Forumsledning henke Posted May 19, 2003 Forumsledning Report Share Posted May 19, 2003 Fick i fredags Arktis Ltd 2003 katalog i brevlådan. (De som tillverkar bla Smocken i M90). På framsidan har de en bild (samma som på katalog 2002) med en kille som hoppar fallskärm med hund (ser ut som en fransman på uniformen). Någon har erfarenhet av det eller känner till om FJS, etc har kapacitet att hoppa med hund? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Delta Golf Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Egentligen ganska meningslöst inlägg, men den bilden är riktigt schysst! Kan dock spinna vidare på att 2eme-REP (Legionens paras) flitigt övar med hundar vid hopp som jag förstått av en kille som varit där. Men som sagt, bilden är allt... //DG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minki Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Lite kul grej mest. Ledsen om det blir för OT. Klippt från Armé nytt nr. 1-2002 "Clarence Jonsson med sin hund Schejken som på 50-talet uppnådde kändisstatus. Schejken var nämligen den första hund som hoppade fallskärm, med egen skärm och eget uthopp" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 (edited) Kan tänka mig att hunden måste gå på diet innan, risken för tarmtömning vid hoppögonblicket är nog stor! Nej, allvarligt talat vet jag inte. (Fick oxå katalogen i fredags, mycket godis där) fixat katalogen. Edited May 19, 2003 by Lt. payne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Enligt vad jag har hört så har ett antal befäl vid FbjS gjort fallskärmshopp med sina hundar. Känner dock inte till någon bakgrundsfakta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Någon har erfarenhet av det eller känner till om FJS, etc har kapacitet att hoppa med hund? Jag vet inte vad du menar med "fjs, etc" men om du tänker på liknande förband i andra länder så har jag sett (på bild) jänkare hoppa med hund. Jag tror att det var 101:a. Att förband med "fskj-uppgifter" skulle hoppa med hund verkar dumt; det är förband som ska hitta dem (typ: fbj) som borde använda hund. Det verkar vara bökigt nog att hoppa, att använda hund dessutom borde bara försvåra processen. Att hoppa med hund hör nog inte till vanligheten. ps. Jag fick min katalog i torsdags. ds. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Hmmm... hur gör man då vid landingen? Kan inte tänka mig att det är så bra att börja rulla om man har en jycke i famnen... risken är ju att man bryter något ben på hundstackaren. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 offtopic. vart kan man beställa arktis katalog? ursäkta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Verkar ju som sagt ganska otympligt med en jycke i famnen vid fallskärmshoppning... Vinchsning med vovsingar lär däremot användas lite oftare. Nedan följer två kort där polis med hund vinchas ned från en HKP 10 vid en samövning för fjällräddning. Visst ser hunden ut att trivas Bilderna kommer från 1. hkpskv hemsida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 stackars vovven ser ju helt skräkslagen ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A527 Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Håller med, hunden ser helskraj ut. Min katalog kom oxå i torsdags occh om du vill beställa den går det att göra på http://www.arktisltd.co.uk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Håller med, hunden ser helskraj ut. Min katalog kom oxå i torsdags occh om du vill beställa den går det att göra på http://www.arktisltd.co.uk... Den är gratis eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Vinsha hundar på det sättet verkar lite sådäör.. Det fanns ju selar för detta nere i bosnien (kanske amerikanska men i allafall) Kanske bättre att abnvända den typen av utrustning??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Vinsha hundar på det sättet verkar lite sådäör.. Det fanns ju selar för detta nere i bosnien (kanske amerikanska men i allafall) Kanske bättre att abnvända den typen av utrustning??? Hunden är givetvis fastsatt i ett sele även här... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Har man fått godkänt att vinscha/hoppa med hund? För ett par år sedan var det en såndär djurrättarsle som anmälde FM för att de gjorde detta vid en uppvisning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Den här jycken ser lite gladare ut. Eller så är det helt enkelt så att FBJ även har hårdare hundar (går de också baskerprovet?). Kan inte vara kul för någon som hör så bra att vara nära en helikopter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Den här jycken ser lite gladare ut. Eller så är det helt enkelt så att FBJ även har hårdare hundar (går de också baskerprovet?). "BILD" Kan inte vara kul för någon som hör så bra att vara nära en helikopter. Hundarna bryr sig inte det minsta om att vara i närheten av en helikopter. Jag hade aldrig med nån jycke, men några kollegor hade en övning men FBJS där de flögs in med en HKP 10. Hunden lade sig och sov i helikoptern Om jag inte missminner mig helt så har hundar förmågan att sortera ut ljud, de han i princip välja att inte lyssna på dånet från helikoptern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Kan inte vara kul för någon som hör så bra att vara nära en helikopter. *funderar* Nu är jag ingenm jäkel på hundars fysik... Men borde inte ljudet från ett granatgevär och stridslarmer under ett eldöverfall vara i nivå med hkp ljudet?? Elelr Yman är jag ute och seglar.... Hundar har en jäkligt bra förmåga att anpassa sig... De hundar som användes för minsök i Bosnien var samtliga vana hkp flygare och det funkade UA-... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Hmmm... hur gör man då vid landingen? Kan inte tänka mig att det är så bra att börja rulla om man har en jycke i famnen... risken är ju att man bryter något ben på hundstackaren. /J Jag vet inte om man i sverige hoppar med hundar men jag ser inget problem med att hoppa med hundar så länge hundarna inte blir vettskrämda. Eftersom man hoppa med hundar i andra länder borde det även gå med svenska hundar. Att hoppa med hund borde fungera som att hoppa tandem med en mäniska. All hoppning sker med vingfallskärmar som man enkelt kan styra och bromsa. En erfaren hoppare kan lätt landa på fötterna med hunden fastsatt på bröstet. Om allt skitersig och man hamnar i tex skogen så är nog skador på hunden det minsta problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Hundar kan selektera sin hörsel, dvs de väljer eller är dresserade att visa intresse eller reagera för vissa ljud. Tex: en hund som sitter på ena sidan E4:an kan markera ljud på andra sidan trots trafiken. Det kallas "cocktailparty effekten". Dock har hundar precis som vi känsliga öron vilket ínnebär att de brukar tas åt sidan vid stridskontakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Hundar är inte alls så känsliga för hörselskador som vi människor. Det har tydligen att göra med hur deras hörselgång ser ut. Däremot finns det risk att de blir "skottokiga", varför man brukar ta dem bakåt när det är eldfest på gång. Allt enligt ett hundtjänstbefäl från Livgardesgruppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1MPJ Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Jepp hundarna älskar när det smäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Okej...jag har samma erfarenheter som ni och har hört samma sak. Men har även hört motsatsen från en annan ganska säker källa. En veterinär. För övrigt att hundar blir skottokiga har inte så mycket med själva skottlossningen att göra utan mer med hur vi agerar. Det smäller, alla skriker och springer huller om buller och Hunden får inte följa med - klart han blir skottokig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rattara Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Ryktet - alltså synnerligen obekräftade uppgifter - säger att hundar som hoppar fallskärm förlorar respekten för höjder ett ett par hopp och måste övervakas lite extra i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Den här jycken ser lite gladare ut. Eller så är det helt enkelt så att FBJ även har hårdare hundar (går de också baskerprovet?). Kan inte vara kul för någon som hör så bra att vara nära en helikopter. Självklart går hund med patrull på Lodjursmarschen! Erfarenhet med hopp och repellering/abseil med hund ger att så fort hunden förlorar markkontakt blir den lugn (apatisk) - och visar inte tendens till höjdrädsla etc. För hopp med hund skall en undantagsregel framarbetats med jordbruksverket som när detta fördes på tal i början av -90 talet hade svårt att tro allvaret bakom ansökan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 (edited) Den här jycken ser lite gladare ut. Eller så är det helt enkelt så att FBJ även har hårdare hundar (går de också baskerprovet?). "BILD" Kan inte vara kul för någon som hör så bra att vara nära en helikopter. Hundarna bryr sig inte det minsta om att vara i närheten av en helikopter. Jag hade aldrig med nån jycke, men några kollegor hade en övning men FBJS där de flögs in med en HKP 10. Hunden lade sig och sov i helikoptern Om jag inte missminner mig helt så har hundar förmågan att sortera ut ljud, de han i princip välja att inte lyssna på dånet från helikoptern. Skulle hämta två sällskapshundar på Arlanda och flyga med till Ängelholm. Hade med mig en överdimensionerad bag för det syftet (doggy-bag?). När den dåvarande ägaren kommer rusande i sista sekund ser jag att hundarna är av typen "små asiater". Åh helvete liksom... sådana brukar ju alltid vara totalnervis. De får väl panik på planet så som det bullrar, studsar och har sig. Never mind... inte mycket att orda om. Ner med hundarna i bagen och störta in på planet. Sitter med jyckarna och bagen i knät. De håller sig märkvärdigt nog - som jag tyckte då - helt lugna. De är inte ens nyfikna på hunden som sitter på andra sidan mittgången. Planet skumpar iväg över taxibanan och ställer upp för start. Jag hoppas och ber.... WHOOOOSH iväg! Vi roterar... och hundarna tröttnar på spektaklet och lägger sig ned i bagen för att sova. När jag sedan lärde känna dessa hundar bättre visade det sig att rasen Shin-Tzu (tibetanska tempelhundar) bäst kan beskrivas som en hund med mentaliteten hos en katt. Helt lugna, mycket självständiga och ignorerar fullständigt allt som inte intresserar dem. Kommando och lydnadsträning tycker de förvisso är jätteintressant. De kan i timmar sitta och titta på en människa som skriker åt dem. Mycket mysiga jyckar... och vackra om rätt klippta. /J Edited May 20, 2003 by J-Star Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 Fick i fredags Arktis Ltd 2003 katalog i brevlådan. (De som tillverkar bla Smocken i M90).På framsidan har de en bild (samma som på katalog 2002) med en kille som hoppar fallskärm med hund (ser ut som en fransman på uniformen). Någon har erfarenhet av det eller känner till om FJS, etc har kapacitet att hoppa med hund? Kan det vara ledarhundar? ( Jag vet, den var riktigt dålig )? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 Jag trodde inte att hundar klarade av det, typ att dem skulle bryta ryggen eller benen med tanke på luftmotståndet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Hundar är nog mindre rädda inför första hoppet än en människa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Bilderna kommer från 1. hkpskv hemsida Att vovven ser helt skräckslagen ut kan mycket väl bero på hur han håller hunden. Hundar gillar ju inte mer en vi människor att inte kunna se vad som händer efter som stackaren har ryggen mot det som händer utanför hkp. Sen om hundföraren är osäker smittar ju det av på hunden eller så är det helt enkelt en vek hund son inte klarar att hoppa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts