Perman Posted March 14, 2014 Report Share Posted March 14, 2014 (edited) (Photo: MOD) http://www.bbc.com/news/uk-england-cornwall-26577109 Även om det hade varit fråga om en stridsladdad Sting Ray så hade nog ändå inget allvarligare hänt, eftersom torpeden, så vitt jag kan förstå, måste färdas ett visst avstånd i vattnet innan den armeras. /Per Edited March 14, 2014 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted March 16, 2014 Report Share Posted March 16, 2014 (Photo: MOD) http://www.bbc.com/news/uk-england-cornwall-26577109 Även om det hade varit fråga om en stridsladdad Sting Ray så hade nog ändå inget allvarligare hänt, eftersom torpeden, så vitt jag kan förstå, måste färdas ett visst avstånd i vattnet innan den armeras. /Per de känns som den skulle kunna ställa till en del skada bara med vikt och hastighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted March 16, 2014 Report Share Posted March 16, 2014 Jag kan också tänka mig att säkerhetskraven kring bortforslandet av ett krockat stålrör med motor och styrelektronik är lägre än för en likadan tub med typ 300 kg sprängämne med mosade detonatorer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aame Posted March 16, 2014 Report Share Posted March 16, 2014 (edited) Vore spännande att få reda på hur det kan gå så långt att något faktiskt lämnar tuben. Med tanke på alla de steg som troligen finns innan man avfyrar. Jag menar att man sliter ju inte direkt med vänster handen och råkar trycka in en testtorped i tuben för att sedan halka och trycka på en knapp som avfyrar den. =] Edit: Grisklövar. Edited March 16, 2014 by Aame Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted March 16, 2014 Author Report Share Posted March 16, 2014 (edited) Jag kan också tänka mig att säkerhetskraven kring bortforslandet av ett krockat stålrör med motor och styrelektronik är lägre än för en likadan tub med typ 300 kg sprängämne med mosade detonatorer... Förmodligen, men en stridsladdad 324 mm Sting Ray torped innnehåller dock långt ifrån några 300 kg sprängämne. Officiella siffror talar om en stridsdelsvikt på 45 kg, dock med riktad sprängverkan för att även slå igenom tryckskrovet på en atomubåt. Våra 400 mm torpeder har en officiell stridsdelsvikt på ca 80 kg, men för att komma upp på stridsdelsvikter på 250 - 300 kg så måste man upp på fullkalibriga 533 mm torpeder eller grövre. /Per Edited March 16, 2014 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts