Guest Alex Posted December 18, 2013 Report Share Posted December 18, 2013 Tjena! Tusen tackar för de som orkar svara på mina frågor![Vill ej ha några svar angående hur bra/dålig/o-perfekt soldat jag skulle bli, enbart svar på mina frågor ]Information: 23 år, vill göra GMU. Dock är det så att jag har gjort 2 veckor i lumpen innan (alltså innan allt gjordes om till yrkesarmé). Älskade den korta tiden där, men jag var tyvärr tvungen att avbryta på grund av psykiska problem (depression), är dock inte deprimerad längre, har inte heller varit det på väldigt länge. Fick gå till en psykiater en gång. Har även sökt själv till vården och psykolog på grund av depressionen. Dock rann det ut i sanden. Väntar även på utredning för AD(H)D. Har även mjölkmage, är alltså lite känslig för mjölkprodukter, dock inte extremt. Efter mycket experimenterande har jag märkt att magen kan tåla runt ett helt paket Ben & Jerry per dygn utan att få problem. 2 paket går ned om jag väntar ett tag mellan, alltså endast när jag intar stora mängder mjölkprodukter, brukar dock använda mjölkprodukter i maten utan problem. Så om de inte torterar oss med mjölk så borde det la gå.Mina frågor:Lär jag ha problem med mjölken?Spelar det någon roll om jag skulle få en ADD diagnos (men såklart inte tar medicin för det), eller kan jag ändå göra GMU? Kan de ta reda på att jag har ADD även om jag inte uppger det själv?Kan de se att jag "gjort" lumpen förut?Om de kan det, kan de då även se att jag avbröt, och anledningen till att jag fick avbryta? Eller kan jag bara ljuga om mina tidigare problem och säga att jag inte gjort lumpen förut?Kan de kolla upp mina tidigare psykiska problem på något annat sätt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ikko Posted December 20, 2013 Report Share Posted December 20, 2013 När jag gjorde antagningsproverna till gmu så hade dom full koll på mina resultat inför lumpen som var för 10 år sen ungefär. Jag ville inte göra lumpen då så man gjorde inte sitt bästa på testerna och dom läste upp vad man hade sagt till psykologen m.m. Så dom har nog koll på att du har "gjort" lumpen iaf. Ljuga bör du inte göra tycker jag iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted December 20, 2013 Report Share Posted December 20, 2013 (---) Mina frågor: (---) Spelar det någon roll om jag skulle få en ADD diagnos (men såklart inte tar medicin för det), eller kan jag ändå göra GMU? Kan de ta reda på att jag har ADD även om jag inte uppger det själv? (---) Att de skulle få reda på det utan att du själv berättar det är högst otroligt. Det torde krävas ditt aktiva samtycke för att någon utomstående ska få läsa din journal. Någonstans på forumet finns det en gammal tråd om ADHD och värnplikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnarill Posted December 20, 2013 Report Share Posted December 20, 2013 Koncentrationssvårigheter och rastlöshet tenderar att bero på dålig diet, sömn och träning. Det är resultatet av en välfärdskultur där människor sitter stilla för mycket, äter förmycket skräpmat, färdigmat och produkter med för mycket salt, socker och andra tillsatser, stressar en massa utan att avbelasta stress pga av försummad träning. ADHD är en välfärdssjukdom, ungefär som övervikt och eftersom att vissa länder har 0% övervikt så torde orsaken ligga mindre på individuella fysiologiska problem som matsmältning och mer på individuella levnadsmönster varför det alltid finns möjlighet att leva hälsosammare. Kan även tillägga att kraven för att diagnoseras med ADHD är så generella och vaga att i princip vem som helst kan få diagnosen och hur allvarlig den är varierar enormt mellan individer. Du borde fokusera mindre på din diagnos och istället fråga dig vad du kan göra för att leva sundare. Av en soldat så krävs det fysisk styrka och uthållighet men även handlingskraft, koncentrationsförmåga och att kunna bedöma och anpassa sig till olika situationer. Alla kriterier är möjliga att uppnå genom ständig pragmatiskt lärande och utveckling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted December 21, 2013 Report Share Posted December 21, 2013 . Kan även tillägga att kraven för att diagnoseras med ADHD är så generella och vaga att i princip vem som helst kan få diagnosen och hur allvarlig den är varierar enormt mellan individer. och du har kunskapen och legitimationen för att så självsäkert kunna säga så? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnarill Posted December 21, 2013 Report Share Posted December 21, 2013 ADHD sammanfattar en stor mängd beteendeproblem till skillnad från de flesta sjukdomar som tenderar att vara mer specifika. De flesta av kriterierna är dessutom fullkommligt normala och förståeliga med tanke på omständigheterna. E.g. en elev hoppar över frukost och andra viktiga måltider och dricker istället stora mängder läsk (tyvärr vanligt förekommande bland undomar). Eleven uppvisar sedan perioder av trötthet och svårighet att koncentrera sig i skolan. Lärare/föräldrar ser till att undersöka barnet för att se vad som är fel och troligtvis så diagnoseras barnet med ADHD. Föreslagen behandling blir sannolikt en daglig dos av medicinska preparat akin till stimulationsdroger för att barnet ska vakna till och koncentrera sig bättre. Tyvärr så är sidoeffekterna av sådana preparat exakt det som man vill komma ifrån dvs periodvis utmattning och lång återhämtningstid. (Jämför med effekterna av pervitin). Av dessa orsaker så är ADHD enormt kontroversiell och univeriellt kritiserad av läkare och forskare och symboliserar ett mönster där läkevård kringgår dyr behandling till förmån av billig medicinering för behandling av olika välfärdssjukdomar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted December 21, 2013 Report Share Posted December 21, 2013 Nej, det är inget kontroversiellt med den diagnosen och det handlar inte om välfärdssjukdomar och prevalensen hos barn/elever ligger på 1% något högre hos vuxna. Det är en neuropsykiatrisk diagnos att härleda det till läsk och att hoppa över måltider är.... bara dåligt påläst, men det blir bra så, du vet uppenbart inte vad du pratar om så vill du fortsätta kan vi ta det över PM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted December 21, 2013 Report Share Posted December 21, 2013 Trams, undrar vilka fler "värlfärdssjukdomar" det finns som omvärlden har förväxlat med verkliga handikapp men som bara beror på läsk och uteblivna måltider. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 21, 2013 Report Share Posted December 21, 2013 Då gör vi halt avseende mer eller mindre hobbypsykologiskt tyckande avseende ADHD och dylikt. /Krook Blågul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Övervinn allt Posted October 25, 2014 Report Share Posted October 25, 2014 Jag kan inget om ADHD och FM inställning till detta, men jag tycker att det vore oerhört oärligt gentemot kommande kollegor att ljuga sig in i systemet. En vacker dag ligger ni i eldställningar efter flera dygns stridskontakt och då är det oansvarigt av dig som individ att ha mörkat begränsningar som gör att det kan gå dåligt för dig eller personen intill dig. Det är var och ens skyldighet att anmäla begränsningar i sitt stridsvärde mht enhetens egna säkerhet och möjligheten till operativ framgång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.