karlmark 0 Posted February 16, 2014 Report Share Posted February 16, 2014 Tankarna roterar kring att lägga mig till med en Tgb13, men vad säger den gamla 6:an om att rulla på dagens bensin ??? Quote Link to post Share on other sites
weekendwarrior 78 Posted February 16, 2014 Report Share Posted February 16, 2014 B30-motorn i Tgb 11, 13 och 20 kräver blyersättning i bensinen om du inte lämnar in topplocket för att få ventilsätena anpassade för blyfritt bränsle.Oavsett vilket av alternativen som väljs är det annars inget problem att köra på dagens bensin. Quote Link to post Share on other sites
karlmark 0 Posted February 17, 2014 Author Report Share Posted February 17, 2014 Tack, det var precis det jag anade ! Quote Link to post Share on other sites
weekendwarrior 78 Posted February 18, 2014 Report Share Posted February 18, 2014 Det vore annars rätt trevligt att byta ut motorn till en modernare turbo-diesel. Quote Link to post Share on other sites
Varmint 0 Posted February 18, 2014 Report Share Posted February 18, 2014 (edited) Problemet med att lyfta i en dieselmotor i en tgb är att du kommer inte upp i någon hastighet värd namnet,detta på grund av utväxlingen i portal-axlarna..Dieselmotorn har helt enkelt för låga motorvarv.Men rent bränsleekonomiskt är tanken god.. Edited February 18, 2014 by Varmint Quote Link to post Share on other sites
weekendwarrior 78 Posted February 18, 2014 Report Share Posted February 18, 2014 Du får nog byta växellådan med. Jag föredrar automat (verkar off roaders med göra). Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.