Jump to content

Skulle det funka att tillverka en elektrisk driven automatkarbin ?

Darkwand

Recommended Posts

Jag funderar på hur man kan lösa problemet med feltändning i ammunitionen.
Om patronen inte tänder så kan ju inte nästa (fungerande) skott komma in i loppet och fortsätta eldgivningen utan handpåläggning.

Samtidigt är ju kanske inte ett elektriskt drivet personligt vapen något man vill ha i fält.

Men man kanske skulle kunna sätta in en hjälpmotor som driver ut en patron automatisk genom mantelrörelkse så fort den upptäcker att vapnet inte tänder när avtryckaren är nedtryckt !
Skulle det funka ?

Det är klart det skulle funka.

Frågan är bara om det är värt att sätta in en elmotor eller en magnetiskt driven mekanism med allt vad det innebär med sensorer, batterier magneter/motorer mm

Till det kommer att man fortfarande kan få eldavbrott av andra anledningar, utkastarfel, magasinfel och andra matarfel som inte automatiskt löses av en mekanismrörelse.

Du har alltså lagt på vikt och ytterligare underhållsbehov utan att lösa alla eldavbrott.

I soptunnan säger jag...

jag tror sånt redan är påtänkt och ligger och väntar i dom stora vapentillverkarns kassaskåp på att något land tycker det är värt pengarna att installera i ett vapen. det skulle inte förvåna mig om det finns som standard inom ca 50 år.

De bössor som idag har elektrisk drivning har inte gassystem som huvudsystem. Frågan är ju i vilka lägen man skall slå till den elektriska drivningen och när man inte skall göra det, vad som händer med den sensorn eller sensorerna och om det kanske inte är enklare att bara dra i manöverhandtaget i slutändan ändå :)

jag ser inga problem " " i dagsläget, men jag är orolig för att vi kanske skapar oss det nu.

hade man kännt behov av en liknande lösning så hade den säkerligen funnits nu, eller så är vi helt enkelt inte på den plats i utvecklingen där behovet av en sådan lösning finns.

Det är klart att en energikälla som inte kräver underhåll eller kontroll och en funktion som aldrig krånglar tillsammans med en sensor som aldrig läser fel skulle kunna fungera som åtgärd vid klick. Om det dessutom inte väger något så vore det ju ett klockrent botemedel på ett problem som knappt finns...

Är det ett problem värt en lösning?

Jag tror att en sådan lösning i ett så litet format som krävs för att passa i ett ehv är både dyrt och komplicerat att praktiskt få det att funka utan att drastiskt behöva ändra vikt och ergonomi på vapnet i sig.

Kanske får man acceptera att en liten procent av ammunitionen är klick.

Jag hävdar att "problemet" helt enkelt inte existerar i sådan grad att det är värt att skapa någon form av teknisk redundans för omladdningen.

Jag instämmer med kraft, problemet finns inte tillnärmelsevis i den omfattningen att det gynnas av en teknisk lösning.

Lösningen är att öva åtgärder för "eldavbrott stängd mekanism".

• 3 weeks later...

Det tänkta problemet och den tänkta lösningen av TS är en typisk armchair commando grej.
Under många år både på skjutbanor och i stridsskytteterräng med både in och utländskaförband så har alla haft precis samma lösning,
gör mekanismrörelse fortsätt.
Går inte detta Tag ut magasin, upprepade mekanismrörelser utan magasin och nytt magasin ladda.

Ammunitionsfel är inte problemet utan bristen på handhavande och träffsannorlikheten för operatörerna.
Har sett och haft amfel, räknas inte i promille utan i proM.

TS förefaller inte fått tillräckligt med Drill. Öva, öva, pröva!

• henke changed the title to Skulle det funka att tillverka en elektrisk driven automatkarbin ?