Jump to content

Ni som vill göra GMU under 2014, hur tränar ni just nu?


Recommended Posts

Hej! Söker lite förslag nu när det är nytt år och jag hade tänkt få i ordning ett riktigt tränings-schema. (Har tränat innan men aldrig haft ett riktigt schema att följa).

Skriv gärna hur ni tränar och ifall ni vill (och har) så lägg gärna upp erat tränings-schema!
Ni som redan gjort GMU eller gör just nu är naturligtvis välkomna att lägga upp hur ni tränade!

Tack på förhand alla!

Link to comment
Share on other sites

Hej! Söker lite förslag nu när det är nytt år och jag hade tänkt få i ordning ett riktigt tränings-schema. (Har tränat innan men aldrig haft ett riktigt schema att följa).

 

Skriv gärna hur ni tränar och ifall ni vill (och har) så lägg gärna upp erat tränings-schema!

Ni som redan gjort GMU eller gör just nu är naturligtvis välkomna att lägga upp hur ni tränade!

 

Tack på förhand alla!

Jag tränar inte så värst hårt. Cyklar, löper, gör armhävningar, situps, step-ups med väska på 10-15 kg. Har inget fast schema, så kör när jag har tid.

Link to comment
Share on other sites

 

Hej! Söker lite förslag nu när det är nytt år och jag hade tänkt få i ordning ett riktigt tränings-schema. (Har tränat innan men aldrig haft ett riktigt schema att följa).

 

Skriv gärna hur ni tränar och ifall ni vill (och har) så lägg gärna upp erat tränings-schema!

Ni som redan gjort GMU eller gör just nu är naturligtvis välkomna att lägga upp hur ni tränade!

 

Tack på förhand alla!

Jag tränar inte så värst hårt. Cyklar, löper, gör armhävningar, situps, step-ups med väska på 10-15 kg. Har inget fast schema, så kör när jag har tid.

 

Hur långt cyklar & löper du ungefär?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Hej! Söker lite förslag nu när det är nytt år och jag hade tänkt få i ordning ett riktigt tränings-schema. (Har tränat innan men aldrig haft ett riktigt schema att följa).

 

Skriv gärna hur ni tränar och ifall ni vill (och har) så lägg gärna upp erat tränings-schema!

Ni som redan gjort GMU eller gör just nu är naturligtvis välkomna att lägga upp hur ni tränade!

 

Tack på förhand alla!

Jag tränar inte så värst hårt. Cyklar, löper, gör armhävningar, situps, step-ups med väska på 10-15 kg. Har inget fast schema, så kör när jag har tid.

 

Hur långt cyklar & löper du ungefär?

 

Ingen aning om hur långt, kör på tid. Cyklar mest nu när det är så lerigt ute, och då blir det en 40-50 min. När jag springer är det en 20 min högst.

Link to comment
Share on other sites

Hallå där!

 

27 Jan rycker jag in för både GMU och KMULSS i Uppsala med mål att bli pilot.

 

Jag tränar minst 5 pass / vecka (oftast 7). Mest gym och ibland lite spinning för att hålla igång konditionen.

Ungefär 2 månader innan mönstring (har gjort fystesterna två gånger) började jag, båda gångerna, hårdköra med både kondition och styrka, dvs ca 12 pass / vecka.

Passen bestod av 7 styrkepass, gym eller crossfit. och 5 st spinningpass, helst intervall.

 

Under dessa två månader jobbade jag endast 50% så jag hade massor med tid över på dagarna, annars hade jag nog varken orkat eller haft tid med 12 pass / vecka.

 

Har du mönstrat? I så fall tycker jag du skall skippa spinning och fokusera på löpningen eftersom det är det du kommer ha mest nytta av under tiden du är i utbildning/anställd.

 

Har du ej mönstrat? Då rekommenderar jag STARKT att kötta en jävla massa spinningpass för att få mjölksyratåligheten i benen, det är i princip endast det du behöver för cykeltestet.

 

Svarar du på dessa frågor och hur mycket tid du vill lägga ned på träningen så kan jag nog hjälpa dig slänga ihop ett träningsschema!

 

Best wishes

Link to comment
Share on other sites

Hallå där!

 

27 Jan rycker jag in för både GMU och KMULSS i Uppsala med mål att bli pilot.

 

Jag tränar minst 5 pass / vecka (oftast 7). Mest gym och ibland lite spinning för att hålla igång konditionen.

Ungefär 2 månader innan mönstring (har gjort fystesterna två gånger) började jag, båda gångerna, hårdköra med både kondition och styrka, dvs ca 12 pass / vecka.

Passen bestod av 7 styrkepass, gym eller crossfit. och 5 st spinningpass, helst intervall.

 

Under dessa två månader jobbade jag endast 50% så jag hade massor med tid över på dagarna, annars hade jag nog varken orkat eller haft tid med 12 pass / vecka.

 

Har du mönstrat? I så fall tycker jag du skall skippa spinning och fokusera på löpningen eftersom det är det du kommer ha mest nytta av under tiden du är i utbildning/anställd.

 

Har du ej mönstrat? Då rekommenderar jag STARKT att kötta en jävla massa spinningpass för att få mjölksyratåligheten i benen, det är i princip endast det du behöver för cykeltestet.

 

Svarar du på dessa frågor och hur mycket tid du vill lägga ned på träningen så kan jag nog hjälpa dig slänga ihop ett träningsschema!

 

Best wishes

Well, först och främst tack för ett grymt svar! För det andra, ifall jag inte hinner säga det senare så ett stort lycka till! Riktigt grymt, varje pojkes dröm att bli pilot!

 

 

Ansöknings perioden börjar i slutet av Januari, och gissar att mönstringen skulle vara ca två månader efter det. Jag vill in på GMU3.

Det jag helst vill bli är "Lätt mekaniserad Spaningssoldat"!

 

Träning just nu:

Nu tränar jag ingen fotboll längre (Vet inte ifall det drar igång när våren börjar komma!), fast lirar med ett kompis lag som är mer kom när du har tid träningar. Så just nu och förhoppningsvis ända fram till jag ska (om jag får) göra GMU har jag 7 dagar i veckan.

Men missförstå inte, jag håller igång hela tiden! Just nu är det i stort sett bara löpning och jag löper ca 5 gånger i veckan, både korta och längre distanser, intervaller osv. Jag spelar även fotboll och andra sporter med kompisar till och från!

Jag gör även armhävningar, situps etc ibland men inte tillräckligt ofta!

Sedan har jag tänkt fixa ett gymkort så jag kan cykla oftare. De flesta här har rekommenderat det!

 

Vill du ha svar på något mer eller att jag förtydligar något så är det bara att säga till!

All hjälp jag kan få uppskattas! Tack så mycket!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja men det där låter toppen!

 

Men som sagt så rekommenderar jag att du cyklar lite så du blir van samt att du får mjölksyratåligheten.

 

För att få bra på styrketestet (isokai:en) så rekommenderar jag att du kör lite marklyft för att stärka ryggen samt lite axlar för att bli stark i sista biten av isokai-rörelsen.

 

Rygg - Deadlift:

http://www.thedeadlift.com/wp-content/uploads/2010/stock/deadlifting-form.jpg

 

Axlar - Close-grip Upright Row:

http://www.billpearl.com/programs/images/cgriprow.gif

 

Alt. Rygg - Om du känner dig obekväm med marklyft (deadlift) så kan du även köra denna övning kallad: "Good morning".

http://www.billpearl.com/programs/images/exc191a.gif

 

Men självklart ser jag personligen att marklyft är helt klart bättre då den är mer lik isokai:en samt att den är en "fullkropps-övning" som i princip stärker hela din kropp.

 

2013 sökte jag till GMU första gången i Januari eller februari till omg. 4/5 och fick därmed mönstra i juni. men mönstigen håller på i circus 2 månader och jag testades sista månaden.

 

Hoppas att allt går vägen nu! :D

Edited by klslndgrn
Link to comment
Share on other sites

Detta är underbart! Kan inte tacka dig tillräckligt! Just nu har jag kört med hantlar, armhävningar, sit-ups och liknande ett tag, nästan varje dag! Har varit dåligt med löpning nu när snön kommer men kommer börja med det igen nu imorgon på gymmet!

Jag tänkte köra cykling och dina rygg och axlar övningar på gymmet börja varannan dag och sedan när jag vant kroppen endel så börjar jag med varje dag! :) Sen kör jag armhävningar, sit-ups etc. hantlar hemma!

Lycka till extremt mycket med din GMU och det! Tack så mycket!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...