G.T Posted March 3, 2014 Report Share Posted March 3, 2014 Försvarsberedningen har ju sagt att det inte finns något hot mot Sverige inom överskådlig framtid. Så det är nog lugnt. Sen har vi en Försvarsminister och andra ledande politiker, som sagt att Ryssarna rustat ifrån en så låg nivå. Så dom har nog all sin materiel på Krim nu och kan inte uträtta nåt mer ....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted March 3, 2014 Report Share Posted March 3, 2014 Våran kära försvarsminister om konflikten i Ukraina. Höll på att köra i diket med lastbilen när jag hörde intervjun...http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5798399 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aame Posted March 3, 2014 Report Share Posted March 3, 2014 Det är väl inget nytt, samma lögner som vanligt om satsningar på stridsfordon och stridsvagnar. Stridsbåtarna var en nyhet för mig. Men deras "lögner" är min tolkning men enligt svensk politisk retorik är det väl inte lögner. Vad var det som var så chockerande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted March 3, 2014 Report Share Posted March 3, 2014 Våran kära försvarsminister om konflikten i Ukraina. Höll på att köra i diket med lastbilen när jag hörde intervjun... http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5798399 För oss som saknar möjlighet att lyssna, kan någon sammanfatta skriftligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted March 3, 2014 Report Share Posted March 3, 2014 Våran kära försvarsminister om konflikten i Ukraina. Höll på att köra i diket med lastbilen när jag hörde intervjun... http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5798399 För oss som saknar möjlighet att lyssna, kan någon sammanfatta skriftligt? Ryssland är ett inte ett hot mot Sverige - men hur som helst så har man stärkt det svenska försvaret. Och man satsar massivt inför framtiden redan. Som en repad skiva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted March 3, 2014 Forumsledning Report Share Posted March 3, 2014 Ang Statsministerns uttalande igår i radio var det anmärkningsvärt att han uttalade "förståelse" för Rysslands agerande och man bör agera med lugn och kyla för att inte eskalera sitautionen. ”Det är i någon mån förståeligt att Ryssland agerar på en rysk minoritets oro på Krim och i östra Ukraina, men inte på det sätt man agerar”. /Statsminister Fredrik Reinfeldt 2014-03-02http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4097&grupp=14434&artikel=5798774 Vilket såklart kritiserashttp://www.svd.se/nyheter/inrikes/reinfeldt-kritiseras-for-uttalande_3322478.svd I morgonsoffan i SVT förklarar han sitt uttalande: - Utgångspunkten för att förstå det här är att det i Ukraina finns en ryskspråkig del som etniskt ser sig som ryssar. Men det förändrar inte att Rysslands beteende är förkastligt. Man måste hålla isär det, sade Reinfeldt i SVT:s morgonprogram. Karin Enströms intervjuv i Svergies Radio, som länkas i tidigare inlägg, har Lars Wilderäng analyserat i sett inlägg på sin blogg Cornucopia? Och kan sammanfattas med de ord som DaRaven säger. http://cornucopia.cornubot.se/2014/03/enstrom-sveriges-forsvar-ar-pa-ratt-vag.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted March 3, 2014 Report Share Posted March 3, 2014 Värt att notera är att Ryssland övar 3500 man från flottan och marininfanteriet i Kaliningrad. http://en.itar-tass.com/russia/721751 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted March 3, 2014 Report Share Posted March 3, 2014 TEXT Missade du Bush tal om att Saddam har WMD och planerar att dela med sig av dem till "terroristerna"? Vad än den officiella anledningen (ekonomiska, prestige) var så var språket tydligt till den amerikanska opinionen "ni är osäkra så länge de har dessa vapen, jag vill sätta stop för detta". USA har länge stött diktaturer så länge de är på deras sida. Har ett land inte velat de så har CIA fixat en ny diktator. Jag vet inte vad du tycker är en upprustning men om ett nytt missilförsvaret som ska skydda Europa från "terrorister" inte är det vet jag inte vad som är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3345 Posted March 3, 2014 Report Share Posted March 3, 2014 Intressant är att trots att vi har ett sådant snabbt nyhetsflöde idag över internett så är det frågan om man kan lita på de nyhter som finns för lika snabbt som man kan sprida korrekt information kan man även sprida desinformation vilket gör att vi inte vet vad som är sanning eller inte, vilket vi verkar se mängder av i detta fallet. Som en ren reflexsion av det hela måste jag säga att jag tycker själva händelseförloppet (om man tar bort alla sabotage förband i inledningen) är skrämande likt den i Midvintermörker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted March 4, 2014 Report Share Posted March 4, 2014 TEXT Missade du Bush tal om att Saddam har WMD och planerar att dela med sig av dem till "terroristerna"? Vad än den officiella anledningen (ekonomiska, prestige) var så var språket tydligt till den amerikanska opinionen "ni är osäkra så länge de har dessa vapen, jag vill sätta stop för detta". USA har länge stött diktaturer så länge de är på deras sida. Har ett land inte velat de så har CIA fixat en ny diktator. Jag vet inte vad du tycker är en upprustning men om ett nytt missilförsvaret som ska skydda Europa från "terrorister" inte är det vet jag inte vad som är det. Hitta något officiellt uttalande från Bush om att det var för att skydda USA från terrorister. Robotförsvaret är inte till för att skydda mot terrorister (vart du fått det ifrån är lustigt men så vitt jag vet har ingen terroristorganisation tillgång till några ballistiska robotar eller infrastrukturen för dessa, Hizbollah undantaget men deras är mer artillerirakter än något annat) Robotförsvaret är till för att skydda Europa och USA mot angrepp från stater i Mellanöstern, Iran i första hand, inte Ryssland. Det kan inte tekniskt skydda Europa eller USA för den delen pga volym samt inflygningsriktningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.T Posted March 4, 2014 Report Share Posted March 4, 2014 Nu sänker Ryssland sin beredskap i Västra delen av Ryssland. Genom att kalla tillbaka trupper ifrån den "påstådda "beredskapsövningen". Det kostar väl på att stå i stridställning i skogen, när Nato väljer att inte besvara den Ryska inmarschen i Ukraina. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted March 4, 2014 Author Report Share Posted March 4, 2014 Är inte säker på att det ska tolkas som en nedtrappning (om det nu stämmer) kan vara en ny rökridå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.T Posted March 4, 2014 Report Share Posted March 4, 2014 Är inte säker på att det ska tolkas som en nedtrappning (om det nu stämmer) kan vara en ny rökridå. Det kan det mycket väl vara. Men det ser ju bra ut för omvärlden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted March 4, 2014 Report Share Posted March 4, 2014 Om det nu var sant det påståendet om att Ryssland gett de Ukrainska styrkorna på Krim som ultimatum att överlämna sig och sin utrustning senast klockan 04:00 imorse, vilket dom ju inte gjorde.Så är jag beredd att påstå att nu ligger korten på Putins bord.Ukraina-Ryssland 1-1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted March 5, 2014 Author Report Share Posted March 5, 2014 Ja det kan ju vara så att Ryssland räknat med att Militäranläggningarna på Krim skulle ge upp mer eller mindre direkt och att det ställt till det i deras planer att de flesta vägrat överlämna sig. Skulle de storma anläggningarna så blir det lite för uppenbart vilket syfte de har och blir det en massa döda där så tappar nog Ryssland mycket stöd bland de som nu stöder Ryssland i Ukraina. Är nog lite som du säger att det är Putins tur att kasta tärningen och frågan är om han har en plan för scenariot som nu uppstått. Nu har ju dessutom Ukrainarna synat bluffen och det gör de säkert inte mer benägna att ge upp utan strid. (Ber om ursäkt, Inga ryska trupper är ju så klart inblandade, det är bara lite locals som handlat på det lokala Överskottsbolaget...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted March 5, 2014 Author Report Share Posted March 5, 2014 Nästa steg skulle kunna vara att extremister i Ukraina (Eller folk som Ryssland lejt för att likna extremister) angriper ryska intressen/etniska ryssar i Östra Ukraina och ger Putin ett skäl att gå in den vägen skulle det hända så flyttas ju allt fokus från Krim och då kan de göra vad de vill med baserna som Ukraina har kvar där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted March 5, 2014 Report Share Posted March 5, 2014 Jag skall bjuda på ett klipp ur ett debattprogram på radio från ungefär ett år sedan. Experten och tunga namnet Sven Hirdman trycker ned ryska kvinnliga författaren Vera Efron som varnar för att Ryssland "probar" var de skall utföra ett blixtkrig så snart OS i Sotji är slut. Debatten initierad på grund av ryska övningar där sverige flygbombas. Lyssna på hela klippet, det är både underhållande och imponerande hur denna Vera anlayserat situationen men man hör tydligt hur hon anses mindre vetande av Sven Hirdman. Nu har hon fått rätt till punkt och pricka, det skall hon uppmärksammas för och de andra "experterna" som viste annorlunda skall stå där med sina felaktiga bedömningar exponerande. Vera förtjänar att lyssnas på, det har hon nu bevisat. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5512341 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herman30 Posted March 5, 2014 Report Share Posted March 5, 2014 (edited) (Ber om ursäkt, Inga ryska trupper är ju så klart inblandade, det är bara lite locals som handlat på det lokala Överskottsbolaget...) En estländare frågade sarkastiskt på www.militaar.net om Putin sagt från vilken butik dom handlat. Han (estländaren) skulle också vilja köpa en bepansrad bil med rysk nummerplåt. Edited March 5, 2014 by herman30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted March 6, 2014 Report Share Posted March 6, 2014 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ob-behovs-ingen-ny-forsvarsdoktrin_3334376.svd ÖB hävdar att IO14 är rätt väg att gå. Detta stör mig en smula. FB04, som hela kulissen med IO14 grundas på, har inget existensberättigande längre. Den eviga freden, som Göran person et al fastställde, är borta. Det tog egentligen bara 4 år (Georgien 2008) för evigheten att ta slut. IO14 är död - leve IO14!! Frågan är varför ÖB lever kvar i gamla sanningar? Modulbaserade just-in-time-förband fungerar kanske när man har åratal av fredsmässiga förhållanden att få ordning på allt, på sig. Men inte när det är försent, när man kanske måste slåss till sista KLAS för överlevnad, eller för att inte bli påtvingas en fientlig vilja. ALLA inblandade, såväl politiker som militärer, måste släppa prestigen och sin egen guldkantade karriär och sätta nationens intresse först - för en gångs skull måste även insomnade svenska ankdammspolitiker förstå vad det är för granne vi har och som vi måste förhålla oss till. 3% av BNP är kaffepengar i sammanhanget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3345 Posted March 6, 2014 Report Share Posted March 6, 2014 Tja lite fel tråd kanske men men. Jag kan väll gå med på att man fortsätter sätta IO14 i drift, helt enkelt för att vi har en plan mm färdig bara sätt lite eld i röven så att den genomförs. Sedan under tiden kan vi tänka efter vad vi vill tillföra, mer folk ny utrustning mm. Som jag ser det tror jag at tifall vi stannar upp nu å omorganiserar hela alltet igen så kommer vi stå å stampa i 4-5 år minst innan vi får nått som är det minsta andvändbart, folk kommer bli trötta på att allt börjar om igen nu när de äntligen ser en liten ljusglimt i tunneln å helt enkelt sluta. Nej ös fram pengar så att vi kan få IO14 driftsatt å inövat till fullo men stanna för guds skull inte efter det utom bara fortsätt å bygg på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted March 6, 2014 Report Share Posted March 6, 2014 Det var bara 6 år sedan Kosovo bröt sig ur Serbien och då tyckte väst inklusive Carl Bildt att det var jättebra.Hela den här situationen visar ju bara en sak, folkrätten betyder ingenting när riktiga intressen står på spel och det är bara en diplomatisk tidningsrulle att dänga i huvudet på din motståndare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted March 12, 2014 Report Share Posted March 12, 2014 (edited) Och idag beslutade Sverige sända förband. Men till Mali? Antar att bedömningen är att situationen på Mali kan vara hotfull för Sverige medans läget i Ukraina är som det skall. Politikerna använder försvaret som hävstång för sin karriär, inte för att säkra vår fred och frihet. Jag har helt tappat tron på demokratin och politiken. Det hela är endast som en blandning av Dallas och Idol. Vinna röster genom att vara charmig inför oinsatta dönickar och sedan fullt ut manövrera och smida för endast sin egen status och vinnings skull. Ja, som en mix av Dallas och Idol, det är politiken. Att ingen, varken sverige eller nån annan, ens talar om att sända varken förband eller observatörer till Ukraina gör mig bestört. Helt ryggradslöst och fullständigt vanvett. Denna idioti skapar stor risk att vi kommer få se Ryssland gå på ett Nato land härnäst. Jag gissar Lettland. Och om man får tro hur detta hanteras så kan Nato mycket väl rämna när så sker. Nato är snabbt på väg till politisk diskussionsklubb och bort från en fungerande militär allians. Att inte pressa på och belasta denna vacklande organisation vore tjänstefel för en folkligt populär och expansiv diktator såsom Putin. Edited March 12, 2014 by Pal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aame Posted March 12, 2014 Report Share Posted March 12, 2014 Sverige representeras genom OSSE observatörerna. Sen att de inte fått komma in fast de ska få det är en annan sal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimsan Posted March 15, 2014 Report Share Posted March 15, 2014 Jag skall bjuda på ett klipp ur ett debattprogram på radio från ungefär ett år sedan. Experten och tunga namnet Sven Hirdman trycker ned ryska kvinnliga författaren Vera Efron som varnar för att Ryssland "probar" var de skall utföra ett blixtkrig så snart OS i Sotji är slut. Debatten initierad på grund av ryska övningar där sverige flygbombas. Lyssna på hela klippet, det är både underhållande och imponerande hur denna Vera anlayserat situationen men man hör tydligt hur hon anses mindre vetande av Sven Hirdman. Nu har hon fått rätt till punkt och pricka, det skall hon uppmärksammas för och de andra "experterna" som viste annorlunda skall stå där med sina felaktiga bedömningar exponerande. Vera förtjänar att lyssnas på, det har hon nu bevisat. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5512341 Väldigt många "förstå sig påare" och "experter" som nu sitter och kliar sig huvudet och undra vad som hände . Vi som har sagt vad som ser ut att hända har ju stämplats som paranoida och militärkramare som bara vill rusta, men får vi säga va vad det vi sade? Nä, därför konflikten är fortfarande "långt borta" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted March 15, 2014 Report Share Posted March 15, 2014 Och idag beslutade Sverige sända förband. Men till Mali? Officerare och soldater får erfarenhet. Jag tycker att erfarenheterna vi fått och får ifrån de internationella insatserna är betydligt större än om vi bara hade stått vid gränsen och bara övat övat och övat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3345 Posted March 16, 2014 Report Share Posted March 16, 2014 Ja den första biten gick ju så bra så de tar sig visst en liten bit till. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18549215.ab Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted March 16, 2014 Report Share Posted March 16, 2014 Och idag beslutade Sverige sända förband. Men till Mali? Officerare och soldater får erfarenhet. Jag tycker att erfarenheterna vi fått och får ifrån de internationella insatserna är betydligt större än om vi bara hade stått vid gränsen och bara övat övat och övat. Internationella insatser har vi alltid gjort sedan slutet av 40 talet och visst har de givit erfarenheter. Men för att få försvarsmakter att fungera på nationell nivå så krävs det övning. Tycker inte att öva nationell uppgift står i någon form av motsats förhållande till internationell insats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted March 18, 2014 Forumsledning Report Share Posted March 18, 2014 Nyhetskanalen VICE NEWS sänder via Youtube och har bra reportage på plats från Krim. http://www.youtube.com/playlist?list=PLw613M86o5o7DfgzuUCd_PVwbOCDO472B Senaste avsnittet om röstningen 17/3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lange Posted March 18, 2014 Report Share Posted March 18, 2014 Från DN:s liveuppdatering. Ukrainska soldater tillåts att använda sina vapen efter det att en ukrainsk soldat skjutits ihjäl på Krimhalvön, uppger regeringen i Ukrainas huvudstad Kiev. Det rapporterar nyhetsbyrån AFP. ”För deras självförsvar och skyddande av sina liv, ukrainska soldater... stationerade i den autonoma republiken Krim tillåts att använda vapen”, lyder uttalandet från försvarsdepartementet i Kiev. 19:07, 18 March 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ptroll Posted March 19, 2014 Report Share Posted March 19, 2014 Undrar om han tänker så av sig självt eller fick betalt ????? http://www.expressen.se/debatt/tvingas-ingripa--det-ar-sa-krig-kan-startas/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts