Jump to content

Det MÅSTE finnas en annan förrätt än Toast Skagen...


martinator

Recommended Posts

När man nu börjat närma sig 40 och har varit med ett tag så börjar man plötsligt inse att en social liv till stor del bestått av förrätten TOAST SKAGEN (måste vara en generationsfråga). Oändliga är de midsomrar, nyårsaftnar osv som man harvat sig igenom denna rätt - ofta med mycket varierande kvalité :)

Så vad finns det istället?

 

/m

 

PS: När min mormors syster fyllde 90 så var förrätten gubbröra på kavring, starköl och snaps - fantastiskt!

Link to comment
Share on other sites

När man nu börjat närma sig 40 och har varit med ett tag så börjar man plötsligt inse att en social liv till stor del bestått av förrätten TOAST SKAGEN (måste vara en generationsfråga). Oändliga är de midsomrar, nyårsaftnar osv som man harvat sig igenom denna rätt - ofta med mycket varierande kvalité :)

Så vad finns det istället?

 

/m

 

PS: När min mormors syster fyllde 90 så var förrätten gubbröra på kavring, starköl och snaps - fantastiskt!

laxpate eller fyld tomat är två allternativ. De finns fler, men kan tänka mig att de blir tråkigt när en rätt dominerar.

Link to comment
Share on other sites

Åh, jag älskar Toast Skagen, det blir verkligen inte för ofta! Man kan servera avocado-halvor med samma röra och lite garnityr. Fast det ska helst vara hemmagjord röra, det är sällan det finns att köpa riktigt bra skagenröra.

 

Fast jag tycker alla alternativ som nämns här lockar också.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte gå tillbaka till traditionerna? Dvs smörgåsbordets ursprung, brännvinsbordet.

 

Snaps, rökt kött eller fisk, gravlax,ost, bröd. Exempelvis. Några få tilltugg bara.

Inte så invecklat som nuvarande smörgåsbord.

 

 

Brännvinsbordet var en måltid att samlas kring före middagen och det hade samma uppsamlingsfunktion som en fördrink med tilltugg har i vår tid.

Link to comment
Share on other sites

 

Varför inte gå tillbaka till traditionerna? Dvs smörgåsbordets ursprung, brännvinsbordet.

 

Snaps, rökt kött eller fisk, gravlax,ost, bröd. Exempelvis. Några få tilltugg bara.

Inte så invecklat som nuvarande smörgåsbord.

 

 

Brännvinsbordet var en måltid att samlas kring före middagen och det hade samma uppsamlingsfunktion som en fördrink med tilltugg har i vår tid.

 

Jo visst var brännvinsbord en trevlig tradition – men det var ju inte för inte som det lite gick ur modet.

Mellan 1750-1850 höll den svenska befolkningen på att supa ihjäl sig, en del i detta hade just brännvinsborden.

Får väl ha dem lite mer sällan kanske...

/m

Link to comment
Share on other sites

Släng fram ett rökt vildsvinslår å en flaska vodka. Komplettera gärna med en limpa riktigt mörkt å grovt bröd å smör. Enkelt å gammaldags men ack så gott.

 

Å om det är meningen att gästerna fortfarande skall kunna stå upp tills efterrätten är serverad så går det ju självfallet bra med ett par finöl istället för vodkan.

Link to comment
Share on other sites

Gör en rödbets terrin. Komplettera med ett par bollar friterad getost. Garnera med lite serranoskinka du kört runt i lite tryffelolja. släng på lite sallad, pinjenötter och lite annat skit såsom en bit gurka en tunn skiva rädisa, mer tryffelolja. Strö lite parmesan ost eller liknande på för att ge ett intryck av att du bryr dig.

Mvh Stefan som jobbar som kypare och är trött på att servera sletna toastskagen... men det är ju så gott.

Link to comment
Share on other sites

Jag säger som i Repmånad:

 

 

SOS eller hur grabbar? Smör Ost och Sill och jubileums aquavit. 8or. Två per man. Starköl. Och om vi kan suparna direkt här, vi är lite väl törstiga liksom. Verkställ!
Link to comment
Share on other sites

Förätt som är så gott! Det finns ju lika många variationer som på huvudrätter. Skagen är visserligen trevligt, men lite fantasi kan man ju förvänta sig från en krögare. Ibland beställer jag bara förrätter och hoppar över huvudrätten, det blir ju så mycket mer varierat.

Fredag idag, man kanske skulle ta sig en riktig grosshandlarluch med ett par stadiga snapsar!

Link to comment
Share on other sites

En god blåmusselsoppa med en vitlökstoast är inte helt fel. Och så är det som man säger en middag utan soppa är en supé;). Gillar man skaldjur så finns det en massa goda recept som förätt. Och räkor,havskräftor och en bitig mango/chili salsa tillsammans med ett gott vitlöksbröd och en god öl går med ned:).

Link to comment
Share on other sites

Snittar av tunnbröd, rökt skivat renkött och pepparrotsröra och lite bladspenat.

Precis det här jag tänkte föreslå; tunnbrödssnittar med rökt renstek och pepparrotsgrädde. Brukar imponera på internationella gäster också, det är verkligen en rätt speciell anrättning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...