Jump to content

Motköp från Brasilien ?


3345

Recommended Posts

Jag kan se värdet av ett motköp ur ett politisk och nationalekonomiskt perspektiv. Men det är ju inte SAAB som betalar för det utan Försvarsmakten, vilket kan bli lite lustigt. Försvarsmakten betalar för att Brasilien ska köpa något av SAAB. Men vad finns det som Försvarsmakten verkligen behöver. AK6 vore trevligt och behövs förr eller senare, tankflygplan och transportflyg lika så. Men med tanke på vilket materielberg vi dras med bara för att genomföra IO14 så blir jag lite fundersam. Har Brasilien några trevliga luftvärnsmissiler som funkar både på land och på en korvett, eller kanske en ersättare för RB15?

Edited by LoveMachine
Link to comment
Share on other sites

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3778396.ece

 

 

Och jag kan tillägga att SAAB har mycket gott rykte att hålla sina motköpsavtal. Det är annars inte så ovanligt att dessa i slutändan inte hålls. Ofta helt enkelt för att det inte brukar finnas någon effekt avtalad om man misslyckas med motköpen. Särskilt dåligt rykte har Amerikansk och brittisk flygindustri. SAAB som har hela Investor i ryggen och staten Sverige har högsta möjliga renomé att utföra motköpen enligt överenskommelse och ofta med övriga positiva spin-off effekter också för övrigt. Det är en kunskap och en konst att göra motköp på ett för båda parter lyckosamt sätt, och Sverige är duktiga på det generellt.

 

SAAB och Investor brukar faktiskt få motköpen till något som i sin tur genererar riktigt bra avkastning. Man ser det inte som en negativ post utan som en möjlighet att ta marknadsandelar och hitta intressanta partners.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

I fallet Brasilien så är det Saab ensamt som är försäljaren, inte som i Schweiz där svenska staten är inblandad (av någon anledning har man lagt upp det så att svenska staten köper planen av Saab och sedan säljer dem vidare till Schweiz). Det är alltså Saab själva som ska motköpa, inte svenska staten. En stor del av motköpen löser man troligen genom att låta tillverka Gripen-delar hos brasilianska underleverantörer, så att man slår två flugor i en smäll (motköp och överföring av teknologi). Det är som sagt ingen brist på högteknologisk tillverkningsindustri i Brasilien, i motsats till vad vissa tycks tro.

Edited by rhx
Link to comment
Share on other sites

Motköp arrangeras många gånger också genom att företaget som säljer skriver avtal med andra företag om motköp hos köparen, tex volvo skriver avtal med ett brasilianskt företag om att köpa deras produkt/tjänster.

Exakt. Och det ibland helt utan ägande. Såsom med ditt volvo exempel. Men eftersom Investor kan lägga upp riktlinjer för hur en väldig massa bolag skall agera i och med att de äger mycket i många bolag så blir SAAB betydligt starkare på detta med motköp än de flesta svenskar vet om.

 

Tyvärr, och det kan jag aldrig tjata för mycket om, så blockerade tyska lobbyster genom EU att Volvo och Scania och Investor kunde gå ihop. Scania skulle bli tyskt ansåg EU. Men även trots detta är Investor starkt.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

I fallet Brasilien så är det Saab ensamt som är försäljaren, inte som i Schweiz där svenska staten är inblandad (av någon anledning har man lagt upp det så att svenska staten köper planen av Saab och sedan säljer dem vidare till Schweiz). Det är alltså Saab själva som ska motköpa, inte svenska staten. En stor del av motköpen löser man troligen genom att låta tillverka Gripen-delar hos brasilianska underleverantörer, så att man slår två flugor i en smäll (motköp och överföring av teknologi). Det är som sagt ingen brist på högteknologisk tillverkningsindustri i Brasilien, i motsats till vad vissa tycks tro.

Håller med. I princip så kommer man väl kräva från brasilianskt håll att det blir tillverkning av komponenter och montering av planen där. Det var väl därför som man valde Gripen.

 

Antar att Saab måste ha fått garantier från alla att det inte ska vara något problem med tekniköverföringen, eftersom man kunde erbjuda det.

Link to comment
Share on other sites

 

Antar att Saab måste ha fått garantier från alla att det inte ska vara något problem med tekniköverföringen, eftersom man kunde erbjuda det.

 

Garantier från vem då? SAAB kan ju bara det SAAB kan. Just kravet med samarbete med Embraer är ju närmast en gratis biljett för saab. Istället för att lägga egna pengar på att närma sig Embraer så kommer det fästas i avtal och stödjas av Brasilianska staten, billigare sätt att komma nära, kanske på sikt bli delägare i Embraer kan man väl inte komma på. Embraer gör trafikflygplan och transportplan, det vore ju super kul om SAAB kunde komma in på den marknaden.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Antar att Saab måste ha fått garantier från alla att det inte ska vara något problem med tekniköverföringen, eftersom man kunde erbjuda det.

 

Garantier från vem då?

Från de länder vars komponenter ingår i Gripensystemet. Allt är ju som bekant inte svenskt. Om något kan kärva så är det väl sådana saker. Men sådant borde man ju ha kollat upp innan, rimligen.

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Antar att Saab måste ha fått garantier från alla att det inte ska vara något problem med tekniköverföringen, eftersom man kunde erbjuda det.

 

Garantier från vem då?

Från de länder vars komponenter ingår i Gripensystemet. Allt är ju som bekant inte svenskt. Om något kan kärva så är det väl sådana saker. Men sådant borde man ju ha kollat upp innan, rimligen.

 

Jaha du menar så. Ja men det finns ju inget flygplan i hela världen som inte innehåller komponenter från många länder. Alla vill ju sälja, så det är inget problem. Selex är ju jätteglada det blev Gripen som exempel. General Electric likaså. Sen lär så klart ingenting överföras av teknologi vad gäller sådana underleverantörer. Om de nu inte tar chansen och gör det frivilligt vill säga, de precis som SAAB kanske ser möjligheterna i sånt här. Det är annars rätt dyrt att hitta partners tänk på Nokia-Siemens till exempel. Det kostar pengar att gå ihop och bli större eller förhandla om strategiska parternskap. Dessto bättre om en sådan process får draghjälp av regeringar och liknande, då blir det billigare.

 

Givetvis passar det inte alltid. Men Embraer har väl ofta Rolls Royce motorer tror jag. General Electric skulle väl kunna tänkas intresserade att komma närmare Embraer på alla tänkbara sätt i det sammanhanget.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

När man försökte exportera Viggen en gång i tiden så föll det på att man inte lyckades utverka exportlicens från USA för motorn. Vilket var närmast komiskt, eftersom det i grunden var en tämligen vitt spridd civil historia (inte särskilt ny sådan heller) som kraftigt "militariserats" av Volvo Flygmotor och försetts med efterbrännkammare. Det var ju dock en annan tid.

Edited by rhx
Link to comment
Share on other sites

Jaha du menar så. Ja men det finns ju inget flygplan i hela världen som inte innehåller komponenter från många länder. Alla vill ju sälja, så det är inget problem. Selex är ju jätteglada det blev Gripen som exempel. General Electric likaså. Sen lär så klart ingenting överföras av teknologi vad gäller sådana underleverantörer. Om de nu inte tar chansen och gör det frivilligt vill säga, de precis som SAAB kanske ser möjligheterna i sånt här. Det är annars rätt dyrt att hitta partners tänk på Nokia-Siemens till exempel. Det kostar pengar att gå ihop och bli större eller förhandla om strategiska parternskap. Dessto bättre om en sådan process får draghjälp av regeringar och liknande, då blir det billigare.

 

Givetvis passar det inte alltid. Men Embraer har väl ofta Rolls Royce motorer tror jag. General Electric skulle väl kunna tänkas intresserade att komma närmare Embraer på alla tänkbara sätt i det sammanhanget.

 

Jo, ledsen om jag var oklar. När det gäller komponenter i det här fallet så syftade jag mest på motor, radar och liknande. Men man får väl rimligen anta att Saab har fått klartecken från de som kan ha invändningar om man erbjuder överföring, något annat känns ju som något dålig planering.

 

Sedan vill väl Brasilien även ha en del egna vapensystem integrerade, antar jag.

 

EDIT: Och det borde väl kunna vara ett bra motköp, om det nu finns krav på det. Brasilien har ju faktiskt en familj attackrobotar, bland annat en antiradarrobot.

http://en.wikipedia.org/wiki/MAR-1

 

Vet inte om det är en förmåga som man vill skaffa för svensk del, iofs.

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

 

Motköp arrangeras många gånger också genom att företaget som säljer skriver avtal med andra företag om motköp hos köparen, tex volvo skriver avtal med ett brasilianskt företag om att köpa deras produkt/tjänster.

Exakt. Och det ibland helt utan ägande. Såsom med ditt volvo exempel. Men eftersom Investor kan lägga upp riktlinjer för hur en väldig massa bolag skall agera i och med att de äger mycket i många bolag så blir SAAB betydligt starkare på detta med motköp än de flesta svenskar vet om.

 

Tyvärr, och det kan jag aldrig tjata för mycket om, så blockerade tyska lobbyster genom EU att Volvo och Scania och Investor kunde gå ihop. Scania skulle bli tyskt ansåg EU. Men även trots detta är Investor starkt.

 

jag visste inte att volvo och SAAB hade samma huvudägare, det var en ren tillfällighet att jag använde mig av volvo.

Link to comment
Share on other sites

En del av er kanske minns att det mystiskt dök upp en hel del viner ifrån Sydafrika på systembolagets hyllor, ungefär strax efter att de köpte JAS.

 

Motköp behöver inte innebära köp av militär karaktär.

Det är ju helt sant. Förmodligen lär det väl bli blandat, om det blir motköp. Jag vet inte heller om Flygvapnet vill ha en ARM-kapacitet heller, däremot så lär väl brasilianarna gärna vilja integrera MAR-1 på Gripen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...