Casca Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Ponera att en enhet skall vara beredd att självständigt lösa en uppgift under 7 dagar utan tillgång till externt underhåll. Vilken typ av förplägnad skulle du välja med anledning av vikt, Kcal, variation och utrymmeskrav? Speca gärna. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Havregryn, mct-fett, proteinpulver (vassle/kassein), torkad frukt, nötter plus kanske någon smaksättning (Oboy t ex men även andra varianter om någon skulle kunna tröttna på choklad ?) i portionspåsar. Billigt, går att äta kallt, tar liten plats med ganska bra energitäthet genom mct-fettet. Mixa havregrynen så är tillredning med kokande vatten enkelt (Häll över och vänta.). Koffeinberoendet stillas med koffein på burk eller pulverkaffe och/eller tepåsar. Variation under så kort tid som sju dagar är väl inget krav ? Allt beror väl iofs på vad man ska utföra under dessa sju dagar och under vilka förhållanden ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted May 20, 2003 Author Report Share Posted May 20, 2003 Havregryn, mct-fett, proteinpulver (vassle/kassein), torkad frukt, nötter plus kanske någon smaksättning (Oboy t ex men även andra varianter om någon skulle kunna tröttna på choklad ?) i portionspåsar. Billigt, går att äta kallt, tar liten plats med ganska bra energitäthet genom mct-fettet. Mixa havregrynen så är tillredning med kokande vatten enkelt (Häll över och vänta.). Koffeinberoendet stillas med koffein på burk eller pulverkaffe och/eller tepåsar. Variation under så kort tid som sju dagar är väl inget krav ? Allt beror väl iofs på vad man ska utföra under dessa sju dagar och under vilka förhållanden ? Ok...har du viktfördelningen per portion specad med Kcal och eventuell mixrecept? Låter genomförbart. I övrigt gillar jag M-nummer eller motsvarande beskrivning av FM-förplägnad. Jag vet att jag packade individuell mat för 5 dagar för längesedan inför patrulltjänst med LK70. Den förplägnadslistan som någon totade ihop var perfekt. Tog inte stor plats, vägde lite och utgjordes mestadels av frystorkat, Pasta, Ris, pulversoppor, panzerkex och en veckans höjdpunkt: Präriegryta. En väl uttänkt beprövad förplägnadslista för frontsvinstjänst eftersökes. Tack för tipset. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Hur mycket av varje avgörs ju av hur mycket du beräknar att göra av med och vad du är van vid från tidigare, är ju inte läge att lägga om matens sammansättning i allt för hög grad om man vill att magen som bete sig normalt under dessa 7 dagar. Men räkna på minst 2 g protein per kg kroppsvikt och dag, iom att det delvis är mct-fett (Ett specielt fett med särskilda egenskaper som finns i pulverform.) så kan man kanske tänka sig ungefär samma mängd fett och sen resten kolhydrater. (Väljer man en annan fettkälla så skulle jag minska på fettet till till runt 1-1,5 g/kg kroppsvikt.) En man på 80 kg som springer omkring och/eller bär tungt borde göra av med 4000-5000 kcal eller mer per dag men det är en ganska grov uppskattning från min sida. Så på en man på 80 kg blir det ca: 800 kcal från protein, 1800 kcal från fett och ca 1400 - 2400 kcal från kolhydrater per dag. Recept har jag inget men det går ju att räkna ut från kalorisiffrorna utan större problem men är ju olika beroende på tycke och smak, dvs vill man ha mycket torkad frukt och nötter eller lite ? Mycket oboy eller annan smaksättare ? osv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Ponera att en enhet skall vara beredd att självständigt lösa en uppgift under 7 dagar utan tillgång till externt underhåll. Vilken typ av förplägnad skulle du välja med anledning av vikt, Kcal, variation och utrymmeskrav? Speca gärna. Casca Ladda ner Uhregl del 2 från *Publikationerna*. Det är en guldgruva. Recept mm finns. Se upp med för mycket frystorkat och torkad frukt - maggen blir bluddrig. Kör mycket råglimpa (finsk) och mjukost på tub. Civilt och enkelt och billigt. Rökt fårbog kan aldrig vara fel. Är bra för tänderna. Glöm inte variationen, 7 dagar är en lååång tid om käket är tråkigt. Tom präriegrytan smakar fan dag 3... En liten käpphäst på slutet: Har ni inte tid att laga åtminstone frukost + ett riktigt mål per dag, så har ni planerat övningen fel. :basker: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Frukost: Havregrynsgröt, Fullkornsbröd med ost eller skinka Lunch: Soppa, gärna med Cous Cous för att göra den matigare + smörgås med ost eller skinka alt frystorkat Middag: Pasta eller ris med gryta eller köttfärsås, dryga ur frystorkad mat med ris eller pasta. Kvällsmål: En macka eller några kex (digestive). Undvik att dricka kaffe eller att äta guldburk eller liknande mat kall. Satsa på att få i dig så mycket kolhydrater som möjligt, vitaminer och proteiner är inte lika viktigt under en så kort tid som en vecka. En bit choklad eller några jordnötter kan vara ett bra mellanmål och är även bra för moralen =) Ett tips är att packa allt i dygnspåsar, på så sätt så behöver man inte tänka på vad man ska äta och man har mat för hela veckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted May 20, 2003 Author Report Share Posted May 20, 2003 Frukost: Havregrynsgröt, Fullkornsbröd med ost eller skinka Lunch: Soppa, gärna med Cous Cous för att göra den matigare + smörgås med ost eller skinka alt frystorkat Middag: Pasta eller ris med gryta eller köttfärsås, dryga ur frystorkad mat med ris eller pasta. Kvällsmål: En macka eller några kex (digestive). Undvik att dricka kaffe eller att äta guldburk eller liknande mat kall. Satsa på att få i dig så mycket kolhydrater som möjligt, vitaminer och proteiner är inte lika viktigt under en så kort tid som en vecka. En bit choklad eller några jordnötter kan vara ett bra mellanmål och är även bra för moralen =) Ett tips är att packa allt i dygnspåsar, på så sätt så behöver man inte tänka på vad man ska äta och man har mat för hela veckan. ...men. Glöm kylvaror som ost, smör, kaviar och skinka. Generator och kylskåp lämnar vi hemma. Tanken med tråden var att försöka skrämma fram en bra packplan med förplägnad för 7 dagar som får plats i en LK70 tillsammans med all annan personlig utrustning. Låt oss säga att soldaten och hans enhet skall störa fienden mellan 211000-281000, med normal till hög energiförbrukning som följd. Malaj: Ska försöka greppa UH publikationen. Låter intressant. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Ost på tub och rökt skina klarar sig en vecka i en ryggsäck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted May 20, 2003 Author Report Share Posted May 20, 2003 Ost på tub och rökt skina klarar sig en vecka i en ryggsäck Ok, men skit i kylvarorna. De är inte funkis i det längre perspektivet. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cinnes Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Mitt tips: Kebgröt* till frukost. +knäcke o tubost nån soppa till lunch. (typ brockolisoppa eller liknande, blåband fukar ok) ha med torrmjölk o blanda i då de ofta kräver mjölk. +knäckemacka med tub-ost till kvällsmat: frystorkat eller tortelinisar med nån sås. ha gärna med hemmatorkade grönsaker o gör soppa på detta. pasta i alla dess former funkar. +lite torkat eller rökt kött. *kebgröt: 1port: 1 rejäl näve havregryn 2 matskedar socker (inte måttsatsmatskedar utan rejäla matskedar som man äter med) 2 matskedar torrmjölk Riven kokos efter smak (typ en halv näve) fyll på med russin eller annan torkad frukt om så önskas. Häll på kokande vatten tills blandningen blir "grötig" och voila, du har en näringsrik, god, lågviktsfrukost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 Kolla in Drytech! Jag vet att FM har testat deras mat. Dock är den ganska dyr, har hört ett pris på ca 300 kr per dygnsportion. Drytech.no /ERI (som återkommer med en recenssion av drytech snarast möjligt. har beställt ett antal dygnsförpackningar via livsmedels FD. Vet ej M-nr) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 Casca: Den stora frågan är ju vad du/ni ska göra och under vilka förhållanden ? Har ni möjlighet att värma mat flera gånger per dag, har ni möjlighet att värma mat överhuvudtaget ? Vilken tid på året är det osv. Kebgröten lät lite som det jag tänkt mig men jag är insnöad på kosttillskottens värld så jag tänkte varken på kokos eller torrmjölk, denna gröt borde även den gå att äta kallt om man inte kan värma maten. Att inte tänka på vitaminer under en vecka går ganska bra (Händer inte så mycket under en vecka.) men att inte fylla på med protein i lagom mängd försämrar antagligen både motståndskraften mot sjukdomar samt den allmänna prestationsförmågan hos deltagarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 Shit vad kräsna ni är... Havregryn mixat med russin, torkad banan, flingor och små chokladbitar (mörk) sedan ett par paket goda kakor som delmålsbelöning (alla är vi väll som småhundar när vi blir trötta och utmattade). Det överlever jag på i ett år om jag bara har tillräckligt mycket med mig... Havregrynsmixen är bara att blanda med vatten och äta eller äta som den är (akta dig dock för uttorkning). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 det hela beror ju på vilken typ av kondition man har innan övningen drar igång! stark=orkar bära med sig godis o god mat!!!! svag=ta bara med det allra nödvändigaste! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Med den uppgift och de förhållanden du beskriver så tycker jag att följande bör prioriteras: * låg vikt och låg volym i förhållande till engergiinnehåll *Kosten behöver inte vara 100% näringsallsidig med hänsyn till den korta tiden * uppgiften betingar för en hög osäkerhetsfaktor med mycket improvisationer - maten bör anpassas till detta. * smak, variation och "kasernkänsla" på maten nedprioriteras. Till att börja med: nödlivsmedel (kanske 2 dygn per man) samt vattenreningsmöjlighet genom filter (1 per omgång eller 1 per stridspar). Inte helt otänkbart att uppgiften övergår till en flykt/överlevnadssituation... Mat: som tidigare nämnt torrskaffning av typen REAL/Drytech. Låg vikt/volym, hyfsat goda men framförallt smidig och snabb tillagning jämfört med Blå Band. Kompletteras med soppor, kaffe, kex, godis. I princip en modern dygnsstat alltså (något strippad kanske). Utrustning: 1 liters-thermos till varje soldat (något som gör födointaget väldigt flexibelt ihop med Drytech). Man kan diskutera om samtliga soldater behöver ha med sig enmanskök/jägarkök eller om det kan räcka med 1 per stridspar eftersom det endast behövs kapacitet att värma vatten. Ett alternativ skulle kunna vara ett högkapacitetskök (Gas/fotogen/bensin) + en större kastrull (3l +) till varje omgång. Från och med den tidpunkt då man får en nyfylld thermos med varmvatten klarar man sig i minst 8 timmar och tiden för att tillaga och äta maten är i stort sätt inte mer än 10 minuter. Med tanke på uppgiftens karaktär skall kanske den mesta bärkapaciteten prioriteras för ammunition, minor och liknande. Jag har förutsatt att inget fordon finns tillgängligt utan att ryggsäckar är det som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted May 22, 2003 Author Report Share Posted May 22, 2003 Ungefär så ja.....nu gäller det att få ihop en lista med gratismat från FM som håller rätt Kcal och övriga näringsämnen på ett så ultimatsätt som möjligt. Drytech kostar pengar och man bör ifrågasätta om den finns att greppa i ett läge. Jag tror på kolhydratrik mat under denna korta period, mest för att bränna kroppsfett på mest effektiva sätt. Hur det smakar är nog det minsta man oroar sig för. Malaj: Finns UH reglementet/listan tillgänglig på nätet? Casca PS Bra inlägg EO4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Allt finns på nätet: http://www.fmlog.mil.se/fmpub/ Underhållsreglemente för Försvarsmakten Förplägnadstjänst Del 2 Reglementet tar upp hur en väl fungerande förplägnadstjänst skapar förutsättningar för att upprätthålla förbandens stridsvärde. Förplägnadstjänst 2 omfattar bl.a. fysiskt stridsvärde, livsmedelshygien, grundmatsedel och recept. En annan grej. Det vi idag betraktar som kylvaror kan hålla sig ganska bra. Smör: inga problem. Hårdrökta varor: inga problem. Torkade osv osv. Det är bara att tänka sig lite tillbaka i tiden när det inte var så vanligt med kylskåp. Vad gäller DryTech: kolla energiinnehållet. En av orsakerna till att FM inte köper krubbet är tydligen att det i förhållande till priset (som ligger runt 2-300 spänn/stridsportion) har för klent med bränsle. :basker: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted May 22, 2003 Author Report Share Posted May 22, 2003 Perfekt reglemente. UHR del 2 innehåller allt som behövs. M-nummer och allt. Jägarportion/S M0827-201000 kan man ju labba med lite. 21000KJ, 1,4 kg styck. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Zac Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Field meal forever!!!! Väger kanske lite mycket (ca 1 kg per dygn) men smakar underbart och är ruskigt smidigt. Att klydda med egen tillagning tycker jag bara tar tid. Går hellre på energikakor eller som sagt field meals.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 Drar upp en gammal tråd, men ändå! Vad man äter på de engelska öarna... Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 När tråden öppnats på nytt så inför jag en liten bifråga. Om man vill uppnå mat med hög hållbarhet (shelf-time) - vad gäller då? Mat kanske måste ligga en viss tid innan man kommer åt den. Övelevnadskäk bör ju ha lång hållbarhet. Vad är det gäller om man vill ha mer tid än det år som drytech å de andra tillhandahåller (eller är det mer än ett år? mindre?). Hemma har jag försvarets nödlivs från början av -82. Käkar nån sån ibland. Har inte blivit magsjuk eller mått dåligt av dem (förutom den jag åt utan att dricka vatten...men det var självförvållat). Finns det en marknad för nödlivs? Vart köper man det om man vill ha tag i det i dagsläget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 Intressant att läsa vad britterna äter och jag finner omedelbart en detalj som om edelbart bör kopieras: Hot peper sauce, alt. Chilli!!! Ytterliggare detalj är att de lagt ner en hel del jobb på vegetariska alternativ. Dock så skulle förpackningarna behövas ses över. Kartong kan ju inte ens återanvändas som sopförvar... Kul sen att läsa en sådan här gammal tråd. Speciellt rörande Drytech'ens vara eller inte vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUCK Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 @ SteQve Drytech maten har en hållbarhet på ca 3 år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted January 19, 2006 Report Share Posted January 19, 2006 Intressant oxå med engelska ransonerna att de finns i flera upplagor tex standard, sikh , vegg, halal etc. Har detta diskuterats även inom svenska försvaret? Eller kör Fm med Homo Sapiens - mainstream one for all multi cultural rätter? Jag skulle personligen inte ha något emot ett par påsar het indisk gryta, kryddad så det slår eldsflammor ut ur öronen när jag är blöt, trött och tycker synd om mig själv ute i stora svarta skogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted January 19, 2006 Report Share Posted January 19, 2006 Intressant oxå med engelska ransonerna att de finns i flera upplagor tex standard, sikh , vegg, halal etc.Har detta diskuterats även inom svenska försvaret? Eller kör Fm med Homo Sapiens - mainstream one for all multi cultural rätter? Vet inte säkert då jag inte är vegetarian, men när jag låg inne så var det en kille som var vegetarian. Tror han hade någon form av torrfoder han också, men han hade alltid med sig en massa extra nudlar ut. Jag skulle personligen inte ha något emot ett par påsar het indisk gryta, kryddad så det slår eldsflammor ut ur öronen när jag är blöt, trött och tycker synd om mig själv ute i stora svarta skogen. Jag tror att du har oerhört rätt i det Sleget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted January 19, 2006 Report Share Posted January 19, 2006 det gar ju att att fixa......sjalv, och packa med din spork kopa dom gor du har av minimus.biz dom har massa med annat smat och gott. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted January 19, 2006 Report Share Posted January 19, 2006 Något som jag tycker vi ska ta efter är att packa maten i plastpåsar istället för konservburkar. Förenklar disken även för icke jägarsoldater. Sedan en kommentar om britterna. Halal, sikh/hindu och veg. fanns bara i tre menuer. Snacka om enformigt när man är ute på övning. Detsamma gällde det frystorkade fast där fanns det fyra menuer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted January 19, 2006 Report Share Posted January 19, 2006 Det är ju inte så illa som det var förra århundradet. Erbswurst En tysk "ration innehöll: 1. Two 130 gram issues of Erbswurst 2. Two 125 gram packs of Hard Bread 3. 150 grams of Bacon 4. Either 25 grams of Coffee or 3 grams of Tea 5. One 25 gram pack of Sugar 6. One 25 gram pack of Salt Rations of the age of empire Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 Gillade länken till de där småförpackningarna! Har ingen tabasco hemma för tillfället. Brukar när jag är ute i skogen för att elda och grilla korv ta med ketchup och senap samt rostad lök i fryspåsar av plast. Dosera i lagom mängd och knyt ihop. Snoppa av en liten del av påsen vid användning och spritsa ut innehållet. Favvo: Red hot chorizo i ett mjukt tunnbröd med Johnnys senap, heinz ketchup och en rejäl nypa rosta d lök, gärna med baconsmak. Visst överlever man 7 dagar på i stort sett vadsomhelst men att ha bra, gott, smakrikt käk med sig är ju ofta det som lyfter vilken tillställning som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts