Jump to content

Generaler

Recommended Posts

Stämmer bra att HM Konungen och ÖB är Sveriges enda två generaler i aktiv tjänst.

Sen har vi en bunke med brigadgeneraler, generallöjtnanter och generalmajorer som pysslar med både det ena och det andra...

Men kan det vara fler generaler eller får det inte vara fler`? är det en tillfällighet att det enbart finns två?

Tillfälligheten är att Sveriges försvarsmakt är för liten för fler generaler… vore ju fint om vi hade några armé kårer och ett stim med divisioner men nu har vi ju inte det så då finns det bara plats för en general samt kungen som är symbolisk general.

hade inte amerikanarna nån speciell sorts general under VK2? tror det kallades för General of the Army eller nåt sånt, hade iaf 4 stjärnor och var "mer" än vanliga generaler..

borde inte ÖB och Kungen då vara nåt liknande??

hade inte amerikanarna nån speciell sorts general under VK2? tror det kallades för General of the Army eller nåt sånt, hade iaf 4 stjärnor och var "mer" än vanliga generaler..

Under Vk1 och VK2 så fanns det en general med 5 eller 6 stjänor och hade titlen AmryGeneral...

kommer ej ihåg namnet...

det var han som byggde Amerikas Armé från knappt en division under Vk1 till närmare 6 stycken i slutet...

Han styrde ensamt Amerikas strategi och allt annat i Europa under VK1...

han var och är fortfarande den högst rankade militären genom tiderna...

källa: History Channel

Edited by NordicFear

Jupp, fast det var inte bara under VK2 utan fram till VK2 som de hade General of the Army. De var tydligen högsta befäl för alla styrkor, ganska likt ÖB. Kungen vet jag inte om jag håller med om, för han kan ju inte bestämma ngt, han har ju bara generals grad.

Kan läsa mer här: US Army ranks

Guest järv

General of the Army är femstjärning. I Storbritannien och kanske i fler länder så har de kvar graden fältmarsalk.

Nja det finns de som blivit Övlt när de är strax över 30.

Beror på vilka program de läst. Allt beror på hur gammal man är när man börjar och viljan att göra karriär, plus lämplighet såklart.

Har en kompis hennes bror är överste Löjtnant och är bara ungefär 41 år

Är inte det ganska ungt för att vara överstelöjtnant?

Tycker det är ganska lagom ålder för en Övlt. Vi hade en ganska ung major (32 år) och ibland kunde man se att han var lite för oerfaren. Men å andra sidan så är det väldigt individuellt, allt är ju beroende på vad man har upplevt.

det skulle in spela någon roll då HM konungen är statschef och statchefen är högsta chef för försvarsmakten så blir han endå högre rankad.

men nu har jag en fråga, om nu HM konungen skulle ge mig en order och ÖB en annan, vem ska jag lyssna på?

för även om HM konungen är symbolisk så är han ju både General till graden och Konung, medan ÖB "bara" är general.

Som sagt är femstjärnig general i USA ungefärligen likvärdigt med det som i flera andra länder kallas fältmarskalk. Graden infördes 1944. Den senaste som utnämndes var Omar Bradley om jag inte minns fel. När det gäller fältmarskalk så kan man i Storbritannien (något mer land?) bli utnämnd i fredstid medan man i andra länder har graden förbehållen för krigstid. I hur många länder det fortfarande finns möjlighet att bli utnämnd vet jag inte.

Hur många generaler har vi i sverige.  :unsure:

Fredin: Det finns mer generaler än man tror i FM. Brigadgeneral, Generalmajor, generallöjtnant och general. Alla benämns general vid tilltal. Dock bara 2 st 4 stjärniga generaler som nämnts tidigare.

Casca

Hur många generaler har vi i sverige.  :camo:

Fredin: Det finns mer generaler än man tror i FM. Brigadgeneral, Generalmajor, generallöjtnant och general. Alla benämns general vid tilltal. Dock bara 2 st 4 stjärniga generaler som nämnts tidigare.

Casca

Ok tack för alla svar!

Som sagt är femstjärnig general i USA ungefärligen likvärdigt med det som i flera andra länder kallas fältmarskalk. Graden infördes 1944. Den senaste som utnämndes var Omar Bradley om jag inte minns fel. När det gäller fältmarskalk så kan man i Storbritannien (något mer land?) bli utnämnd i fredstid medan man i andra länder har graden förbehållen för krigstid. I hur många länder det fortfarande finns möjlighet att bli utnämnd vet jag inte.

Den siste som utnämndes fick faktiskt graden för andra gången, George Washington var den förste som fick graden efter kriget mot britterna och sedan fick han den igen postumt 1976 eftersom de tyckte att ingen borde vara högre rankad än honom.

men nu har jag en fråga, om nu HM konungen skulle ge mig en order och ÖB en annan, vem ska jag lyssna på?

för även om HM konungen är symbolisk så är han ju både General till graden och Konung, medan ÖB "bara" är general.

ÖB, helt klart. Kungen har precis som sjuksyrror, pressofficerare, läkare och andra fått en grad för att visa tjänsteställning. Däremot har han ingen befälsrätt.

fast det är detta jag undrar då han är enligt lag den högsta representanten för FM, och han har ju graden general, med eller utan befälsrätt, fast du vet säkert bättre än mig.

hur stor är HM kungens inofficela befälsrätt?

Edited by Dass

HM Konungen har viss allmän/inofficiell befälsrätt iom sin grad precis som alla med mer ordinära "baccisgrader" och det är förmodligen inte populärt bland dina befäl om du vägrar lyda en rimlig order från honom.

Så säger han tex åt dig att putsa kängorna så lyd. ;)

Han har också särskild visitationsrätt vid högvakten.

Förutom detta så har HMK en alldeles vanlig officersfullmakt då han tog officersexamen vid flottan på 60-talet precis som en vanlig officer, så i vilket fall som helst har han befälsrätt motsvarande en yoff/resoff-fänrik.

Plus att han vanligen åtföljs av minst en adjutant med lägst majors/örlogskaptens grad i militära sammanhang så denne kan i värsta fall ge dig order efter direktiv från konungen. :camo:

Extra fakta: HMK var innan 1974 "Högste Befälhavaren över Rikets Krigsmakt" och stod naturligtvis då formellt över alla andra inklusive ÖB.

Innan 20-talet även reellt.

Army of the General motsvarar fältmarskalks grad.

1. För er som undrar om grader so Kan i juh alltid kolla in :)http://SoldF.com/grader.html:)http://SoldF.com/grader.html

2.

Min pappa berättade att i tex iraq så hade vi ett grad system där vissa höga grader kunde man inte bli bara ifall man hade krigserfarenhet och hur lång krigserfarenhet. Nu pratar jag på general liknande nivå.

Undrar ifall det finns ngt liknande tänkande i nåra andra länder må ni tro? Inte vad som sysn i sverige iaf har jag märkt.

Så sent som 1993 fanns kategori 01/Fältmarksalk med på inkallelserullorna som man går igenom vid mobilisering och inkallesle till repövning. Senast jag såg en sådanbörjade de med 02/General så möjligheten att utnämna en Fältmarskalk tycks finnas. Finns ju även högre grader än Fältmarskalk också i vissa länder också :blink:

Så sent som 1993 fanns kategori 01/Fältmarksalk med på inkallelserullorna som man går igenom vid mobilisering och inkallesle till repövning. Senast jag såg en sådanbörjade de med 02/General så möjligheten att utnämna en Fältmarskalk tycks finnas. Finns ju även högre grader än Fältmarskalk också i vissa länder också :blink:

Efter försvarsbeslutet 2004 så kanske det räcker med en major som leder försvaret av Sverige. Fältmarskalk känns avlägset.

Casca