Jump to content

FältarbetsPB?

Guest

Recommended Posts

Hejsan!

Rycker in som fältarbetsPB ev. KB i januari 03 på T2 i Skövde. Någon som har tjänstgjort som fältarbetare eller varit på T2 som kan berätta lite om tjänsten??

• BlåGul -1

Tjaaa...  Jag var FältarbetsGB. Det du kommer att bli är KB, 15 mån.

Jobba som plutonchef över (gissar jag) någon sorts pionjär/ingenjör-pluton.

Vet inte så mycket alls vad man gör för Farb. på T2, men jag kan tänka mig att du kommer få bygga vägar, broar m.m. Det borde ju vara huvudsyftet med fältarbeten där tycker jag.. Annat som kan ingå i fältarbete kan vara mineringar, förstöring (sprängning, söndergrävning) av vägar, bygge av skydd (skyddsrum) och annat "tungt" arbete som andra kan ha nytta av. :D

Har legat på T2 under 01/02 men så vitt jag vet hade vi inga inom fältarbete överhuvudtaget, hör ju inte riktigt till T2s område kanske...

T2 är annars ett rätt trevligt regemente om än inte så fysiskt krävande alltid, lite skillnad för KB å andra sidan, soldaterna fick ju knappt ngn GSU etc alls...

Nej, känns inte som om det borde ligga under T2 kanske men nu gör det det och jag hoppas det blir bra....och kanske nåt mer att göra än att bygga vägar  ;-)

Nån mer som vet nåt om antingen tjänsten eller T2?

• BlåGul -1

Eeeh. Det här med att ha reda på allt om sin värnplikt innan man gör den är lite lurigt. Ingen kan ju veta vad just DU får göra, vad du råkar ut för befäl eller nya konstiga regler i FM... Sedan tycker jag att det väl ändå måste vara lite roligt att INTE ha exakt koll på precis vad man får göra där?  Det här säger jag till alla som frågar hela tiden om "vad kommer jag att få göra som xxxxx, kommer jag att ha roligt/tråkigt, hårt/lökigt?"  Mycket info finns att hämta på http://www.lumpen.nu

Men kom med frågor.. det är känns inte så lätt att svara på frågor som "är det en rolig tjänst".

(Emcom, ta inte åt dig allt av det jag skrev, men det är mycket sådana här frågor tycker jag...)