Jump to content

SATA och SSD:er

LeadHead

Recommended Posts

Jag vet att det finns Sweclockers och sånt, men det är ju inte Forumet... :camo: Så när jag trots googlande och diverse youtube-klipp fortfarande är förvirrad...

Läget:

...i min drygt två år gamla stationära dator, med Asus P8H67-V moderkort.

- Moderkortet har två grå 6 Gbit och fyra blå 3 Gbit SATA-portar.

- Corsair 120 GB Force 3 SATA3 SSD (systemdisk) på en grå 6 Gbit SATA port 2, med en blå kabel som är märkt "HDD" (något känns fel där... eller?).

- 500 GB HDD på en grå 6 Gbit SATA port 1, med en grå 6 Gb kabel (som det var installerat när jag köpte datorn, de hade glömt att installera SSD:n som jag fick hämta i butiken och monterade in själv, *klåpare*)

(- Äldre HDD och DVD-RW på IDE)

Mål:

- Installera en nyss beställd Corsair 240 Gb SSD för att få ytterligare snabbladdande lagring för stora spel och andra program. Denna.

Plan:

- Flytta 500 GB HDD och den blå kabeln till en 3 Gb SATA-port.

- Installera den nya 240 GB SSD på den nu lediga, grå 6 Gbit SATA-porten, med en grå 6 Gbit kabel.

- Låta den gamla SSD:n (samma port men med 6 Gbit kabel) fortsätta vara systemdisk tillsvidare (kanske byta vid eventuell "renblåsning" en annan gång).

Fråga:

- Ställer man till med några problem (t.ex. enhetsbokstavsnumrering, C:\, partitionering osv.) när man flyttar runt diskar mellan olika portar?

- Om inte, låter det vettigt i övrigt?

Fotnot:

- Det är möjligt att jag installerade SSD:n med den blå kabeln för att det var den som levererades med SSD:n. Enligt bruksen till moderkortet ska det ha följt med två 6 Gbit kablar. Jag har två identiska gråa märkta 6 Gbit och en blå, så det verkar rimligt. Är färgkoden möjligen för olika tillverkare snarare än olika hastigheter?

Kör. Jag har inte märkt någon skillnad mellan de sladdar jag har och jag har inte fått problem när jag flyttat runt mellan portar. OM det mot förmodan skulle skita sig är det bara att flytta tillbaka och börja klia sig i huvudet :)

• Super Administrators

Tycker inte konfigurationen låter optimal.

Syftet med SSD är dess hastighet. Den läser toksnabbt jämfört med roterande traditionell disk. Därför bör saker som behöver läsas och skrivas snabbt använda SSD. Dvs operativsystem, systeminställningar (dina appdatamappar under din användare), program, cache, osv.

Tyvärr är SSD små och dyra. Priset är ca 6 kr/GB för SSD, ca 0,3 kr/GB på en vanlig 3,5". Därför bör du undvika lagring av datamängder där som inte kräver så extremt snabb inläsning (dokument, foton, video, musik, etc).

Jag skulle investerat i en 3 TB disk som lagring som ersättare för din 500 GB istället för att köpa en ny 240 GB, samt kört vidare vidare på 120 GB SSD. En 500 GB disk är väl kanske 7-5 år gammal idag. Hårddiskar går sönder efter en tid och använder man dem ofta så bör de bytas vart annat, var tredje år. Det kan vara svårt att ha backup på allt eller om inte anser sig ha råd att spegla (RAID 1, som även det inte är en garanti att diskens filsystem inte rasar om en disk falerar), så är det risk för dataförluster.

Min Set up, inte optimalt, men bra pris/prestanda.

C: SSD 120 GB Systemdisk (Windows 7 64 bitar, program, User settings, cache,

pagefile, osv)

D: HDD 1,5 TB (Ny som jag ser till aldrig blir äldre än 2 år och byts ut) Här ligger mina användarmappar i windows, Skrivbordet, documents, my pictures, etc)

E: HDD 3 TB Skrymmande lagring.

FLYTTA WINDOWS ANVÄNDARMAPPAR

Så här flyttar man mapparna http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/redirect-folder-new-location#1TC=windows-7

OBS det går givetvis att flytta hela användarprofilen till en annan enhet än C men om du har plats på SSD så bör du ha kvar alla application datamappar på C för prestandans skull. Utrymmestjuvar som webbläsarcache, Spotify, google earth, etc kan ställas ner så de inte äter upp alla den dyrbara ytan.

Så här kan din set up vara. (Jag antar du har Windows 7 eller 8.)

C:\ SSD 240 GB. Windows, program, cache, etc (Klona den gamla 120 GB till den nya 240 och se till att du får hela 240 GB på partitionen efter kloningen)

D:\ Initialt 500 GB disken men försök byta omgående mot en ny 1,5 - 3 TB eller liknande som ligger bra nu i pris MB/kr. Hit flyttar du Documents, Pictures, Videos, Music mapparna och kanske även skrivbordet från Windows.

Försök flytta så mycket som möjligt som inte kräver snabb läsning till D: och hålla nere onödiga filer på C: genom att rensa med olika optimeringsprogram, tex. Advanced Systemcare Free http://www.iobit.com/advancedsystemcareper.html

En SSD är så snabb att du utan problem kan kryptera den med Trucrypt utan att det för den skull blir långsamt. http://www.truecrypt.org/

Den gamla 120 GB säljer du efter radering med ett bra diskrensarprogram såsom ERASER http://eraser.heidi.ie/download.php eller stoppar in i en laptop som får ett helt nytt liv.

Lycka till.

• 2 weeks later...

Tackar för tipset. Men läget är att jag redan har endast de "snabba" grejerna på 120-SSD:n som börjar bli lite för liten helt enkelt. Tanken med den nya SSD:n är helt enkelt att få ännu mer snabbt installationsutrymme för spel m.m.

Några användarfiler av dignitet har jag knappt på denna dator som används för spel och bildbehandling medan jag kör det "dagliga" på en laptop.

Mina två religioner är: Flygande spagettimonstret, backup och backup. Nej, vända det blev ju tre. Mina tre religioner är... ;)

• 1 month later...
  • 4 weeks later...

Varför använda ett 3dje part krypteringsprogram?
Bitlocker är ett inbyggt krypteringsprogram i Windows 7 och 8, som använder TPM chippet

Bitlocker To Go används för att kryptera "removable device"

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...