Jump to content
Sign in to follow this  
Hetsig

Hur skulle ditt drömförsvar se ut?

Recommended Posts

6 hours ago, CarolusRex said:

Jag tycker att försvaret som det såg ut 1990 (såklart med modernisering utefter dagens materiel och system) var rätt bra. 1960-talets enorma försvar kanske är lite överdrivet idag men som vi hade det innan de sjuka försvarsbeslut som tillkom under 90 och 00-talen vore fint. 730000 man som kan mobiliseras i händelse av krig. 

med den storleken på mobiliserbar personal hade många materielprojekt fått stryka på foten. Vad prioriterar du kvalité på material eller kvantitet av material.

Men nu heter ju tråden "...ditt drömförsvar..." och då får väl finansieringen anses vara löst?

Jag tycker att FM runt 89-90 speglar det försvar jag anser att vi bör ha idag. Visst är det lite väl mycket för dagens hotbild men man vet aldrig vad framtiden har att bjuda på. Ekonomiskt skulle vi ha råd att driva ett sådant försvar med lite finjusteringar i rikets budget.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Similar Content

• By ooo
      Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp av er!

Jag ska skriver ett skolarbete om logistik inom försvarsmaketen och till detta behöver jag förklara vissa begrepp.

Min fråga till er är om ni vet vart jag kan hitta hur de militära enheterna ser ut? (kompani, pluton, division mm..) Med exempelvis storlek och "ordning". Gärna med en källa som jag kan använda som referens.

Vore jätte tacksam!!
    • By Makron
      Den högsta befälhavaren för NATO, den så kallade SACUER är vad jag förstått alltid en högt rankad militär tillhörande USA:s försvarsmakt och denna är då alltid underställd USA:s överbefälhavare som är presidenten. Innebär detta att man ställer sin arme under USA:s president som högsta befälhavare om man går med i NATO ?
    • By 3924
      Då har det sipprat ut vad som kanske blir framtiden när FM Org 18 har landat.
      Men det kommer hinna göras flera varv innan detta är spikat så förhåll er till informationen som sig bör vid omorganisationer.

ARMÉN (dvs inte medräknat de försvarsmaktsgemensamma förband som ibland redovisas under armen, t.ex. 13-säk, CBRN, MP, mm vilka är så kallade försvarsmaktsresurser)
      5st Mekaniserade bataljoner (2st Stridsvangskomp, 2st CV9040-komp), 1st Stab/understöd-komp, 1st Tross/underhålls-komp)
      2st Motoriserade bataljoner (3st skytte-komp med Pansarterrängbil 360, 1st Stab/understöd-komp, 1st Tross/underhålls-komp)
      1st Lätt skyttebataljon ("Livbataljon", MOUT & Cermonitjänst)
      2st Brigadspaningskompanier (CV9040)
      2st Art bataljoner
      2st Lv bataljoner
      2st Ing-bataljoner
      2st Log-bataljoner
      1st Jägarbataljon
      1st Und-bataljon
      1st Ledningsplatsbataljon
      1st Sambandsbataljon
      1st TK-bataljon
      1st Tungtransport-komp

Kontenta
      * Två varianter av manöverbataljoner vilket medför att uppsättning av två (2) stycken identiska brigader (2st Mek-bat samt 1st Mot-bat) möjliggörs.
      * Volymen stridsvagnar ökar från ca 42 till 110 i de mekaniserade bataljonerna.
      * Två mekaniserade brigadspaningskompanier upprättas, placering okänd.
      * En manöverbataljon finns som reserv uppgift?.
      * 7. lätta manöverbataljon blir motoriserad (kommer landa bra bland LBB frälsta )
      * Livbataljon personalvolym stiger till nära 600

Källa:
      * http://jagarchefen.blogspot.se/2013/10/fm-org-18-ur-ett-armeperspektiv.html
      * Hörsägen

• By 32LvTropp
      Ja, som sagt, hur många stridsvagnar finns det i en pluton? och hur många stridsfordon 90?

Möller