Jump to content

Sjukvårdare och ni som kan lite om sjukvårdarnas utrustning, används s

edolF

Recommended Posts

Hej! Idag var jag på studiebesök på Högskolan i Borås och Textil högskolan. Vi gick rundturer och liknande i det nybyggda textilhögskolan (Som några av oss varit med och byggt, vi är bygg-elever).

I slutet av rundvandringen tog guiden med oss in i deras "Showcase room" där de ställde ut alla "Speciella" tyger och saker utav tyg som framtagits av elever på skolan. Har lärt mig att textil är MYCKET mer än bara kläder och det vanliga!

Hur som helst, när vi gick omkring i "Showcase room" så fick jag syn på en facemask, en sån som används på sjukhus och liknande. Den var i öken-camouflage, vilket gjorde mig nyfiken, så jag frågade guiden vad det var för speciellt med masken.

Hon satte då på en hårfön som hon riktade mot masken och blåste i kanske 1-2 sekunder på hela masken. Helt plötsligt började masken byta färg, från öken-camouflage till skogs-camouflage. Hela klassen stod mållösa och undrade två saker, hur i H*lvete gick det där till!? och Vad ska det vara bra för? Det fanns en bra förklaring till båda. Svaret på första var blandning av kemikalier ;)

Guiden fortsatte sen med att förklara att en elev hade tagit fram denna mask just för fält-sjukhus och liknande. Så fort masken blev varmare än 37 grader så skiftar den färg, vilket gör det väldigt mycket enklare för fält-sjukvårdare och liknande att kunna hålla koll på den skadades kropps-tempratur.

Då jag aldrig hört talas om något liknande och tycker idén är sjukt smart tänkte jag höra ifall ni sjukvårdare eller allmänt intresserade och kan lite om utrustning visste om detta, används sånna här? Vad tycker ni om den? Borde det användas?

Tack på förhand! -E

• 2 weeks later...

Känns märkligt att ha en ansiktsmask för detta, ett plåster eller armband eller liknande skulle vara mer accepterat

Vill man ha en korrekt temperatur så tar man den inte i ansiktet eller på armen, utan möjligtvis i armhålan (annars i mun, eller anal eller möjligtvis öra) så det skulle vara om man kunde ha ett "plåster" i armhålan eller kanske ljumsken, men då ser man det ju ändå inte, och syftet går förlorat

känns som dom gjort detta för att visa att det är möjligt, för det låter inte praktiskt användbart tycker jag

• 2 weeks later...

Känns märkligt att ha en ansiktsmask för detta, ett plåster eller armband eller liknande skulle vara mer accepterat

Vill man ha en korrekt temperatur så tar man den inte i ansiktet eller på armen, utan möjligtvis i armhålan (annars i mun, eller anal eller möjligtvis öra) så det skulle vara om man kunde ha ett "plåster" i armhålan eller kanske ljumsken, men då ser man det ju ändå inte, och syftet går förlorat

känns som dom gjort detta för att visa att det är möjligt, för det låter inte praktiskt användbart tycker jag

Det var lite så jag tänkte (kanske inte så genom tänkt som ditt svar var).

Fast ifall de skulle kunna få det att funka riktigt så skulle det kunna bli sjukt användbart känns det som. Det är ju faktiskt en riktigt smart "uppfinning".

edit; Fast håller absolut med om att ett armband eller liknande kanske vore mer praktiskt. Men sedan kan ju ansiktsmasken vara bra för att hindra spridning av bakterier?

Edited by edolF

• 1 month later...

Med erfarenhet från både militär/civil trauma och IVA vård, ser jag inget som helst användningsområde för en liknade mask.

Kommer patienten in med någon form av trauma, ser man ju helst att hen andas själv och obehindrat.

Får hen syrgas så får hen det via grimma eller helmask.

Samma på IVA, antingen andas man själv, syrgas via grimma/mask eller så är man intuberad.

Ett andningsskydd som skiftar färg?

Kanske om hen är kraftigt nedkyld och skall sakta komma upp i rätt kroppstemperatur.

• 4 weeks later...

Det besvärliga i det hela är att kroppen stänger ned cirkulationen till huden vid chock (de organ som stängs ned sist är njurar, hjärta & hjärna)

att då ha en ansiktsmask som skiftar färg är helt onödig då man vill ha kärntempen på pat. denna

fås genom mätning i rektalt (kroppsöppning bak) alt. centralt via en CVK (Central Ven Kateter) alternativ

3 är en urinkateter (kroppsöppning fram) med tempgivare.

Tanken är god men tror inte att det kommer att vara någon storsäljare för detta ändamålet.

//
Jadu

• 3 weeks later...

Att saker skiftar färg beroende på temperatur är ju inget nytt och finns i en oändlig mängd applikationer. Själv hade jag på 80-talet Corgi Toy-bilar som bytta från svart/vit polisbil till gul taxi om man värmde upp dem i handen (eller under rinnande vatten) .

Om det går att tillämpa praktiskt på det sättet som beskrivs av TS har andra redan svarat på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermochromism

/martin

• 1 month later...

Ber om ursäkt om jag går lite OT...

Jag efterlyser kompetenta sjukvårdare i Stockholmsområdet (både stridssjukvårdare och längre upp i kedjan), både del-/heltidsanställda och i Hv, som kan komma ut till vår ungdomsavdelning en kväll och snacka utbildning och befattning som sjukvårdare i dagens FM.