Jump to content

Nedläggning av Flygverkstaden Kallinge


Pluton24

Recommended Posts

Läste precis på FMV:s hemsida att man tagit beslut att avveckla Flygverkstaden nere i Kallinge och flyttar all verksamhet ifrån verkstaden upp till Såtenäs och Luleå

 

Betyder detta att underhåll och rutinkontroller måste genomföras uppe i Såtenäs då?

 

Blir det inte problem om ett plan landar med ett fel, får flygförbud, och måste sedan fraktas upp till Flygverkstaden?

Link to comment
Share on other sites

Det är en eländig nyhet men kanske ger det plats för att parkera helikoptrar och tvingar en del personal att byta flygetyg?

 

Jag hoppas mera på att Danskarna köper Gripen och kan stödjas med service och B-sida i övningar från Sverige inklusive Kallinge som är synnerligen välplacerat för sådana övningar.

Edited by Magnus Redin
Link to comment
Share on other sites

Sådant pågår ju redan i Luleå, med Crossborder training med norrmänn och finnar. Nästan varje vecka går det ett gemensamt pass med alla tre ländernas flygplan och territorie involverat. Där kan man snacka om att utnyttja de resurser som finns av stora luftvolymer över tre länder som man kan sladda runt i. Tittar man på en flygkarta över områden Kallinge-Danmark så inser man hur begränsant den luftvolymen är, det är flygkorridorer kors och tvärs, inte mycket att öva i där.

Link to comment
Share on other sites

En ren och skär gissning är att det är billigare att frakta planet på trailer till såtenäs än att flyga det dit, eller ha en massa personal fast i Kallinge i väntan på att få göra en insats.

samtidigt med detta så frigörs det utrymme för nedskärningar och att göra ig av med dyr personal.


Det är dock bara gissningar.

Link to comment
Share on other sites

Blir det inte problem om ett plan landar med ett fel, får flygförbud, och måste sedan fraktas upp till Flygverkstaden?

I det här fallet handlar det om flygverkstad tillhörande FSV (FMV), dvs tidigare FMLOG, inte tekniska resurser tillhörande försvarsmakten (flygunderhållskompani, servicepluton etc). Att det hamnat i FMV och att ännu mer är på väg dit har jag massvis av synpunkter på, men det tar vi en annan gång.

 

Verkstäderna genomför bakre underhåll, vilket mestadels är större checker. Felsökning och avhjälpande av fel ligger fortfarande på FM. Skulle man få ett fel av allvarligare art kan det till och med vara så att maskinen måste till Saab.

 

Man kan jämföra med trafikflyget där man har tekniker på utestationer och hemmabas som genomför mindre förebyggande underhåll, samt avhjälpande. Dessa tillhör ofta bolaget. Större underhåll köper man in från firmor som är specialiserade på detta, vilket dessutom kan vara på en flygplats man normalt sett inte trafikerar.

Link to comment
Share on other sites

Får man för sig att längre fram dra ner med ytterliggare en flottilj så blir det ju extra intressant. Ingen flottiljverkstad på F 17, men en på F 21 som vore rimligast att lägga ned om någon fler flottilj skall bort. Kan som vanligt i FM bli dyrt att lägga ned.... Eller hur de nu har tänkt sig. Kanske lika bra att låta SAAB ha hand om det tyngre underhållet...

 

/I

Link to comment
Share on other sites

God tanke. PBL var bara början på att få till ett helhetsåtagande och därmed få Saab att sälja flygtimmar på nyckelfärdiga plan som FM bara behöver förse med en chaffis. Det har ju bara prospekterats på i sissådär 10 år så... :)

Link to comment
Share on other sites

 

F17 har väl en rätt ny restaurant?

Däri ligger svaret om vilken som snart försvinner..

Tror F7s är ännu nyare...

 

 

Men å andra sidan så har F17 precis börjat bygga helikopterplattor och andra installationer för planerat stora summor.

Och så har de i princip en sprillans ny brandstation.

 

Restaurangen på Såtenäs är väl 8-9 år gammal vid det här laget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alla förband som gör nyinvesteringar och satsningar verkar blir nerlagda, bäst att ligga lågt..

Talade med några ur ledningen FlygV och det lät som att det blir svårt att ta bort en VST, det blir många års arbetstimmar som ska fördelas och klämmas in på de resterande verkstädernas produktion.

Sedan förstår jag inte, alla dessa helikoptrar som ska placeras där i stället, var ska de ha underhåll någonstans?
Ska man sparka all flygV personal, riva vst, bygga HKP hangarer, sedan bygga upp en ny HkpV org och anställa ny verkstadspersonal?

Är det inte bara att de byter skylt, från FlygV till HkpV, på fasaden och går lite kurser för personalen och fixar behöriget för hkp så är besparingen gjord?

Link to comment
Share on other sites

Besparningen de har räknat med verkar inte heller vara så stor och nu måste personal flytta och jobba på F 7 istället där man förstärker verksamheten lite. Det hela känns väldigt snålt av politikerna att inte tillföra medel för att ha kvar VST på F 17.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...