Särimner Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 Undrar om någon skulle kunna redogöra för skillnader och likheter samt nackdelar och fördelar med rpg och p-skott m/86? Är rpg kanske bättre att jämföra med vårt granatgevär? Någon som skjutit med rpg och kan ge en "frontrapport" och dela med sig av intryck och liknande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 Du kan ju börja med att kolla min berättelse HÄR The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfsong Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 Undrar om någon skulle kunna redogöra för skillnader och likheter samt nackdelar och fördelar med rpg och p-skott m/86? Vilken RPG är du intresserad av? Det finns ju en del versioner och varianter.... Skulle gissa att du menar RPG-7 dock men försök att specifiera för att möjligen kunna få ett svar. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted May 21, 2003 Author Report Share Posted May 21, 2003 Vilken RPG är du intresserad av? Det finns ju en del versioner och varianter.... Skulle gissa att du menar RPG-7 dock men försök att specifiera för att möjligen kunna få ett svar. ;) Jo, det var just "7:an" jag tänkte på. Skulle kanske ha varit lite tydligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted May 21, 2003 Author Report Share Posted May 21, 2003 Du kan ju börja med att kolla min berättelse HÄR The Swede Hade jag bara sökt på "RPG-7" så hade jag nog sett den tråden. Nu blev det bara "RPG" och det gav inte så mycket. Tack för hjälpen iaf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rattara Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 En avsevärd skillnad är ju att rpg:ets "projektil" är raketdriven. Vilket orsakar problem i sidvind eftersom raketen har en tendens att krypa upp mot vinden på grund av fenorna i kombination med raketmotorn driv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted May 21, 2003 Author Report Share Posted May 21, 2003 En avsevärd skillnad är ju att rpg:ets "projektil" är raketdriven. Vilket orsakar problem i sidvind eftersom raketen har en tendens att krypa upp mot vinden på grund av fenorna i kombination med raketmotorn driv. Hade ingen aning om att den var raketdriven. Finns det olika typer av projektiler att ladda den med? Låt säga en pansarbrytande-, en spräng- och en rökprojektil? Angående vindens påverkan - känner du till om det finns möjlighet att justera ev vindavvikelse med hjälp av riktmedlen? T.ex. "15 m/s sidvind = justera siktet ett snäpp i sidled"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 Finns det olika typer av projektiler att ladda den med? Låt säga en pansarbrytande-, en spräng- och en rökprojektil? Det finns spräng, rsv och en uppsjö av andra granater, tom en kinesisk som är designad för att studsa och sedan detonera. De riktmedel jag har sett på rpg har varit mycket enkla, inget för att kompensera för sidvind, kentucky windage är det som gäller, har inte kikat på de optiska riktmedel som finns dock, där kan det ju finns streckplatta med andra möjligheter. Swede, har du någon koll där kanske? Letade på Google; http://www.milparade.com/1999/35/058.htm http://www.jed.simonides.org/support/law/r...rpg-series.html Jag tycker det är mycket intressant att man till ett sådant enkelt vapen utvecklat ammunition med dubbla och tripla rsv verkansdelar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 Men dem här nya rpg pansarskotten då? Rpg-22-26-27. De är väl relativt nya man ser dem på många tjetjenien bilder. Är det nån som vet ngt om dem. tyckte det var svårt o hitta info om dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Men dem här nya rpg pansarskotten då? Rpg-22-26-27. De är väl relativt nya man ser dem på många tjetjenien bilder. Är det nån som vet ngt om dem. tyckte det var svårt o hitta info om dem. http://www.shipunov.com/shipunov-e/str/gre...s/grenades1.htm http://www.rusarm.ru/exprod.htm (klicka på "army" längst upp till vänster) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts