hvsjv Posted March 29, 2014 Report Share Posted March 29, 2014 Tänkte gå en kurs i CBRN och undrar om ni vet om man kan ha kvar sin befatning som sjukvårdare i gruppen i Hemvärnet fast man får en till specialite som CBRN och kan både ta hand om skadade med CBRN och Krigsskador. Vad tror ni. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted March 29, 2014 Report Share Posted March 29, 2014 (edited) Min PC har gått CBRN kursen och har kvar sin befattning. Så jag ser inget hinder till att ha kvar befattningen. Edited March 29, 2014 by 1.skalman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowtiger Posted March 29, 2014 Report Share Posted March 29, 2014 Enligt den gällande KFS:en ska sjukvårdsgruppen redan i dag kunna ge första hjälpen vid CBRN-skada (och se till att själv inte bli skadad under detta förfarande). Nu vet jag dock inte om ditt inlägg ska tolkas som att du ingår i en sådan grupp eller i någon annan typ av grupp. Nu vet jag inte vilken kurs du ska gå, men de flesta kurserna på grundnivån är att se som tillägg till grundkompetensen, och en viktig sådan. Det är, med hänsyn till dagens samhälles uppbyggnad troligt att Hv:s personal kommer att sättas in vid eller utsättas för en civil "CBRN-händelse" (s.k. TIM-händelse). Så sammantaget, det kommer inte att påverka din befattning (och ens om det skulle vara på en nivå där det kan utgöra krav för viss befattning kommer de troligen tvinga dig att skifta) och det är en väldigt bra idé att utöka sina CBRN-kunskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts