Jump to content

Recommended Posts

Frågan nu är ju om man kommer tilldela resurser för att öka FMs förmåga eller om man kommer sänka kraven?

Mest sannolikt är väl att man försöker mörka med att FM inte når upp till redan rätt låga krav. Regeringens försvarspolitik blir väl genomskinlig och man sänker kraven på papperet.

Link to comment
Share on other sites

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/avgrundsdjup-klyfta-mellan-riksdagen-och-forsvaret_8832138.svd

 

Hur kan man påstå att det döljs saker för svenska folket och pressen??? Det finns tydliga brister som syns utan att ha en tydlig insyn i verksamheten... Att pressen påstår att inte ha vetat är att ljuga för folket, sen om folket lyssnar är en annan sak. Vi kommer aldrig att göra något åt detta utan en rad kraftiga incidenter som får konsekvenser för den enskilde individens vardag eller ett fullskaligt krig enligt mig.

Edited by Aame
Link to comment
Share on other sites

Visst, vi som är intresserade har ju "vetat" eller snarare starkt anat detta under lång tid. Men att vanligt folk eller journalister (som väldigt sällan är pålästa) kan känna att fakta döljs förstår jag till fullo. Det är ju ändå så att försvarsmaktens högsta företrädare, försvarsministern, står och säger att "vår beredskap är god" och pratar istället om hur man ska få in mer kvinnor i FM. Hon mfl regeringsmedlemmar står också och säger att det inte finns någon hotbild nu och att det inte kommer finnas någon hotbild inom en väldigt lång framtid.

Den officiella bilden är ju att vi nu har ett spetsigt insatsförsvar som är förberett att göra insatser internationellt men som även kan hävda Sveriges gränser. Men det har vi ju inte, så på det sättet är vi ju alla förda bakom ljuset egentligen, även om vi intresserade har "vetat".

Link to comment
Share on other sites

Man kan också undra över - vilket vi alla gjort kollektivt i omgångar - varför gammelmedia inte bryr sig.

Är verkligen "Färjan-Håkan" och "Baren-Meral" så mycket viktigare än nationens yttersta livförsäkring?

 

Samtliga inom gammelmedia, förutom möjligen Holmström, tycker uppenbarligen så.

 

Och vad sysslar 'våra' politiker med?

Hur länge kan man komma undan med raka lögner och undanglidningar i form av "jag var inte informerad"?

 

"ÖRA" gäller verkligen bara nere på golvet..

Link to comment
Share on other sites

Om nu Sverige har ett så spetsigt insatsförsvar som är redo att göra internationella insatser varför har inte regeringen ställt upp med trupper till Centralafrikanska Republiken när insatsen där är både godkänd av FN och fransmännen ber Europa om hjälp?

Helt enkelt för det hela är en gigantisk lögn, en rökridå för att få allt att se bra ut medan man egentligen suger ut pengar från myndigheter bakvägen och på så sätt får budgeten att se bättre ut! hade det varit ett företag som gjorde likadant hade både Reinfeldt och Borg suttit i fängelse för ekonomisk brottslighet.

Vi försvarsvänliga kan vända på situationen genom att alla försvarsvänliga organisationer smalar ihop pengar för att bedriva en opinionsbildning hos folket, något som kan slå mycket väl igenom nu i stundande valår. Det finns säkert något PR bolag som kan driva en bra kampanj som får upp folkets ögon för regeringens lögner och bedrägeri. Som sista utväg kan kanske fackförbunden övertala sina medlemmar att genomföra begära massavsked på samma dag, kanske 25-50% av alla anställda på en och samma dag, så kanske regeringen kanske inser att nog får vara nog.

Link to comment
Share on other sites

Apone, med tanke på att mycket av medias jobb de senaste 5-10åren gått ut på att smutskasta FM istället för att hjälpa till och lyfta (det säljer väl inte lika bra?) så är jag tyvärr föga förvånad...

"Svenska kulor dödade officerarna" istället för "Svenska kulor himdrade mördaren från masslakt", man har så många gånger letat folk att hänga ut för händelser, istället för att försöka hitta bra saker.

Att hemvärnet hjälper till vid översvämningar, att svenskt flyg har avvisat utländskt flyg (oavsett nationalltet), att svensk trupp räddat en by från Fi nånstans i vrlden, då är media sällan intresserat av att ge ros.

Jag kräver ingen cred. för de saker jag bidragit till under min tjänstetid, men jag skulle bli överlycklig om jag såg en första sida med fet stil SVENSK HJÄLTE (bild på valfri soldat som riskerat sitt liv) istället för att just farmen-bondesökerdjur-storebrorserdig-Robban inte kom in på krogen.

Konstigt att de tappar läsare? Mjae... Det finns få vettiga journalister kvar, och de som vill skriva nåt vettig får väl säkert inte det för sina byråer/chefer för att "det inte är det folk vill läsa"

Link to comment
Share on other sites

Ritchie: FM själva har en del att jobba på där, inte minst beträffande flygets incidentrapportering (ok, det blir lååångsamt aningen bättre).

Borde inte 68-vänstern dö ut någon gång, eller stöps alla embryon i samma form på "Journalisthögskolan" (kommer osökt att tänka på bordellhistorierna i Kosovo varje gång..)?

Link to comment
Share on other sites

Ritchie: FM själva har en del att jobba på där, inte minst beträffande flygets incidentrapportering (ok, det blir lååångsamt aningen bättre).

Borde inte 68-vänstern dö ut någon gång, eller stöps alla embryon i samma form på "Journalisthögskolan" (kommer osökt att tänka på bordellhistorierna i Kosovo varje gång..)?

Incidentrapporteringen är ett intressant ämne. Finland ändrade ju praktik för ett antal år sedan och antog en policy där varje kränkning av luftrummet offentliggörs. Dels visade det att ryssarna var vårdslösa då de flög i den smala internationella korridoren i Finska viken. Dels visade det att svenskt flyg gjorde misstag över Ålands hav och att NATO-plan (tyska, amerikanska och t.o.m. belgiska) var vårdslösa då de svängde vid Åland.

 

Publiceringen av kränkningarna minskade antalet kränkningar.

Link to comment
Share on other sites

Fast det jag ser som det stora problemet som uppdagas i riksrevisionens rapport är inte bristen på personal och materiel. Det är som sagt inget nytt för oss som har ett intresse och borde inte vara något nytt från media. I en perfekt värld i alla fall. Det som jag tycker är mest intressant och som gjorde mig upprörd för att blogga om det, är att inte ens en fullt uppfylld IO14 klarar va de krav på insatser som ställs av regeringen. Då har vi inte ens tagit hänsyn till det stora forsterländska kriget, utan bara våra mer altruistiska åtagnaden. Det blir ju då rätt tydligt att IO14 var dömt att misslyckas redan från början och helt oavsett om vi får materiel, pengar och personal. Men det är det iväldigt få som verkar ha uppmärksammat. Det vi gör här är att beklaga oss över och kämpa för ökade resurser. Men man har från de styrandes håll gjort det omöjligt att få bra resultat redan när man skev sin kracspec. och organisation. Vad säger det om problemets omfattning och sannolikheten att våra politiker kommer upp med en lösning? Jag tror tyvärr att vi har en lång och utdragen kamp framför oss för att ens lyckas belysa problemet på ett sådant sätt att gemene man förstår det.

Edited by LoveMachine
Link to comment
Share on other sites

Publiceringen av kränkningarna minskade antalet kränkningar.

Tack Apone och adam7, agreed. Extra intressant är ovanstående... Frågan är dock som sagt om nån svensk media skulle trycka på allvaret i kränkningarna, eller bara på Sveriges oförmåga att göra nåt åt saken

Link to comment
Share on other sites

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sauli-niinisto-ryssland-och-sverige_8846958.svd?sidan=3

 

Längtar tills i januari, men vågar knappast ha några positiva förväntningar.

 

Läs följande:

Statsminister Göran Perssons regering bagatelliserade Halonens ord. Sverige slog dövörat till och i och med försvarsbeslutet 2004 fortsatte nedläggningarna av Sveriges existensförsvar.

Har ordet "existensförsvar" ens använts tidigare av gammelmedia?

 

Beträffande "Försvarsberedningen" och deras insats, har jag ungefär noll förhoppningar om att någon skulle fått ett anfall av självinsikt i den gruppen och helt plötsligt börja fatta beslut som är bättre för nationen än sin egen karriär.

 

"Is that you John Wayne?"

"Is this me?"

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Termen "existensförsvar" i sig är gammal (belägg finns från 1912) men den har länge varit tämligen ovanlig.

 

Idag tycks termen användas i samma sammanhang där man förr använde begreppet "invasionsförsvaret", men det är inte helt oproblematiskt att sätta likhetstecken mellan de två. Se t.ex. http://www.aff.a.se/vf984_06.htm

Edited by rhx
Link to comment
Share on other sites

 

Det som är bra i Sverige är våra soldater, de är relativt välutbildade, de är motiverade och de har en personlig mognad upplever jag i alla fall. Svenska soldater har ju utmärkt sig i internationell jämförelse i flertalet missioner. Dessa jämförelser är dock historiska och baserade på soldater som har värnplikt som ingång i det militära. Jag ock många med mig hävdar att man genom värnplikt får in en större variation på soldater som fortsätter med missioner, vidare till officer eller stannar inom FM på olika sätt än vad man får genom ett anställt försvar. Så det återstår att se hur de svenska soldaterna står sig internationellt i framtiden.

 

Men förutom kvaliteten på soldaterna är det tyvärr inte många ljusglimtar jag ser i FM i dagsläget. Just nu skulle vi lika gärna kunna outsourca alltihop till något lågprisland istället.

Den så omtalade variationen av soldater gav bra möjligheter till att skapa trevlig miljö på camperna. De senaste åren med anställda soldater har givit bättre förutsättningar i strid. Tro mig, jag har fått jämföra båda systemen.

 

Men Ja, försvaret är förstört eftersom det är nedlagt, mer eller mindre totalt. De senaste 15 åren har varit som att se en vän på dödsbädden, en lång och jobbig tid.

 

 

Jag fortsätter att hävda att grundfelet var omställningen till insatsförsvar. Det är helt enkelt fel premiss för en försvarsmakt av svensk storlek. Vi är ingen stormakt som kan lösa "både och" som Håkan Syrén sade mot bättre vetande. Så för att svara på frågan i tråden, se Krooks svar, +1.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma med Krook. Detta system med "både och" fanns faktiskt i något år innan man förstörde allting. Det påbörjades 2006 med terminsindelning, där den tredje var frivillig. Detta innebar att jag fick mitt inryck framskjutet ett halvår till januari. Det fick även till följd att samtliga befattningar blev 11 månader, istället för 7,5 eller 12.
Efter mina två terminer fortsatte jag min tredje termin med lön. Jag hamnade då i NBG-08. Tydligen hjälpte inte NBG som någon sorts varningens finger på det kommande yrkesförsvaret avseende kostnader.

Nu fick man aldrig utvärdera detta system till fullo. Men det hade antagligen varit billigare än nuvarande system, då även befattningsutbildningen låg under pliktlagstiftning. Samtidigt som man har ett bra inflöde av folk och kan därmed sålla de mest lämpliga som vill och får fortsätta som proffs. Övriga krigsplaceras och kan användas vid eventuellt framtida behov.

Link to comment
Share on other sites

Var och en med ett minimum av sunt förnuft och förstånd hade kunnat räkna ut det, många är vi som länge har varnat för "antingen-eller"-filosofin.

Frågan är varför ingen i det öfvre skiktet insåg detta och satte ned foten.

Link to comment
Share on other sites

Var och en med ett minimum av sunt förnuft och förstånd hade kunnat räkna ut det, många är vi som länge har varnat för "antingen-eller"-filosofin.

Frågan är varför ingen i det öfvre skiktet insåg detta och satte ned foten.

 

Nu ska det utredas! En enmansutredning (direktiv) som ska vara klar första november 2014.

 

Jag tror vi alla vet vad svaret är och det behövs knappast ägnas nästan ett års eftertanke till det. Men vänta!

"Bland annat ska försvarets personalförsörjning i första hand vila på frivillighet."

 

Tar mig för pannan, kliar mig i bakhuvudet samt ramlar av stolen, samtidigt. Får krypa till köket och se om det finns någon starkvinsglögg kvar.

Link to comment
Share on other sites

Det finns med största sannolikhet de som sett och förstått, men idag är man mer rädd om sig själv och sin karriär än att göra de rätta besluten. Den eviga freden råder nu, så det blir "aldrig" några konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Varför sätter man en jurist som utredare i en rekryteringsfråga........

Läs uppdraget.

 

Det gäller inte att jämföra olika rekryteringsystem, utan finslipa det valda systemet. D.v.s. uppdraget är att bygga in förmåner under eller efter tjänstgöringen och ändra på lagstiftning gällande HV.

Link to comment
Share on other sites

Varför sätter man en jurist som utredare i en rekryteringsfråga........

kanske för att det föreligger en del juridiska frågor. framför allt arbetsrättsliga frågor för visstid/kontraktsanställda.

eller också är han en van utredare sen innan.

 

" klarlägga förutsättningarna enligt dagens regelverk för att öka hemvärnets tillgänglighet i fredstid." (direktiv) Dir.2013:94

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Varför sätter man en jurist som utredare i en rekryteringsfråga........

kanske för att det föreligger en del juridiska frågor. framför allt arbetsrättsliga frågor för visstid/kontraktsanställda.

eller också är han en van utredare sen innan.

 

" klarlägga förutsättningarna enligt dagens regelverk för att öka hemvärnets tillgänglighet i fredstid." (direktiv) Dir.2013:94

 

 

 

Han var chef för FPAN tidigare, i sin roll som C JURS (Juridiska staben). Därmed är han ju van vid både utredningar, juridik och knepiga personalärenden.

Jag tror att det skulle behövas någon som ser det med lite andra ögon dock.

Link to comment
Share on other sites

Gissningsvis selektiv mobilisering, andra och fler beredskapsgrader samt eventuellt utlandstjänst (obligatorium)...

Men jag gissar bara.

/JE

"selektiv mobilisering" (P-mob och aktivering) och flera beredskapsgrader finns redan idag, liksom utlandsobligatorium.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Han kanske skall utreda om det höjer försvarsnivån av hemvärnet om inte alla vapen och all ammunition förvaras på ett tiotal platser som fienden väl känner till utan hemma hos soldaten istället? Nej, haha det tror jag inte på själv, det vore ju politiskt inkorrekt och då spelar det ingen som helst roll om det är sant, det får inte sägas om man ska få några mer jobb som utredare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...