Jump to content

Recommended Posts

Det rullar fortfarande ett mindre antal sjv vagnar kvar i fm bla Linköping.

Vanliga skytte modellen har jag dålig koll om den rullar fortfarande borde va skrotade med tanke på hur mkt de rullade på Balkan.

Dom var inte krigsplacerade utan anskaffades för US och har spenderat större delen av tiden utomlands. Sedan den pensionerades från US har den använts som substitut för Patgb 203 på bla TrängR. Några används för kurs ändamål på Swedint.

Många av de vagnar vi använde i Bosnien var finska.

Då Finland inte kunde ställa upp med trupp till Nordbat 2 ställde de upp med SISU-vagnar istället.

Korrekt benämning är för övrigt XA180.

I Sverige benämnd Patgb XA180.

The Swede

• 4 weeks later...

Här kan man läsa om historien om de hyrda XA-180, hur mycket det kostade i förhållande till att köpa nya (!!!) och om dektektivarbetet att hitta alla delar som monterats av under åren, som skulle återmonteras innan renovering och återlämning.
Lite historia om den upp eldade vagnen som skulle lämnas tillbaka mm.

En mkt intressant artikel med bilder i TIFF (nr2 2005 sidan 22-25) som borde vara obligatoriskt kursmaterial på HKV och FMV.

http://tiff.mil.se/x-online/tiff_0502/index.html#/22/

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Krille
      Vad händer med de vagnar som användes i Bosnien / Kosovo ? Vissa vagnar var leasade från Finland - vil minnas att det var vagnarana som hade kvar proppellrarna...
    • By Tompa
      Nån som vet nåt om tjänster på denna vagn? även vilka förband som utnyttjar dem? självklart utlandsstyrkan men vilka fler?
    • By PingisÖga
      Hej Hej har bara en liten fråga om det är okay...

Jag bara undrar fal det e någon som har en länk eller kan berätta lite mer om pirahna III serien förutom det som står på SoldF då det e lite kargt med info där (inge illa menat)

Tack på förhand PingisÖga
    • By Blanco
      Har några frågor ang. SISU´n som jag hoppas få hjälp med;

1. Är det någon föredragen längd för SISU skyttar?

2. Skulle glasögon vara ett problem för en SISU skytt? (jag har gissat att så är fallet men jag skulle vilja ha det bekräftat)

3. Vad letar befälen efter när dom väljer ut SISU-skyttar? Vad väger in?

4. Under besöksdagen på T2 så förevisades SISU-ledningsfordon upp och dessa hade inte samma torn som de som finns på bilderna på soldf´s info-sida om SISU. Varför? Vad är skillnaden?

• By karbinhake
      Som rubriken lyder, finns det några pansarterrängbilar inom amfibiekåren?

/karbinhake
  • Create New...