Jump to content
Sign in to follow this  
wolfie666

Hylsfångare Ak 4B vara eller inte vara?

Recommended Posts

Mitt svar gäller även för mer adrenalinstinna övningar utanför skjutbanan också. Skarp strid har jag inte någon erfarenhet av... Jag skrev en lång harang först men släppte det jag kommer helt enkelt inte på någon gång jag fått eldavbrott som inte märkts på vapnets uppträdande och som kunnat förutses med att okulärbesiktiga mekanismens läge. Om det beror på tur, vettig nivå på vårdandet eller ett Zenmässigt förhållande till mitt Vapen vet jag inte...

Fast helst så tar jag av hylsfångaren om jag inte ligger på skjutbanan eller övar SIB. Detta beror på att i princip alla eldavbrott som jag haft som inte beror på handhavandefel eller buckliga magasin har varit följden av hylsor som studsat tillbaka och fastnat i mekanismen...

Att titta på patronläget handlar inte om att förutse eldavbrott, det handlar om att vid eldavbrott snabbare avgöra vad det beror på för att så snabbt som möjligt kunna vidta rätt åtgärder.

Men så bra. Då borde Försvarsmakten infört zen som utbildningsgrund istället för, som nu i hela FM (utom i delar av Hv), nöta in funktionskontroller i soldatens ryggmärg.

Kan du inte lyfta det med MSS?

Om du skulle tröttna på att vara dryg, så kanske vi kan föra ett normalt samtal om det här. Tills dess gör jag något trevligare.

OK det där med Zen borde ha följts av en lämplig smiley.

Jag gjorde min GU med AK4 som personligt vapen så min erfarenhet av vapnet kommer inte av enstaka mysiga lördagar med HV på skjutbanan.

Men det korrekta svaret på din fråga är att det inte är möjligt att göra en snabb koll, man måste helt enkelt öppna upp hylsfångaren. Inget jag kan minnas att vi tränade under min GU heller.

Sedan angående att nöta in ett korrekt beteende så är det uppenbarligen så att försvarsmakten beslutat att det är viktigare med att använda hylsfångare än att träna soldaterna på att slänga en blick på mekanismen för att kolla att allt är ok.

Och även om du inte kanske tror på det så kan jag inte minnas att jag upplevt en situation då förfarandet hade hjälpt. Så upplys mig gärna, jag vet att jag kan vara dryg och stor i käften men jag är alltid beredd på att lyssna på erfarenhet och fakta och ändra åsikter efter detta.

@ Grenadier vid eldavbrott drillas att öppna hylsfångaren först och oftast hittar man en J***a Hylsa som studsat tillbaka. Och ja det kostar extra fippeltid...

/Slugg

Edit Jag insåg precis att jag funderat på varför AK skyttar grundutbildade på AK5 alltid vinklar vapnet och tittar på hylsfångaren efter att de skjutit... Det är drillen att kolla mekanismen de utför... Så då har jag lärt mig något nytt.... :happy:

Edited by Slugg

Vapenkontroll ingår i allt man gör, precis som man alltid gör ammunitionskontroll efter stridskontakt. Att lära sig fippla med hylsfångaren lär in fel beteende, vinkla vapnet och konstatera att mekanismen är fullt framförd, och att du har tillräckligt med plugg i magasinet, annars släng i ett nytt och fortsätt lösa uppgift.

Hylsfångaren lär vi inte bli av med så länge vi har AK4B. I ömtåliga byggnader, och speciellt vid fönster underlättar det med hylsfångare ifall vidare kontakt med fastighetsägarna är önskvärd..

Din förmåga till god vapenhantering gränssätts inte av att du har en hylsfångare.

Förstår inte alls problemställningen runt Hylsfångare, under övning är den bra för det spar tid att städa upp efter oss. Vid övning ute i samhället är den bra för att den minskar mängden skrot vi lämnar bakom oss.

Med erfarenhet av andra vapen så som M16 och M4 under 4 års heltids tjänstgöring, så ser jag inget problem alls med använda hylsfångare, ser den bara som en som ger tidsvinst i efter städning.

I skarpt läge så tas den bort och efter ett par timmar så blir det rutin att titta på mekanismen.

Ni som gillar att använda hylsfångaren, hur kontrollerar ni att mekanismen är helt framförd och vapnet är skjutklart direkt efter eldgivning?

Har inte nyttjat AK4B men åtgärder efter skjutning bör innehålla att hylsfångaren är öppnad. Så skall den även vara vid visitation efter skjutning.

Någon som vet hur långt en tomhylsa kan flyga? Jag blev lite förvånad sist jag var på skjutning och satt några meter bakom skyttarna vid ett tillfälle, än mer förvånad blev soldaten som satt bredvid när de dunsa till i hjälmen.

10-15 åtminstone, fick en på mig vid en skyddsvaktsövning, stod snett bakom på ovansagda avstånd på en vall och fick den på knät

Jag är också en sån där som hade Ak4 i lumpen. Då var NUUHK och kontroll inte aktuellt. Vet inte hur många varianter på ladda, patron ur, skjutställningar och vapenhantering jag fått lära mig sen 1994. Tyvärr med dagens begränsade tid för nötande (läs inget nötande alls), så får alla spel när jag blandar friskt. Tyvärr, viss ryggmärgsreflex från förra årtusendet sitter kvar, och oavsett hur bra vissa nya taktiker jag provat än är, så fastnar de inte

Hylsfångaren är utmärkt på skjutbanan när så många som möjligt ska skjuta samtidigt. Fråga bara Sofie som nästan fick två överläppar när en tomhylsa gjorde ett fint, runt hål, nästan ända in till tänderna. Efter det blev det fångare på och lite större luckor...

Nej, för er högerskyttar är pungen säkert inget problem. Som vänsterskytt är det dock ett jävla åbäke.

1-2 magasins tomhylsor i pungen och du har ett garanterat eldavbrott vid omladdning. Jag laddar om från "fel håll" numera. Tar hundra år längre tid, men fördelen är att jag slipper åtgärda eldavbrott iaf...

Jag är (var) vänsterskytt och visst är pungen ett problem med högerhanden, dock får man hålla lite snävare och ha handen runt magasinet eller rättare sagt precis lite ovanför varav de 2 nedersta fingrarna är på magasinet...

Omladdningen görs enkelt tycker jag, vänster hand på pistolgreppet, luta ak åt höger dra bak ,vinkla vänster och byt magasin och vinkla tillbaka och slå fram mekanismen... Stridsladdning så byter jag mag först sedan mantelrörelse, klart.. Tycker det går fort dock...

Tyvärr så är mitt högeröga dominant så jag blev tvungen att lära om mig som högerskytt..

Problemet med hylsfångaren är att folk inte lär sig eller inte fortsätter titta som vid skarpskjutning där man kollar höger, vänster och om en patron satt sig på tvären... Detta ser man inte med hylsfångaren på och som sagt än mindre tittar som man ska...

En tomhylsa som kommer flygande bränner sönder naken hud illa kvickt. Been there, done that. Mellan käkbenet och halsen. Väldigt o-nice.

Hur ofta har ni "dubbellmatning", eftersom ni tittar efter det efter varje eldöppnande?

Om jag har ett vapen med sista skott spärr tittar jag på slutstucket men inte på AK 4, det medför inte direkt något mervärde. Jag tycker det tar mer tid och fokus från annat än vad det ger effekt i vapenhanteringen.

Hur ofta har ni "dubbellmatning", eftersom ni tittar efter det efter varje eldöppnande?

Om jag har ett vapen med sista skott spärr tittar jag på slutstucket men inte på AK 4, det medför inte direkt något mervärde. Jag tycker det tar mer tid och fokus från annat än vad det ger effekt i vapenhanteringen.

min egen erfarenhet säger att de är vissa individer (vapen) som krånglar. Till skillnad från sportskyttar händer de ju lite tråkigare saker i en skarp situation, än en dålig placering i en tävling, om vapnet dubbelmatar, en tom hylsa studsar tillbaka eller något annat som orsakar en felfunktion.

Genomför man NUHHK ska man kolla mekanismen, oavsett eldavbrott eller ej.

Har själv problemet med dubbelmatning. Bytt ut urdragare mm. Men händer ofta även med skarp ammo tyvärr. Ska kolla med vapenteknikern nästa gång.

Genomför man NUHHK ska man kolla mekanismen, oavsett eldavbrott eller ej.

Det är så klart bra att veta om det är något krångel med ditt vapen.

Problemet med AK4 är att det fortfarande kan vara så att det säger klick även om det ser OK ut.

Har du då vunnit något med din vapenkontroll, förutom att du upptäcker dubbellmatning och att vapnet inte låst i framfört läge, något jag faktiskt aldrig råkat ut för vid skarpskjutning om man bortser från slarv vid magasinsbyte.

Hur gör du i mörker?

Delar av anledningen till det förfarandet är att du ska släppa siktet och spana efter nya mål har jag fått lära mig (om vi pratar om samma sak, hittar inte någon uttolkning av nuhhk).

Att man skall kontrollera att mekanismen är helt framme är en del i ett större perspektiv, någon har ansett att det är vettigt att komma ur mållåsningen, att se på mekanismen kan ge en hint om något är kass.

Utvecklingen av skytte och vapenhantering har utvecklats ganska mycket på senare tid, säg de senaste 10 åren, och har mer och mer involverat forskning eller i alla fall erfarenheter från strider i närtid.
Det har gett genomslag på utbildningen även i Sverige, som i och med "Nya Pek" tog ett jätteskutt framåt.
Det som till största del skiljer den nya doktrinen i vapenutbildning är att man tar hänsyn till psykologiska reaktioner mycket mer nu än tidigare.
Saker som funkar fint på skjutbanan funkar knappt alls med max adrenalinpåslag tex.

Det här medför att man bör reflektera över sitt beteende och också värdera en del saker själv.
Tex, varför tittar jag på mekanismen?
Om man gör det varje gång därför att någon sagt att man ska göra det så kommer man inte att ha nytta av det om man inte drillat, och då menar jag drillat, vad man ska göra om det inte ser ut som det ska.
Är syftet att bryta "siktesfokus" och vidga tunnelseendet lite så kan man göra det på andra sätt också, om det är det som är anledningen till att titta på mekansimen på AK4.

Jag säger inte att det är fel att göra det varje gång du slutat skjuta, men jag uppmanar alla att fundera över varför ni gör som ni gör.
Om det är så att en instruktör sagt att ni ska göra så, punkt, så bör ni gå tillbaka och resonera om VARFÖR ni ska göra det.

Kan det vara så att det här beteendet är framtaget för att det funkar under adrenalinpåslag?

Kan det vara så att det här beteendet är framtaget för att det funkar under adrenalinpåslag?

Det är det garanterat!

Frågan är om det är framtaget med AK4 i tanken eller om man drillar AK4 skyttar i vad man faktiskt gör.

Återigen, det är inte fel att titta på mekanismen för att se att den är fullt stängd.

Frågan är bara vad man når för mervärde då man gör det?

Allt man gör i strid skall tillföra högre effekt i målet, direkt eller indirekt.

Om man tittar på utkastaröppningen för att bryta siktesfokuset så är det nog bra, frågan är bara om man inte når den effekten genom att titta söka ögonkontakt med sin stridsparskamrat...

Ja det kan det mycket väl göra, men om man tittar på utkastaröppningen så kan man upptäcka eventuella fel i vapenfunktion som ger dessa symptom och det gör du inte om du tittar på din stridsparskamrat. Jag har bara använt den här typen av agerande litegranna men det kändes spontant inte som en skitdålig idé. Dessutom är förfarandet typ, nedkämpa, titta vänster, titta höger, titta mekanism så du kikar lite på din stridsparskamrat ändå (och kollar om vederbörande lever så du kommer inte undan med att det är viktigare/lika viktigt heller).

Vad är det du har emot att titta på utkastaren egentligen?

• Like 1

Det jag vänder mig emot är att man tittar på utkastaröppningen för att bryta siktesfokus eller tunnelseende.

Du bryter adrenalinstirret genom riktmedlen genom att söka kontakt med din stridsparskamrat.

Jag är rädd att när det här drillas inom HV så följer det med en hel del okunskap kring bakgrund och syfte med olika företeelser.

Se bara diskussionen "kolven mitt i bröstet" med nya PEK, där någon fick försiggår att det var så det skulle vara och till och med hänvisade till skjutreglementet och därmed gjorde det till fakta. Samma sak var det med orsaken till varför man skall stå uppvriden mot målet, någon fick för sig att det var för att man numera har skottsäkra plattor i västen...

Jag ber om ursäkt om jag förefallit onödigt dryg, men ovanstående gör att jag är lite på tå när man på internetforum diskuterar sånt här.

För mig räcker inte "Tesagt e tesagt å tesagt gäller..."

Alltså, jag skiter väl i vilket egentligen eftersom jag inte är inblandad i eländet längre. Det jag kan tycka är lite underligt i ditt resonemang är att du går rakt på en del i ett förfarande. Om jag ska dra en parallell i så är det som att du tycker det är puckat att observationsområde i en eobusare eftersom det är onödigt, eller att man inte skjuter mellan benen baklänges i stående skjutställning för så vill du göra. Eller varför man ska spänna upp slutstycket innan man langar in mag i ak4...

Delar av verksamheten är drill det är bara att gilla läget. Hoppas det funkar bra för dig i terrängen :)

Edited by Rickard N

Ak5C kastar ut hylsorna snett framåt höger, Ak4B kastar ur hylsorna rakt höger.

Ja, man får öva utan hylsfångare sålänge alla har skyddsglasögon.

Dock vill jag ta av själva pungen och bara köra med någonting som leder bort hylsorna från vapnet bara.

Har så jävla svårt att skjuta med en full pung som hänger och dallrar (det lät bättre i mitt huvud).

Korrekt Trängsoldat.

Jag har genomfört diverse övningar utan hylsfångare där jag borde fått ansiktet sönderslaget om man skall lyssna på förespråkarna. Jag vill hävda att det är större risk att få en hylsa i ansiktet på skjutbanan än det är i diverse terränglådor.

Edited by hajjper

I skogen är nog risken störst att du får en hylsa från grannen i ansiktet.

I bebyggelse studsar hylsorna gärna mot väggar. Har själv tagit en egen hylsa rätt i plytet när jag suttit och kampat i en byggnad.

Jag hade gärna sett att man skruvar loss pungen och bara kör med metalldelen så att hylsorna trillar rakt ner.

Det tredje bästa är att låta tomhylsorna ramla ur pungen med hjälp av gravitationen efterhand de tillverkas. Då slipper man krångla med tömning mitt i striden.