Jump to content

Rysslands attack på Ukraina 2014 och annektering av Krim


Zimme

Recommended Posts

415x240xar151.jpg.pagespeed.ic.GLkq6o6gb

Lite fråga om krigets lagar. Här ser vi en soldat från Krim. Denna har varken standard uniform. utr eller vapen som de ryska styrkorna bär. Räknas han då som soldat under Genèvekonventionen eller är han en illegalkombattant och står utanför krigets lagar vad som gäller för en soldat. Han skulle ju kunna vara vanlig soldat, spetsnaz, legosoldat, upprorsman/rebell/terrorist.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som random Airsoftspelare.

Folkrättsligt gör det egentligen detsamma då de ryska "soldater" som traskar runt i Ukraina inte är annat än illegala kombattanter eller utpressare. Jag skulle inte kalla patrasket annat än kriminella gangstrar som i praktiken inte har större folkrättsligt skydd än fjantarna i skinnväst som tycker sig stå ovanför lagen. Att de skickats ut av Herr Putin gör ingen skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att han helt klart har allt sånt skydd. Det enda som man försöker undanta i konventionen är att man spelar oskyldig civilist ena sekunden och påräknar det skydd man har som sådan och är kombatant i nästa sekund. Bär du vapen öppet för det första och är klädd i uniform för det andra så skall han respekteras som kombatant och inte betraktas som mördare eller terrorist.

 

Vapen måste bäras öppet strax före och under striden. Samt att klädsel eller tecken gör tydligt att man är stridande soldat. Här räcker armbindel och definitivt full uniform tycker jag. Det här med illegal kombatant är väl nåt påfund på senare tid för att passa in i konceptet att man har rätt att göra vad man vill med folk man tycker är terrorister. Jag ger inte mycket för det.

 

Den enda egentligen illegala kombatanten är då den som döljer sina vapen och saknar chef. Det handlar om att en simpel vanlig kriminell inte skall kunna komma undan utan dömmas för mord etc. Men den som strider för något den tror på och har en chef skall inte anses vara en simpel kriminell. Det stora flertalet av de som slogs för al-qaida i bergenr eller de som slåss för talibanerna idag i afganistan är klockrent kombatanter. Och här finns mycket att önska angående hur väst/usa faktiskt hanterat den saken.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Ja jävlar. Snart får väl Estländarna besök.

 

Clas Svahn: En rysk diplomat säger i dag, enligt Reuters, att Ryssland oroas över hur Estland behandlar landets rysktalande minoritet och jämför detta med hur Ukraina behandlat minoriteten där. Estland har länge krävt att befolkningen i östra delen av landet, som till stora delar är rysktalande, ska kunna tala estniska.

18:19, 19 March 2014

 

Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl ändå om att man på något viss har en dröm om att alla skall vara enade om hur man får och inte får bedriva krig motsv.
Inte om hur man skall bedömma vem som är terrorist och kan behandla den på olika sätt, man får tex inte kriga i jeans och t-shirt, jag tolkar det inte om att en armbindel är nog utmärkande.

Personen på bilden är väl att tolka som kombatant, frågan är bara, vem är hans ledare 0:)

Link to comment
Share on other sites

415x240xar151.jpg.pagespeed.ic.GLkq6o6gb

Illegal kombattant.

Han har inget som utmärker honom som reguljär soldat, han kunde lika gärna vara airsoftare eller terrorist.

 

"Oidentifierade och tungt beväpnade gäng som stryker runt i Ukraina" är ett fullt legitimt skäl för Ukrainsk polis/militär att ingripa.

Edited by Apone
Link to comment
Share on other sites

Som alla begrepp så är dom ju just det som majoriteten tycker snarast än vad de var när de skapades. Inte mycket att göra åt de, så är det ju alltid tyvärr. Såsom det var tidigare och såsom det stod i telefonkatalogen för oss svenskar som ville göra motstånd. Då fungerade armbindel aldeles tillräckligt och att man inte dolde sina vapen precis före och under anfallet, då åtnjöt man fullt skydd som legal kombatant. Legal kombatand var oaktat vad man tyckte, man behövde inte vara demokrat eller vara försvarare. Det var själva bettendet att man inte var en simpel kriminell som bara sökte egen vinning eller var galen. Krig i sig, för vilket ändamål som helst, är i sig tillåtet utan att du mister din status som kombatant. Detta just för att en ockupationsmakt givetvis kommer stifta alla möjliga lagar och dessa skall då oavsett vad de stipulerar inte ta bort dina rättigheter att slåss och kriga för det du tror på. Men det fungerar så klart åt båda hållen, oavsett om du krigar för att slå bort ockupation eller om du krigar för att ockupera. Samma villkor för begreppet kombatant.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nu intas polisstationer och regeringsbyggnader av kamoflerade omärkta soldater över hela östra Ukraina. De sätter också upp vägspärrar. Detta följer exakt det mönster som skedde på Krimhalvön. Det ser helt enkelt ut som Putin nu kommer följa upp med fler delar av Ukraina.

 

Denna gång säger dock ukrainska regeringen att den skall återta byggnader hårt och snabbt. Dock har den inte gjort så än. Det finns också rapporter om att polischefer, säkerhetschefer och annan nyckelpersonal helt enkelt köps över till Rysk sida. De skall ha blivit kontaktade och erbjuds i storleksordningen 3 miljoner kronor om de ser till att deras anställda får önskvärda order. För övrigt ett tillvägagångsätt som USA användt med stor framgång vid krig mot Irak och andra konflikter det senaste 15 åren. Det verkar som Putin studerat saken ingående.

 

Det underliggande problemet dock anser jag är att Ukraina redan provat att spela efter västs pipa och den ekonomiska tillväxten som erbjuds när man spelar i vårt lag helt enkelt är lägre än den ekonomiska tillväxt som blir resultatet under det styre som praktiseras i Ryssland och i Kina. Ett styre som vi snart måste sätta ett bra namn på för övrigt. Att kalla de kommunism är ju helt fel då privat ägande och privat förmögenhets-tillväxt uppmuntras. Även fri personlig rörlighet och istort sett fri media finns ju till skillnad från kommunismen. Det Kina och Ryssland praktiserar idag ser mer ut som det Spanien, Tyskland och Italien började praktisera på 30-talet. Även om jag inte heller ser det bör likställas med facism.

 

Nåja, det dom kör i Kina och Ryssland verkar efter den iofs korta tidsperiod vi har att observera, skapa mer tillväxt än det vi erbjuder med vår västliga demokrati-modell. Nu har vi ju även ett Nato/EU land som visar indikationer på att vilja avskaffa vår sorts demokrati och är mer intresserad av att styra sig självt såsom Ryssland och Kina. Det skall bli intressant att följa utvecklingen i Ungern.

 

Det jag finner intressantast att följa på längre sikt är hur det verkligen går ekonomiskt för de som konverterar, som delarna i Ukraina nu och kanske Ungern snart. Om, och jag säger om, människorna som genomlever denna konvertering omedelbart upplever att tillväxten och det ekonomiska välståndet är större än den var under västlig demokrati då är framtiden för vår värld till stor sannolikhet ett stort krig. Det finns ingen rimlig tidigare erfarenhet av att en så dominerande filosofi som vår nuvarande västliga demokrati kan bli utkonkurrerad av något nytt utan att denna övergång också medför ett stort allomspännande krig.

 

Med betraktande av historik och genom att förutsätta att några få variabler skulle visa sig falla ut på ett tänkbart sätt så indikerar allt som jag kan se att världen mycket väl kan vara på väg mot ett stort krig. Att detta rapporteras så lite, att ingen uppmärksammar denna möjliga utveckling, är dessutom i sig ytterligare en indikator och riskhöjande faktor för kommande stort krig när historia används som underlag för att försöka förutspå framtid.

 

Det är alltså att det vi har idag och det som dominerar världen nu möjligen kan få se sig utkonkurrerat av något nytt som är den stora riskfaktorn. Vi kommer inte tillåta det hända utan våra försök att stoppa en sådan utveckling kommer leda världen i krig om man skall dra slutsatser av sådana händelser tidigare. Och en signal när en sådan sak är på väg att hända den syns också redan. Man ändrar sin retorik. Från att tala om vårt systems ekonomiska överlägsenhet så har glidningen tydligt börjat där vi istället mer fokuserar på vårt systems överlägsna moraliska och rättvisa samhälle. Och sätta denna faktor högre än betydelsen av dess förmåga att generera välstånd för den vanliga människan.

 

Vi får verkligen hoppas att det visar sig att vårt styrelsesätts ekonomiska styrka bara visar sig ha en tillfällig svacka och att den snart visar sig mer framgångsrik än det nya Ryska/Kinesiska alternativet. Skulle inte så ske så vill jag att så många som möjligt börjar oroa sig för ett kommande stort krig, för ett sådant är då historiskt väldigt sannolikt. Och ännu mer sannolikt ju mindre vi öppet oroar oss för det.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Vi får verkligen hoppas att det visar sig att vårt styrelsesätts ekonomiska styrka bara visar sig ha en tillfällig svacka och att den snart visar sig mer framgångsrik än det nya Ryska/Kinesiska alternativet. Skulle inte så ske så vill jag att så många som möjligt börjar oroa sig för ett kommande stort krig, för ett sådant är då historiskt väldigt sannolikt. Och ännu mer sannolikt ju mindre vi öppet oroar oss för det.

Förutom att Rysslands tillväxt endast beror på energisektorn och den är nära på helt beroende av export till europa.

 

Tillväxt från en låg nivå är alltid snabbare. Samma sak gäller egentligen med Kina där deras tillväxt har berott på låga löner och investeringar från väst.

 

Varken Kina eller Ryssland har lyckats ta fram innovativa produkter som säljer. Ryssland har inte tagit fram något alls egentligen och Kina har framförallt kopierat väst trots enorma investeringar i att försöka ta fram egna innovativa produkter.

 

Kina och Rysslands ekonomiska modeller har mycket lite om något alls med varandra att göra helt enkelt även om deras politiska modeller kanske är på väg mot varandra. Dock är Ryssland en autokrati jämfört med Kina som de fakto är ett enpartisystem där inte alla har rösträtt.

 

Helt enkelt dra inte för långtgående slutsatser av tillväxtsiffror (som dessutom kan vara väldigt missvisande)

Link to comment
Share on other sites

Av nyfikenhet så måste jag fråga, vem eller vilka är den tilltänkta fienden i det allomspännande kriget?

Om vår västliga demokrati-modell börjar misslyckas att skapa brett välstånd så har vi problem. Hälften av mina klasskamrater som är ingenjörer har idag flyttat till Hong Kong eller Shanghai eftersom de helt enkelt får väldigt mycker mer betalt och lever ett liv där med lyxvillor, pool och tre bilar. Ett liv som de helt enkelt inte kan få här. Att de inte får rösta spelar dem ingen roll jämfört med att få allt de önskar sig. Och vi pratar inte om några få i en elit längre heller utan dussin ingenjörer. Det kan vara så att vi inte vill se det, men vi måste börja överväga att det system dom har genererar mer välstånd och vad sätter i så fall det oss i för situation?

 

Vad som händer med Ungern blir intressant att följa. Det fanns en gång något i väst som hette dominoteorin. Men kommunismen saknade all livskraft i det längre perspektivet, det vet vi nu. Om vi förusätter, utan att analsyera eller oroa oss, att vårt system hela tiden är bäst riskerar vi att missa något. Det människor vill ha är snabbt växande välstånd, det är det som drar och det bör man inse. De som icke är djupt rotade i vårt väst tänk tar en Putin före Reinfelt direkt om Putin innebär en ny mercedes och ett rikt liv och Reinfelt innebär opel och ett mindre rikt liv. Lika lätt som alla valde att väst-orientera sig när muren föll kan de vända sig nånannanstas nu när förväntingar kanske inte infriades helt. Vi tenderar att tro att de valde vårt system för våra värderingar men det kan lika gärna varit för det rent materiella.

 

Vi i väst är nu så hårt fokuserade på att allas åsikter är lika mycket värda, att genusperspektiv skall få äta upp betydande resurser, att uppfinna miljöproblem som kanske inte ens finns och sen lägga enorma resurser på det, att låtsas att vi forftfarande är rikast genom att låna allt mer pengar som stat och ännu mer pengar som individer, att vi glömt bort att fundera på om vi fortfarande har ett effektivt system. Är vi säkra på att vi fortfarande har planetens mest effektiva system när det gäller att göra att den breda allmänheten får det bättre ställt? Om vi inte har det kan det gå ganska fort faktiskt. Vi kan få se en dominoeffekt av sällan skådat slag när människor vill ha det bättre och får det på annat sätt än med den modell vi tycker är rimlig och vettig.

 

Ukraina och Ungern gick med väst. Och något större uppsving kom inte för dom. De hamnade i de enorma statsskulderna och de stora statliga underskottens skara. Och till skillnad från medelklassen i väst fick inte deras medelklass lån av västs banker så de kunde inte leva sin dröm på kredit vilket ju numera är modellen i väst för att förverkliga sig själv.

 

Jag vill med ovanstående belysa vad vi inte tänker på. Och det är oftast i det man aldrig tänkte på som de stora misstagen och olyckorna ligger och växer till sig innan de sen hoppar på en utan förvarning.

 

Observera att jag inte är emot vårt system. Jag vill dock vi är uppmärksamma hela tiden. Uppmärksamma på om vi faktiskt uvecklar vår modell i positiv riktning i varje enskilt ögonblick eller inte. Avsaknaden av oro för att vi inte gör det innebär att vi förutsätter att vi bara kan göra saker rätt. Och det brukar vara ett säkert recept på misslyckande att förutsätta det.

 

Vem tror att en omvänd situation där det tidigare dessutom så militärt dominernade väst ser att allt fler byter sida bort från EU/Väst/USA till Ryssland/Kina kommer ske utan stor risk för krig?

Link to comment
Share on other sites

Påstå att ungern inte fick något uppsving av att gå med i tex EU är ju inte riktigt sant, alternativet var ju knappast bättre.

Att Ukraina har ekonomiska problem likväl som politiska beror snarare mer på deras interna politiska problem än vad det har med deras anknytning till väst.

Det går inte att göra en analys av båda länderna rakt av, det finns för många olikheter.

 


Link to comment
Share on other sites

Påstå att ungern inte fick något uppsving av att gå med i tex EU är ju inte riktigt sant, alternativet var ju knappast bättre.

Det är vad de tycker i Ungern. Alternativet då var månne inte bättre, de verkar tycka annorlunda nu. Den nyvalde presidenten som fick 75% av rösterna pratade i sitt installationstal om att närma sig och fungera mer som Putins Ryssland. Och Ungern är alltså med i både Nato och EU.

 

Vad gäller olikheter så är det inte det saken handlar om. Om du sagt att man inte kan jämföra VästTyskland med Italien 1980 så hade det varit sant. Det var många olikheter mellan Italien och Västtyskland 1980. Men de hundratals miljoner i öst som törstade efter att kunna handla nya tallrikar och bestick lika ofta som de i väst eller till och med äga en bil de tänkte inte på detaljskillnader i olka västländer eller hur?

 

Jag påstår inte att vi är där nu. På vissa områden är vi redan där, men det har ju inte satt sig än heller. Men om en dussiningenjör får finare bil i Ryssland/Kina än i EU/USA. Om en bussförare i Ryssland/Kina har råd köpa landställe men en bussförare i EU/USA har inte råd. Då kommer vi se att människor och nationer vill byta sida, så enkelt är det. Och de som kommer vilja byta först är de som gick in i väst sist. Och en sådan sak kommer inte ske utan bekymmer, stora bekymmer. Främst för att vi som är rotade i väst inte accepterar att värderingar sätts före materialism. Det skulle bli väldigt problematiskt. Omvänt och mycket problematiskt.

 

Hur vet vi säkert att vår modell verkligen ger människor i bredare lager mer pengar till bilar och prylar? Jag är inte så säker längre. På senare tid hålls visionen och drömmen uppe av lån, privata och statliga. Var går gränsen för när man föredrar pengar och prylar och villor före demokrati? Och hur fredligt kommer det bli när inte alla är överens om var den gränsen går?

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Om befolkningen önskar ett mer "östligt" styre så är det väl inget som hindrar att man röstar för det i demokratiska val?

Att sedan delar av befolkningen anser det förkastligt att deras regering är väst eller östinriktad är ju av mindre betydelse sålänge majoriteten av befolkningen anser något annat.

Link to comment
Share on other sites

 

Påstå att ungern inte fick något uppsving av att gå med i tex EU är ju inte riktigt sant, alternativet var ju knappast bättre.

Det är vad de tycker i Ungern. Alternativet då var månne inte bättre, de verkar tycka annorlunda nu. Den nyvalde presidenten som fick 75% av rösterna pratade i sitt installationstal om att närma sig och fungera mer som Putins Ryssland. Och Ungern är alltså med i både Nato och EU.

 

Vad gäller olikheter så är det inte det saken handlar om. Om du sagt att man inte kan jämföra VästTyskland med Italien 1980 så hade det varit sant. Det var många olikheter mellan Italien och Västtyskland 1980. Men de hundratals miljoner i öst som törstade efter att kunna handla nya tallrikar och bestick lika ofta som de i väst eller till och med äga en bil de tänkte inte på detaljskillnader i olka västländer eller hur?

 

Jag påstår inte att vi är där nu. På vissa områden är vi redan där, men det har ju inte satt sig än heller. Men om en dussiningenjör får finare bil i Ryssland/Kina än i EU/USA. Om en bussförare i Ryssland/Kina har råd köpa landställe men en bussförare i EU/USA har inte råd. Då kommer vi se att människor och nationer vill byta sida, så enkelt är det. Och de som kommer vilja byta först är de som gick in i väst sist. Och en sådan sak kommer inte ske utan bekymmer, stora bekymmer. Främst för att vi som är rotade i väst inte accepterar att värderingar sätts före materialism. Det skulle bli väldigt problematiskt. Omvänt och mycket problematiskt.

 

Hur vet vi säkert att vår modell verkligen ger människor i bredare lager mer pengar till bilar och prylar? Jag är inte så säker längre. På senare tid hålls visionen och drömmen uppe av lån, privata och statliga. Var går gränsen för när man föredrar pengar och prylar och villor före demokrati? Och hur fredligt kommer det bli när inte alla är överens om var den gränsen går?

 

Var fick du dina siffror från ???

Du eller DN har fel.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fidesz-kan-fortsatta-i-regeringsstallning/

Link to comment
Share on other sites

 

Lite tankar.

 

När USA gick in i Irak för att skydda sina medborgare på hemma plan så var det okej. Nu "skyddar" Ryssland sina "medborgare". Nato har även under en längre tid även de rustat runt Ryssland med försök till fler medlemsländer, robotförsvar mm. Tränger man in hunden i ett hörn så biter han till slut.

 

Om Nato inte hjälper ett land som Ukraina som varit delaktiga i Nato tex vid invasionen av Irak, varför skulle de rädda lilla Sverige om skiten träffar fläkten?

 

Var inte många som tyckte det var ok. Sen var det inte motiveringen att "skydda medborgare" utan att avlägsna Saddam Hussein och hans massförstörelsevapen. Inofficiellt handlade det nog mest om olja dock ska man vara medveten om att USA aldrig varit speciellt beroende av olja från mellanöstern utan det är mer Europa och Japan. Hursomhelst var det inte många som tyckte det var ok.

Jag försöker inte försvara USA’s invasion av Irak, men att säga att det var för olja ar att översimplifiera det ganska mycket tror jag. Om att få olja var målet, så missade vi det helt ock hållet. Vi får mindre olja nu från Irak än vi fick innan invasionen. Ock, innan någon kommer att säga att jag bara försvarar allt some USA gjör, jag har läst (ock håller med om mycket av vad han säger) Smedley Butler’s bok “War is a racket”. Ni kan läsa den gratis pa internätet. Läs om General Butler’s personliga historia innan ni läser boken (Han hade TVÅ Medals of Honor).

Link to comment
Share on other sites

"Beväpnade män har intagit flygplatsen, vi har fortfarande inte fått någon bekräftelse om de är Ryska soldater"

Män med lika uniformer, militär fordon, ny utrustning, opererar organiserat med hög disciplin... måste vara ett MC-gäng. :rolleyes:

Det var roligt att du sade MC gäng. Läs om Night Wolves MC ock deras involvemang med Putin ock vad som händer I Ukraine just nu.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Och idag beslutade Sverige sända förband. Men till Mali?

Officerare och soldater får erfarenhet. Jag tycker att erfarenheterna vi fått och får ifrån de internationella insatserna är betydligt större än om vi bara hade stått vid gränsen och bara övat övat och övat.

 

 

Internationella insatser har vi alltid gjort sedan slutet av 40 talet och visst har de givit erfarenheter.

 

Men för att få försvarsmakter att fungera på nationell nivå så krävs det övning. Tycker inte att öva nationell uppgift står i någon form av motsats förhållande till internationell insats.

 

Jag håller helt med Charlie Spartan. Jag vet att Amerikanska armen slutar inte öva även i krig. Om man inte övar, utan bara rely (jag kommer inte ihåg vad det heter pa Svenska) på sina krigs erfarenheter, så kommer man att reinforce dåliga vanor ock praktiker.

Link to comment
Share on other sites

Jag är förvånad att ingen har nämnt att det (pro-)ryska buset har tagit gisslan och betraktar dem som krigsfångar:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/25-4-senaste-nytt-om-ukraina_3499206.svd?sidan=6

 

 

Inte mycket att säga om det. Vi kommer ju inte göra något annat än skänka pengar till buset så de kanske släpper den fängslade svensken.

Vad vi och de övriga som fått kidnappade officerare borde göra är att ställa ett ultimatum, antingen släpper ni dessa fria eller så fritar vi dem med våld. Tror inte att ockupanterna skulle ha mycket att sätta emot GSG-9, SIG/SSG (eller vad de nu bytt namn till), Grom osv.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag är förvånad att ingen har nämnt att det (pro-)ryska buset har tagit gisslan och betraktar dem som krigsfångar:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/25-4-senaste-nytt-om-ukraina_3499206.svd?sidan=6

 

 

Inte mycket att säga om det. Vi kommer ju inte göra något annat än skänka pengar till buset så de kanske släpper den fängslade svensken.

Vad vi och de övriga som fått kidnappade officerare borde göra är att ställa ett ultimatum, antingen släpper ni dessa fria eller så fritar vi dem med våld. Tror inte att ockupanterna skulle ha mycket att sätta emot GSG-9, SIG/SSG (eller vad de nu bytt namn till), Grom osv.

 

Dumt att varna dem först. låt oss varna andra, (även om inget erkänns officielt). bråkar du med vår militär personal ringer vi SOG och låter dem "förhandla" inte UD.

Link to comment
Share on other sites

En ekonomi behöver vara fri för att växa det är extremt tydligt i dom gamla östländerna att dom som har minst regleringar och skatter har bäst ekonomier.

Tittar man på det svenska politiska spektrat så är alla socialister i någon form och man diskuterar endast vilka sektorer som ska gynnas på andras bekostnad.

Ukraina lider av det problemet att dom hade en stor reglerad ekonomi som inte blev särskilt avreglerad detta leder till enorma möjligheter för korruption tex var enligt mig inte feler att Timosjenko satt fängslad för korruption utan att Janukovitz inte också satt i finkan!
Val är ingen bra lösning på detta eftersom detta är en svag punkt i demokratiska system dvs att förvaltarna bara är tillfälliga och inte behöver se långsiktigt på sina beslut.
Troligen behövs en stor ekonomisk kollaps som spark i baken och när det inte går att stjäla mer så kommer reformerna.


När det gäller Ukrainas Armé s är det ju övertydligt att organisationan är för stor när soldater har så dåliga förhållanden att hela förband deserterar eller går över till motståndaren.
Ukraina behöver en kärna av lojala och välfinansierade förband som går att använda i sådana här situationer. Kolla på hur Syrien fungerar där har presidenten sitt Republikanska Garde som motsvarar ungefär en armekår dessa är välbetalda och har den bästa utrustningen och är det enda pålitliga förbanden när Armén ska användas innom landet.
Kievregeringen behöver helt enkelt något sådant.
Idag är det dock för sent så det enklaste vore nog legosoldater, extremt många kommer ju från fd-sovjet och kan utrustning rekrytera en brigad ge dom den bästa utrustningen och betala dom i hårdvaluta så gör förbandet åtminstonde ett bra jobb!

Link to comment
Share on other sites

Vilket får mig att tänka på "operation entebe"

Ett exempel på en väldigt lyckad operation, mindre egna förluster än väntat och massiva på motståndar sidan, samt att nationen visat att de finns ingen plats tillräkligt långt bort för att vi inte skall leta upp er och ta er.

Link to comment
Share on other sites

GSG-9, SOG och de flesta specialstyrko är inte till för för operationer där man slåss mot konventionella motståndare utan mer för kirurgiska operationer gisslanfritagning, underrättelse inhämtning, strid på djupet mm.

Visst går det att stick/hugga ihjäl någon med en skalpell men det är effektivare med ett svärd.

Link to comment
Share on other sites

GSG-9, SOG och de flesta specialstyrko är inte till för för operationer där man slåss mot konventionella motståndare utan mer för kirurgiska operationer gisslanfritagning, underrättelse inhämtning, strid på djupet mm.

Visst går det att stick/hugga ihjäl någon med en skalpell men det är effektivare med ett svärd.

 

De är gisslan och knappast någon konventionell motståndare...

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Rysslands attack på Ukraina 2014 och annektering av Krim

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...