Jump to content

SvardbröderOrden - Pansarkadetternas ordenssällskap

Recommended Posts

Hej!

Nu under juluppehållet har jag tittat igenom en massa gamla bokmärken och hittat ett som inte leder någonstans längre, och där jag inte hittar information när man söker på nätet.
Bokmärket leder till officer.se där det tidigare tydligen en kort referens eller text kring "SvartbrödraOrde/r/n" som ska ha varit "pansarkadetternas ordenssällskap". Någon som har mer att förtälja? Söker info för att lägga till på arnell.cc enligt mall:

Instiftansår, Namn

• Fanns i (ort)
  • (antal) bröder
  • Grundades (datum) av (namn)
  • Styrdes av en (titel)
  • (antal) grader:
    1. (namn på varje grad)
  • Valspråk:
  • Den sökande skulle vara (kriterier).

Brödtext med kringuppgifter.

/J

Edited by jonar242

Svartbrödraorden lever vidare i allra högsta grad, jag är själv med. Det är en förening/ett sällskap för de kadetter vid MHS Karlberg som har sin bakgrund i pansartrupperna. Svartbrödraorden ska vara den äldsta order som finns på skolan, men exakt hur gammal den är vet jag faktiskt inte, jag vet heller inte om det funnits en motsvarighet vid MHS Östersund.

Att beakta är att Svartbrödraordern nog inte är att ses som en "riktig" orden - att det blev just "Svartbrödraorden" och inte exempelvis "Pansarklubben" har nog mer att göra med den allmänna andan på skolan att bevara gamla ord och uttryck, och att få allt att låta lite storslaget. Sjukan heter till exempel inte sjukan utan den heter Fältskären. Gympasalen kallas Fysborgen, osv. Därtill också att sällskapet funnits ett tag, som sagt.

Om det fortfarande är av intresse så kan jag försöka rota fram lite mer. Jag törs väl röja så mycket som så att det finns en befattning som kallas Svarten Gamle, som innehas av den äldste i Svartbrödraorden i den yngsta ("aktuella") kursen.

Allt detta med reservationen att det är den information som jag sitter på just nu, och att det är så det ser ut idag - hur ex. 186e QRZNs Svartbrödraorder såg ut törs jag inte svara på.