Jump to content

Miljardsatsning på Stridsfordon 90


Recommended Posts

Försvarsmakten har fått klartecken från regeringen för att renovera en stor del av arméns stridsfordon 90. Investeringen är i miljardklassen, skriver Försvarsdepartementet i ett pressmeddelande.

 

Renoveringen gör att stridsfordon 90, som är ett bandgående fordon, förblir operativt till minst 2030, enligt departementet.

”Dagens beslut är ytterligare en byggsten i att stärka försvarets förmåga. Renoverade stridsfordon 90 innebär en ökad förmåga hos armén till kvalificerad markstrid”, skriver försvarsminister Karin Enström (M) i en kommentar.

http://www.svd.se/naringsliv/miljardsatsning-pa-stridsfordon_8880010.svd

 

 

Jag antar att det inte handlar om "renovering" utan någon form av halvtids modifiering eller REMO?
Så nerkörda är de inte, bortsett från Liberia 90:orna som gick en hel del.
Jag har för mig att 90:an hade en beräknad livslängd på 1800 mil, och det klarade vagnen av med råge i Liberia.

Link to post
Share on other sites

39orna kan möjligtvis bli kvar ett tag till, tygbandad ammunition är väl inte värre än att man beställer mer ifrån tillverkaren.

Dock lär det väl bli en del ändringar vad gäller elkomponenter bla, och sådant som nu efter ca 20 år är föråldrat och hopplöst överdimensionerat, jag tänker mig även att ett flertal vagnar uppgraderas till motsv Strf90B1 nivå och att alla "renoverade vagnar" kommer att kunna skjuta 3P ammo.

 

jag tror inte att kulsprutan är prioriterad dessvärre, det handlar nog mera om att uppgradera teknologin så att denna är mer i nivå med dagen och framtiden än med för 10-15 år sedan, det är dock önskvärt med en annan spruta.

Link to post
Share on other sites

90:an försvinner ju på 71a Bat. Och ersätts helt av patgb 360. Det är också en kraftig reducering i eldkraft. Även om 72a består enbart av strf 90 så är den helt tidvis med fåtalet officerare som undantag.

Link to post
Share on other sites

Ja du måste lucka upp och åtgärda eldavbrott uppe i tornet om sprutan krånglar, byta pipa är samma problem.
ingenting kan göras innefrån vagnen vad gäller kulsprutan, förutom att avfyra då.

 

Strf90C är ju med extrapansar, strf90B1 är i samma utförande som strf90C men utan extrapansaret om jag minns rätt, dock så kommer kanske inte de renoverade vagnarna att heta varken C eller B1, eftersom även dessa redan "moddade" vagnar säkerligen är några utav de som kommer att uppgraderas.

Link to post
Share on other sites

Tidigare pratades det om minst 365 vagnar så det är nog så många, tror inte FM fått mer pengar än minimum beloppet. Resterande står kvar i förråd. Det står i tråden vad för uppgraderingar det rör sig om, SLB, ksp 58, allmänt nya elkomponenter mm.

Link to post
Share on other sites

Vet någon på ett ungefär hur många A, B, B1 och C-vagnar det finns (kan vara en klassificerad uppgift, hoppa över frågan då)?

 

Vilka har full stabilisering?

 

Om ingen uppgradering av stabilisering sker kommer vi då ha 365 renoverade vagnar med full stabilisering eller kommer vissa att sakna?

Link to post
Share on other sites

Typen av stabilisering skiljer väl? Där C har den smidigaste att använda för skytten?

 

Jag tycker det är märkligt att en fix till lägstanivå för att aystemen skall kunna nyttjas presenteras som en satsning, men det är ju helt i linje med andra "satsningar" som gjorts det senaste.

Lite samma som att utdelning av ammunition till ak inför planerad skarpskjutning är en "satsning"...

Link to post
Share on other sites

Vet någon på ett ungefär hur många A, B, B1 och C-vagnar det finns (kan vara en klassificerad uppgift, hoppa över frågan då)?

 

Vilka har full stabilisering?

 

Om ingen uppgradering av stabilisering sker kommer vi då ha 365 renoverade vagnar med full stabilisering eller kommer vissa att sakna?

 

C-vagnarna byggdes till IA03 där en pansarbataljon skulle beredskapsställas med C-vagnar, således byggdes 3 kompanier a 3 vagnars plutoner med tillhörande E-vagnar, Stri-vagnar, bärgare och LVKV.

 

B1 blev de fåtalet vagnar som ersatte delar av C-vagnarna i Liberia och var således elakt förklarat en B-vagn med AC.

 

B-vagnarna har "fullständig stabilisering" och kan utan större bekymmer skjuta under gång.

 

A-vagnarna har en dämpcylinder på utsidan av vagnen och har stabilisering men inte lika kraftfull som B-vagnarna (där även B1 och C ingår).

 

Övriga siffror för antalet vagnar har iaf tidigare florerat fritt på internet och var åtmisntone tidigare en öppen uppgift.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Jag har på några ställen läst att 650 Strf 90/CV90 har tillverkats, fråga är om alla de är den svenska 9040 eller om det är alla, inkl exportvagnarna, för jag har även läst siffran 500 för Sverige?

Det finns en läsvärd historiebeskrivning om projektet Stridsfordon 90 på FMVs hemsida. http://www.fmv.se/sv/Projekt/Stridsfordon-90/Historik/

 

Fanns också en tråd här på forumet som startades av "The Swede" vid namn: Antal stridsfordon

 

Angånde din fråga:

För Sverige: "509 + 40 vehicles delivered 1994-2002

The different variants of CV90:

  • CV 9040 354
  • Forward Observation Vehicle 42
  • Forward Command Vehicle 56
  • Anti Aircraft Vehicle 30
  • Armoured Recovery Vehicle 26
  • Electric Warfare Vehicle 1
  • Chassies for supporting vehicles 40 "

 

Från FMW presentationArmoured Vehicles India CONFERENCE New Delhi, 23-24 November 2010.

Läs gärna hela presentationen som belyser flera intressanta frågor.

Edited by Car Dai shan
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By lebos
      Vad tror ni om en sådan här tråd?
       
      Själv efterlyser jag en bild på strf9040B/C. Bakifrån, sett från sidan.
      Mer eller mindre exakt som denna bild, fast en riktig då:
      (med fokus på övre delen av "baken" och skraven/hörnen mot ett av "hyllorna"/luftschakt eller vad de heter)

       
      Själv har jag en massa närbilder på strf9040C ifall nån letar efter något specifikt, ska bara rota fram dem först....
    • By henke
      I morgon är det exakt ett år sedan dödsolyckan 2019-03-25 då ett Stridsfordon 90 körde över ett tält med en spaningspatrull från Hemvärnet under övningen Northern Wind i Överkalix och en kvinnlig soldat dödades. I  går kom haverikommissionens rapport.
       
      Länk till rapporten [PDF]: https://www.havkom.se/assets/reports/RM2020_01-Slutrapport.pdf
       
      Bidragande orsaker till att regeln med minst 50 m avstånd till stridsfordon inte kunde hållas praktiskt enligt rapporten:
      • Att terrängen i området för observationsplatsen inte erbjöd skydd mot stridsfordon
      • Att den tidvis omfattande trafiken som förekom på vägen utom synhåll för patrullen minskade möjligheten för posten att kunna särskilja motorljuden
      • Att spaningspatrullen inte hade full förståelse för Stridsfordon 90:s uppträdande i den aktuella terrängen.
       
      SVT - Dödsolyckan under Northern Wind – säkerhetsregler följdes inte
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dodsolyckan-under-northern-wind-sakerhetsregler-foljdes-inte
       
      Mer om olyckan:
       
      Haverikommisionen  Olycka under militärövningen Northern Wind  M-10/19
      Händelsedatum: 2019-03-25
      En underrättelsegrupp hade upprättat en observationspost och strax intill placerat ett förläggningstält. Under natten förflyttade sig en spaningspluton med stridsfordon 90 i området. Stridsfordonet kom att passera över förläggningstältet, varvid en person omkom.
      https://www.havkom.se/utredningar/militaer/olycka-under-militaeroevningen-northern-wind
       
      FÖRSVARSMAKTEN - Dödsolycka under övning Northern Wind
      Klockan 00.55 natten mot måndagen den 25 mars inträffade en allvarlig olycka under övning Northern Wind i östra Norrbotten. En person har bekräftats avliden efter att ha blivit påkörd av ett stridsfordon 90. Inga andra personskador.
      https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2019/03/dodsolycka-under-ovning-northern-wind/
       
      SVT - Kvinnan låg i tält när hon blev överkörd – så gick olyckan till
      Den kvinna i 40-årsåldern som omkom efter att ha blivit påkörd av ett stridfordon 90 under övningen Northern Wind tillhörde en spaningsgrupp från fältjägargruppen i Östersund.
      Olyckan skedde när en annan spaningspluton ovetandes körde över det tält där kvinnans grupp låg och spanade.
      – Spaningsbasen var mycket väl dold, säger Stefan Smedman, övningsledare Northern Wind.
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kvinnan-lag-i-talt-nar-hon-blev-overkord-sa-gick-olyckan-till
       
      Aftonbladet - Försvarsmakten om dödsolyckan
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3Mnmo/forsvarsmakten-om-dodsolyckan
    • By Vildmannen
      Expressen lägger ut en filmsnutt med ICA-lastbil och CV90 och efterfrågar dess ursprung
      http://expressen.se/index.jsp?a=786985
       
       
    • By komplettepost
      Någon som vet om det är möjligt att ladda telefonen i vagnen? Kan tänka mig att det behövs någon form av adapter.
    • By Darkwand
      Jag har sett flera olika typer av tillägspansar på Cv90 i lumpen hade en verkanspaketvagn rent tillägspansar sedan finns ju Cv90c som har stand off pansar som gör vagnen lite bulligare?
      Är det någon som vet vem som tillverkar pansaret ?
×
×
  • Create New...