Jump to content

Minor

Recommended Posts

Federation of American Scientists Military Analysis Network

Klicka på länken sedan på den sidan som kommer upp tar du "US Land Warfare Systems", drar ner till ungefär mitten på den sidan så har du ett stycke som heter "Munitions", under den överskriften finns ett stycke med "mines" Finns en del att kolla på.

Finns tyvärr inget från Ryssland eller dyl. Den sidan som jag vet, om man nu bara gillar fina bilder, är The Bomb Bar Denna bar sattes upp under BA01 1993. Den innehåller sånt som man "grävde upp" under BA missionerna. Minor, vapen och alla möjliga och omöjliga hemmabyggen.

EOD

Finns det nån bok som man kan köpa eller låna på bibloteket ???

Och vart kan man köpa Soldf 2001 boken  8-/

Det skulle förvåna mig om man hitta någon bok i en "vanligt" biblotek. Möjligt att det finns några bokhandlare eller dyl som skulle kunna ha något. Inom försvaret finns en del, t.ex. EODIS, men det är inget som civila får tag i.

SoldF kan köpas på denna sida. soldfbok.jpg

Är det minors funktion du är intresserad av eller vad är det du söker?

EOD

mest hur dom fungerar och man förstör dom eller liknade

Som Amröjare så är det mitt jobb att "veta hur de fungera och man förstör dem" Tyvärr så vet jag med detta att det är väldigt svårt att hitta info om detta. Det finns vissa böcker vad det gäller grunderna för minor och annan ammuntion, så som Amlära A (M7730-850020 HBOK AMLÄRA ARMÈN), Handbok ammunition- och minröjning för totalförsvaret (REMIS) och så vidare.

Idag har jag säker 2 hyllmeter med böcker och papper angående minor/ammunition, det finns ingen "färdigt bok" utan det är något man samlar på sig under tiden och man går ständigt hos kollegor och kollar om de har något nytt kul i bokhyllan, kollar internet och rapporter som kommer från FMV AnalysUnd o.s.v.

För dig M-o-D så skulle jag kunna tänka mig att t.ex. Amlära A skulle stilla din hunger ett tag framåt men den finns tyvärr bara att få tag genom FM...

EOD

Den här boken kan nog vara en höjdare, jane's brukar ju ge ut trevliga böcker :banana

Här: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=glance&s=books

Denna har jag läst, hittade den på biblioteket: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=glance&s=books

Helt ok, kanske inte så mycket tekink, men den ger en bakgrund om minor som jag fann mycket intressant.

Amazon hade, till min överraskning, rätt mycket böcker om minor/oxa, jag gömde genast plånboken.. :unsure:

"May all your detonations be expected"

"The Bomb Bar" - suck..

Edited by 2Sharp