Jump to content

Rysslands attack på Ukraina 2014 och annektering av Krim


Zimme

Recommended Posts

Historiskt sett så har ju dessa "två områden" tillhört Georgien men i regel varit autonoma, Georgien i sin tur kan ju inte annektera två områden som redan tillhör landet i fråga.
Konflikten i Georgien har pågått i flera decennier, lika som spänningar funnit på Krim enda sedan Krim skänktes/gavs till Ukraina.

Båda konflikterna handlar i stort på kulturella och demografiska grunder, att säga att Georgien "var den som började" är att göra det lite väl enkelt för sig, stridigheter mellan Abschasien-sydossetien och Georgien har snarare varit vardag sedan tidigt 90-tal.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med delvis - men att faktiskt ta och skjuta med Grad över en natt över ett fullständigt fredligt område som alltså inte ens stridit mot Georgien på något sätt (!) och vill förklara sig självständiga vet jag inte om är rätt - det är en krigsmarsch med blitz.

 

Och sedan även anklaga ett stödjande land i media direkt samma morgon för att ha börjat med krigföringen när det i själva verket var georgier som öppnade kulspruteeld mot ryska fredsbevarare (alltså inte ens vanliga ryska trupper) i området och därmed alltså provocerat fram ryska tanks mot sig i Tschinvali.

 

Det är precis vad som hände, för den som inte visste.

 

Jag håller även med om att hela Kaukasus-storyn är extremt komplex och har alltid varit det. Även under tsartiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med delvis - men att faktiskt ta och skjuta med Grad över en natt över ett fullständigt fredligt område som alltså inte ens stridit mot Georgien på något sätt (!) och vill förklara sig självständiga vet jag inte om är rätt - det är en krigsmarsch med blitz.

 

Och sedan även anklaga ett stödjande land i media direkt samma morgon för att ha börjat med krigföringen när det i själva verket var georgier som öppnade kulspruteeld mot ryska fredsbevarare (alltså inte ens vanliga ryska trupper) i området och därmed alltså provocerat fram ryska tanks mot sig i Tschinvali.

 

 

Okej, nu är det för smaskigt om det ska bli någon nyans så tycker jag att du ska lägga in källfakta till dina påståenden, jag säger inte att du har fel, men däremot så behövs någon dokumenterad fakta som kan upplysa oss "som inte vet"

Link to comment
Share on other sites

Det blir svårt, med tanke på att detta är alltså baserat på konversationer med personer som 1. är helt fredliga och bor i de trakterna, för det första.

 

För det andra så var rysk media ganska så snabb med rapportera vad som faktiskt hände och jag kommer aldrig köpa motargumentet "oh nej - den är ju Putinstyrd, därmed inte sanningsenlig" från en som är fullständigt oinsatt i rysk media överhuvudtaget och inte har kapacitet nog att analysera / förstå vad som är objektivt och inte där.

 

Men tänker tyvärr inte leta / översätta vissa dokumentärer som de faktiskt har gjort i frågan också (dock ej mycket) då det antagligen kommer tas bort på youtube som inte gynnande.

Edited by verbanostra
Link to comment
Share on other sites

Nu är detta inte så relevant i topicen om Ukraina egentligen men lyckades faktiskt hitta en video som är exakt samma klipp som jag såg i direktsändning på samma kanal samma natt som allting började. Detta rapporterades direkt i TV och först några dagar efter - när georgierna började gå in med trupper in i Tshinval dödades 15 fredsbevarande ryska soldater. Vilket också blev den officiella anledningen att gå in där.

 

http://www.youtube.com/watch?v=maaabZvpPSM

Edited by verbanostra
Link to comment
Share on other sites

Det blir svårt, med tanke på att detta är alltså baserat på konversationer med personer som 1. är helt fredliga och bor i de trakterna, för det första.

 

För det andra så var rysk media ganska så snabb med rapportera vad som faktiskt hände och jag kommer aldrig köpa motargumentet "oh nej - den är ju Putinstyrd, därmed inte sanningsenlig" från en som är fullständigt oinsatt i rysk media överhuvudtaget och inte har kapacitet nog att analysera / förstå vad som är objektivt och inte där.

 

Men tänker tyvärr inte leta / översätta vissa dokumentärer som de faktiskt har gjort i frågan också (dock ej mycket) då det antagligen kommer ändå tas bort på youtube som inte gynnande.

jag har tillräklig erfarenhet av massmedia och journalister för att veta att de som kommer ut sällan är hela saningen om vad som hänt. ganska ofta känner man knappt igen sig trotts att man var där och då. Massmedia i ett krig är i regel än mer vinklat. Sen finns mer eller mindre usla journalister. Men frågorna du bör ställa dig är vem skriver, vad och varför. vare sig de gäller svensk inrikespolitik eller en världskonflikt.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med absolut, men det gör jag ju alltid så det är inget problem. Men du har absolut en poäng som gäller för många människor som drar slutsatser lite för lätt ibland.

 

Det jag vet är att det har funnits riktiga US rådgivare åt georgier och vissa av dessa fanns direkt vid stridande förband, Inte ens black ops på något sätt, utan mer folk direkt i Rangers uniform. Vissa har alltså dödats i strid och dem videos jag såg då när konflikten var aktuell såg inte photoshoppade ut på något sätt. Rätt intressant bara i allmänhet, tycker jag.

Edited by verbanostra
Link to comment
Share on other sites

Nu är svensk media i full gång med att prata om två stridsvagnar som rullat in från ryska gränsen över till Ukraina.

 

Det man däremot _inte_ så gärna nämner är att det började med det här, alltså med två BMPs som rullade över till Ryssland först varav en (riktigt gammal) lämnades på plats och ryska trupper blev lite rädda ifall det inte lämnades en bomb där (kollade genom den i skyddsvästar som man kan se mot slutet).

 

Nästan lite roligt - stakevisning till varandra lite så, men farligt så klart (menar svaret i form av två vagnar som skickades av ryssen sen).

 

http://www.youtube.com/watch?v=HrdvMEUmeSQ

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med absolut, men det gör jag ju alltid så det är inget problem. Men du har absolut en poäng som gäller för många människor som drar slutsatser lite för lätt ibland.

 

Det jag vet är att det har funnits riktiga US rådgivare åt georgier och vissa av dessa fanns direkt vid stridande förband, Inte ens black ops på något sätt, utan mer folk direkt i Rangers uniform. Vissa har alltså dödats i strid och dem videos jag såg då när konflikten var aktuell såg inte photoshoppade ut på något sätt. Rätt intressant bara i allmänhet, tycker jag.

Rangers uniform ? jag trodde de körde amerikanska arméns vanliga. Något som borde gå att köpa på överskottsbutiker runt om i världen. Sen känns rangers i officiel uniform lite konstigt om de är en kännslig konflikt som USA inte har intresse av att den skall bli en storkonflikt. De finns bättre enheter och kläder för sånt. De känns skumt.

Link to comment
Share on other sites

Well, den som vet exakt nu :) Önskar dock man kunde hitta mer korrekt info och videos som hela tiden tas bort då.

 

Däremot är det helt 100 på att instruktionerna hos georgiska armén och utrustningen är mestadels amerikanska sedan lång tid tillbaka.

 

Under de där dagarna hade dem mest det iaf. Likadant var det i Tjetjenien under det andra kriget (den under Putin).

Link to comment
Share on other sites

Dagens.

 

http://usa.mfa.gov.ua/en/press-center/news/24185-mi-uvichnimo-pamjaty-gerojiv-ochistivshi-nashu-zemlyu-vid-nechistiarsenij-jacenyuk-u-spivchutti-ridnim-i-blizykim-zagiblih-vojiniv-u-lugansyku

 

Är det rätt retorik av en demokratisk politiker med EU-stöd att uttrycka sig så? Vad kommer han säga nästa gång? Untermensch?

Link to comment
Share on other sites

Dagens.

 

http://usa.mfa.gov.ua/en/press-center/news/24185-mi-uvichnimo-pamjaty-gerojiv-ochistivshi-nashu-zemlyu-vid-nechistiarsenij-jacenyuk-u-spivchutti-ridnim-i-blizykim-zagiblih-vojiniv-u-lugansyku

 

Är det rätt retorik av en demokratisk politiker med EU-stöd att uttrycka sig så? Vad kommer han säga nästa gång? Untermensch?

landet är i krig, de kämpar för sin existens. så diplomatiskt finlir och snygga formuleringar är de inte direkt tid för. Vad tycker du hade varit en lämplig formulering?

Link to comment
Share on other sites

Fast nu har det ju gått ganska lång tid innan man började att med våld ta tillbaka sitt eget land, så nog har det funnits tid för att lösa saker med penna och papper. Jag hoppas innerligen att inte våra egna politiker skulle sätta sig vid förhandlingsbordet om främmande makt försökte ta över delar av Sverige. Först kan vi kasta ut dem sen kan vi sätta oss vid förhandlingsbordet.

Link to comment
Share on other sites

Vill man ha fred och frihet och inte bli beskjuten av stridsflyg så är det inte rätt väg att gå när man ockuperar, bränner och låser ute de institutioner och instanser som man egentligen bör föhandla med, sen blir inte respektive stat speciellt motiverad om dess myndigheter attackeras.

Det är ingen allmän uppfattning att Donetsk och Luhansk ska bli självständigt eller tillhöra Ryssland för den delen.

Link to comment
Share on other sites

Allmän uppfattning och vem bestämmer det? NATO kanske? :sleep:

 

De vill inte tillhöra och bli en del av Ryssland så som Krim faktiskt (vad jag förstått) utan har en stark partner som Ryssland då i detta.

Ja och då tar man i och ockuperar byggnader och kapar administrationen samtidigt som man utropar val!?

 

Nu vet jag inte hur Ukrainas författning är skriven men jag gissar att sånt här måste valsas på riksnivå ordentligt innan det kan komma till legitima beslut.

Jag tror inte att principen att milisgrupper tar lagen i egna händer är den tänkta modellen i någon demokrati...

Link to comment
Share on other sites

Allmän uppfattning och vem bestämmer det? NATO kanske? :sleep:

 

De vill inte tillhöra och bli en del av Ryssland så som Krim faktiskt (vad jag förstått) utan har en stark partner som Ryssland då i detta.

 

Really? Har du missat all nyhetsrapportering som inte kommit från Ryssland? Det finns väl ingen media, förutom Rysk och möjligen Nordkoreansk, som hävdar att allt har gått rätt till i Krim eller östra Ukraina - och att det inte är Ryssland som planerat och ligger bakom allt som händer där just nu.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

Allmän uppfattning och vem bestämmer det? NATO kanske? :sleep:

 

De vill inte tillhöra och bli en del av Ryssland så som Krim faktiskt (vad jag förstått) utan har en stark partner som Ryssland då i detta.

Ja och då tar man i och ockuperar byggnader och kapar administrationen samtidigt som man utropar val!?

 

Nu vet jag inte hur Ukrainas författning är skriven men jag gissar att sånt här måste valsas på riksnivå ordentligt innan det kan komma till legitima beslut.

Jag tror inte att principen att milisgrupper tar lagen i egna händer är den tänkta modellen i någon demokrati...

 

 

Förvisso en poäng så klart - men hur ser det ut när den legitima makten har rentav fascistiska tendenser och har en sidoarmé som är politisk och som mer eller mindre består av högerextrema? Typ - SA-liknande trupp? Det är ju demokratiskt, om inte annat.

Edited by verbanostra
Link to comment
Share on other sites

 

Allmän uppfattning och vem bestämmer det? NATO kanske? :sleep:

 

De vill inte tillhöra och bli en del av Ryssland så som Krim faktiskt (vad jag förstått) utan har en stark partner som Ryssland då i detta.

 

Really? Har du missat all nyhetsrapportering som inte kommit från Ryssland? Det finns väl ingen media, förutom Rysk och möjligen Nordkoreansk, som hävdar att allt har gått rätt till i Krim eller östra Ukraina - och att det inte är Ryssland som planerat och ligger bakom allt som händer där just nu.

 

 

Jag är lika skeptisk till Metro / Aftonbladet / BBC / CNN som jag är mot RT och försöker alltid bygga en egen analys av alla vinklar.

Link to comment
Share on other sites

 

Allmän uppfattning och vem bestämmer det? NATO kanske? :sleep:

 

De vill inte tillhöra och bli en del av Ryssland så som Krim faktiskt (vad jag förstått) utan har en stark partner som Ryssland då i detta.

Ja och då tar man i och ockuperar byggnader och kapar administrationen samtidigt som man utropar val!?

 

Nu vet jag inte hur Ukrainas författning är skriven men jag gissar att sånt här måste valsas på riksnivå ordentligt innan det kan komma till legitima beslut.

Jag tror inte att principen att milisgrupper tar lagen i egna händer är den tänkta modellen i någon demokrati...

 

 

Vi kan börja att den nuvarande Kiev-makten började med Maidan som alltså handlade om milisgrupper in the first place som kämpade för att ta makten?

Link to comment
Share on other sites

 

Allmän uppfattning och vem bestämmer det? NATO kanske? :sleep:

 

De vill inte tillhöra och bli en del av Ryssland så som Krim faktiskt (vad jag förstått) utan har en stark partner som Ryssland då i detta.

 

Really? Har du missat all nyhetsrapportering som inte kommit från Ryssland? Det finns väl ingen media, förutom Rysk och möjligen Nordkoreansk, som hävdar att allt har gått rätt till i Krim eller östra Ukraina - och att det inte är Ryssland som planerat och ligger bakom allt som händer där just nu.

 

 

Alltså de (läs / översätt hemsidor, deras forum etc om du orkar) utropar ju sig själva till fria republiker och vill så klart ha ryskt stöd för det finns ingen chans att de klarar sig annars. Sen att de historiskt sett ligger närmare Ryssland och väldigt många där inte stödjer Kiev är också något som har hänt flera gånger genom ukrainsk historia.

Link to comment
Share on other sites

Man får inte tro att Krim situationen är så enkel att den ser ut att en skräckinjagande rysk trupp kom och skrämde livet ur befolkningen och de gick och röstade under pistolhot. Det är inte alls så enkelt. Men precis så vill man gärna föreställa det för den genomsnittlige läsaren som aldrig ens varit i Krim-trakten och inte känner till befolkningen där och deras hållning.

 

Vad gäller ukrainska konstitutionen / "riksdagsbeslut" måste man vara lite mer insatt i hur detta ser ut idag (tragiskt, med ukrainare som slåss i riksdagen varje dag mer eller mindre - påminner om vilda tider här i väst en gång i tiden) och att konstitutionen säkerligen ser bra ut på pappret - däremot är ju politikerna helt genomruttna och korrumperade (representerar alltså snarare stora intressen än folkets vilja - etc etc).

 

Det är väl sålunda inte deras riksdag som skall lösa detta (notera - man har inte ens någon välutvecklad demokrati där på samma sätt som folket här är vana vid och det kan man inte förvänta sig heller på några decennier - att de skall tänka som här i Norden, vilket man tyvärr ibland gör här) utan snarare deras diplomatkår (menar förhandlingarna med Lugansk / Donetsk / Odessa)?

 

Då undrar jag om de ens har en vältuvecklad diplomatkår överhuvudtaget i Kiev än för att lösa / förhandla i denna typ av frågor?

 

Än så länge ser jag enbart politiska upprop till den nya "SS-truppen" att marschera mot dessa rebellområden och döda alla som käftar emot Kiev. Är detta demokratiskt beteende alltså, tro?

Edited by verbanostra
Link to comment
Share on other sites

Vore det rätt av Sverige att göra ett återtagande av Åland bara för att några Ålänningar (ivrigt uppbackade och med stöd av den Svenska regeringen) inte gillar regeringen i Finland? Att Åland i sin tur har ett mycket strategiskt läge mot öst har självklart inget med saken att göra...

Link to comment
Share on other sites

Demokratin är likartad i Ryssland som i Ukraina, vad jag minns har det varit slagsmål i Duman också vid tillfällen. Hela demokratin i Ryssland är en fars, så också medias s.k. fria bevakning av händelser. Där journalister hotas, förs bort och misshandlas om de rapporterar nyheter som inte behagar Putin. I Duman finns också partier som är närmast fascistiska i sin framtoning. Att bara ordet fascistisk används i denna konflikt är enbart en historisk rest från svunna tider.

 

Det finns ingen att förhandla med för regeringen i Kiev, det finns ett antal självutnämnda ledare för "självutropade" medborgargarden. De har ingen legitimitet, speciellt inte sedan de tar till vapen i en demokrati. Oavsett om de tar till vapen mot Polisen, militären, civila myndigheter eller civila.

 

Att Ryssland enbart skulle ha defensiva tankar med sin krigsmakt, tillåt mig att småle. Om man har det, övar man ständigt på landstigning med ganska stora truppkoncentrationer? Nej, inte direkt.

 

Att valet i Krim var riggat är lika klart som att Putin suttit fler år som president än vad konstitutionen tillät från början. Eller lika klart som att Putin först nekade till att Rysk militär belägrade Ukrainska baser på Krim. För att några veckor efter Krimvalet, berömma soldaternas uppträdande under sina operationer på Krim, t.om. dela ut medalj till dem. Hmm, undrar vem som drog ned brallorna på sig själv?

 

Du får ursäkta Verbanostra, men fri press existerar inte i Ryssland, RT är så uppknutet av Putins regim att en journalist där vågar inte hysa utan att ha ringt och frågat först.

 

Och, jag vet inte om jag är konspiratorisk, men du, Vebanostra, registrerar dig den 11 juni, i stort sett alla dina inlägg handlar om situationer där Ryssland är inblandad, du får kalla min konspiratorisk, men för mig talar det sitt tydliga språk......

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bara som en interessant foot note (interessant för mig åtminstone), har ni sett Putins anknytning till motorcykel klubben Night Wolves MC? Det är en jätte stor klubb (många tusen medlemmar), och dom har varit mycket viktiga for att hjälpa Ryssland i Ukraina. Dom har medlemmar i många lander I östra Europa, så den här oresten (unrest, jag är inte riktigt säker på hur man skulle säga det på Svenska) kan dom ju mycket lätt få att sprida.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Rysslands attack på Ukraina 2014 och annektering av Krim

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...