Jump to content

Hur skulle ditt drömförsvar se ut?


Recommended Posts

Ta tillbaka alla förband som lades ner och upprusta dom.

Lägg ner GMU och återinför vänplikten.

Stärk Hemvärnet med att ha en befattnings övning på hösten och vanlig KFÖ på våren.

Ta tillbaka driftvärnet som går under Hemvärnet.

Ej nått medlemskap i NATO och gå ut ur EU.

Utbilda motståndsmän som kan göra livet surt för fienden.

Link to comment
Share on other sites

Ta tillbaka alla förband som lades ner och upprusta dom.

Lägg ner GMU och återinför vänplikten.

Stärk Hemvärnet med att ha en befattnings övning på hösten och vanlig KFÖ på våren.

Ta tillbaka driftvärnet som går under Hemvärnet.

Ej nått medlemskap i NATO och gå ut ur EU.

Utbilda motståndsmän som kan göra livet surt för fienden.

Några "motståndsmän" utöver hemvärnet skulle nog vara en kass idé. Vi vill inte lära inrikes fiender (kommunister, skinnskallar, religiösa, militanta veganer) hur man effektivt bedriver strid mot vår egen stat.

Återigen anser jag att man bör satsa på att mekanisera hemvärnet, samt förse det med pansar, artilleri och luftvärn samt låta vpl sköta service av dessa fordon. Personer som först gjort befattningsutbildning under vpl och sedan får repetera flera dagar om året, istället för en gång vart tionde år, blir mer kompetent, fast till bråkdelen av kostnaden att ha en yrkessoldat.

 

Det är en markant skillnad på att utrustning är sämre än motsvarande utrustning som fienden har, mot att den är värdelös. Säg vad ni vill om äpplen och päron, men Hv hade kunnat ha gamla ryska bandvagnar istället för bussar (rimligtvis hade den dryga halvmiljon man betalade extra per fordon inte lönat sig på hela bussarnas beräknade livslängd). Och även om man skulle vara kokt i skit i vilket fall om man skulle bli beskjuten av en fientlig stridsvagn, skulle en gammal BMP fortfarande ge mig tillräckligt skydd mot finkalibrig eld, handgranater och markant bättre skydd mot artilleri (nej, jag påstår inte att den klarar av en direktträff).

 

 

Jag önskar att jag hade länken till den där avhandlingen från 1999 som slog fast att moderna vapen som kryssningsrobotar och stealthplan innebär att det är viktigare någonsin att ha mycket och billig utrustning, utspridd, för att göra det ekonomiskt oförsvarbart och eventuellt praktiskt omöjligt att slå ut försvaret genom en enda stor våg av smarta vapen. Alltså tvärtom mot allt det här tjaffset med "spjutspetsförsvar". Hade man tagit den på allvar hade FB 2004 (tillsammans med yrkesförsvarets införande den största tragedi inom försvaret sedan vi var i strid med ryssarna för över 200 år sedan) aldrig kunnat inträffa.

Link to comment
Share on other sites

 

Om vårt försvar är tillräckligt starkt så tvingas en angripare betala ett högre pris för att påtvinga oss deras vilja. Målet är att prislappen är för blodig i förhållande till nyttan, så man avstår från att försöka.

När försvaret är så starkt att en stormakt behöver överväga kärnvapen för att kunna knäcka det är det tillräckligt starkt, eller snarare, då är det inte meningsfullt att rusta mera. All säkerhet utöver detta är beroende av våra kärnvapenbeväpnade stormaktskompisar.

 

Det är med en viss underdrift en bra bit kvar till den nivån...

 

 

Ser inga trovärdiga skäl till att vi skulle bli angripna med kärnvapen, även om vi hade ett väldigt starkt försvar.

 

Hur skulle reaktionen se ut hos de övriga kärnvapen länderna, inte för att jag tror att de skulle svara med samma vapen men det skulle mynna ut i ett nytt rustnings krig, samt ekonomisk utfrysning.

Link to comment
Share on other sites

Ser inga trovärdiga skäl till att vi skulle bli angripna med kärnvapen, även om vi hade ett väldigt starkt försvar.

 

Hur skulle reaktionen se ut hos de övriga kärnvapen länderna, inte för att jag tror att de skulle svara med samma vapen men det skulle mynna ut i ett nytt rustnings krig, samt ekonomisk utfrysning.

Det var ett aktuellt hot under kalla kriget, hoppas vi aldrig någonsin behöver leva under ett så stort och tydligt hot igen.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser inga trovärdiga skäl till att vi skulle bli angripna med kärnvapen,

Det kan man säga om mycket, och har vi sett Putin (eller annan madman) bry sig något alls om vad andra _tycker_?

 

Nej.

Och omvärlden kan hytta med pekfingret bäst de vill, men det är business as usual oavsett vad som händer med Sverige.

Vi har inget att sätta emot, vi har inget att komma med alls.

Rasslar någon - vem som helst - med kärnvapensabeln, så viker sig svenska politiker helt.

 

Det behöver inte komma någon bomb, det räcker med ett någorlunda trovärdigt hot.

 

Jag har ingen blå-ögd tro att storebror i väst skulle bry sig nämnvärt.

 

Så hur skydda sig bäst mot kärnvapenhot? Jo, att ha dem själv.

 

Just sayin'

Edited by Apone
Link to comment
Share on other sites

Marinen

In grupperade i specifika divisioner men kan blandas friskt för att ska slagkraftiga och effektiva flottiljer. Marinen är tillsammans med Flygvapnet detta lands ”first line of defence” och har dem senaste åren reducerats kraftigt.

 

Nu vet jag inte så mycket om hur flottan opererar så det får gärna rättas lite, men bilden jag har framför mig är att fartyg är indelade i flottiljer 5-10 fartyg att underlätta organisatoriskt men som kan delas in i divisioner om 4-5 fartyg(Task Force) beroende på uppgift)

 

Amfibiekåren har jag ser ut som idag ggr 3 med en Kustartilleri Bataljon med lätta pjäser för under stöd på mark sjö och luft. Notera att jag inte har robot 70/90 eller 17 utan gammal hederlig 40mm akan och lätt artilleripjäs 105mm då system med laser är känsligt i marina miljöer. Fukt, vattendroppar och liknande kan störa laserstrålen, därav vackert väder system.

 

Flottan

Berga Örlogsbas (inkl Muskö): 2:a Sjöstridsflottiljen (4 Jagare, 4 (Nya)Korvetter)

4:e Minkrigsflottiljen (5 Minkrigsfartyg Visby-klass),

1 Amfibiefartyg(tillhör Amf 1/KA 1)

 

Karlskrona Örlogsbas: 1:a Ubåtsflottiljen (6 Ubåtar+ Belos och Nya)URF)

3:e Sjöstridsflottiljen (8 Nya)Korvetter),

1 Amfibiefartyg(tillhör Amf 2/KA 2)

 

Göteborg Örlogshamn: 1 Amfibiefartyg(tillhör Amf 4/KA 4), Kajplats för 2 Korvetter, Ubåtar eller 1 Jagare

 

Malmö Örlogshamn: Kajplats för 2 Korvetter, Ubåtar eller 1 Jagare

 

Gotland(Slite)Örlogshamn: Kajplats för 2 Korvetter, Ubåtar eller 1 Jagare

 

Halmstad Örlogshamn: Kajplats för 5 Korvetter, Ubåtar eller 2 Jagare

 

Fartygsbestånd: 4 Jagare (AAW= Aegis/PAAMS, Task Force Commander)

12 Korvetter (ASW= Bära en Hkp 14)

6 Ubåtar (Förhoppningsvis A26)

5 Minröjare (Dagens Visby Korvetter har minröjningskapacitet)

3 Amfibiefartyg (Kapacitet: 600+ man, 40+ fordon, Task Force Commander, sekundär support funktion)

 

Amfibiekåren

Haninge Garnison(Berga): Amf 1- Amfibiebataljon,

KA 1- Kustartilleriet

 

Karlskrona Garnison: Amf 2- A Amfibiebataljon

KA 2- Kustartilleriet

 

Göteborgs Garnison: Amf 4- Amfibiebataljon

KA 2- Kustartilleriet

 

Amfibiebataljon= Amfibisk Manöverbataljon Typ 2014 se länk--> http://sv.wikipedia.org/wiki/Amfibiebataljon

 

Kustartilleriet= MARK/SJÖ: 6x105mm, 4x RBS 15 Mk III

LUFT 12x 40mm lvakan, 3x RBS 23 Mk II Bamse.

Link to comment
Share on other sites

http://en.wikipedia.org/wiki/L118_Light_Gun . Går att lätt flytta med hkp och med vissa bekymmer i form av utrymme svävare 2000 eller liknande. Kan skjuta längre än grk, har liknade eldkraft men kan avge direkteld mot mål som ett fientlig farkost som av idioti eller högmod har yrat sig in i skärgården.

Link to comment
Share on other sites

Skulle det inte funka med ett gäng Archer:ers och skjuta lite BONUS eller Excaliburs istället?

Känns lättare att flytta en Archer än 105mm:n.

 

Och om vi ska använda oss av RBS23, skulle man inte kunna montera den på en CV90?

 

RBS 9023?

 

i3zzhx.jpg

Edited by Lange
Link to comment
Share on other sites

Skulle det inte funka med ett gäng Archer:ers och skjuta lite BONUS eller Excaliburs istället?

Känns lättare att flytta en Archer än 105mm:n.

 

 

Archer på 30ton vs Light Gun på 1,5ton, sen ska det ev flyttas ut på en ö. Finns ingen Hkp i världen som kan lyfta en Archer och man behöver kraftiga båtar för att flytta den. Sådana är sårbara.

 

 

 

 

i3zzhx.jpg

Däremot gillar jag skarpt bilden! Den tar vi, till pansar och mekförbanden

Link to comment
Share on other sites

Då hade jag nog hellre behållit det 12-centimeterssystem som Ka hade. Provades även på dumperchassi.

 

Idén om RBS 23 på CV90 gillar jag. Eller varför inte ett tvådelat system på Bv410, undE på ena och eldE på andra, vapenstation 01 på båda.

Edited by weekendwarrior
Link to comment
Share on other sites

http://en.wikipedia.org/wiki/L118_Light_Gun . Går att lätt flytta med hkp och med vissa bekymmer i form av utrymme svävare 2000 eller liknande. Kan skjuta längre än grk, har liknade eldkraft men kan avge direkteld mot mål som ett fientlig farkost som av idioti eller högmod har yrat sig in i skärgården.

Jag skulle hellre beställa fler Archer och mer ammunition och på korta avstånd använda samma burna målinmätningssensorer, målutpekare och radiosamband som på fastlandet samt komplettera med samma PV-robotar som på land.

 

Höjer man ambitionen så borde det vara rimligt att utveckla anpassad målsökande 155 mm ammunition samt som tidigare anpassa stridsdelar för verkan mot fartyg hos PV-robotarna.

 

Likaså borde det tas fram en uppdaterad STRIX 120 mm GRK granat för modernisering och för att ersätta gammal ammunition och den borde givetvis ha mjukvara för sjömål.

 

Skall man skjuta sjömål med dum ammunition ger det stora krav på kanonens målföljning så det funkar inte med vilken lätt kanon som helst. Om det finns något behov kvar mellan 155 mm Archer på dumper och 120 mm GRK och vi har intelligent sjömålsammunition skulle kanske möjligtvis M777 kunna vara något? Men varje gång man vill införa en ny dyr kanon kan det vara bättre att köpa fler av de system som vi redan har.

 

Både burna PV-robotar och burna sensorer och målutpekare är sådant som ett lätt utvecklat hemvärn kan hantera.

Link to comment
Share on other sites

Skulle det inte funka med ett gäng Archer:ers och skjuta lite BONUS eller Excaliburs istället?

Känns lättare att flytta en Archer än 105mm:n.

 

Och om vi ska använda oss av RBS23, skulle man inte kunna montera den på en CV90?

 

RBS 9023?

 

i3zzhx.jpg

Är det meningsfullt att ha ett ganska tungt fordon med mycket pansar för att bära ett vapensystem som är splitterkänsligt?

 

Då skulle jag hellre montera RBS-23 eller andra motsvarande robotsystem på ett billigare fordon, t.ex. en dumper med splitterskyddad hytt.

 

För arbete närmare fienden bör LvKv 90 uppgraderas och kanske kan samma fordon och radar även nyttiggöra ett fåtal robotar på taket?

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår din tanke Magnus och kan till viss del hålla med, men ska vi vara petiga så är den mesta av utanpå monterad utrustning mer eller mindre känslig för påverkan, av exempelvis splitter. Exempelvis radar (som du även har på Lvkv90), sikten, robotsystem, mm.

I fall där systemen inte sitter utanpå vid transport så kan man anse sig ändå tillgodogöra sig fordonets skyddsnivå, under just transport.

 

Jag är tveksam till att skyddsnivån hos CV90 kan anses vara ett prioriterat behov på ett sådant här system, däremot kan skyddsnivån hos en splitterskyddad dumper, lastbil eller bandvagn vara på mer realistisk behovsnivå.

Link to comment
Share on other sites

Då hade jag nog hellre behållit det 12-centimeterssystem som Ka hade. Provades även på dumperchassi.

 

Idén om RBS 23 på CV90 gillar jag. Eller varför inte ett tvådelat system på Bv410, undE på ena och eldE på andra, vapenstation 01 på båda.

Med "the light gun" tänkte jag ur räckviddsynpunkt och hur mobilt systemet är. Att flytta en dumper ut till en ö är inte det lättaste och om det finns båtar fartyg som kan flytta dem så är det ganska högprioriterade mål. 12/80-systemet som Kustartilleriet hade innan vet jag inget om vikt och liknande men om det kan göras lätt så är jag all for it. 12/80cm kan ju även monteras på "mina jagare".

 

Bv 410 är vad jag hade i tankarna från början och är en mer lämplig bärare av RBS23, du har ingen möjlighet att photoshopa ihop nåt :rolleyes: ?

 

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/L118_Light_Gun . Går att lätt flytta med hkp och med vissa bekymmer i form av utrymme svävare 2000 eller liknande. Kan skjuta längre än grk, har liknade eldkraft men kan avge direkteld mot mål som ett fientlig farkost som av idioti eller högmod har yrat sig in i skärgården.

Jag skulle hellre beställa fler Archer och mer ammunition och på korta avstånd använda samma burna målinmätningssensorer, målutpekare och radiosamband som på fastlandet samt komplettera med samma PV-robotar som på land.

 

Höjer man ambitionen så borde det vara rimligt att utveckla anpassad målsökande 155 mm ammunition samt som tidigare anpassa stridsdelar för verkan mot fartyg hos PV-robotarna.

 

Likaså borde det tas fram en uppdaterad STRIX 120 mm GRK granat för modernisering och för att ersätta gammal ammunition och den borde givetvis ha mjukvara för sjömål.

 

Skall man skjuta sjömål med dum ammunition ger det stora krav på kanonens målföljning så det funkar inte med vilken lätt kanon som helst. Om det finns något behov kvar mellan 155 mm Archer på dumper och 120 mm GRK och vi har intelligent sjömålsammunition skulle kanske möjligtvis M777 kunna vara något? Men varje gång man vill införa en ny dyr kanon kan det vara bättre att köpa fler av de system som vi redan har.

 

Både burna PV-robotar och burna sensorer och målutpekare är sådant som ett lätt utvecklat hemvärn kan hantera.

 

Tanken med "Light Gun är ju att det ska vara ett så lätt och simpelt system att du kan skicka ut den till varenda kobbe och sten i skärgården, varken Archer på 30ton eller M777 på nätta 3,5ton flyttas lätt med resurserna vi har. M777 är inte en billig pjäs heller, Light Gun har funnits i några år och konstant uppgraderats och för en billig slant kan den finnas på din paradisö! :banana

 

Jag fick förslaget 12/80, är det någon som har koll på vikterna på den pjäsen, har läst någonstans att den kunde köra snabbare än storebror och hade mer avancerad elddator och ammunition anpassad för "sänka skepp" :sniper:

Link to comment
Share on other sites

Tanken med "Light Gun är ju att det ska vara ett så lätt och simpelt system att du kan skicka ut den till varenda kobbe och sten i skärgården, varken Archer på 30ton eller M777 på nätta 3,5ton flyttas lätt med resurserna vi har. M777 är inte en billig pjäs heller, Light Gun har funnits i några år och konstant uppgraderats och för en billig slant kan den finnas på din paradisö! :banana

Men vad har haubitsen att göra på kobbar när den kan stå på fastlandet och skjuta över skärgården?

 

Om man skall drömma ihop ett fungerande försvar är det viktigare att öka volymen på förband som kan lösa flera uppgifter än införa fåtaliga nischade system. Ett artilleri som med lämplig ammunition kan lösa KA-uppgifter kan dessutom införas gradvis ett kompani i taget.

Link to comment
Share on other sites

Varför hade vi då en massa fasta kanoner i ute i skärgården för? Visserligen är räckvidden bättre idag än på kalla kriget men att ha artilleri-förband ute på öarna tror jag fortfarande kan vara effektivt och då måste den vara lätt och mobil. Och står kanonen ute skärgården kan den ju skjuta ännu längre, flesta landstigningsföretag så är dem större enheterna lite längre bort. Jag kan gå med på att modifiera till en lättare variant av 12/80cm eller KARIN som den tydligen så gulligt kallades och dem större fartygen i flottan kan bära samma kanon och skjuta samma ammunition.

Link to comment
Share on other sites

Varför hade vi då en massa fasta kanoner i ute i skärgården för? Visserligen är räckvidden bättre idag än på kalla kriget men att ha artilleri-förband ute på öarna tror jag fortfarande kan vara effektivt och då måste den vara lätt och mobil. Och står kanonen ute skärgården kan den ju skjuta ännu längre, flesta landstigningsföretag så är dem större enheterna lite längre bort. Jag kan gå med på att modifiera till en lättare variant av 12/80cm eller KARIN som den tydligen så gulligt kallades och dem större fartygen i flottan kan bära samma kanon och skjuta samma ammunition.

Därför att de sköt direktriktad flackbaneeld med ointelligent ammunition, man ville väldigt gärna ville ha längre räckvidd och för fast installerade batterier var det en säkerhetsfördel att gruppera på öar.

 

För 50 år sedan var det rätt beslut, sedan dess har tekniken utvecklats med längre räckvidd och högre träffsäkerhet genom målsökande ammunition.

 

Det är länge sedan vi gav upp att ha så stora fartyg att de kunde bära och nyttja 120 mm kanoner, drömmar kan vara hur stora som helst men jag tror inte att de båtarna kommer tillbaka fören ubåtsvapnet är rejält förstärkt med mera.

Link to comment
Share on other sites

Men detta är ju min "dröm-marin" eller om jag ska vara ärlig hyfsat realistiska dröm-marin. Jag har Aegis/APAR/PAAMS-jagare i min sådär realistiska dröm :dribble: , vad hade du gjort "marinmässigt"?

 

Samtalet om drömförsvar spårade ju ur totalt med snack om kärnvapen och nu är vi inne på en detalj, vad för typ av kanoner jag ville ha med ut i skärgården. Jag har även lämnat in en Armé men den är på sida 3, du kan ju kika på den.

 

Finner det intressant att bolla med folk i dessa frågor och han som skapade tråden ville se vad andra hitta på så "lets get on track", det är lätt att kritisera svårare att skapa

Link to comment
Share on other sites

Men detta är ju min "dröm-marin" eller om jag ska vara ärlig hyfsat realistiska dröm-marin. Jag har Aegis/APAR/PAAMS-jagare i min sådär realistiska dröm :dribble: , vad hade du gjort "marinmässigt"?

Redundanta fast installerade sensorsystem i skärgården och haven runt Sverige samt rörliga sensorer för att ha järnkoll på allt under, på och över vattnet. Torped-mina-sensor system som bärs av ubåtar, små fartyg, helikoptrar och lastbilar som parkerar vid kaj. Artilleri med KA funktion. Kustjägare och hemvärn med bärbara vapen och sensorer. Förband för att skydda marinbaser på marken och både närluftvärn och kvalificerat luftvärn. Många fler ubåtar och fler korvetter och en förmåga att eskortera civil fartygstrafik ut till Nordsjön och utmed kusten och helst till Gotland. KA robot med samma robotar som för korvetterna, helst två robotsystem av olika typ för redundans. Starkare flygvapen med helst två olika robotsystem mot fartyg. Ubåtsjakthelikoptrar, lätt beväpnade helikoptrar för attackförmåga med svagt skydd för att tvinga en fiende att ta med sig luftvärn samt förmåga att flytta lätt infanteri med helikopter. Mobförråd och möjlighet till skyddad gruppering i bergtunnlar och bunkrar liknande natoflygvapens HAS, bättre underhåll för uthållighet, lagerhållning av alla förnödenheter, lokal produktion av ammunition och gärna mera och allt drivet med syntetiska lokalt producerade klimatvänliga bränslen. Extremt nära samarbeten med Finland, Danmark och Norge, helst inklusive natomedlemskap. Övad överlämning av eskorterad civil sjöfart till UK/Frankrike/USA i Nordsjön. Visst globalt samarbete med alla demokratier plus Ryssland när det gäller skydd mot pirater men mycket liten egen förmåga att bidra direkt, det är mera en nisch för Danmark och Norge.

Link to comment
Share on other sites

 

Men detta är ju min "dröm-marin" eller om jag ska vara ärlig hyfsat realistiska dröm-marin. Jag har Aegis/APAR/PAAMS-jagare i min sådär realistiska dröm :dribble: , vad hade du gjort "marinmässigt"?

Redundanta fast installerade sensorsystem i skärgården och haven runt Sverige samt rörliga sensorer för att ha järnkoll på allt under, på och över vattnet. Torped-mina-sensor system som bärs av ubåtar, små fartyg, helikoptrar och lastbilar som parkerar vid kaj. Artilleri med KA funktion. Kustjägare och hemvärn med bärbara vapen och sensorer. Förband för att skydda marinbaser på marken och både närluftvärn och kvalificerat luftvärn. Många fler ubåtar och fler korvetter och en förmåga att eskortera civil fartygstrafik ut till Nordsjön och utmed kusten och helst till Gotland. KA robot med samma robotar som för korvetterna, helst två robotsystem av olika typ för redundans. Starkare flygvapen med helst två olika robotsystem mot fartyg. Ubåtsjakthelikoptrar, lätt beväpnade helikoptrar för attackförmåga med svagt skydd för att tvinga en fiende att ta med sig luftvärn samt förmåga att flytta lätt infanteri med helikopter. Mobförråd och möjlighet till skyddad gruppering i bergtunnlar och bunkrar liknande natoflygvapens HAS, bättre underhåll för uthållighet, lagerhållning av alla förnödenheter, lokal produktion av ammunition och gärna mera och allt drivet med syntetiska lokalt producerade klimatvänliga bränslen. Extremt nära samarbeten med Finland, Danmark och Norge, helst inklusive natomedlemskap. Övad överlämning av eskorterad civil sjöfart till UK/Frankrike/USA i Nordsjön. Visst globalt samarbete med alla demokratier plus Ryssland när det gäller skydd mot pirater men mycket liten egen förmåga att bidra direkt, det är mera en nisch för Danmark och Norge.

 

Lite svårläst när det trillar ner i en klump sådär och några frågor är lite diffusa så jag har lite kommentarer och frågor:

 

  1. Torped-Mina-Sensor till ubåtar, små fartyg, helikopter och lastbilar som parkerar vid kaj: Vad för typ av små fartyg? Lastbilar vid kajerna som skjuter torpeder?
  2. Kustjägare och hemvärn med bärbara vapen och sensorer: Lite diffust, alla deras vapen är bärbara och vilka/vad för typ av sensorer?
  3. KA robot med samma robotar som för korvetterna, helst två robotsystem av olika typ för redundans: Säger du inte emot dig själv där?
  4. Förmåga att flytta lätt infanteri med helikopter: Har vi. Visserligen bara en sådär bataljon men förmågan finns där
  5. Extremt nära samarbeten med Finland, Danmark och Norge, helst inklusive natomedlemskap: Det har redan sågats jäms med fotknölarna, det är NATO eller skit i det ungefär
  6. Övad överlämning av eskorterad civil sjöfart till UK/Frankrike/USA i NordsjönVi övar en hel del med NATO och håller på med eskort i Operation Atalanta så det är nog redan klart
  7. Visst globalt samarbete med alla demokratier plus Ryssland när det gäller skydd mot pirater men mycket liten egen förmåga att bidra direkt, det är mera en nisch för Danmark och Norge: Ett ryskt lastfartyg kapades utanför Öland för några år sedan, tror vi får jobba på det också och inte bolla över ansvaret på någon annan. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11943331.ab
Link to comment
Share on other sites

Lite svårläst när det trillar ner i en klump sådär och några frågor är lite diffusa så jag har lite kommentarer och frågor:

Förlåt, allt besvaras om man läser mina senaste typ 500 inlägg i soldf. ;-)

 

Allt besvaras senare om jag finner tid till det, du har bara lättbesvarade frågor. Först skall jag dock göra mer med brödfödeskontorsarbetet och sedan skriva klart en liten fundering om hur det nuvarande politiska läget skulle kunna samlas ihop för att börja åstadkomma ett fungerande totalförsvar.

Link to comment
Share on other sites

 

Lite svårläst när det trillar ner i en klump sådär och några frågor är lite diffusa så jag har lite kommentarer och frågor:

Förlåt, allt besvaras om man läser mina senaste typ 500 inlägg i soldf. ;-)

 

Allt besvaras senare om jag finner tid till det, du har bara lättbesvarade frågor. Först skall jag dock göra mer med brödfödeskontorsarbetet och sedan skriva klart en liten fundering om hur det nuvarande politiska läget skulle kunna samlas ihop för att börja åstadkomma ett fungerande totalförsvar.

 

Jaha, då har jag ju bara ca 490 inlägg kvar att läsa innan jag hajar ;-)

Link to comment
Share on other sites

 

Tanken med "Light Gun är ju att det ska vara ett så lätt och simpelt system att du kan skicka ut den till varenda kobbe och sten i skärgården, varken Archer på 30ton eller M777 på nätta 3,5ton flyttas lätt med resurserna vi har. M777 är inte en billig pjäs heller, Light Gun har funnits i några år och konstant uppgraderats och för en billig slant kan den finnas på din paradisö! :banana

 

Jag fick förslaget 12/80, är det någon som har koll på vikterna på den pjäsen, har läst någonstans att den kunde köra snabbare än storebror och hade mer avancerad elddator och ammunition anpassad för "sänka skepp" :sniper:

 

hur mycket tid har du tillbringat i skärgården ? jag vet inte hur många kobbar och skär eller ens öar som går att gruppera ett trovärdigt batteri men ens 105 mm artilleri på? slätt eller något sånär slätt mark är inte direkt något överskott på. Sen är skydd och skyll inte i överskott precis.

Link to comment
Share on other sites

 

 

frågan är vad de kostat att vidmakthålla förmågan att verka mot moderna hot. att bara underhålla är en sak, men då blir de tillslut ett gäng friluftsmuseum, utan verklig försvarseffekt. de skulle säkert för en rimlig summa gått att behålla försvarslinjerna från Andra världskriget. men mycket hade kostat att hålla de modernt?

 

Svårt att säga och det beror ju också på vad man tycker är värt att behålla.

 

Av anläggningar så är det mycket bergrumsanläggningar för olika ändamål, systemet för alternativa flygbaser och kustartillerisystemet ERSTA jag gärna hade behållt och dessa är/var inte i så stora behov av moderninsering.

 

Av materiel hade jag gärna behållt stridsvagn 121, RBS 56, 40/48 Lvakan, 12/80 KARIN, FH77B, HKP9 mm. Inte heller här ser jag stora moderniseringsbehov (våra specialversioner av Leo2 hade kunnat byggas på 121'or).

 

"Friluftsmuseumen" är så klart rätt att avveckla.

 

bergrum känns som något som är dyrt att modernisera, Bomber mot bergrum har utvecklats enormt sen kalla krigets, kyligaste dagar. LV är inget jag är direkt bra på, men 40mm akan känns lite som allt för kort räckvidd och spårljus funkar ju åt bägge håll.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Tanken med "Light Gun är ju att det ska vara ett så lätt och simpelt system att du kan skicka ut den till varenda kobbe och sten i skärgården, varken Archer på 30ton eller M777 på nätta 3,5ton flyttas lätt med resurserna vi har. M777 är inte en billig pjäs heller, Light Gun har funnits i några år och konstant uppgraderats och för en billig slant kan den finnas på din paradisö! :banana

 

Jag fick förslaget 12/80, är det någon som har koll på vikterna på den pjäsen, har läst någonstans att den kunde köra snabbare än storebror och hade mer avancerad elddator och ammunition anpassad för "sänka skepp" :sniper:

 

hur mycket tid har du tillbringat i skärgården ? jag vet inte hur många kobbar och skär eller ens öar som går att gruppera ett trovärdigt batteri men ens 105 mm artilleri på? slätt eller något sånär slätt mark är inte direkt något överskott på. Sen är skydd och skyll inte i överskott precis.

 

 

 

 

 

frågan är vad de kostat att vidmakthålla förmågan att verka mot moderna hot. att bara underhålla är en sak, men då blir de tillslut ett gäng friluftsmuseum, utan verklig försvarseffekt. de skulle säkert för en rimlig summa gått att behålla försvarslinjerna från Andra världskriget. men mycket hade kostat att hålla de modernt?

 

Svårt att säga och det beror ju också på vad man tycker är värt att behålla.

 

Av anläggningar så är det mycket bergrumsanläggningar för olika ändamål, systemet för alternativa flygbaser och kustartillerisystemet ERSTA jag gärna hade behållt och dessa är/var inte i så stora behov av moderninsering.

 

Av materiel hade jag gärna behållt stridsvagn 121, RBS 56, 40/48 Lvakan, 12/80 KARIN, FH77B, HKP9 mm. Inte heller här ser jag stora moderniseringsbehov (våra specialversioner av Leo2 hade kunnat byggas på 121'or).

 

"Friluftsmuseumen" är så klart rätt att avveckla.

 

bergrum känns som något som är dyrt att modernisera, Bomber mot bergrum har utvecklats enormt sen kalla krigets, kyligaste dagar. LV är inget jag är direkt bra på, men 40mm akan känns lite som allt för kort räckvidd och spårljus funkar ju åt bägge håll.

 

 

Jag har varit på Kastellet i Karlshamn! :D

 

Jag var lätt(mycket) ironisk när jag sa varje kobbe och skär. Att sätta ett batteri på någon sten från en tvättsåpa-reklam är inget jag rekommenderar men sen finns det nog lite större öar med plats att gömma några kanoner som sedan lätt kan kopplas på första bästa Volvo 240 för att köras till andra ändan av ön. Varför vill jag ha kanoner i amfibiebataljonen? Därför dem är på parkett vid en eventuell landstigning, 105mm har längre räckvidd än någon Grk jag känner till och kan göra fina hål i större båtar som närmar sig allt för nära, eldkraften är liknande 120mm grk ammunition.

 

Bofors 40/L70 har en teoretisk räckvidd på 12.500m mot mark mål, skulle gissa på 1000m höjd och 2000-3000m räckvidd och är perfekt mot hkp som är det näst mest använda transportmedlet för diverse länders marinkårer. Spårljus såg visserligen fint ut på TV under gulf-kriget men tvekar starkt på att det skulle användas idag då dem flesta pjäserna kommer vara målsökande med radar, flir eller laser. Dem används även på korvetterna och strf 90, kan ju även användas mot snabba båtar.

 

Finner samtalet intressant då alla hakar upp sig på "The Light Gun", betyder det att övrigt ser kalas ut :clap:

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Tanken med "Light Gun är ju att det ska vara ett så lätt och simpelt system att du kan skicka ut den till varenda kobbe och sten i skärgården, varken Archer på 30ton eller M777 på nätta 3,5ton flyttas lätt med resurserna vi har. M777 är inte en billig pjäs heller, Light Gun har funnits i några år och konstant uppgraderats och för en billig slant kan den finnas på din paradisö! :banana

 

Jag fick förslaget 12/80, är det någon som har koll på vikterna på den pjäsen, har läst någonstans att den kunde köra snabbare än storebror och hade mer avancerad elddator och ammunition anpassad för "sänka skepp" :sniper:

 

hur mycket tid har du tillbringat i skärgården ? jag vet inte hur många kobbar och skär eller ens öar som går att gruppera ett trovärdigt batteri men ens 105 mm artilleri på? slätt eller något sånär slätt mark är inte direkt något överskott på. Sen är skydd och skyll inte i överskott precis.

 

 

 

 

 

Av materiel hade jag gärna behållt stridsvagn 121, RBS 56, 40/48 Lvakan, 12/80 KARIN, FH77B, HKP9 mm. Inte heller här ser jag stora moderniseringsbehov (våra specialversioner av Leo2 hade kunnat byggas på 121'or).

 

"Friluftsmuseumen" är så klart rätt att avveckla.

 

bergrum känns som något som är dyrt att modernisera, Bomber mot bergrum har utvecklats enormt sen kalla krigets, kyligaste dagar. LV är inget jag är direkt bra på, men 40mm akan känns lite som allt för kort räckvidd och spårljus funkar ju åt bägge håll.

 

 

Jag har varit på Kastellet i Karlshamn! :D

 

Jag var lätt(mycket) ironisk när jag sa varje kobbe och skär. Att sätta ett batteri på någon sten från en tvättsåpa-reklam är inget jag rekommenderar men sen finns det nog lite större öar med plats att gömma några kanoner som sedan lätt kan kopplas på första bästa Volvo 240 för att köras till andra ändan av ön. Varför vill jag ha kanoner i amfibiebataljonen? Därför dem är på parkett vid en eventuell landstigning, 105mm har längre räckvidd än någon Grk jag känner till och kan göra fina hål i större båtar som närmar sig allt för nära, eldkraften är liknande 120mm grk ammunition.

 

Bofors 40/L70 har en teoretisk räckvidd på 12.500m mot mark mål, skulle gissa på 1000m höjd och 2000-3000m räckvidd och är perfekt mot hkp som är det näst mest använda transportmedlet för diverse länders marinkårer. Spårljus såg visserligen fint ut på TV under gulf-kriget men tvekar starkt på att det skulle användas idag då dem flesta pjäserna kommer vara målsökande med radar, flir eller laser. Dem används även på korvetterna och strf 90, kan ju även användas mot snabba båtar.

 

Finner samtalet intressant då alla hakar upp sig på "The Light Gun", betyder det att övrigt ser kalas ut :clap:

 

fördelen med tex grk är ju att den inte behöver särskilt märkvärdig båt eller markfordon för att flyttas, den kan även flyttas kortare sträckor för hand även om de inte är något jag skuller rekomendera. 105 är de vi alla tycks vara överens om, hade jag haft mer tid hade jag kunnat utveckla vilka andra fel jag ser.

Link to comment
Share on other sites

 

bergrum känns som något som är dyrt att modernisera, Bomber mot bergrum har utvecklats enormt sen kalla krigets, kyligaste dagar. LV är inget jag är direkt bra på, men 40mm akan känns lite som allt för kort räckvidd och spårljus funkar ju åt bägge håll.

 

Det är ju inte själva bergrummet som behöver någon modernisering utan i så fall innehållet, vilket borde bli detsamma även i detsamma ovan mark.

 

Jo, det går att slå ut bergrum, liksom bunkrar, pansarfordon, soldater med kroppsskydd och allt annat som har någon form av skydd, men eftersom det kräver mer så använder vi det för att göra det svårare för fienden. Förråd för bränsle, ammunition och annan mtrl, liksom ledningscentraler och liknande behövs i alla fall, det är ju bara att välja om det ska vara lättåtkomligt eller svåråtkomligt för fiendens vapenverkan.

 

Huruvida räckvidden är tillräcklig för 40 mm akan beror ju på vad du ska ha den till. Det är ju billigare att ha x antal 40/48'or till det den är bra på än att försöka ersätta den i sin roll med robot. Robot ska användas till det en 40/48 inte är bra på. En 40/48 kan användas även mot mark- och sjömål.

Link to comment
Share on other sites

General Grundevik på Wisemans Wisedoms

 

Saxat från en kommentar av

 

Innan försvarsbeslut 2004 fanns i stort följande organisation kvar efter den mycket omfattande reduceringen fyra år tidigare:
Armen:

en divisionstab och 6 brigadstaber,

4 st lv bat,

4 st artbat,

4 st uh bat,

6 st stadsskyttebat,

en luftburen bat och

16 st mekbat.

 

Inom marinen fanns i stort

2 st ytstridsflottiljer med 12 ytstridsfartyg,

en ubåtsflottilj med 5 st ubåtar,

en minkrigsflottilj samt

en amfbrigadledning med tre st amfbat.

 

Flyget bestod i stort av

en transport div c 130 ,

8 JAS div och

två st hkp bat.

 

Därutöver hemvärnet.

Försvarsbeslutet i dec 2004 innebar i stort att ovan redovisade organisation halverades för flyget och marinen samt ca 2/3 av armen avvecklades.

 

 

Detta var bara 10 år sedan!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...