Jump to content

Överviktig spansk ubåt når inte ytan

Perman

Recommended Posts

http://www.svt.se/nyheter/varlden/overviktig-ubat-nar-inte-ytan

Jag vet inte vilket som är värst egentligen: att inte kunna bygga egna ubåtar pga. av en utländsk ägares halvkriminella fasoner eller att bygga egna ubåtar och sedan upptäcka att dom inte går att använda! Pust! Var är världen på väg egentligen?

/Per

http://www.svt.se/nyheter/varlden/overviktig-ubat-nar-inte-ytan

Jag vet inte vilket som är värst egentligen: att inte kunna bygga egna ubåtar pga. av en utländsk ägares halvkriminella fasoner eller att bygga egna ubåtar och sedan upptäcka att dom inte går att använda! Pust! Var är världen på väg egentligen?

/Per

Du gav mig just det bästa garvet hitintills i år.

Jag undrar mest hur i ......... ett sådant här fatalt misstag kunde passera utan att några systemlarm löste ut?

Det bör ju i förnuftets namn ha funnits något slags kontroll faktorer som gjorde sådant här omöjligt?

Haha, väldigt komiskt!

Ställer mig som Desertrat undvarande till hur det har kunnat ske. Borde finnas kontrollrutiner som gör att man upptäcker sånt här, speciellt nu för tiden med datorprogram som hjälper en att hålla reda på allt. Sen så gör man inte datorsimuleringar och liknande?

Då har man kanske lyckats sprida lite glädje i alla fall i ett nästan avsomnat sjöforum ;-):)

Glömmer aldrig ubåtsvapnets 100 års jubileum i Stockholm för snart 10 år sedan med ubåten Södermanland som dök till periskopdjup på Strömmen. Vid kaj låg en mängd ubåtar, inkl. en spansk ubåt. När jag panorerade med kameran och zoomade in vattenlinjen akterut så kunde man tydligt se både kraftig beväxtning och massor av rost under vattenytan (ubåten var inte jättegammal). Har tyvärr inte kvar bilderna efter ett datorhaveri. Om det har något samband med dagens situation med de nybyggda spanska ubåtarna låter jag vara osagt, jag bara kom att tänka på det.

/Per

Edited by Perman

Då har man kanske lyckats sprida lite glädje i ett nästan avsomnat sjöforum i kväll ;-):)

Glömmer aldrig ett internationellt ubåtsmöte i Stockholm snart 10 år sedan med ubåten Södermanland som dök till periskopdjup på Strömmen. Vid kaj låg en mängd ubåtar, inkl. en spansk ubåt. När jag panorerade med kameran och zoomade in vattenlinjen akterut så kunde man tydligt se både en kraftig beväxtning och massor av rost under vattenytan (ubåten var inte jättegammal). Har tyvärr inte kvar bilderna efter ett datorhaveri.

/Per

Jag tackar dig för det goda skrattet.

Men jag tycker mig ana att spanjorerna har långt kvar att lära sig innan dem kan bygga riktiga saker.

Om det är så illa som du beskriver så finns det bara en fras som duger till: Gör om - Gör rätt.

Ett klassiskt exempel på att man inte kontrollräknat samt har dåliga kvalitetsrutiner. En annan aspekt är att så kallad kunskap som sitter i väggarna nu är bristvara på en del ställen då ledtider för att designa och bygga fartyg i en del fall blir allt längre.

Skulle dock inte vilja vara med på första provturen av en ubåt... Neptun fick problem under sin provtur 1981 då all el slogs ut under snorkling och resulterade i att man sjönk mot botten samtidigt som vatten trängde in i akterskeppet. Nöd-blåsningen gav inte avsedd effekt och man sjönk med 65 graders lutning mot botten och hamnade där i någorlunda upprätt läge. Då visade sig att man kunde blåsa ballasttankarna som avsett och åter komma till ytan. Problemet var tydligen att ballasttankarna var konstruerade på sådant sätt att de inte tömdes ordenligt vid stora trimvinklar. Man modifierade systemet efter detta på alla tre Näcken ubåtar.

Edited by MadLuna

Haha, väldigt komiskt!

Ställer mig som Desertrat undvarande till hur det har kunnat ske. Borde finnas kontrollrutiner som gör att man upptäcker sånt här, speciellt nu för tiden med datorprogram som hjälper en att hålla reda på allt. Sen så gör man inte datorsimuleringar och liknande?

Det fungerade säkert bra i datorsimuleringarna :rolleyes:

Haha, väldigt komiskt!

Jo men då får vi ju komma ihåg att någon satt decimalen fel på vattens densitet. 10,0 kg/dm3 istället för 1,00 kg/dm3

/m

Haha, väldigt komiskt!

Jo men då får vi ju komma ihåg att någon satt decimalen fel på vattens densitet. 10,0 kg/dm3 istället för 1,00 kg/dm3

/m

Risken finns att någon tekniker fått sina fiskar vidbrända någonstans.

Sådant här skall bara inte kunna ske. Tack och lov upptäcktes det på land innan den satts i drickat.