Jump to content

Frågor om Carl Bildts värnplikt vid Lv3


Recommended Posts

Det tycker jag att det krävs, det är inte första gången någon använder soldF för att luska efter "godbitar" kring enskilda individer. Är det den första frågan man ställer på forumet kan det vara bra att berätta lite mer om sig själv och syftet med frågan för att andra ska vilja dela med sig. Vill du bara snoka finns det ju andra forum där du säkert får svar. Som jag uppfattat det är tonen en annan på detta.

Link to comment
Share on other sites

En gissning skulle vara uppskov studier. Det var nästan den enda som kunde ge uppskov på den tiden. En utbildad gissning är att han försökte slippa genom att skjuta det framåt så långt som möjligt för att till sist sluta som malaj på stab.

Link to comment
Share on other sites

En gissning skulle vara uppskov studier. Det var nästan den enda som kunde ge uppskov på den tiden. En utbildad gissning är att han försökte slippa genom att skjuta det framåt så långt som möjligt för att till sist sluta som malaj på stab.

Ok! Är det helt uteslutet att han fick vänta för att de ville ha just honom på den tjänsten? Hela hans värnplikt verkar vara höjd i dunkel. Han ryckte in på LV3 för grundutbildning. Sen finns det inga säkra källor(wikipedia) på exakt var han blev placerad. Ett rykte säger bla att han var placerad på Lovön och den beryktade anstalten därute. Tycker det är lite spännande och man blir snabbt konspiratorisk, hehe

Link to comment
Share on other sites

Handräckningsvärnpliktig var inget man värvades till, om du nu tror det. Men man tyckte väl att en sån tjänst på försvarsstaben skulle passa honom (och Krigsmakten) med tanke på hans politiska ambitioner.

Link to comment
Share on other sites

Fast det var väl inget hemligt med värnpliktiga i FRA? I vilket fall har jag flera bekantskaper som berättar att de var på FRA lyssnarstationer i sin värnplikt. De berättar bland annat att de deltog i, och till stor del styrde när, det blev ubåtsjakter. De lyssnade in att en kräkning bedömdes pågå och var någonstans, och sen tog marinen vid och det var ubåtsjakt.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Fast det var väl inget hemligt med värnpliktiga i FRA? I vilket fall har jag flera bekantskaper som berättar att de var på FRA lyssnarstationer i sin värnplikt. De berättar bland annat att de deltog i, och till stor del styrde när, det blev ubåtsjakter. De lyssnade in att en kräkning bedömdes pågå och var någonstans, och sen tog marinen vid och det var ubåtsjakt.

Min far gjorde värnplikten på det som då hette FRA/milsekt under andra hälften av 60-talet. Det var inget konstigt med det, han var bara en arbetargrabb från en bruksort i västra Sverige som råkade vara radioamatör och kunde morse, därav placeringen.

 

*** TEXT BORTTAGEN AV BLÅGUL***

Edited by Krook
§14
Link to comment
Share on other sites

Då levererar vi info som kan hjälpa trådstartaren om Carl Bildts GU.

Uppgifter (sanna eller ej) om FRA och dess krigsuppgifter lämnar vi därhän. Om ni är osäkra på forumets regler; läs på. Om ni är osäker på om något är känsligt; ta då det säkra före det osäkra och skriv inget.

 

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

Märkligt, jag vill minnas en artikel i Vpl-nytt från tiden jag själv låg inne, dvs 96/97, där man jämförde Car Bildt (som skulle ha varit KB-elev någonstans) med Göran Persson (som skulle ha varit nån sorts malaj)..., jag kan minnas fel dock, det är ju några år sedan..., undrar just om Värnpliktsnytt har nått sorts arkiv som är tillgängligt på nätet?

Edited by Fenrir
Link to comment
Share on other sites

Märkligt, jag vill minnas en artikel i Vpl-nytt från tiden jag själv låg inne, dvs 96/97, där man jämförde Car Bildt (som skulle ha varit KB-elev någonstans) med Göran Persson (som skulle ha varit nån sorts malaj)..., jag kan minnas fel dock, det är ju några år sedan..., undrar just om Värnpliktsnytt har nått sorts arkiv som är tillgängligt på nätet?

Nu kan jag vara helt ute på cykel men jag tror att du tänker på Fredrik R contra Göran P i en artikel.

Med reservation för att flarnpliktsnytt kört detta tema vid flera gånger, sent 90- tal har jag för mig....

Link to comment
Share on other sites

 

Nu kan jag vara helt ute på cykel men jag tror att du tänker på Fredrik R contra Göran P i en artikel.

Med reservation för att flarnpliktsnytt kört detta tema vid flera gånger, sent 90- tal har jag för mig....

 

 

Som jag minns det handlade det om Bildt och Persson, och jag *tror* att tidningen var Värnpliktsnytt, men som sagt det är ju några år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Inte mitten, slutet.

Med reservation för årtal och även att det möjligtvis inte var "statsminister-kandidater" utan partitopparna.

 

Som sagt allt detta fritt ur minnet och med reservationer för altzhiemersymptom.

Vi har möjligen samma alzheimers i sådana fall, jag har en liknande "Persson vs Reinfeldt"-artikel i teflonminnet.

Edited by Apone
Link to comment
Share on other sites

 

 

Inte mitten, slutet.

Med reservation för årtal och även att det möjligtvis inte var "statsminister-kandidater" utan partitopparna.

 

Som sagt allt detta fritt ur minnet och med reservationer för altzhiemersymptom.

Vi har möjligen samma alzheimers i sådana fall, jag har en liknande "Persson vs Reinfeldt"-artikel i teflonminnet.

Men när är Persson vs Reinfeldt ifrån då?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Ett tips är ju att kanske också att läsa Carl Bildts självbiografi från 1991.

Hallänning, svensk, europé

ISBN: 9134512047

 

Finns på dessa biliotek
http://libris.kb.se/bib/7247300

 

Samt för en dryga 50-lapp begagnat på Bokbörsen
http://www.bokborsen.se/page-start?cpage=0&sallstr=9134512047&issearch=1&maincat=1&sall=1&sallstr2=&sorder=7

 

Med tanke på det relativt tidiga utgivningsåret, innan hans stora internationella åtaganden, är det inte omöjligt att visst utrymme ges till hans värnplikt på de 319 sidorna.

Beskrivning:

En personlig berättelse om Europa. Han beskriver sina erfarenheter av Pragvåren 1968 och kampen för demokrati i 1970-talets Portugal, Spanien och Grekland. Han redogör för den freds- och frihetstanke som drivit fram europasamarbetet allsedan de förödande världskrigen. Han diskuterar det västeuropeiska samarbetets nytändning och det moderna Europas samarbetets nytändning och det moderna Europas anpassning till 1970- och 1980-talens delvis nya politiska och ekonomiska liv. Men framför allt handlar boken om 1990-talets Europa

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Ett tips är ju att kanske också att läsa Carl Bildts självbiografi från 1991.

Hallänning, svensk, europé

ISBN: 9134512047

 

Finns på dessa biliotek

http://libris.kb.se/bib/7247300

 

Samt för en dryga 50-lapp begagnat på Bokbörsen

http://www.bokborsen.se/page-start?cpage=0&sallstr=9134512047&issearch=1&maincat=1&sall=1&sallstr2=&sorder=7

 

Med tanke på det relativt tidiga utgivningsåret, innan hans stora internationella åtaganden, är det inte omöjligt att visst utrymme ges till hans värnplikt på de 319 sidorna.

Beskrivning:

En personlig berättelse om Europa. Han beskriver sina erfarenheter av Pragvåren 1968 och kampen för demokrati i 1970-talets Portugal, Spanien och Grekland. Han redogör för den freds- och frihetstanke som drivit fram europasamarbetet allsedan de förödande världskrigen. Han diskuterar det västeuropeiska samarbetets nytändning och det moderna Europas samarbetets nytändning och det moderna Europas anpassning till 1970- och 1980-talens delvis nya politiska och ekonomiska liv. Men framför allt handlar boken om 1990-talets Europa

 

 

 

hittar inte ett ord om hans värnplikt i någon utav hans böcker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

 

Nu kan jag vara helt ute på cykel men jag tror att du tänker på Fredrik R contra Göran P i en artikel.

Med reservation för att flarnpliktsnytt kört detta tema vid flera gånger, sent 90- tal har jag för mig....

 

 

Som jag minns det handlade det om Bildt och Persson, och jag *tror* att tidningen var Värnpliktsnytt, men som sagt det är ju några år sedan.

 

Du mins helt rätt, jag läste samma artikel. Bildt var KB och Person var malaj... Och detta var i Värnpliktsnytt.

Det var även bilder på dem båda. Klassiska "Göran persson lumpen bilden". Mins inte mer än så, men ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Forumsledning

Hittade av en slump boken

9188192210.gif

"Bilder av Bildt"

Lars Lundberg

Legus Förlag 1994

ISBN 91-88192-21-0

http://www.legus.se/boksidor/9188192210.html

 

 

Inte mycket om hans värnplikt

 

s.32

"Vid det här laget hade också Carl Bildt, ättling till en lång rad militärer, uppnått värnpliktsåldern. Han begärde anstånd för att genast kunna fortsätta sina studier vid Stockholms Universitet, och det kom att dröja till 1973 innan han genomgick sin grundutbildning. Till dess hade mycket hänt, men förvånansvärt lite när det gällde studier"

 

s.95

"Men allra först var det dags för Bildts militärtjänst, där han blev personalkonsulent med sergeants grad vid Roslagens luftvärnsregemente i Norrtälje. Som MC-ordonnans skall han vid ett tillfälle kört i diket."

 

Mycket mer nämns inte om hans värnplikt, men det är fullt av annan verksamhet under 1973 varför man kan undra hur han kunde genomföra det om han låg inne.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Fan finns det ingen som låg på LV3 1973? Va det tomt där då? På LV3 alltså?

 

Själv träffade jag Joakim Schröder (filmen G) som va en jävla spjuver på KA1.

 

Någon Befälsbegåvning på MUL 20 (Kapten kanske) hade skickat honom efter en hammare och en fotogen dunk.

Schröder trillade ner hos oss i våran 200-båt för att slöa (vi va rätt bra på det när det inte gällde) och ta en fika. Han berättar om sitt sin uppgift och att han har redan uppbringat en hammare men tänker tappert leta vidare.

Varvid maskinisten säger att han har en fotogen dunk i förrådet men att den är tom. Det duger åt honom sa Schröder för dumfan sa inte att det skulle var något i den, men jag har annat att göra just nu sa Schröder.

 

Schröder va fan en av få som kunde komma in och fika på markan när fan han ville. Han vaa ju så sööt och det va så synd om honom.

Jag tror han är en av få som har suttit i buren på KA1 i modern tid. Han blev i alla fall avslängd från MUL 20 (flera gånger kanske).

 

PS. Va själv på MUL 20 några dagar för transport från KA1 till Nynäshamn (kunde ha tagit bussen själv och varit där samma dag).

Käkade forell och glass och honungsmelon mm. med besättningen medans befälen käkade fiskpinnar. (riktig kock) Tror fan han hade bira i kylen också.

Fan det va tider det. Man borde fan ha stannat kvar.

 

Uffe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...