darkjak Posted February 14, 2014 Report Share Posted February 14, 2014 (edited) Hej. Jag var lite nyfiken på försvarets användning av snöbivkacker. Tyvärr valde mina officerer att hoppa över det under min vinterutbildning. Hur ser de ut, hur är de uppbyggda. Jag har hittat detta på scouternas hemsida: Är det så försvaret bygger upp sina bivacker? För det verkar som att det skulle bli ett rent helsicke att få den här lösningen att fungera för t ex en hel pluton, i och med att det verkar som att en sån här bivack bara rymmer två personer. Använder försvaret exempelvis kaminer i sina bivacker? Bilder uppskattas. Edited February 14, 2014 by darkjak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted February 14, 2014 Report Share Posted February 14, 2014 Det är samma princip i en militär bivack. Om du bygger den hästskoformad innuti så får du plats med tre personer i en bivack - jag har bott både två och tre personer i dem. Vilket helt enkelt gör att plutonen får bygga en massa bivacker. Du behöver ingen kamin i en snöbivack, det blir tillräckligt varmt ändå i den - precis som vilken snökoja som helst. Bra kläder och en sovsäck så klarar man sig fint, även när det är riktigt kallt ute. Jag bodde i snöbivack på kalfjället, -15 ute och snöstorm. Inne i bivacken var det hur varmt och mysigt som helst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam7 Posted February 14, 2014 Report Share Posted February 14, 2014 I finska Talvikoulutusopas (Guide för vinterutbildning) http://www.puolustusvoimat.fi/staattinen/Aineistot/talvikoulutusopas.pdf finns från sida 93 till sida 100 olika exempel med illustrationer på hur man kan övernatta i naturen i vintertid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkhound Posted February 14, 2014 Report Share Posted February 14, 2014 (edited) Snöbivack? Här är några finfina tips... Har några år på nacken, men gäller än. Filmen Igloo http://www.ollerimfors.com/igloo.htm Eller samma webbsida under Olle Rimfors skidfilmer , filmen "Armen på vinterövning i Storlien 1957". Där bygger dom en bivack typ "din scoutbivack" Edited February 14, 2014 by Elkhound Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkhound Posted February 14, 2014 Report Share Posted February 14, 2014 Militär snöbivack är ju i första hand avsedd för fjällmiljö. I skogslandet finns andra bättre alternativ... Vill du lära dig mer så sök på webben, sökord: vintersoldat Då borde en länk till en pdf dyka upp... 1997 års Soldatreglemente för vinterförhållanden (Tack oldjimbo) Annars är nog reglementet Vintersoldat från 1957 en av de bättre... Speciellt bilderna. Finns också Vintersoldat 1968 Hittas nog bäst genom www.bokborsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted February 14, 2014 Report Share Posted February 14, 2014 Det finns väl inget fastställt Bestämt sätt att bygga på, alltså ingen "militär" bivack? Däremot en massa olika sätt att bygga bivack på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts