Jump to content

Hur skulle ditt drömförsvar se ut?


Recommended Posts

6 hours ago, CarolusRex said:

Jag tycker att försvaret som det såg ut 1990 (såklart med modernisering utefter dagens materiel och system) var rätt bra. 1960-talets enorma försvar kanske är lite överdrivet idag men som vi hade det innan de sjuka försvarsbeslut som tillkom under 90 och 00-talen vore fint. 730000 man som kan mobiliseras i händelse av krig. 

med den storleken på mobiliserbar personal hade många materielprojekt fått stryka på foten. Vad prioriterar du kvalité på material eller kvantitet av material.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag tycker att FM runt 89-90 speglar det försvar jag anser att vi bör ha idag. Visst är det lite väl mycket för dagens hotbild men man vet aldrig vad framtiden har att bjuda på. Ekonomiskt skulle vi ha råd att driva ett sådant försvar med lite finjusteringar i rikets budget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Något i denna stil materialväg till en början:

Samtliga stridsvagn 122 till 2a7 standard 
Ungefär 300+ Stridsfordon 90 till nya MkIV standard med tillägg iron fist aktivt skydd på samtliga. 

24 archer

Införskaffa Spike LR2 för att slå ut fiender på långa avstånd 
RBS15 Mk4 som ny tung kustrobot och monterade på visby corvetter för att kunna slå ut fiender på bättre avstånd (300km+)
Ge samtliga Visby corvetter luftvärn typ camm-er.

6 st topp moderna ubåtar 
2 nya större fartyg som är bra utrustade som även funkar bra i internationella insatser 

Ca 8-10 nya båtar som kan användas för minröjning eller ubåtsjakt/patrull

Cirka 100 nya Jas E istället för dom beställda 60. Behåll alla c/d versioner så länge.
Nya transportplan typ Airbus A400M 

Nya skolflygplan 

Nya övervakningsplan typ Saab Globaleye 
Ny fast radarkedja på land
Ny UAV för övervakning typ MQ-4C Triton

Luftvärn som både bra och tillräckligt....
 





 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 1/29/2019 at 11:39 PM, TrpB said:

Något i denna stil materialväg till en början:

Samtliga stridsvagn 122 till 2a7 standard 
Ungefär 300+ Stridsfordon 90 till nya MkIV standard med tillägg iron fist aktivt skydd på samtliga. 

24 archer

Införskaffa Spike LR2 för att slå ut fiender på långa avstånd 
RBS15 Mk4 som ny tung kustrobot och monterade på visby corvetter för att kunna slå ut fiender på bättre avstånd (300km+)
Ge samtliga Visby corvetter luftvärn typ camm-er.

6 st topp moderna ubåtar 
2 nya större fartyg som är bra utrustade som även funkar bra i internationella insatser 

Ca 8-10 nya båtar som kan användas för minröjning eller ubåtsjakt/patrull

Cirka 100 nya Jas E istället för dom beställda 60. Behåll alla c/d versioner så länge.
Nya transportplan typ Airbus A400M 

Nya skolflygplan 

Nya övervakningsplan typ Saab Globaleye 
Ny fast radarkedja på land
Ny UAV för övervakning typ MQ-4C Triton

Luftvärn som både bra och tillräckligt....
 





 

 

Låter ju som en god start, men IMO är det ju lite väl lite av det mest, främst Archer.

Sedan är väl Spike Israeliskt, så det får vi väl inte köpa in? Annars skulle vi lika gärna kunna ersätta Leo 2 med senaste Israeliska vagnen?

Link to comment
Share on other sites

On ‎1‎/‎29‎/‎2019 at 11:39 PM, TrpB said:

Något i denna stil materialväg till en början:

Samtliga stridsvagn 122 till 2a7 standard 
Ungefär 300+ Stridsfordon 90 till nya MkIV standard med tillägg iron fist aktivt skydd på samtliga. 

24 archer

Införskaffa Spike LR2 för att slå ut fiender på långa avstånd 
RBS15 Mk4 som ny tung kustrobot och monterade på visby corvetter för att kunna slå ut fiender på bättre avstånd (300km+)
Ge samtliga Visby corvetter luftvärn typ camm-er.

6 st topp moderna ubåtar 
2 nya större fartyg som är bra utrustade som även funkar bra i internationella insatser 

Ca 8-10 nya båtar som kan användas för minröjning eller ubåtsjakt/patrull

Cirka 100 nya Jas E istället för dom beställda 60. Behåll alla c/d versioner så länge.
Nya transportplan typ Airbus A400M 

Nya skolflygplan 

Nya övervakningsplan typ Saab Globaleye 
Ny fast radarkedja på land
Ny UAV för övervakning typ MQ-4C Triton

Luftvärn som både bra och tillräckligt....
 





 

 

Hur har du tänkt organisera och bemanna materialet.

Link to comment
Share on other sites

On 2/22/2019 at 7:06 PM, darkjak said:

Låter ju som en god start, men IMO är det ju lite väl lite av det mest, främst Archer.

Sedan är väl Spike Israeliskt, så det får vi väl inte köpa in? Annars skulle vi lika gärna kunna ersätta Leo 2 med senaste Israeliska vagnen?

Sorry mena att vi ska ha 48. Sen hade typ inte det skadat med något MLRS system också till artilleriet  men det kommer vara för dyrt. Om vi ska spara lite byt ut A400m mot typ C-130J-30 som både Norge och Danmark köpte. Byt ut MQ-4C Triton då den kommer vara för dyr till kanske Hermes 900 dom har en endurance på 36 timmar iaf. Skit i fartygen så länge men satsa på ubåtarna köp mer luftvärn och JAS E kanske några F versioner också. Satsa på någon "Growler" typ av plan för elektronisk krigsförning kanske det skulle komma någon JAS variant vad jag läste förut.


Så nya planen för ny matriell:

100-130 JAS E/F 
Nya JAS för elektronisk krigsförning
C-130J-30 kanske 6st minst.

Saab Globaleye som nytt AEW&C system

Nytt skolplan kanske saab/boeing T-X eller Pilatus PC-21 
Spike LR2
Ny AK  kanske HK433 .300 Blackout eller 7.62×51mm variant skulle vara bra.
Mer Luftvärn och ge patriot systemen nya AESA radarn om vi ska köra på den....
Mer radar 

48 Archer 

Mer stridsvagnar så det räcker till minst 4 mekaniserade brigarder 
CV90 remo så dom håller högsta standard
7 ubåtar (3 gotland uppdaterade, 2st A26 klass, 2st nya efter det något mindre storlek som blir billigare)

Ny tung kustrobot RBS MK4
Luftvärn på Visby som kommer bidra till mer djup i vårat luftvärn CAMM-ER.
Ny större UAV för övervakning typ Hermes 900 

Och ja vet att det är känsligt att köpa från Isreal men dom erbjuder faktiskt vissa saker till bra pris om man jämför med USA. Finland tex köper nya vapen där ifrån utan problem.




 

Edited by TrpB
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

MIna förslag för artilleriet:

 

-En raketartilleribataljon på divisionsnivå med lämpligt system

-Ny artbat till Gotland med 12 st archer

-Två nya divisionsartilleribataljoner och omfördela 36 st archer dit

-Köp in ett bandgående artillerisystem så det räcker för typ 8 st artilleribataljoner med 12 st pjäservardera. Tre mekbrigader plus en infanteribrigad i Stockholm. 2 st artbat per brigad

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mitt drömförsvar så vill jag ha en enorm satsning på allt. Minst 4% bnp. 

 

Kryssningsmissiler, ubåtar, flyg, artilleri, luftvärn och pansar.

 

Jag vill ha 

 

200 jas 39E/F med 10 aktiva flygbaser. I skymmningsläge kör man vägbaserat och utspritt.

 

Fler helikoptrar.

 

Möjlighet för flyget att fälla RB15 mk4, kryssningsmissiler, signalstyrda robotar och bomber med substridsspetsar. 

 

10 LV bataljoner med patriot fyllda med israeliska robotar samt nya 360 graders Asea radarn. I fred utgångsgrupperat vid flygbaserna och vid krig utspritt följande mek brigaderna. 

 

10st mekaniserade brigader med max fyllda 122/90 kompanier, 4st maxfyllda artbataljoner samt Himars som brigadart och snåla inte med archers, grk90 och lkv90 vagnar i kompanierna. I brigaden ingår även Volvo dumpersburna RB15mk4 batterier.

 

Brigadern är strategiskt parkerat skyddat i ngt regementes underjordiska bergrum som är i närheten av en flygbas i fredstid.

 

LV i alla nivåer hänger på. Allt från patriot, iris-T, ny typ av RB90, stingers och LKV90 med 2st lv robotar.

 

Stridsvagnarna är leopard 2AX med 13 eller 14 cm automatladdad kanon. 40 mm boforskanon som första koaxial och RMG 7.62 som andra koaxial. Sensormast och VS plattform med granatspruta och RMG 7.62. 

 

Stridsfordon 90 mk4 med VS, sensormast och pv robotar. Byt även ut kanonen till Buschmaster IV eller kör på 50mm Buschmaster III.

 

Fler patgb 360 men med en bättre VS med 30mm akan, ksp och 2st pv robotar. Dessa ingår i 3 st motoriserade stadskyttebrigader i Stockholm, Malmö och Göteborg.

 

3st Amfbataljoner i Göteborg, Stockholm och Karlskrona.

 

3st luftburna CV-22 bataljoner vid Karlsborg, Östersund och Umeå.

 

12st Ubåtar som i fredstid grupperas i Stockholm, Göteborg och Karlskrona.

 

3st nyrenoverade Gotland som 2030 ersätts av den nya ubåten A30

9st A26 med Idas och RB15 som kan avfyras via torpedtuberna. A30 kommer bestyckas med kryssningsmissiler.

 

Jag vill även ha 30mm AKAN på en av ubåtarnas mast samt möjlighet att skicka upp UAV. Även möjlighet att skicka ut grodmän och UUV.

 

24 kustkorvetter i G1 och G2.

G1 håller sig på östkusten och G2 på västkusten. Dessa grupperas i fredstid i Stockholm, Göteborg och Karlskrona. 

 

Gotland är en av de 10 brigaderna.

 

//TF

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tänk vad man kan lägga sin fritid på att fundera över :-)

 

Jag tänker att ”drömförsvar” ändå måste sätta en budget annars blir det lätt ”mycket av allt”. Så jag tänker att med lite ytterligare Ryss-aggressioner och ett regeringsbyte inom kort kunde det vara möjligt att få 2% av BNP i militärbudget. Det är omkring vad våra grannländer ligger redan idag. Det skulle i vårt fall ge ungefär 100 miljarder vilket är en jämn o fin summa så jag kör på den.

 

4 ”Tunga” brigader med fokus på slagkraft: Strv122 och CV90mk4 är stommen. Minst 48/144st (jag har inte tjänstgjort i pansar så har inte nån vidare koll på hur de är organiserade idag så jag gissar lite vad som är lagom)

Stöds av brigArt Himars x 24, Archer x 24, batt art cv90/mjölner (vad den nu heter i org) x 24

Skyddas av brigLV LandCeptor/camm-er och battLV lkv90 med mistral


 

Sen behöver vi också 3 st ”Lätt” brigad vars fokus är snabb förflyttning. 
Här har vi enbart patgb360 med 30mm akan och 2st pv robot (förslagsvis MMP eller möjligen Spike). Minst 144st.

Artilleriet blir här Archer x 12, helst varianten på lastbil för ökad snabbhet, samt 12 Amos i patgb360 om det inte är löjligt dyrt. Annars mjölner.

En luftlandsättningsenhet (kompani) med 16 hkp16

Luftvärn blir en variant av lkv90 monterad i patgb360, med 30mm akan och mistral.


Patriot köps ytterligare 2 enheter. Dessutom utökas de existerande från 3 lavetter till minst 4.

 


Till flottan köper vi ytterligare 5st u26. Med de två redan beställda och existerande Gotland har vi då 10 ubåtar. Visby g2 beställs även 5st till för totalt 12 med de två redan beställda plus de fem G1. RBS15 uppgraderas till mk4 (mk3+ eller vad den nu egentligen heter). 

 

Flygvapnets antal Gripen E ökar från 60 till 80 under förutsättning att de utmärkta Gripen C/D behålls minst 40st som uppgraderas mjukvara och radar.

Vi måste också köpa in nya tp. Även om a400 är sexig så kostar den vad jag kan hitta dubbelt så mycket som c130j och då är det inte värt det. Vi köper in 12st nya c130.

Vi köper också 1 eller 2 ytterligare GlobalEye.

 

Slutligen skaffar vi riktig kryssningsmissilförmåga. Exakt hur de avfyras är mindre viktigt men Gripen och Visby är ju kandidater utöver lastbil. Ubåt tror jag blir för dyrt våra ubåtar är för små och avstånden är för korta. Vi kan nå både Kaliningrad och st Petersburg från Sveriges kust om det behövs. Det viktiga är att vi har dom, minst 100 st.


En sak jag inte tagit med är attackhelikoptrar. Dom är ju väldigt bra på vissa saker t.ex. förstöra stridsvagnar. Men jag är tveksam till att de är prisvärda i jämförelse med ubåtar, Gripen, eller Visby. Vore budgeten högre skulle de komma med.


Det var det viktigaste. Det finns hur många ”småsaker” som helst som jag inte tagit med, men kostar det bara nån enstaka miljard är det för litet i sammanhanget. För att inte tråka ut för mycket har jag inte tagit med vad jag kommit fram till att det kostar, men jag har räknat på det och vi pratar storleksordningen 100 miljarder i rena materialinköp (+/- en hel del procent det är bara uppskattningar). Poängen är att för mig låter det som utopiska mängder men i verkligheten är det bara ett normalgott försvar för ett rikt land av Sveriges storlek. Om man slår ut inköpen på 5-7 år får det plats i den normala budgeten.

 

Glömde jag nått?

 

edit: min ursprungliga budget innehöll inga nya Gripen så där spricker budgeten  men tidigare inköp av den typen har tagits utanför den ordinarie militärbudgeten och så kan ske även här)

 

Edited by zkurt
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Helikoptrar är inte bara ett otroligt dyrt vapenslag utan väldigt känsligt för LV av alla dess former.

 

Attackhelikoptrar är nog bara till för stormakter.

 

Jag satsar nog hellre mer på helikoptrar för olika typer av transporter för öka rörligheten för vissa förband.

 

Attack och spaning överlåts till olika typer av drönare med eller utan beväpning. Det är helt enkelt billigare och du slipper riskera liv 

 

Jag ser för övrigt ingen drönarsatsning i ditt inlägg och det vill jag ha samt olika motmedel mot drönare.

 

Luftvärn måste byggas ut.

Artilleri måste byggas ut.

 

Distansvapen måste anskaffas.

 

Jag vill ha fler tunga 

och lätta brigader.

 

Vi har 5st Militärregioner och jag ser gärna 2 tunga och 1 lätt brigad i varje region.

 

Sen vill jag ha även en mängd utspridda bataljonsstridsgrupper med hög rörlighet, hög beredskap men endast försvarsuppgifter och fördröjningsstrid.

 

Ta terräng och slå får brigaderna sköta.

 

Varje brigad har med sig artilleri och LV.

 

Varje bataljon har med sig bärbart LV och pansarvapen.

 

Hemvärnet blir ett komplement till lokalförsvarsbataljonerna. 

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

On 9/8/2022 at 1:28 PM, TKraften said:

Är ett av många system.

 

Personburen Stinger.

Plutonsnivå.

 

LKV90 med 2-4 lv robotar.

Kompaninivå

 

Fordonsburen Iris-T

Brigadnivå

 

Patriot

Divisionsnivå

 

//TF

Om man tittar lite på kommande önskemål till försvaret. Så skulle det vara bättre med MISTRAL 3 istället för Stinger på plutonsnivå. Då marinen tittar på det till amf.bat. Samt att den även kan fungera som enklare lv till fordon, båtar och fartyg.  Då Stinger måste tillverkas med nya typer av komponenter. 

 

Uppgraderad LVK90 med två Mistral 3 på kompaninivå gillar jag skarpt. Samt fordon som kan bära två till fyra mistral som ett komplement. Det finns redan olika bärare av mistral till fordon och fartyg. Om vissa av dessa ska kunna ha 35 akan lämnar jag öppet. Tänkte även det kunde vara lämpligt till lätt brigad som Mälardalen etc.

 

Jag vet att man ursprungligen tänkte på RBS98 till brigaderna. Men så blev det inte då Patriot beställdes. Försvaret har även tittat på land Ceptor. Även Stor Britannien tittar på en sådan lösning. Som skulle kunna vara en bättre lösning då man har tankar på Sea Ceptor 25 km till Visby och kommande fartyg YSF2030.

 

Brigaderna skulle då få ett bättre luftförsvar. Som även kan kompletteras med RBS98.  Speciellt om de även får ER robotar med 45 km räckvidd. Som kan användas på samma lavett.  

 

Vad ska skydda våra fyra fasta flygbaser? Då även METEOR kommer att falla för åldersstrecket. Och skulle kunna vara bra till lv lösning. Men jag vet inte om NASAMS 3 är den lösningen.

 

Sedan skulle mycket ha införts redan istället för målet 2025-2030. Så man får vara lite realistisk. Med först tre mekaniska brigader. Som kunde förstärkas med varsin mekaniserad infanteribataljon. Där lokalförsvarsbataljonerna kunde ingå. Innan man siktar på fler brigader. 

 

 För att även införa två lätta mekaniserade bataljoner på två av brigaderna. Med främst Patg 360 och Galtar. Där den ena blir förlagd i Skåne alt Revinge. Och den andra i Mälardalen. Samtidigt som Mälardalen uppgraderas till den tänkta 4:e lätta brigaden. 

  

Gotland fylls på med en förstärkt bataljon. Med både lv och ett kompani ARCHER. Vid en hotbild kan de utökas till en brigads nivå.   

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, madman said:

Om man tittar lite på kommande önskemål till försvaret. Så skulle det vara bättre med MISTRAL 3 istället för Stinger på plutonsnivå. Då marinen tittar på det till amf.bat. Samt att den även kan fungera som enklare lv till fordon, båtar och fartyg.  Då Stinger måste tillverkas med nya typer av komponenter. 

Men går mistral att bäras för hand?

 

Vi måste ju ha ett handburet LV system. Helst lika smidigt som ett pansarskott fast mot drönare eller helikoptrar.

 

1 hour ago, madman said:

Uppgraderad LVK90 med två Mistral 3 på kompaninivå gillar jag skarpt. Samt fordon som kan bära två till fyra mistral som ett komplement. Det finns redan olika bärare av mistral till fordon och fartyg. Om vissa av dessa ska kunna ha 35 akan lämnar jag öppet. Tänkte även det kunde vara lämpligt till lätt brigad som Mälardalen etc.

40 mm slår bättre än 35mm. 

 

Bästa fordonsbärare borde väl vara en Archer dumpers fast med LV pjäs och ett X antal stående LV celler. 

 

Vi hade väl ett projekt under 80 talet med dumpers buren LV pjäs.

(Strika?)

 

1 hour ago, madman said:

Jag vet att man ursprungligen tänkte på RBS98 till brigaderna. Men så blev det inte då Patriot beställdes. Försvaret har även tittat på land Ceptor. Även Stor Britannien tittar på en sådan lösning. Som skulle kunna vara en bättre lösning då man har tankar på Sea Ceptor 25 km till Visby och kommande fartyg YSF2030.

Du tror inte på ngt franskt LV system till marinen?

 

1 hour ago, madman said:

Brigaderna skulle då få ett bättre luftförsvar. Som även kan kompletteras med RBS98.  Speciellt om de även får ER robotar med 45 km räckvidd. Som kan användas på samma lavett.  

Vad skall patriot skydda? Följer inte de med brigaderna?

 

1 hour ago, madman said:

 

Vad ska skydda våra fyra fasta flygbaser? Då även METEOR kommer att falla för åldersstrecket. Och skulle kunna vara bra till lv lösning. Men jag vet inte om NASAMS 3 är den lösningen.

 

Vi borde ha mer Patriot. Dels fasta Patriot på våra 4st flygbaser bemannade 24/7 dock i  fortifikatoriskt skyddade byggnader men dock skall möjligheten finnas att LV förbandet kan snabbt gå på rull från området när man överger flygbaser och går över till vägbaser.

 

Dels patriot som hänger med brigaderna men i fredstid står förvarade i bergrum. 

 

//TF 

 

Link to comment
Share on other sites

On 9/12/2022 at 9:02 PM, TKraften said:

Men går mistral att bäras för hand?

 

Vi måste ju ha ett handburet LV system. Helst lika smidigt som ett pansarskott fast mot drönare eller helikoptrar.

 

40 mm slår bättre än 35mm. 

 

Bästa fordonsbärare borde väl vara en Archer dumpers fast med LV pjäs och ett X antal stående LV celler. 

 

Vi hade väl ett projekt under 80 talet med dumpers buren LV pjäs.

(Strika?)

 

Du tror inte på ngt franskt LV system till marinen?

 

Vad skall patriot skydda? Följer inte de med brigaderna?

 

 

Vi borde ha mer Patriot. Dels fasta Patriot på våra 4st flygbaser bemannade 24/7 dock i  fortifikatoriskt skyddade byggnader men dock skall möjligheten finnas att LV förbandet kan snabbt gå på rull från området när man överger flygbaser och går över till vägbaser.

 

Dels patriot som hänger med brigaderna men i fredstid står förvarade i bergrum. 

 

//TF 

 

Vi får väl se hur Stinger utvecklas. Då de behöver bygga nya med nya komponenter, pris etc. Annars är Mistral 3 en lösning och med dess bredd till fordon och fartyg. Men visst inte lika lämplig på plutonnivå.

 

Vilket franskt system funderade du på till fartyg, IRIS-T SM? Tror inte den får plats i nuvarande VISBY. Där man även kunde bygga in möjligheter för att även bära Sea Ceptor ER i YSF2030. Mistral är ett franskt system förövrigt. 

 

Jag anser att vi även behöver ett system som klarar 25-50 km också. Som då lämpligen kunde följa med och skydda brigaderna. RBS98 anser jag är alldeles för vek för denna inriktning. Utan snarare som en komplettering.

 

Du ville ha Patriot som divisionsförband. Jag är tveksamt till Patriot för att enbart skydda brigaderna. Då vi skulle behöva så många. Då den kostar och tar mycket resurser i anspråk samt material. Då det även behövs fyra st RBS98 för att skydda varje batteri.  

 

Att vi kompletterar våra Lvk90 med någon typ av Manpads. Har jag redan framfört att jag delar. Då vi även har 14-16 st som inte har uppgraderats. För Mistral 3 finns olika färdiga varianter.

 

Men till hjulfordon om vi skulle skaffa bättre beväpnade PATG så är AMV35 ett bra förslag. Även nya CV90 skulle jag kunna tänka mig med 35 mm. Då det även är dags att en del anpassas för Nato.

 

Visst är det här en drömmartråd. Men försöker vara lite realistisk. Då vi inte är en stormakt. 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, madman said:

Vi får väl se hur Stinger utvecklas. Då de behöver bygga nya med nya komponenter, pris etc. Annars är Mistral 3 en lösning och med dess bredd till fordon och fartyg. Men visst inte lika lämplig på plutonnivå.

Jo men vad finns det för handburna LV system? Sk. Manpads?

 

Jag hade gärna sett en möjlighet att skjuta lv robot via Grg. Du riktar grovt med Grg och roboten har en egen IR kamera i nosen och när den fått kontakt med målet så avges en signal och skytten trycker då av sen styr den sig själv mot helikopter/UAV målet.

 

4 hours ago, madman said:

 

Du ville ha Patriot som divisionsförband. Jag är tveksamt till Patriot för att enbart skydda brigaderna. Då vi skulle behöva så många. Då den kostar och tar mycket resurser i anspråk samt material. Då det även behövs fyra st RBS98 för att skydda varje batteri. 

Fast vad skall Patriot skydda?

 

Vi behöver mer LV bataljoner och seriöst även börja titta på försvara civil kritisk infrastruktur. 

 

Israel har ju Iron Dome...köp in ngt liknande system?

 

4 hours ago, madman said:

 

Men till hjulfordon om vi skulle skaffa bättre beväpnade PATG så är AMV35 ett bra förslag. Även nya CV90 skulle jag kunna tänka mig med 35 mm. Då det även är dags att en del anpassas för Nato.

Jag hade hellre sett Buschmaster IV som ersättare till våra stridsfordon 90. 40mm är helt enkelt en bättre projektil än 35mm alternativt vi börjar titta på kommande 50mm.

 

Det finns ju även möjlighet att köpa in CTA som borde vara färdigutvecklad nu. 

 

4 hours ago, madman said:

 

Visst är det här en drömmartråd. Men försöker vara lite realistisk. Då vi inte är en stormakt. 

Fast går vi mot 2% och detta inte fuskas bort på konstgjorda hyror, högre löner eller onödig låtsas byråkrati så kommer vi verkligen kunna få ut mer av våra försvarsanslag.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha ordentligt tilltagna ammunitionsförråd av allt från pistolammunition till luftvärnsrobotar, så det finns en uthållighet utan snabba leveranser från omvärlden. Frestelsen att hålla igen på detta för att ha råd med materielinköp kan vara stor men måste undvikas.

 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Cykelskytt said:

Jag vill ha ordentligt tilltagna ammunitionsförråd av allt från pistolammunition till luftvärnsrobotar, så det finns en uthållighet utan snabba leveranser från omvärlden. Frestelsen att hålla igen på detta för att ha råd med materielinköp kan vara stor men måste undvikas.

 

Det håller väl alla med om. Men då krävs det även bärare för att kunna använda vår ammunition och lv robotar. Nu vill jag påstå att vi inte har så många bärare. Där jag tycker det är en typ av brister.

Link to comment
Share on other sites

On 9/14/2022 at 2:19 PM, TKraften said:

Jo men vad finns det för handburna LV system? Sk. Manpads?

 

Jag hade gärna sett en möjlighet att skjuta lv robot via Grg. Du riktar grovt med Grg och roboten har en egen IR kamera i nosen och när den fått kontakt med målet så avges en signal och skytten trycker då av sen styr den sig själv mot helikopter/UAV målet.

 

Fast vad skall Patriot skydda?

 

Vi behöver mer LV bataljoner och seriöst även börja titta på försvara civil kritisk infrastruktur. 

 

Israel har ju Iron Dome...köp in ngt liknande system?

 

Jag hade hellre sett Buschmaster IV som ersättare till våra stridsfordon 90. 40mm är helt enkelt en bättre projektil än 35mm alternativt vi börjar titta på kommande 50mm.

 

Det finns ju även möjlighet att köpa in CTA som borde vara färdigutvecklad nu. 

 

Fast går vi mot 2% och detta inte fuskas bort på konstgjorda hyror, högre löner eller onödig låtsas byråkrati så kommer vi verkligen kunna få ut mer av våra försvarsanslag.

 

//TF 

Även RB 70 anses som en Manpads. Men jag håller med om att den typen av system. Är lite krångligare. Nu får se vad det blir av kommande Stinger. Om vi då ska köpa båda typerna av lösning eller ej.

 

RB103 ska väl också skydda infrastrukturer. Vid deras övning i maj så övade de att skydda Ölands flygplats. Därför behövs det även enklare system för 25 -50km räckvidd. Som då huvudsakligen skyddar brigaderna.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Cykelskytt said:

Jag vill ha ordentligt tilltagna ammunitionsförråd av allt från pistolammunition till luftvärnsrobotar, så det finns en uthållighet utan snabba leveranser från omvärlden. Frestelsen att hålla igen på detta för att ha råd med materielinköp kan vara stor men måste undvikas.

 

Håller helt med. Och tack för ett sansat inlägg, mycket i denna tråden är rena önskelistor på allehanda ny materiel utan större verklighetsförankring. Det är väl i och för sig också syftet med tråden ("drömförsvar") men jag tror ändå att det skulle behövas en större förståelse för att det inte bara är att köpa in en massa vapenplattformar och så vips har vi ett starkt luftvärn eller vad det nu må vara.

Edited by AR123456789
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AR123456789 said:

Håller helt med. Och tack för ett sansat inlägg, mycket i denna tråden är rena önskelistor på allehanda ny materiel utan större verklighetsförankring. Det är väl i och för sig också syftet med tråden ("drömförsvar") men jag tror ändå att det skulle behövas en större förståelse för att det inte bara är att köpa in en massa vapenplattformar och så vips har vi ett starkt luftvärn eller vad det nu må vara.

Problemet är väl snarare att vi saknar ett bra luftförsvar. Där man återigen hoppas på vårt flygvapen. Då även de moderna med 16 st RBS98 bl.a. koncentreras mot fyra batterier med Patriot/RB103.

 

Angående robotar så är det även önskvärt att man köper in de billigare robotarna PAAC 4 till våra Patriot. Istället för att ha få dyra robotar.  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett luftvärnsregemente till Norra Sverige vore nog önskvärt. Typ Boden/Kiruna. Bra skjutfält finns ju för övning. Rbs98 borde vara en bra bas för att få bra rörlighet på eldenheterna. Att som nu behöva köra upp genom hela Sverige är suboptimalt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Zimme said:

Ett luftvärnsregemente till Norra Sverige vore nog önskvärt. Typ Boden/Kiruna. Bra skjutfält finns ju för övning. Rbs98 borde vara en bra bas för att få bra rörlighet på eldenheterna. Att som nu behöva köra upp genom hela Sverige är suboptimalt.

Är då inte RBS98 att önska för lite. Med dess korta räckvidd. Jag ser det snarare som en komplettering. Då vi även behöver luftförsvar för något längre räckvidd 25-45 km.

 

Om vi skaffar Sea Ceptor (CAMM) till våra Visby korvetter. Så kan det vara lämpligt med land Ceptor för våra brigader. I min värld skulle jag även önska att kommande YSF 2030. Borde även få dessa. Men med längre rör så att de även kan kunna använda CAMM-ER (45 km).  

 

Om man inte gör någon annan lösning som även täcker in en del för våra flygplatser.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...