Guest Fk Ljunggren Posted March 26, 2014 Report Share Posted March 26, 2014 Skall bygga ett bastutält och väljer främst mellan tältkamin m/63 som jag vet har en riktigt bra effekt med rätt ved och tältkaminen Laxen, den skokartongsliknande som finns i sjukvårdstälten. Laxen har jag inte använt själv. Är det någon här som vet hur bra den är, särskilt jmf mot M/63an? Det finns en tältkamin som heter Silver (på Surplus buy) är det någon som provat den? Har gjort en en med lånad kamin i byggplast tidigare som fungerade bra men tänkte förbättra konceptet lite. För den som undrar så tänkte jag använda ett något nedsänkt 3*3m party tält som tält. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slugg Posted March 29, 2014 Report Share Posted March 29, 2014 Min erfarenhet av Laxen är från civilt brukande i friggebod, den som vi har på sjukvårdsgruppen har vi faktiskt aldrig utnyttjat. Laxen brukar var knepig att få bra drag i och behöver askas ur ofta, det finns bara en lucka och man eldar direkt på botten av den. Fördelar jag kan tänka mig är att den är extremt enkelt uppbyggd en låda på ben med en skorsten, samt att den står för sig själv, skorstenen kan dock behöva stagas beroende på höjd. M/63:an känns nästan lite för effektiv... Jag skulle nog titta på andra alternativ också framför allt sådana som går att ha ett stenmagasin till så att man kan få mycket ånga Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.