Jump to content

Svenskt företag i muthärva, Grekland.


Recommended Posts

Det är dock småpengar jämfört med de motköp av militär hårdvara som Tyskland och Frankrike tvingar på Grekland i utbyte mot lån och EUbidrag.

Sedan så har det ju inte blivit så mycket ryskt eller amerikanska flygplan ändå i Grekland.

Inte för att det rättfärdigar men i det stora hela så är det varken förvånande eller något som påverkat särskilt mycket.

Link to comment
Share on other sites

 

Knappast, då själva brottet verkar vara preskriberat och politikerna och civiladministrationen inte är intresserade av att ta itu med korruptionen - det skapar ju svenska jobb.

 

 

 

Det är dock småpengar jämfört med de motköp av militär hårdvara som Tyskland och Frankrike tvingar på Grekland i utbyte mot lån och EUbidrag.

Sedan så har det ju inte blivit så mycket ryskt eller amerikanska flygplan ändå i Grekland.

Inte för att det rättfärdigar men i det stora hela så är det varken förvånande eller något som påverkat särskilt mycket.

 

Two wrongs don't make a right.

 

Men fanns här verkligen två?

 

Jag läser nu och då om dessa påtvingade affärer. Vänligen kom med detaljer om vilka "motköp" genomförts.

 

 

De "motköpen" som gjordes under den akuta krisen förefaller för mig vara politiskt vansinne.

 

Du också. Vilka "motköp"?

 

------------------

 

Grekland köpte aldrig 60 Rafale/Eurofighter, nya fregatter, ubåtar eller dylikt. Alla anskaffningar ligger på is, utom eventuellt de 400 Abrams som USA erbjudit gratis. Jag är inte säker om det blivit leverans, eftersom grekiska militären inte har pengar till transport av dessa. Privat insamling inleddes. Hur grekiska militären skulle ha råd att införa skolning + underhåll för dessa vet jag inte.

 

--------------------

 

Men temat var väl mutorna i Grekland, ett notoriskt mutfördärvat land.

Link to comment
Share on other sites

Sitter vid helt fel dator nu, så det blir tyvärr inte bättre källa än från minnet just nu.

Flygplan vet jag inte om det någonsin varit uppe seriöst för Grekland.

Däremot har man fått nya fartyg.

Jag vet inte om man faktiskt inhandlade de eldhandvapen, fordon och övriga fartyg som varit uppe för diskussion. Men har det inte blivit någon affär så har man inte heller fått de pengar från EU man skulle få.

 

Och ja, ett land där du betalar dina räkningar kontant, internetbank och autogiro är i det närmaste okänt och även de snuskigt dyra advokaterna fortfarande har sina filer i plåtskåp och använder skrivmaskin.... Det är liksom byggt för mutor hela vägen.

Sedan finns det ju mutor och mutor... Om jag hjälper dig med att måla din båt, fixar du middag till mig?

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...