Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Indiskt herculesplan kraschade

Recommended Posts

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9676594

 

Planet var av samma typ som det norska som kraschade i Kebnekajsemassivet 2012. Varför står det inget om hur det gick med besättningen på det indiska flygplanet? Är C-130J mer benägen att krascha än tidigare Herculesmodeller?

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är C-130J mer benägen att krascha än tidigare Herculesmodeller?

 

/Per

 

Av 300 byggda C130J har tre kraschat.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_C-130_Hercules_crashes

 

However, more than 15 percent of the approximately 2,350 production hulls have been lost

 

Så C130J får väl anses ha mindre kraschbenägenhet än genomsnittet hitintills.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är jättesvårt att ha ett bra mått på "kraschbenägenhet". Ofta väljer man antal incidenter per 100,000 flygtimmar med typen eller något liknande mått, men eftersom olyckor påverkas av så många externa faktorer är det svårt att få siffran att ha någon verklig relation till själva flygplantypens inneboende pålitlighet. Det är också så att olyckor trots allt är väldigt sällsynta, så ett enda haveri kan ha stor inverkan på statistiken.

Edited by rhx

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Är C-130J mer benägen att krascha än tidigare Herculesmodeller?

 

/Per

 

Av 300 byggda C130J har tre kraschat.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_C-130_Hercules_crashes

 

However, more than 15 percent of the approximately 2,350 production hulls have been lost

 

Så C130J får väl anses ha mindre kraschbenägenhet än genomsnittet hitintills.

 

Korrekt. Som tilsvar til den svenske havarirapporten etter Kebenkaiseulykken retter i realiteten FOH ( det norske Høgkvartertet ) kritikk mot hele anskaffelsensprosessen som gikk alt for fort og ikke var grundig nok, bl.a når det gjaldt test og evaluering i for og etterkant av kjøpet. Med andre ord forhold som ligger utenfor maskinens tekniske og operative egenskaper men som går på de organisatoriske og politiske aspektene ved det hele. C-130J ble da også kjøpt inn nærmest på impuls mens de gamle H.ene var til en omfattende strukturell oppgradering, som kunne holdt de i luften i mange år til. (Ved ankomst til Davis Monthan hadde de vissnok aldri hatt bedre vedlikeholdte fly der noen gang.)

 

Lignende faktorer kan også ha påvirket det indiske crashet. Ihvertfall ble de brukt ganske aggresivt og prestigetungt i Kashmir tidlig i karriereren før anskaffelsen var sluttført og modningsprosessen ferdigstilt. Noe som kan ha slått negativt ut for flysikkerheten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...