Jump to content

Hitta f.d värnpliktiga hos Krigsarkivet?

sincic_80

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av att via krigsarkivet få ta del av inskrivningsrullor? Jag tänkte försöka ta reda på vilka som rykte in på ett specifikt regemente, ett specifikt år.
Eller är det någon som har nått annat tips, förutom via rekryteringsmyndigheten (som inte delar med sig av info om man inte har namn eller pers nr).

Jag har bra erfarenhet från krigsarkivet, jag letade fram material från min fars värnplikt inför hans födelsedag. De tog fram utdrag ur rullan efter jag mailat dem och sedan kunde jag ta ut regementsordrarna från de två år han var på regementet. Din frågeställning tolkar jag dock som om du är ute efter en hel årgång för en återträff eller liknande och då troligtvis personer födda efter 1955. De underlagen finns hos rekryteringsmyndigheten.

Jag kan inte svara på rekryteringsmyndighetens policy men andra lösningar kan vara:

1. Vet du om det gjordes någon årsbok? Många förband gjorde det med foton på inneliggande årskull. Du kanske känner något befäl eller värnpliktig från den tiden som har ett exemplar. Jag har från min värnplikt på 90-talet och där fanns både foton och personnummer.

2. Ett alternativ är att titta på vad som finns på krigsarkivet från det regementet under året du är ute efter. Titta efter regementsordrar eller personalavdelningen på staben. De kan ha någon form av förteckning över de inskrivna. Det tar lite längre tid och du måste åka till krigsarkivet för att läsa dokumenten.

Lycka till

riksarkivet.se/varnplikt

riksarkivet.se/krigsarkivet

Krigsarkivet är ganska väl anpassat för släktforskare eftersom de verkar vara i klar majoritet bland besökarna. Om man vet lite grundläggande fakta om personen man söker så hjälper arkivarierna gärna till med att leta fram material, även om man inte besöker arkivet personligen utan bara mailar dem. Att få fram mer omfattande underlag som du verkar vilja är dock lite knepigare, då får man nog gå dit och bläddra i papprena (mikrofilmerna, motsv) själv.

Edited by rhx