp och ner skulle jag fästa med en bit kardborrerem, buntband eller paracord. Men min erfarenhet är att det fortfarande är bäst att sätta kniven lite lägre och "rättvänd" och då behöver du inte fästa den nedre ändan alls, på SV2000 så passar Zytelslidan bakom banden vilket gör att den inte slänger omkring.

 

 

 

 

Hmm okaj.. Använder ju Strids-selen/oket, alltså uppgraderings-kittets sele/ok, (vad ni nu vill kalla det) så tänkte fästa kniven på själva axelremmen där det är lite glesare mellanrum mellan raderna jämfört med på SV2000. Tror du det funkar?

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Jag har en flerbruksficka stor med vänstra kanten ungefär höften/ljumsken på höger sida, jag har fäst in min s1a i den "lediga fållan" på flerbruksfickan, i själva fickan.

Det hela är säkrat med buntband. Känns hittills funkis och bra! :)

Jag vill kunna ta fram och stoppa undan den snabbt och då är din idé tyvärr ingen höjdare för min del! men lät ju super för någon som inte vill ta fram den så fort och ofta!

 

 

Den sitter alltså inte inuti fickan, utan mer mellan oket och fickan.

Går riktigt snabbt och smidigt att få fram.

 

Bild på detta tack! Om du har tid och lust :D

 

Fixar det när jag är tbx på jobbet :happy:

Link to comment
Share on other sites

Hmm okaj.. Använder ju Strids-selen/oket, alltså uppgraderings-kittets sele/ok, (vad ni nu vill kalla det) så tänkte fästa kniven på själva axelremmen där det är lite glesare mellanrum mellan raderna jämfört med på SV2000. Tror du det funkar?

Det är lite knöligt men det går och Zytelslidan går att få in bakom banden där också. Testat med en A1-Slida.

Edited by Slugg
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

När jag fortfarande var aktiv så hade jag två knivar, en i byxbältet av modell samekniv, som var fastsatt med ett "lädersnöre" så att knivslidan kunde röra sig fritt, om du förstår vad jag menar. Fördelen med det är att den är så rörlig att den inte är i vägen när man sätter sig. Den andra satt (sitter fortfarande faktiskt) i stridsselens (pallade aldrig utrusta mig med stridsvästen, såg ingen fördel med det) vänstra "hängsle" upp och ner fastsatt med svart eltejp, funkade mycket bra. Den kniven var en lite finare sort och hade tryckknappslåsning över parerskyddet, så det var ingen risk att man tappade den.

Att jag hade två berodde på att det är ett helt företag att komma åt kniven i byxbältet när man har all utrustning på sig, och då är extrakniven på selen/västen smidig att ha. Vad utrustningspolisen tycker har jag aldrig brytt mig om, om det funkar för mig så är det rätt för mig.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite bilder på resultatet av fästningen av Fällkniven S1bz på Stridssele 00:

 

THRnh2K.jpg

 

sPYNInS.jpg

 

vrW59zG.jpg

 

LoXSbIT.jpg

 

Jag är riktigt nöjd med resultatet då den sitter stadigt men ändå inte helt fast så den inte förhindrar min rörelse.

 

LGNd8OG.jpg

 

ybaxNMz.jpg

 

Tillägg?

 

Frågor?

 

Med vänlig hälsning / Linkan

Edited by klslndgrn
Link to comment
Share on other sites

Har du prövat med ryggsäck?

 

Min F1 med zytelslida låser inte särskilt bra längre. Jag skulle kolla på kydex om jag var du, då slipper du tänka på om den sitter.

 

Min F1 kunde jag trockla fast bakom mag. fickorna eller på en rad emellan. Lätt att komma åt, men inte i vägen för väskor, p-skott, vapenremmar mm.

 

Nu har jag gått tillbaka till kniv i karbinhake i byxbältet.

Link to comment
Share on other sites

Har du prövat med ryggsäck?

 

Min F1 med zytelslida låser inte särskilt bra längre. Jag skulle kolla på kydex om jag var du, då slipper du tänka på om den sitter.

 

Min F1 kunde jag trockla fast bakom mag. fickorna eller på en rad emellan. Lätt att komma åt, men inte i vägen för väskor, p-skott, vapenremmar mm.

 

Nu har jag gått tillbaka till kniv i karbinhake i byxbältet.

 

Har testat med en CamelBak Ambush och det går finfint. Så ryggsäck borde inte vara några problem!

 

Jag har ju Stridsmora 2000 i byxbältet, så att jag inte behöver låna ut min S1:a till någon ;) (MY PRECIOUS!!)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Här kommer lite bilder på resultatet av fästningen av Fällkniven S1bz på Stridssele 00:

 

THRnh2K.jpg

 

sPYNInS.jpg

 

vrW59zG.jpg

 

LoXSbIT.jpg

 

Jag är riktigt nöjd med resultatet då den sitter stadigt men ändå inte helt fast så den inte förhindrar min rörelse.

 

LGNd8OG.jpg

 

ybaxNMz.jpg

 

Tillägg?

 

Frågor?

 

Med vänlig hälsning / Linkan

 

 

Vart placerar du IGR när du har kniven där? På bröstfickan?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Här kommer lite bilder på resultatet av fästningen av Fällkniven S1bz på Stridssele 00:

 

THRnh2K.jpg

 

sPYNInS.jpg

 

vrW59zG.jpg

 

LoXSbIT.jpg

 

Jag är riktigt nöjd med resultatet då den sitter stadigt men ändå inte helt fast så den inte förhindrar min rörelse.

 

LGNd8OG.jpg

 

ybaxNMz.jpg

 

Tillägg?

 

Frågor?

 

Med vänlig hälsning / Linkan

 

Vart placerar du IGR när du har kniven där? På bröstfickan?

Ja precis.

Link to comment
Share on other sites

Att hänga knivar i västen är ingen bra idé om man har någon som helst taktisk tanke bakom. Min rekommendation är att du fäster kniven någonstans där den inte är mer till skada för dig själv än för andra.

Varfor skulle det vara varre att ha en kniv i vasten an nagon annanstans pa dig? Vart du an kan hanga kniven sa ar det ju mojligt att nagot kan handa. Om du har en dalig (osaker) slida sa borde du nog byta ut den, annars sa ar den val inte farligare pa vasten an nagon annanstans jag kan tanks mig (utom kanske i en ryggsack, men da ar det ju jobbigt att fa tag pa kniven nar du behover den).

Link to comment
Share on other sites

 

Att hänga knivar i västen är ingen bra idé om man har någon som helst taktisk tanke bakom. Min rekommendation är att du fäster kniven någonstans där den inte är mer till skada för dig själv än för andra.

Varfor skulle det vara varre att ha en kniv i vasten an nagon annanstans pa dig? Vart du an kan hanga kniven sa ar det ju mojligt att nagot kan handa. Om du har en dalig (osaker) slida sa borde du nog byta ut den, annars sa ar den val inte farligare pa vasten an nagon annanstans jag kan tanks mig (utom kanske i en ryggsack, men da ar det ju jobbigt att fa tag pa kniven nar du behover den).

 

Jag har fått höra vid ett flertal tillfällen att om man har kniven/pistolen i brösthöjd på västen så kommer någon elaking ta den för dig och skada dig med den... Då individerna som sagt detta oftast har högre grad och mer stridserfarenhet än mig så har jag aldrig sagt emot även om jag inte riktigt kunnat förstå resonemanget... :)

Edited by Slugg
Link to comment
Share on other sites

 

 

Att hänga knivar i västen är ingen bra idé om man har någon som helst taktisk tanke bakom. Min rekommendation är att du fäster kniven någonstans där den inte är mer till skada för dig själv än för andra.

Varfor skulle det vara varre att ha en kniv i vasten an nagon annanstans pa dig? Vart du an kan hanga kniven sa ar det ju mojligt att nagot kan handa. Om du har en dalig (osaker) slida sa borde du nog byta ut den, annars sa ar den val inte farligare pa vasten an nagon annanstans jag kan tanks mig (utom kanske i en ryggsack, men da ar det ju jobbigt att fa tag pa kniven nar du behover den).

 

Jag har fått höra vid ett flertal tillfällen att om man har kniven/pistolen i brösthöjd på västen så kommer någon elaking ta den för dig och skada dig med den... Då individerna som sagt detta oftast har högre grad och mer stridserfarenhet än mig så har jag aldrig sagt emot även om jag inte riktigt kunnat förstå resonemanget... :)

 

jag har hört de samma, samt att du inte skall ha pennor i bröstfickan om du har med känslomässigt instabila mäniskor att göra. tanken och erfarenheten är att den hamnar mer eller mindre i blickfånget och personen kan snabbare grabba och enklare få tag i den än om kniven/pistolen sitter i bältet.

Link to comment
Share on other sites

Hemma på kasernen eller under övning i fredsmässiga förhållanden så kan man säkert se taktisk och häftig ut med ett välexponerat och lättillgängligt närstridsvapen. Men när man kommer till verkligheten när man hamnar i trängda situationer mycket nära eller mitt i en uppretad folkmassa så är det rejält hål i huvudet att servera en eventuellt väldrillad angripare ett så enkelt frikort. Det vore ju om inte annat aningen pinsamt att få sin egen (om än tuff och taktisk) kniv inkörd i kroppen.

 

Men som sagt, i Sverige under fredliga och enkla former så kan man säkert rigga upp sig Hollywoodstyle. Det kan dock omöjligt vara så bråttom att dra upp sin S1:a att man inte kan ta fram den ur någon mer taktiskt uttänkt förvaringsplats.

Link to comment
Share on other sites

Så orsaken till att inte ha kniven på brösthöjden är att någon kan ta dig och använda den mot dig? Har du någon statistik på det? Hur många gånger har det hänt? Och om någon kommer så nära dig att dom börjar ta ut din kniv (vilken förhoppningsvis är fästnad på något sätt) så skall du bara stå och titta på dom medan dom tar din kniv? År det lättare för en elaking att ta din kniv på brösthöjd än någon annan höjd?

 

Också du sade kniven för närstrid. Är det den enda användning du kan tänka på för en kniv? Jag har nog användigt knivar dagligen på deployments, och jag har aldrig varit i närstrid. Kniv är ett mycket användbart verktyg.

Link to comment
Share on other sites

Vi har uppenbarligen olika erfarenhet och utbildning. Jag har inte för avsikt att omskola någon utan förutsätter att det sköts på respektive förband. Erfarenheter från diverse skarpa kravallhanteringssituationer där folk och fä sträckt sig efter knivar fästa lättillgängligt på västen ger i alla fall mig tillräcklig orsak till att inte stoltsera med vassa verktyg.

 

Dock har jag aldrig påstått att kniven enbart är till för närstrid med kniv (vilket säkert 99% av samtliga svenska soldater ändå inte är tränad i) men jag har svårt att komma på någon annan orsak till att "kunna få tag i kniven i ett snabbt läge".

Link to comment
Share on other sites

Vi har uppenbarligen olika erfarenhet och utbildning. Jag har inte för avsikt att omskola någon utan förutsätter att det sköts på respektive förband. Erfarenheter från diverse skarpa kravallhanteringssituationer där folk och fä sträckt sig efter knivar fästa lättillgängligt på västen ger i alla fall mig tillräcklig orsak till att inte stoltsera med vassa verktyg.

 

Dock har jag aldrig påstått att kniven enbart är till för närstrid med kniv (vilket säkert 99% av samtliga svenska soldater ändå inte är tränad i) men jag har svårt att komma på någon annan orsak till att "kunna få tag i kniven i ett snabbt läge".

Born, har du aldrig behövt kapa slanor oerhört jävla skitplötsligt? :camo:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har uppenbarligen olika erfarenhet och utbildning. Jag har inte för avsikt att omskola någon utan förutsätter att det sköts på respektive förband. Erfarenheter från diverse skarpa kravallhanteringssituationer där folk och fä sträckt sig efter knivar fästa lättillgängligt på västen ger i alla fall mig tillräcklig orsak till att inte stoltsera med vassa verktyg.

 

Dock har jag aldrig påstått att kniven enbart är till för närstrid med kniv (vilket säkert 99% av samtliga svenska soldater ändå inte är tränad i) men jag har svårt att komma på någon annan orsak till att "kunna få tag i kniven i ett snabbt läge".

 

Saknar man kläd-sax eller motsv. så kan en enkelt gripbar kniv nog vara duglig och användbar i första hjälpen situationer. Ligger jag tryckt mot marken med kulor och splitteri luften och skall lägga förband/CAT på min sårade kamrat så vill jag inte behöva krumbukta och krångliga för att få fram den där kniven så jag kan skära bort hens väst och klädesplagg, jag vill få fram den utan krångel och meck. Självklart vore en kläd-sax/motsv mer lämplig dock men för oss som inte har egen eller blivit tilldelad en så kan jag tycka att det är användbart.

Sedan kan jag personligen tycka att det är smidigt att ha både multi-verktyg och arbetskniv (alltså inte t.ex. Fällkniven F1 utan en mkt mindre kniv) enkelt tillgänglig i västen för allehanda göranden och uppgifter, allt soldatgöra är trots allt inte strid. I min värd så innebär det inte nödvändigtvis att dessa verktyg sitter fästa på utsidan av västen utan (som just nu) exempelvis multiverktyget tillsamans med liten tejprulle, extra batterier och pannlampa i flerbruksficka liten. Jag skulle inte förvara dem fästade i bältet, det är på tok för meckigt att få fram eftersom i min erfarenhet blir det snabbt för många lager av utrustning i vägen för att komma åt dem enkelt.

Edited by Blanco
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...