Monstertobbe Posted February 21, 2014 Report Share Posted February 21, 2014 Hej Har googlat runt lite men inte fått något direkt svar , så jag tänkte att hör brukar folk ha koll. Jag vet inte hur det ser ut på andra orter men i Trelleborg och jag vet att det är samma i Svedala och Skurup så har dom Hemvärnskompanierna som fanns där blivit förflyttade in till Malmö och har inte samma uppgift som förr , att försvara hembygden , säkra viktiga objekt i närområdet etc etc. Varför har det blivit så är då frågan ? //monstertobbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted February 22, 2014 Report Share Posted February 22, 2014 Därför Riksdagen bestämt så. Uppgiften är kvar att skydda viktiga objekt men numera kan objektet ligga längre bort. Samtidigt har varje kompani betydligt större upptagningsområde än förut, Hemvärnet har gått från en numerär på runt 100 000 för 20 år sedan till dagens 22 000 enligt organisationen. Den riktiga siffran är runt 20 500 Soldater i Hemvärnet. Mer att läsa finns på Hemvärnet.se Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuffel Posted February 22, 2014 Report Share Posted February 22, 2014 Vidare är det inte ekonomiskt hållbart att försöka driva runt hembygdskompanier som hade en sviktande numerär bemanning. I den bygd där jag vuxit upp och lever idag fanns det för 20 år sedan ett kompani i varje buske, en för varje småort. Detta förändrades när de började förlora medlemmar och det beslutades att en del av dessa skulle slås ihop till ett kompani för att kunna fylla upp och fylla en funktion. Det i sin tur ledde till ytterligare medlemstapp, och det slutade med att hemvärnskompaniet som stod ensamt kvar lades ner år 2000. Tack och lov lever minnet av detta vidare, alla (numera) gamla gubbar var fyllda av nostalgi och valde att driva vidare föreningen. Men av ca ett hundratal medlemmar i föreningen så kan man räkna på en hand i princip de som än idag är aktiva inom Hemvärnet, där jag är en av dessa. Det är som Charlie Spartan skriver att det är vår riksdag som bestämt också att rikta in Hemvärnet mot en nationell skyddstyrka där vi ska kunna verka över större ytor och fler skyddsobjekt än vad som var aktuellt för 20 år sedan och längre bak i tiden. Anledningen till varför Hemvärnet än idag heter Hemvärnet är att det är ett namn fyllt med tyngd och tradition och väl förankrat i det svenska samhället och medvetandet. Men, det riktas även kritiska röster mot namnet eftersom det även har mycket av ett Åsa-Nisse (eller valfri fars eller buskis) över sig och är oftast det gemene man tänker på när de hör Hemvärnet. Hoppas detta kan besvara till del dina funderingar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted February 22, 2014 Report Share Posted February 22, 2014 Det var väl snarare så att före 2000 ungefär. Bestod stora delar av Hv av luft, individer som nollade år efter år men som låg kvar i rullorna. I min krets var det på 90-talet över 900 pers. Men på övningar var vi aldrig mer än ett par hundra per gång. Sedan började kraven att ställas, dvs. kraven att faktiskt öva, då gav många upp och lämnade in, vissa fick tvingas lämna in. Då sjönk plötsligt antalet inom Hv snabbt och drastiskt. Då behövs det helt enkelt slås ihop kretsar, områden för att kunna uppräthålla kvalité och hålla nere kostnaderna. Att vi gått över till insatsförband är inte heller orsak, bevakningsförband finns kvar. De är inte tänkta att förlytta sig från hemområdet. Så, att Riksdag bestämt är inte heller helt korrekt. Snarare att den allmänna försvarsviljan gått ned i takt med att hoten minskat. Hela 90-talet, efter kalla krigets avslutande var en rejäl nedrustning i försvarsvilja och förmåga. Men visst, jag tycker att antalet bevakningsförband behöver ökas, för att helt enkelt har förband över hela riket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted February 22, 2014 Report Share Posted February 22, 2014 Det var väl snarare så att före 2000 ungefär. Bestod stora delar av Hv av luft, individer som nollade år efter år men som låg kvar i rullorna. I min krets var det på 90-talet över 900 pers. Men på övningar var vi aldrig mer än ett par hundra per gång. Sedan började kraven att ställas, dvs. kraven att faktiskt öva, då gav många upp och lämnade in, vissa fick tvingas lämna in. Då sjönk plötsligt antalet inom Hv snabbt och drastiskt. Då behövs det helt enkelt slås ihop kretsar, områden för att kunna uppräthålla kvalité och hålla nere kostnaderna. Att vi gått över till insatsförband är inte heller orsak, bevakningsförband finns kvar. De är inte tänkta att förlytta sig från hemområdet. Så, att Riksdag bestämt är inte heller helt korrekt. Snarare att den allmänna försvarsviljan gått ned i takt med att hoten minskat. Hela 90-talet, efter kalla krigets avslutande var en rejäl nedrustning i försvarsvilja och förmåga. Men visst, jag tycker att antalet bevakningsförband behöver ökas, för att helt enkelt har förband över hela riket. instämmer, jag vet själv två kompanier som föll ihopp till knappt varsin pluton, en är nog numera bara max två grupper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monstertobbe Posted February 23, 2014 Author Report Share Posted February 23, 2014 Ok ! Tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted February 24, 2014 Report Share Posted February 24, 2014 Började själv i Svedala för herrejösses så många år sedan. Då fanns det hela 4 plutoner i bara Svedala! Hur många plutoner det fanns i Bara minns jag inte, Månstorp, Anderslöv, Trelleborg, Vellinge med mera. Numera är det bara en handfull från dessa trakter kvar i 472 Insatskompaniet. De flesta av uppgifterna från förr finns dock kvar så att vi inte försvarar vår hembygd är en sanning med modifikation. Dock kan vi få behöva åka en bit...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted February 27, 2014 Report Share Posted February 27, 2014 En anledning till färre hemvärnsförband är också att det inte längre finns lika många objekt att försvara. Min uppfattning är dock idag att finns för lite hemvärnsförband. På Gotland har Chefen Gotlandsgruppen sagt att deras hemvärnsbataljon inte kan skydda alla deras skyddsobjekt samtidigt. I mitt grupperingsområde finns det också fler objekt än vad vi kan skydda/bevaka. Hemvärnet ska nu för tiden även ha förmågan till fördröjningsstrid mm och då krävs ytterligare förband. I och med nationell försvarsplanering mm sen några år tillbaka och lite mer nationell inriktning av försvaret så verkar FM ha börjat återta ta en del bergrum mm som tidigare blev plomberade. Då ökar ytterligare behovet lite av fler förband. Det viktigaste är dock att dom bataljoner vi redan idag fylls upp med personal som också kommer på övningarna. Går det sedan bra på någon ort/område brukar det inte vara något problem att skapa en ny pluton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted March 3, 2014 Report Share Posted March 3, 2014 En anledning till färre hemvärnsförband är också att det inte längre finns lika många objekt att försvara. Min uppfattning är dock idag att finns för lite hemvärnsförband. På Gotland har Chefen Gotlandsgruppen sagt att deras hemvärnsbataljon inte kan skydda alla deras skyddsobjekt samtidigt. I mitt grupperingsområde finns det också fler objekt än vad vi kan skydda/bevaka. Hemvärnet ska nu för tiden även ha förmågan till fördröjningsstrid mm och då krävs ytterligare förband. I och med nationell försvarsplanering mm sen några år tillbaka och lite mer nationell inriktning av försvaret så verkar FM ha börjat återta ta en del bergrum mm som tidigare blev plomberade. Då ökar ytterligare behovet lite av fler förband. Det viktigaste är dock att dom bataljoner vi redan idag fylls upp med personal som också kommer på övningarna. Går det sedan bra på någon ort/område brukar det inte vara något problem att skapa en ny pluton. de gäller ju att de är i tillräklig kvalite också, mängder av knäckebröhultare, som inte förstått att övningarna kommer varje år inte var femte eller hur ofta de orkar känns inte som de gör någon större nytta om de händer nått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted March 3, 2014 Report Share Posted March 3, 2014 En anledning till färre hemvärnsförband är också att det inte längre finns lika många objekt att försvara. Min uppfattning är dock idag att finns för lite hemvärnsförband. På Gotland har Chefen Gotlandsgruppen sagt att deras hemvärnsbataljon inte kan skydda alla deras skyddsobjekt samtidigt. I mitt grupperingsområde finns det också fler objekt än vad vi kan skydda/bevaka. Hemvärnet ska nu för tiden även ha förmågan till fördröjningsstrid mm och då krävs ytterligare förband. I och med nationell försvarsplanering mm sen några år tillbaka och lite mer nationell inriktning av försvaret så verkar FM ha börjat återta ta en del bergrum mm som tidigare blev plomberade. Då ökar ytterligare behovet lite av fler förband. Det viktigaste är dock att dom bataljoner vi redan idag fylls upp med personal som också kommer på övningarna. Går det sedan bra på någon ort/område brukar det inte vara något problem att skapa en ny pluton. de gäller ju att de är i tillräklig kvalite också, mängder av knäckebröhultare, som inte förstått att övningarna kommer varje år inte var femte eller hur ofta de orkar känns inte som de gör någon större nytta om de händer nått. Det där är ju så dumt att det ryker ur öronen. Det fattar du väl själv att om det exkalerat nu och nato förband hamnar i strid med ryska i Ukraina och om en månad så tas hela baltikum och Nato är i krig med Ryssland. Då skulle det övas utav bara f-n här i sverige. Och under dessa två månader eller vad det kan röra sig om så är det riktigt bra om vi är många som övar och som det finns vapen till jämfört med om varken vapen eller otränad gubbe finns överhuvudtaget. Om du inte fattar det speculatores då är det faktiskt väldigt svårt att förstå hur du överhuvudtaget föreställer dig hur man försvarar ett land i en verklig krigsituation. Det kommer aldrig, aldrig vara möjligt att försvara ett helt land i ett fullt totalt krig om du skall ha några få elitsoldater och de övriga 90% sitter hemma och tittar på tv och hejjar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted March 3, 2014 Report Share Posted March 3, 2014 En typ av objekt som glöms bort är TV-masterna. Vi som inte har satellit-TV kräver också att få se TV ostört under kris/krig. Kommer pizzeriorna att ha öppet som vanligt, eller kommer vi bli tvungna att ladda upp med fryst köpepizza? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted March 4, 2014 Report Share Posted March 4, 2014 En anledning till färre hemvärnsförband är också att det inte längre finns lika många objekt att försvara. Min uppfattning är dock idag att finns för lite hemvärnsförband. På Gotland har Chefen Gotlandsgruppen sagt att deras hemvärnsbataljon inte kan skydda alla deras skyddsobjekt samtidigt. I mitt grupperingsområde finns det också fler objekt än vad vi kan skydda/bevaka. Hemvärnet ska nu för tiden även ha förmågan till fördröjningsstrid mm och då krävs ytterligare förband. I och med nationell försvarsplanering mm sen några år tillbaka och lite mer nationell inriktning av försvaret så verkar FM ha börjat återta ta en del bergrum mm som tidigare blev plomberade. Då ökar ytterligare behovet lite av fler förband. Det viktigaste är dock att dom bataljoner vi redan idag fylls upp med personal som också kommer på övningarna. Går det sedan bra på någon ort/område brukar det inte vara något problem att skapa en ny pluton. de gäller ju att de är i tillräklig kvalite också, mängder av knäckebröhultare, som inte förstått att övningarna kommer varje år inte var femte eller hur ofta de orkar känns inte som de gör någon större nytta om de händer nått. Det där är ju så dumt att det ryker ur öronen. Det fattar du väl själv att om det exkalerat nu och nato förband hamnar i strid med ryska i Ukraina och om en månad så tas hela baltikum och Nato är i krig med Ryssland. Då skulle det övas utav bara f-n här i sverige. Och under dessa två månader eller vad det kan röra sig om så är det riktigt bra om vi är många som övar och som det finns vapen till jämfört med om varken vapen eller otränad gubbe finns överhuvudtaget. Om du inte fattar det speculatores då är det faktiskt väldigt svårt att förstå hur du överhuvudtaget föreställer dig hur man försvarar ett land i en verklig krigsituation. Det kommer aldrig, aldrig vara möjligt att försvara ett helt land i ett fullt totalt krig om du skall ha några få elitsoldater och de övriga 90% sitter hemma och tittar på tv och hejjar. jag vet inte om jag trampa på en öm tå, men de är rekord dumt att sätta upp förband som till stora delar består av bottenskrapet, de som knappt förstår och följer en order, de är tveksamt om deras vapenhantering är farligast för fi, de själva eller kamraterna och de skulle förmodligen ta två månader minst av träning innan de har en acceptabel fysisk kondition. någon form av minimistandard på fysik och psyke måste man ha och knäckebröhultare är enligt mig lägre än den standarden på soldater jag känner mig trygg att ha runt mig. De handlar inte om elitkrav. förhoppningsvis är nationen inte så kass att de bara är 10% som skulle komma i fråga. Om inte knäckebröhultarna får vara med och deras lika stadslevande kussiner med liknande fysisk och mental spänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted March 4, 2014 Report Share Posted March 4, 2014 (edited) Det enda du fick ur dig var att den som övade så sällan som var femte år var en värdelös person. Återigen, man försvarar sitt land med det man har. Och det finns ingenting som säger att den som inte övat på fem år har sämre fysik eller sämre förstånd än en tönt möp som tror han är Rambo för att raljera på samma sätt som du men åt det motsatta hållet. Givetvis skulle inte någon som exempelvis gjort värnplikt i 10-12 månader och som sen varit i det civila livet i fem år, kanske 10 år, vara värdelös. Det är en attityd som är irriterande för det första och dessutom helt felaktig. Har man den inställningen till antingen den personal eller den materiel man tilldelas att jobba med så är man själv av mycket begränsat värde. Och för att vara tydlig. Jag är alltså inte med i hemvärnet och har aldrig varit. Och jag har inte någon krigsplacering längre. Men skulle orostider komma så skulle jag sannolikt ställa min kropp till hemvärnets förfogade omgående, Och om jag inte vore önskad där så hade jag likt förbannat försvarat sverige om behovet skulle uppstå. Jag förespråkar att man ser till att ha en stor numerär, eller åtminstonde att materiel finnes för att snabbt kunna öka numerären. Den senaste tidens händelser har stärkt mig i den åsikten. Den grupp/plutonchef som inte kan tillverka en hjälplig bevakningssoldat av en motiverad person som finns tillgänglig på heltid på mindre än 1 månad borde skämmas. Och det även om rekryten helt saknar gmu eller värnplikt. Edited March 4, 2014 by Pal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted March 4, 2014 Report Share Posted March 4, 2014 Det enda du fick ur dig var att den som övade så sällan som var femte år var en värdelös person. Återigen, man försvarar sitt land med det man har. Och det finns ingenting som säger att den som inte övat på fem år har sämre fysik eller sämre förstånd än en tönt möp som tror han är Rambo för att raljera på samma sätt som du men åt det motsatta hållet. Givetvis skulle inte någon som exempelvis gjort värnplikt i 10-12 månader och som sen varit i det civila livet i fem år, kanske 10 år, vara värdelös. Det är en attityd som är irriterande för det första och dessutom helt felaktig. Har man den inställningen till antingen den personal eller den materiel man tilldelas att jobba med så är man själv av mycket begränsat värde ärligt talat. Och för att vara tydlig. Jag är alltså inte med i hemvärnet och har aldrig varit. Och jag har inte någon krigsplacering längre. Men skulle orostider komma så skulle jag sannolikt ställa min kropp till hemvärnets förfogade omgående, Och om jag inte vore önskad där så hade jag likt förbannat försvarat sverige om behovet skulle uppstå. Jag förespråkar att man ser till att ha en stor numerär, eller åtminstonde att materiel finnes för att snabbt kunna öka numerären. Den senaste tidens händelser har stärkt mig i den åsikten. Den grupp/plutonchef som inte kan tillverka en hjälplig bevakningssoldat av en motiverad person som finns tillgänglig på heltid på mindre än 1 månad borde skämmas. Och det även om rekryten helt saknar gmu eller värnplikt. folk som inte hedrar kontrakt, har jag enormt lite förtroende för, de fanns ett antal individer inte ens plutonchefen viste när de varit med sist utan att kolla pärmen, Deras övningsstatus borde inte vara direkt lysande. Har du någon som helst erfarenhet av att leda trupp eller ledarskap över huvudtaget ? någon som inte övat på fem tio år skulle jag se som nästan helt oövad, Ja jag har träffat på ett antal individer i uniform som gör mig livrädd, helt enkelt pga hur de hanterar sitt vapen. En stor nummerär är bra så länge de inte tummas för mycket på kraven på de som rekryteras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts