Jump to content

Recommended Posts

Funderar på om det inte skulle vara dags att dra sig ur affären med BAE Systems för Sverige också. Andrahandsuppgifter från en norsk kamrat vid säger bla att:

 

-Axeltrycket är troligtvis det högsta i Sverige/Norge. Framkomligheten är dålig och många mindre broar kan ej passeras.

 

-Laddskruven kan inte låsas varför mellan 10 och 25% av krutgaserna åker ut bakåt. Spridningen i längd kan vara upp till 2-300 meter.

 

-Markankarna fungerar inte varför man manuellt måste bromsa fast pjäsen med bromspedalen. Dock händer det att den glider baklänges vid skott vid halt/löst underlag. För att få nog med hydraulkraft måste man sitta och tjuvgasa över tiden då det inte finns någon handgas.

 

-Eldrören hade vid leverans kaliber 153mm.

 

-Operativsystemet är högst instabilt och kraschar ideligen.

 

-Många mekaniska komponenter verkar inte vara gjorda för nordiskt klimat utan fryser sönder.

 

-Pjäsen har inte MRSI-kapacitet.

 

 

Hur skulle någon överhuvudtaget kunna ifrågasätta att Norge drog sig ur?

 

Eftersom det är rykten från odefinerad källa så tar jag det med en nypa salt.

 

Vore kanske bättre att någon artillerist från A 9 i Boden som faktiskt skjutit med någon av dom fyra pjäserna som finns där berättar som det är??!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De två officerare från A9 som visade mig Archern på plats hade inte mycket negativt att säga om den. Fanns väl en del problem med de två demonstratorerna, men som man åtgärdade i serieproduktionen vad jag förstår.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på om det inte skulle vara dags att dra sig ur affären med BAE Systems för Sverige också. Andrahandsuppgifter från en norsk kamrat vid säger bla att:

 

-Axeltrycket är troligtvis det högsta i Sverige/Norge. Framkomligheten är dålig och många mindre broar kan ej passeras.

 

-Laddskruven kan inte låsas varför mellan 10 och 25% av krutgaserna åker ut bakåt. Spridningen i längd kan vara upp till 2-300 meter.

 

-Markankarna fungerar inte varför man manuellt måste bromsa fast pjäsen med bromspedalen. Dock händer det att den glider baklänges vid skott vid halt/löst underlag. För att få nog med hydraulkraft måste man sitta och tjuvgasa över tiden då det inte finns någon handgas.

 

-Eldrören hade vid leverans kaliber 153mm.

 

-Operativsystemet är högst instabilt och kraschar ideligen.

 

-Många mekaniska komponenter verkar inte vara gjorda för nordiskt klimat utan fryser sönder.

 

-Pjäsen har inte MRSI-kapacitet.

 

 

Hur skulle någon överhuvudtaget kunna ifrågasätta att Norge drog sig ur?

Låter för illa för att vara sant, skulle möjligtvis vara om de använt de Spanska ubåtsingenjörerna som konsulter. :)

Link to comment
Share on other sites

Och vem får betala de vagnar som i dagsläget står halft ihopmonterade hos tillverkaren?

 

Nä, nu kör vi på det här!

 

48 pjäser låter MYCKET bättre än 24... Men vi är fortfarande någon tiopotens fel ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Sidan har nog bara missat att Norge hoppat av. Finns tydlig info hos FM, FMV, regeringen mm om det.

 

Två artilleribataljoner till med basering i mellersta Sverige med mindre delar på Gotland skulle öka eldkraften till varje brigad enormt. Två artbat/brigad är egentligen ganska rimligt i ett litet försvar där man vill bibehålla god eldkraft.

 

Hoppas FM får ekonomiska tillskott snart som gör det möjligt att ta chansen till 24 st pjäser till.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://www.janes.com/article/51105/denmark-selects-piranha-v-halts-artillery-buy

 

Måhända att Danmark kanske hyr några av de 24 norska Archerpjäserna som en interimslösning?

 

/Per

Da vil jo mye av de 100 mill DDK som de håper å spare gå tapt. Forøvrig er det merkelig at danskene velger utsette et materiellprogram fordi ett stk helikopter trenger å repareres. 100 mill er vel det 4-5 panservogner koster. Sier vel en hel del om holdningen til Forsvaret i Danmark dette...

 

Det norske artilleriprogrammet ble nylig offentligjort og valget står her mellom en modernisert 109G, Pz 2000, den koreanske vognen (K9?) og lastebilkanonen fra Nexter CESAER. Men det reelle valget kommer nok til å stå mellom Pz 2000 og en modernisert utgave av 109G.

Edited by enigmatik
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...