Jump to content

Polisen upptäcker att det kan vara bra att ha med mat och vatten


henke

Recommended Posts

  • Forumsledning

Enligt SVD finns en hemligstämplad rapport där polisens erfarenheter från upploppen i Husby förra året utvärderas.

I den 30 sidiga rapporten framkommer att poliser inte hade mat och dryck på i bland 10 timmar.

 

Dålig beredskap i Husby i fjol

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dalig-beredskap-i-husby-i-fjol_8960700.svd

 

Facket anser att logistiken brast. Poliser stod i tio timmar utan mat eller vatten, enligt huvudskyddsombudet. Utvärderingen har lett till att Västerortspolisen har skaffat ett stort förråd med vatten och energikakor.

 

 

Hur kan de vara så dåligt förberedda?

Varenda fordon som Försvarsmakten rullat i fredsbevarande tjänst på Balkan har ju sedan minst 15 år haft som regel 3 dygns mat/vatten för varje passagerare.

Att Polisen som rullar betydligt mer bil och har många fler års erfarenhet av yttre tjänst inte ens har vattenflaskor på kontor och fordon är rätt underligt.

Tror de att Statoil/Sibylla-kiosken alltid är max 15 minuter bort?

Att det alltid finns möjlighet att avbryta verksamhet för matrast?

 

Drar mig till minnes egna upplevelser när man gjort eftersök med Hemvärn och Polis att poliserna bara klev ur bilen som de stod, trots att det var föranmälda eftersök minst 12 timmar innan. Efter nån timmes skallgång blev poliserna förundrade över att de blev törstiga och ville gärna smaka av skaffningen gemene hemvärnssoldat självklart tagit med sig hemifrån. De såg även lite avundsjukt på de som bytte våta strumpor och tog på sig en torr tröja.

Link to comment
Share on other sites

Jag ha två Raviolikonserver + en dricka liggande i en väska i bilen. Räcker att det händer en olycka på motorvägen för att det ska uppstå köer som kan vara i timmar. Åker man dessutom runt med en 3 1/2-åring så vill det till att man har mat. Ravioli funkar både kall och varm (min personliga favorit) och en burk räcker till både mig och räkan. Så stor plats tar inte lite förplägnad, en tröja, några strumpor och man tycker att de borde ha en sådan väska lite till mans. Bar slänga in i bilen om det händer något.

 

Byter burkarna och drickan med jämna mellanrum. Händer inget oförutsätt på vägarna så tuggar jag i mig dem till lunch eller kvällsmat under min vardag. Svårare än så behöver det inte vara.

/m

Link to comment
Share on other sites

Intressant.

 

Vet ni förresten om att kanske den viktigaste anledningen till att kravallerna slutade var de olika klackarna i stockholms förtjänst? Dif, AIk och hammarby som ju på endast ont är duktiga på att snabbt organisera stora folkgrupper till mindre konstruktiva aktioner på stan gick tillsammans. De höll möten och en tillfällig ohelig allians kom till stånd. Efter några dagar hade de tillsammans organiserat patruller med "erfarna" huliganer som strök omkring i 10-15 tals orter samtidigt varje kväll-natt. Varje patrull var runt 30 personer och till skillnad från polisen så ingrep de innan brott begicks.

 

Jag har pratar med två poliser som var med och de bekräftar detta så vitt tag kan tolka dem. De berättade att vanligt var att ett gäng på 40-60 ungdomar drev runt i timmar och hetsade varandra och sen efter lång tid tog ett par mod till sig att sätta eld på bilar. Det stora flertalet gjorde således ingenting egentligen och kan inte egentligen lagföras för så mycket. Samt att hopen i sig gav skydd åt de få som verkligen vågade tutta på en bil. Polisen kunde inte göra så mycket under de många timmar då det bara drevs runt och innan något brott begåtts. Men så agerade inte dif-aik-hif patrullerna, de gjorde kavallerishock omedelbart de hittade ett drivande ungdomsgäng. Och sedan fick alla spö, inte bara de som faktiskt hade begått brott, utan här fick alla smaka på hårdhandskarna.

 

Efter bara ett par kvällar med huligan patrullerna ute så var kravallerna slut. Helt enkelt för att 99% av deltagarna i kravallerna inte begick brott och inte förväntade sig få stryk och inte heller riskerade få det av polis. När situationen förändrades av aik-dif-hif så tyckte dessa 99% inte att det var kul längre och stannade hemma. De 1% som stod för själva brottsligheten hade då förlorat sin miljö att verka i och kunde inte längre bränna några bilar utan stora risker att gripas av polis och så var kravallerna slut.

 

De två poliser jag pratat med antyder också att alla poliser vet att detta var det som löste kravallerna men att det inte får återberättas och att press ombetts att inte heller berätta om det. Medborgargarden i allmänhet och i synnerhet dito organiserade av i övrigt avskysvärda idrottshuliganer vill man inte uppmuntra och därför skall de i möjligaste mån vara okänt för allmänheten att det var så kravallerna upphörde.

Link to comment
Share on other sites

Intressant.

 

Vet ni förresten om att kanske den viktigaste anledningen till att kravallerna slutade var de olika klackarna i stockholms förtjänst? Dif, AIk och hammarby som ju på endast ont är duktiga på att snabbt organisera stora folkgrupper till mindre konstruktiva aktioner på stan gick tillsammans. De höll möten och en tillfällig ohelig allians kom till stånd. Efter några dagar hade de tillsammans organiserat patruller med "erfarna" huliganer som strök omkring i 10-15 tals orter samtidigt varje kväll-natt. Varje patrull var runt 30 personer och till skillnad från polisen så ingrep de innan brott begicks.

 

Jag har pratar med två poliser som var med och de bekräftar detta så vitt tag kan tolka dem. De berättade att vanligt var att ett gäng på 40-60 ungdomar drev runt i timmar och hetsade varandra och sen efter lång tid tog ett par mod till sig att sätta eld på bilar. Det stora flertalet gjorde således ingenting egentligen och kan inte egentligen lagföras för så mycket. Samt att hopen i sig gav skydd åt de få som verkligen vågade tutta på en bil. Polisen kunde inte göra så mycket under de många timmar då det bara drevs runt och innan något brott begåtts. Men så agerade inte dif-aik-hif patrullerna, de gjorde kavallerishock omedelbart de hittade ett drivande ungdomsgäng. Och sedan fick alla spö, inte bara de som faktiskt hade begått brott, utan här fick alla smaka på hårdhandskarna.

 

Efter bara ett par kvällar med huligan patrullerna ute så var kravallerna slut. Helt enkelt för att 99% av deltagarna i kravallerna inte begick brott och inte förväntade sig få stryk och inte heller riskerade få det av polis. När situationen förändrades av aik-dif-hif så tyckte dessa 99% inte att det var kul längre och stannade hemma. De 1% som stod för själva brottsligheten hade då förlorat sin miljö att verka i och kunde inte längre bränna några bilar utan stora risker att gripas av polis och så var kravallerna slut.

 

De två poliser jag pratat med antyder också att alla poliser vet att detta var det som löste kravallerna men att det inte får återberättas och att press ombetts att inte heller berätta om det. Medborgargarden i allmänhet och i synnerhet dito organiserade av i övrigt avskysvärda idrottshuliganer vill man inte uppmuntra och därför skall de i möjligaste mån vara okänt för allmänheten att det var så kravallerna upphörde.

 

Något liknande uppstod väl, så vitt jag hört, vid GBG kravallerna. "Kända av polisen" syntes plötsligt mitt bland mobben på bl.a. Avenyn och sedan började folk som slog sönder rutor oförklarligt droppa pga av tasers, batonger och tårgas i ansiktet. Inte i lika stor organiserad omfattning som dina källor gör gällande för Husby men trots allt en ohelig allians när några från "andra sidan" tröttnade på att folk förstörde vår vackra stad.

 

Tilläggas kan att i samband med kravallerna i GBG anmälde sig en dagelev på mitt rum och anhöll om att Rokare skulle anordna busstransport för plutonen till GBG samt leda på plats. En önskan från plutonen som jag -tyvärr- inte kunde uppfylla..

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Intressant. När Sarajevo blev angripet på 90-talet så var det de kriminella som först tog upp det väpnade försvaret.

Sanning med viss modifikation och lite relativt till när du menar att det blev angripet

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur intresserade aik-dif-hif ganstersarna egentligen var att få ordning på det vackra :tveka: Husby, och hur mycket de egentligen tyckte att man kunde åka dit och knacka lite nysvenskar, för inte var det väll de infödda som drev runt i Husby och sabotera :happy:


Polien hade ju iaf nu införskaffat ett lager av vatten och energybars inför framtiden, bra jobbat :banana

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...