Jump to content

Pansarterrängbil 360 - Patria AMV


mordor

Recommended Posts

Absolut. 360n går jättebra att lasta i en C17. Problemen är dock två, vi har begränsad tillgång på C17 samt att C17 behöver en strategisk flygplats. Fördelen med en C130 är att man kan sätta ner dem på en taktisk flygplats längre ut i busken.

 

Tanken i BG15 var att fordonen skulle vara just lättare, till skillnad från 08:an och 11:an. Nu blev det inte så.

Vilket var tur för självförsvarsförmågan.

Link to comment
Share on other sites

@ DaRaven: Hade BAE/Hägglunds koncept SEP uppfyllt kraven på transportbarhet med C130?

 

Ja, 6x6-versionen utan något tillägspansar, men vi detta skede skulle systemet endast haft sitt egenskydd mot granatsplitter och gevärseld, dvs i en helt annan klass än tex. Ptgb 360. 8x8-versionen hade behövt ett större plan (typ en A-400)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Ang skydd och verkan, pansar och pv-vapen...

56'an med dubbla takslående RSV-ladningar finns nog inget skydd för idag. Vet inte hur det är med 55 och 57.

Du menar utöver tex Arena som funnits sen sent -90tal och nämnts ett par inlägg tidigare? http://en.wikipedia.org/wiki/Arena_(countermeasure)

 

Nja...Arena liksom all annan form av tilläggsskydd har god täckning i front och sida, jag tror inte det har effekt på takslående robotar som flyger ovanför målet. Robot BILL version 2 har förutom tandem-RSV-laddning även fått andra vinklar på laddningarna jämfört med enkelladdningen på version 1, så att de verkar mer rakt uppifrån än den tidigare. Jag misstänker att system som Arena bidragit till den utvecklingen.

I så fall tror jag mer på Shtora som ett system med effekt i detta fall.

 

 

Shtora borde inte ha ha speciellt mycket inverkan på RB 55 och 56 eftersom de är trådstyrda och således inte påverkas nämnvärt av vare sig IR-bländare eller störsändning. Den kan påverka såtillvida att skytten tappar bort målet pga en lagd rökridå, men detta är nu inte direkt ett okänt problem sedan tidigare, och vid detta skede fortsätter roboten framåt och sprängs när den känner av målet antingen tröghetsprogrammering, zonrör eller metalldetektor. Rb 57 använder sig av tröghetsnavigering och kan således inte störas över huvud taget.

 

Däremot kan de eventuellt träffas av Arena, då de trots toppslag har relativt flacka flygbanor, men ju högre de går över taket, desto svårare är det för Arena att sätta in motmedel. Moderna pansarvärnsrobotar som Spike, Javelin och Type 1 använder sig av kastbanor där de flyger högt och därefter anfaller nästan lodrätt för att motverka detta.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Ang skydd och verkan, pansar och pv-vapen...

56'an med dubbla takslående RSV-ladningar finns nog inget skydd för idag. Vet inte hur det är med 55 och 57.

Du menar utöver tex Arena som funnits sen sent -90tal och nämnts ett par inlägg tidigare? http://en.wikipedia.org/wiki/Arena_(countermeasure)

 

Nja...Arena liksom all annan form av tilläggsskydd har god täckning i front och sida, jag tror inte det har effekt på takslående robotar som flyger ovanför målet. Robot BILL version 2 har förutom tandem-RSV-laddning även fått andra vinklar på laddningarna jämfört med enkelladdningen på version 1, så att de verkar mer rakt uppifrån än den tidigare. Jag misstänker att system som Arena bidragit till den utvecklingen.

I så fall tror jag mer på Shtora som ett system med effekt i detta fall.

 

 

Shtora borde inte ha ha speciellt mycket inverkan på RB 55 och 56 eftersom de är trådstyrda och således inte påverkas nämnvärt av vare sig IR-bländare eller störsändning. Den kan påverka såtillvida att skytten tappar bort målet pga en lagd rökridå, men detta är nu inte direkt ett okänt problem sedan tidigare, och vid detta skede fortsätter roboten framåt och sprängs när den känner av målet antingen tröghetsprogrammering, zonrör eller metalldetektor. Rb 57 använder sig av tröghetsnavigering och kan således inte störas över huvud taget.

 

Däremot kan de eventuellt träffas av Arena, då de trots toppslag har relativt flacka flygbanor, men ju högre de går över taket, desto svårare är det för Arena att sätta in motmedel. Moderna pansarvärnsrobotar som Spike, Javelin och Type 1 använder sig av kastbanor där de flyger högt och därefter anfaller nästan lodrätt för att motverka detta.

 

Nu glider jag än mer off-topic, men jag kan inte låta bli. Jag ska sluta störsända så fort som jag har fått det här sagt.

 

Att RB55 och 56 är trådstyrda gör inte att de är ostörbara. Som jag har förstått Shtura och styrsystemet (till robot 55 i vart fall) så sitter det en "flare" baktill på roboten. Mjukvaran räknar ut hur långt från centrum i siktet roboten befinner sig, och korrigerar genom tråden så att roboten ska ligga rätt (1 m ovanför). Shturasystemet kan skicka ut fler "flare"-signaler så att mjukvaran inte vet vilken flare som är roboten och vilka som är "skenrobotar". Det här ska enligt uppgift fungera mot TOW/Rb 55, jag vet inte hur det är med Rb 56.

 

Och du har rätt i att den flacka flygbanan gör att de kan slås ut av Arena.

Link to comment
Share on other sites

Har varit off ett tag men ser att det har diskuterats friskt här så jag kastar mig bara in:

 

Vad ska vi nu använda PaTgb 360 till? Direkt tänker jag vanliga infanteri förband alt Stadsskytte. Hjulgående fordon väsnas ju inte lika mycket och jag har hört att 360 ska vara relativt tyst, ungefär som en lastbil, bra för att smyga omkring ju.

Finns även en amfibisk version av 360, har vår variant propellrar? I så fall är det ju avgjort att Amfibie Bataljonen ska ha den. :navy:

 

TKsp? Håller med majoriteten, på tok för klent, TKsp passar nog fint på Galten alt Bv 410 som kommer att second line uppgifter, men 360 bör ha lite mer "punch" om den ska röra sig nära fronten och ge någon form av understöd. Flera nationer som har liknande fordon använder 25mm och uppåt för kunna bekämpa andra strf.

Videon på LEMURen var nice och skulle nog passa fin fint. :ak:

 

Skydd? Har diskuterats, hyfsat skottsäker. :banghead:

 

Arena? Rekommenderar att ni läser Midvinter-böckerna där Arena-systemet förekommer. (SPOILER ALERT! SPOILER ALERT) I teorin så försöker svenska trupper att besegra systemet genom att verka inom 50m då systemet i teorin "inte ska hinna reagera" alt försöka skjuta sönder Arena-sensorn med 7,62mm. Så det är ju inte omöjligt i alla fall.

Sen har SAAB utvecklat ett liknande system: http://www.saabgroup.com/en/Land/Force_Protection/Active_Protection/LEDS_Active_vehicle_protection/ . Så vi kan ju svara med samma mynt. Även USA och Israel liknande system i aktiv tjänst eller i prototyp stadiet. :baskerKav:

Edited by Kimsan
Link to comment
Share on other sites

Bara för att vara tydlig: Wilderäng skriver skönlitteratur. Att referera till Midvintermörker eller Midsommargryning när det gäller verkan av system är i klass med "KB i matkön".

 

Bara för att vara ännu tydligare: jag skrev "i teorin".

 

Och det är inte helt galet att den taktiken skulle fungera i verkligheten

Link to comment
Share on other sites

Du rekommenderar att folk läser Midvinterböckerna för att värdera Arena. Det är liksom inte OK, ens teoretiskt. Det finns så mycket fel i de där böckerna så det är ingen bra referens.

Link to comment
Share on other sites

Jag finner böckerna väldigt spännande om än väldigt optimistiska i vissa fall(det är ju en roman) men i exemplet jag tog om Arena så är taktiken inte helt dum.

 

Beskjut Arena systemet med pansarbrytande finkalibrig eld och system borde gå i sönder, den kan ju inte ha så tjock pansar som skyddar.

 

Sen behöver ju systemet viss tid att reagera, desto närmare du befinner dig desto kortare reaktionstid.

Link to comment
Share on other sites

Du anser att det är en inte helt dum taktik att ge sig på moderna stridsvagnar med finkal (dock pansarbrytande)? Då är inte PATGB360 så dum alls för då kan du ju köra hela vägen fram och avge eld uppsuttet.

 

/K
Ps. Ironi. Ds.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hört talas som eldöverfall? Göm dig i skogen längs med vägen, låt fordonen komma lite nära och sen samtidigt eldöppnande med alla former av vapen sen sticker du och hoppar in i din 360 sen gasen i botten därifrån innan artilleri, Ahkp och annan CAS har hunnit fram.

 

Är inte det typ standard infanteri krigföring mot pansar? Är det inte så man gjort i om inte alla konflikter så många?

 

Finns en massa bra bilder i SoldF, ett helt stycke i kapitlet "Strid" som heter "Eldöverfall" :camo:

Edited by Kimsan
Link to comment
Share on other sites

Skojar du? Om inte:

Nej det är inte standard infanterikrigföring mot pansarförband, möjligen jägarstrid eller fria-kriget. Eldöverfall bör göras mot motståndarens mjuka delar, inte mot stridsvagnarna. Finkal används mot mjuka mål. För att medelst eldöverfall få stopp på en pansartät ska slå ut trossen.

Stridsvagnar skyddas (förutom av sina motmedelssystem) av trupp, som oftast är mekaniserad. Ett 360-kompani som gör ett eldöverfall mot de hårda delarna av en motståndare som fått fram stridsvagn har MYCKET låg sannolikhet att lyckas och/eller överleva.
En robotgrupp (55/56) kan slå ut en stridsvagn innan de själva blir nedkämpade, liksom skytt med RB57.
Mot stridsvagn bör man använda robotsystem, indirekt eld eller egna stridsvagnar. P-skott göra sig icke besvär mot stridsvagn.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet väl också att du behöver mer än P-Skott eller Grg, måste jag dra upp varenda scenario? Strv eskorterar tillsammans med strf eller annan trupp, spaningspatrull som man vill ge en blåtira? Du biter väl inte av mer än du kan tugga? Är det ett helt strv komp med strf och övrigt så skickar du efter "The Big Boys".

 

Sen pratar vi om att besegra Arena.

 

(SPOILER)T-90 vagnarna besegras/nedkämpas av en kombination JAS som skjuter Brimstone, Rb 57 och några fiktiva CV90E som skjuter tung robot(en inte helt omöjlig version i framtiden), efter att en krypskytt har skjutit sönder sensorerna. Låter detta helt omöjligt? Förutom att vi har köpt det, det är troligen omöjligt.

Edited by Kimsan
Link to comment
Share on other sites

Låter som det starkaste alternativet för icke strv understödd trupp att någorlunda skyddat kunna hejda fientlig arena skyddade fordon ligger i minering och kraftiga riktade RSV laddningar från nära håll. Heja ingenjör trupperna :)

 

 

Ja eller javalin liknande system.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Låter som det starkaste alternativet för icke strv understödd trupp att någorlunda skyddat kunna hejda fientlig arena skyddade fordon ligger i minering och kraftiga riktade RSV laddningar från nära håll. Heja ingenjör trupperna :)

 

 

Ja eller javalin liknande system.

En trumladning kan bör ju få åtminstånde en av vagnarna att behöva ny besättning och en del reparation. även vanliga infanterister kan ju ge dem lite presenter i vägkanten. sen lär ju de köra försiktigt.

 

Sen funkar ju skenmineringar också, så länge de inte säkert vet vad som är vad.

Link to comment
Share on other sites

Granatkastargranaten Strix borde vara ett utmärkt verktyg för lätta förband som behöver hejda fientligt pansar. Hellre 120 mm Grk och en rejäl serie uppdatetade Strix än tokdyra Javelin.

 

Pansarvärnsstrid bör vara tredimensionell för att uppnå bäst effekt. Dvs minor, direktriktad eld och indirekt eld(SoldF 2001, s328-329). Gällande den indirekta elden har vi mycket god förmåga med både BONUS(15,5cm) och STRIX(12cm). Förmåga till god verkan genom direktriktad eld mot stridsvagn har den senaste tiden förbättrats på bredden genom införandet av Robot 57 då denna finns på fler förband än bara manöverförbanden. Bra och många minor har vi sedan förut.

Edited by Meteor
Link to comment
Share on other sites

Strix borde närma sig sin lagerlivslängd och elektroniken i målsökaren är antik, den behöver förnyas. Om man gör mer än att renovera borde nyttan med räckvidsförlängningsmotorn vägas mot dagens taktik som jag inte vet något om och förnyar man målsökaren borde laserinpekning kunna läggas till. Störfast gps/gallileo tror jag har dyr licenskostnad. Helst borde 360 förbanden förses med 360 i granatkastare vilket finns färdigutvecklat. Hur man sedan strider optimalt beror på personalmängd och hur mycket man kan öva.Som det är i dag behöver 360 förbanden fungera ihop med hemvärnet som förhoppningsvis kan minera, spana och eldleda.

Link to comment
Share on other sites

Strix borde närma sig sin lagerlivslängd och elektroniken i målsökaren är antik, den behöver förnyas. Om man gör mer än att renovera borde nyttan med räckvidsförlängningsmotorn vägas mot dagens taktik som jag inte vet något om och förnyar man målsökaren borde laserinpekning kunna läggas till. Störfast gps/gallileo tror jag har dyr licenskostnad. Helst borde 360 förbanden förses med 360 i granatkastare vilket finns färdigutvecklat. Hur man sedan strider optimalt beror på personalmängd och hur mycket man kan öva.Som det är i dag behöver 360 förbanden fungera ihop med hemvärnet som förhoppningsvis kan minera, spana och eldleda.

problemet med strix är ju att vagnarna måste vara ganska stilla, beskjuta en gruppering fine, blåst första och sista vagnen på något annat sätt nice. de är bara hamra på. träffa med strix på vagnar där du måste veta var den befinner sig innom några hundra meter när om x antal minuter, lycka till. exakt vad skall du ha laserpek till. levererar du bara kordinaterna något sånär rätt fixar ju styrsystemet resten. fixar är du mer än några hundra meter fel så fixar nog inte laser de heller. ( jag är lite medvetet luddig pga att jag inte riktigt vet om strix finns i arsenalen och jag minns inte allt) Den målsökaren som finns är bra till de som strix skall användas till.

Link to comment
Share on other sites

 

Ryska T-90-vagnar är inte utrustade med Arena.

Ryska T-90s har Arena-systemet, men i ytterst begränsad mängd.

 

 

Källa? För jag har svårt att hitta en enda bild eller ens en nyhetsartikel som skulle stödja det.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Pansarterrängbil 360 - Patria AMV

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...